۰ نفر
۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۱

نامۀ یک دیپلمات سابق به رئیس‌جمهور.

جناب آقای دکتر حسن روحانی
رییس جمهور محبوب

با سلام

قصد دارم در اینجا به برخی دغدغه های داخلی بپردازم هرچند که نمی دانم تحت مطالعه و امعان نظر شما قرار خواهد گرفت یا نه. حتی اگر مورد توجه شما و همکاران دولت هم قرار نگیرد شاید حداقل موضوعاتی که بدانها اشاره خواهم کرد در محافل سیاسی، رسانه ای و درون دولت تا حدودی مورد بحث و تبادل نظر قرارخواهد گرفت که در این صورت هم میتوان امیدوار بود که محلی ازاعراب خواهد داشت. البته این ادعا را ندارم که مطالبی که بدانها اشاره خواهد شد نو وبی بدیل وغیر تکراری است، شاید برخی پیشنهادات که تقدیم میگردد جدید باشد.

جناب آقای رییس جمهور
شواهد، آمارها و رفتارها بوضوح نشان میدهد 8 سال شخم زدن بر زمین سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد، فرهنگ و اخلاق کشور، شرایط کشور بسیار حاد، شکننده، ناامیدکننده و خطرناک شده بود که اگر درانتخابات 24 خرداد 1392 صندوق آراء از سوی مقام معظم رهبری حق الناس محسوب نمیشد و جنابعالی با قریب 19میلیون رأی مستقیم مردم به عنوان رییس جمهور انتخاب نمی شدید، با ادامه سیر قهقهرایی حاکم بر ایران به احتمال فراوان فجایع بزرگتری در انتظار ملت و کشور ایران بود. خوشبختانه با حضور گسترده مردم در صحنه انتخابات و درایت رهبری و پشتیبانی‌های شخصیتهای برجسته و دلسوز سیاسی و مذهبی از جنابعالی، ایران و ملتش از بحرانی عمیق رهید و داغی بر دل مخالفان داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران گذاشت و طرحهای آنها علیه ملت ایران را نقش بر آب کرد.

با تشکیل دولت تدبیر و امید بر پایه مشی اعتدال و حرکت در مسیر صحیح، منطقی، عاقلانه و کارشناسانه در طول 10ماه گذشته خوشبختانه آرامش به کشور بازگشت و امید، جایگزین نگرانی شد هرچند که به دلیل برخی محدودیتها و عدم وجود سیستم حزبی و احزاب فعال و کارامد در کشور و نبود بانک اطلاعاتی مدیران، تاکنون شایسته سالاری در ساختار مدیریتی کشور آنگونه که باید نیست و مدیران عالی از میان افرادی برگزیده شدند که یا به شما یا به کسانی که به شما نزدیک بودند برگزیده شدند؛ بویژه آنکه در انتصاب استانداران و مدیران زیر مجموعه آن و سازمانها و ادارات وابسته به وزارتخانه ها در مراکزاستانها و شهرها از یک سو قریب نیمی از مدیران دولت قبل که همه می دانیم با چه کمیت و کیفیتی منصوب شده اند کماکان حضور دارند.

از سوی دیگر حداقل نیمی از استاندارانی که منصوب شده اند در حد و توانی نیستند که بتوانند وعده هایی که شما در جریان تبلیغات اتتخاباتی دادید و در مراسم بزرگداشت 24 خرداد در سالن اجتماعات وزارت کشور مجدداً بر آنها تاکید ورزیدید را تحقق بخشند که صد البته چنین وضعیتی مطلوب افراد و گروههایی است که درصدد ناموفق نشان دادن دولت تدبیر و امید برای نیل به منافع باندی وشخصی خویش و پیروزی درانتخابات آتی مجلس شورای اسلامی بوده و به همین دلیل هم دلواپسند.

جناب آقای دکتر حسن روحانی
در شرایط کنونی که وزارت کشور و زیرمجموعه اش بخش عمده ای از مسایل داخلی کشور را برعهده دارد در طول 10 ماه گذشته نشان داده که از عهده تعهدات جنابعالی به مردم برنیامده و بعید است ازاین پس نیز برآید. در چنین شرایطی تجدید نظر اساسی در مدیریت وزارت کشور و برخی از استاندارها و روسای سازمانهای تابعه در مراکزاستانها و شهرها ضروری به نظر میرسد.
در نبود سیستم حزبی و احزاب فعال و رسانه های صوتی و تصویری مستقل که بتوان از کانال آنها شایسته ها را شناخت، بهتر این است که معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری متولی برگزاری مسابقات و مناظرات انتخاب مدیران گردد و با اعلام عمومی و ثبت نام از افرادی که در خود توان اداره یک استان، شهر و یا سازمای را می دانند نسبت به برگزاری مسابقه و مناظره میان آنها حتی با حضور استانداران و مدیران فعلی در سالن اجتماعات وزارت کشور با حضور یکصد یا چند صد تن از کارشناسان زبده و رأی گیری از آنها اقدام نماید که از این طریق هم مدیران خوب انتخاب خواهند شد هم بانک اطلاعاتی مدیران تشکیل خواهد گردید و از این پس تکمیل خواهد شد.
هرچند که بهترین شیوه برای شایسته سالاری و تربیت و شناسایی کادرهای مورد نیاز در کشور، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت احزاب با همه ساز وکارهای لازم آن است و دولت باید اهتمام جدی نسبت به آن داشته باشد چرا که از حقوق مبرم شهروندی محسوب میشود.

رییس جمهور دولت تدبیر و امید
تجربه دو دهه و نصف دهه فعالیت در چند وزارتخانه به اینجانب نشان داده که کارشناسان وزراتخانه ها و سازمانهای تابعه و مستقل همواره از محبوس ماندن نظراتشان در سینه هایشان گله مند بوده اند. اگر به صورت جداگانه و نوبتی با کارشناسان وزارتخا نه ها و سازمانهای ذیل ریاست جمهوری نشستی برگزار و درد دلها و نظرات آنها را استماع کنید و به همراه وزرای ذیربط پاسخگوی آنها باشید، چنین اقدامی درغیاب احزاب سیاسی فعال در ایران در مسیر تحقق دمکراسی و شایسته سالاری اقدامی ارزنده و ضروری است.
البته با در نظرداشت ضیق وقت تا پایان دوره ریاست جمهوری این دوره با هر وزارتخانه یا سازمانی شاید یکبار این نشست صمیمی امکان برگزاری داشته باشد اما بدیهی است در صورت عدم امکان حضور شما در همه جلسات می توانید مسولیت آنرا بر عهده معاون اول یا یکی از معاونین خود واگذار نمایید تا موظف به شرکت در این نشستها و ارایه گزارش آن به حضرتعالی باشند. درصورتی که شق دوم هم میسر نشود نشست مذکور حداقل با حضور وزیر ذیربط و نماینده ای از سوی شما میتواند برگزارگردد. چنین تحرکی ابتکاری خواهد بود با خروجیهای مفید که تاکنون در جمهوری اسلامی ایران صورت نگرفته است.
اگر این ابتکار عمل را از درون دولت به بیرون نیز تسری بدهید و با نشست مشابهی هم با فعالان سیاسی، رهبران احزاب و کارشناسان مستقل برگزارکنید، بسیار نیکو، معطوف به نتیجه و نشانه هایی از مردمسالاری و تقویت جبهه اعتدال خواهد بود و دولت تدبیر و امید را از فاز متکلم وحده بودن به مرحله متکلم مع الغیر بودن هدایت خواهد کرد.

البته اگر امکان پخش مستقیم اینگونه نشستها از سیمای جمهوری اسلامی ایران فراهم گردد، بسیار کاربردی‌تر خواهد بود. از همین فرصت استفاده کرده معروض میدارد که ضرورت برخورداری از یک کانال تلویزیونی مستقل برای دولت بیش از پیش احساس میشود و ریاست جمهوری با پشتوانه آرای 19 میلیونی می تواند مبادرت به این مهم نماید.

رییس جمهور معتدل
مزید بر مشکلات اقتصادی، سیاسی اعم از داخلی و خارجی که دولت شما وارث آن است معضلات فرهنگی بویژه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی جوانان نمود عینتی تری درجامعه دارد و جنابعالی و مجموعه دولت تدبیر و امید در جهت حل آنها تلاش خود را مصروف داشته است، اما حجم عظیم این مشکلات که به جرأت میتوان از آن بعنوان یک بحران جدی یاد کرد، نیازمند اقداماتی شفاف بر پایه یک استراتژی معقولانه وکارشناسانه است.
شاید برای برخی در کشور این بحرات مخفی باشد، اما برای کسانیکه با مردم و جامعه روزانه ارتباط دارند، مشاهده می کنند، واقع بین هستند و سخن راست را می توانند بگویند و در پی منافع شخصی و رفتارهای متملقانه نیستند وجود این بحران که آینده کشور و جوانان را تهدید میکند واضح و مبرهن و دردآوراست.
به جرأت میتوان گفت که حجاب دختران و بانوان در دوره رژیم شاه بسیار بهتر بود این در شرایطی بود که اجباری برداشتن چادر نبود و بر بی حجابی تبلیغ میشد. درهمین دوره آمار معتادان، سارقان و اوباش و اراذال نسبت به امروز بسیار پایین بود. راستگویی و صداقت، محبت و احترام به دیگران، جسارت و شجاعت و در مجموع اخلاق جامعه بسیار مناسبتر از امروز بود. این درحالیست که ما انقلاب کردیم تا همه اینها بهتر از آن ایام باشد.
رهبر فقید انقلاب اسلامی می فرمایند: انقلاب ما فرهنگی بود، انفجار نور بود، اما اگر اینگونه ادامه یابد از نور، تاریکیها برون رخ خواهدنمود! البته من میدانم که شما اینها را بهتر میدانید اما از آن جهت می گویم که هم دینم را به ملت، کشور، نظام و اسلام ادا کنم وهم شاید قطره ای باشم در مسیر کمک به دولت پرمسئولیت شما.

تجربه سی و پنج ساله گذشته نشان میدهد که کار فرهنگی با اقدام سرهنگی انجام ناپذیراست. باید واقعیات را دید و به اشتباهات اعتراف کرد و رهیافتی نو یافت. شاید اگر حضرت محمد (ص) در سه سال نخست رسالت خویش با تدبیر، نسبت به معرفی خود و دین خدا در خفا اقدام نمیکرد و برای اسلام آوردن مردم جاهل و جاهلان فرصت طلب آن دوران به زور و تهدید متوسل می شد امروز دین اسلام با شرایط دیگری روبرو بود. آن حضرت به زور متوسل نشد مگر برای دفاع از مسلمین واسلام. رسول اکرم صلوات الله علیه به واقع به کلام خدا که فرمود:"لا اکراه فی الدین و فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون الاحسنه" عمل کرد و امروز ملت مسلمان ایران و حتی ملتهای مسلمان سایر ممالک اسلامی همین را می خواهند چرا که همین دو آیه ندای دموکراسی واقعی است، زور نگویید و بگذارید حرفها را بزنند و بهترین شان را برگزینید.

آیا پس از سی و پنج سال، نظام آمادگی دارد به حداقل نیمی از جمعیت خود که دختران و بانوان هستند بدون ترس و نگرانی این اختیار را بدهد که پوشش شان را خودشان انتخاب کنند؟ یا در این مورد رفراندومی برگزار کند؟ بسیار نیکو خواهد بود اکثریت این جمعیت با درک و اراده خود با حجاب کامل اسلامی در جامعه ظاهر شوند که دراین صورت موفقیتی بزرگ نصیب جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. چه شعف انگیز بود در دوره رژیم شاه که بر بی حجابی تاکید و آنرا تبلیغ میکرد بانوان به اختیار خود چادر بر سر میکردند و چه بسیار پسندیده است که بانوان در برخی کشورهای همسایه برغم تاکید بر بی حجابی، با پوشش اسلامی ظاهر میشوند و تعداد آنها به مرور زمان در حال افزایش است.
جامعه متعادل و متوازن، جامعه ای است که مردمانش بی آنکه تحت سلطه و زور و اکراه باشد، ایده ال باشد، جامعه مطلوب جامعه ای است که حکومت و دولتش از سخن منتقدانه و معترضانه و مطالبه جو نهراسد و آستانه امنیتش بسیار بالاتر از آن باشد که نگران آگاهی ملت خود باشد.

رییس جمهورِ مواجه با قفلهای فراوان
برای نسل من بسیار دردآور است در انقلابی که در تأسیس و پیشبرد نظامی آن مشارکت کرده امروز اعتیاد، بزهکاری، سرقت و مانند آنها را نسل جوان به وفور مشاهده کنند، اما نشان دادن سازهای موسیقی را از کانالهای داخلی سیما مشاهده نکنند، شاد بودنهای اجتماعی را رویت نکنند و دلیل آنرا هم ندانند.
بسیار رنج آور است که کشور ایران با این همه امکانات توریستی به دلیل عدم رویکرد و برنامه ریزی صحیح درآمدی شایسته نداشته باشد و سالانه قریب ده میلیارد دلار ارز کشور توسط توریستهای ایرانی به خارج منتقل شود؟! این در حالی است که کشور همسایه ترکیه 30 میلیارد دلار درآمد توریستی دارد و براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار است این مبلغ را تا سال 2025 به 50 میلیارد دلار برساند.
بسیار جای تأسف است که عده ای در کشور قصد آتش زدن به ایران را دارند و نمی خواهند واقعیات را دریابند و کماکان برطبل توسل به زور، جزم گرایی و تمامیت خواهی می کوبند و حاضر نیستند خود و فکرشان را درمعرض رأی مردم قرار دهند.

رییس جمهورِ کلید به دست
آیا زمان آن نرسیده است که خود و اندیشه و راهبرد دولت تدبیر و امید را با کسانیکه به شما تذکر محرمانه می دهند و شما را به تذکر آشکار تهدید می کنند، در معرض سنجش افکارعمومی حتی برگزاری رفراندوم یا رای مردم قراردهید؟ آیا قصد ندارید دین، مذهب و فرهنگ ملت ایران را در حال مسخ و نفی شدن و صرفاً ماندن پوسته ای با تهدید با هسته ای گندیده با روشنگری و تدبیر نجات دهید؟
شروع کنید و بدانید ملت و رهبری با شماست؟ عده ای که سنگ رهبری را برسینه می زنند در حق ایشان ظلم می کنند شما می توانید مانع از ادامه چنین وضعیتی شوید.

رییس جمهورِ حقوقدان
قانون اساسی میثاق ملی و خون بهای شهدا و یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی است، عدم اجرا و اجرای ناقص هر اصلی از آن ظلم آشکار به شهدا و ملت ایران است و برای شما که حقوقدان هستید مسولیت آور بویژه در ارتباط با حقوق ملت که جنابعالی تحت عنوان حقوق شهروندی ازآن یاد کرده و تعهد کرده اید، این حقوق را احقاق کنید.
ملت ایران بویژه رأی دهندگان به شما منتظرند تا حقوق همه شهروندان آزاد و دربند را هرچه سریعتر محقق سازید و با برخورداری از یک کانال تلویزیونی دولت تدبیر و امید روزانه یک یا چند اصل از اصول قانون اساسی و کم و کیف اجرا یا عدم اجرای آن برای مردم تشریح گردد.
در خاتمه از فرصت استفاده کرده، پیشنهادی که جنبه انساندوستانه دارد وعلاوه بر رییس جمهور ضرورتاً مورد توجه وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و تعاون و رفاه نیز خواهد بود و نسبت به مطالب پیش گفته سهل تر و غیر سیاسی تر است را تقدیم میدارد و آن عبارت از این است که به منظور ارج نهادن به اقشار کارگر وکارمند و در راستای افزایش ضریب سلامت آنان و جامعه و کاهش هزینه های پزشکی و سلامت در کشور، هیات دولت، اجباری شدن چکاپ کامل سلامتی در هر سال را برای جمیع کارگران و کارمندان ایران زمین اجباری نماید و هر گونه ارتقاء موقعیت شغلی را منوط به درج بودن مدارک چکاپ در پرونده پرسنلی آنها نماید. تأمین هزینه این اقدام خردمندانه و معطوف به هدف از محل بودجه سلامت و شرکتهای بیمه علی الخصوص شرکتهای بیمه تکمیلی و از محل بودجه هدفمندی یارانه ها میسر خواهد بود.
در گامهای بعدی این مصوبه را میتوان شامل اعضای خانواده مجموعه کارمندان و کارگران و در مراحل بعدی همه مردم ایران نیز نمود. این اقدام معتدلانه که مزید بر ثمرات انساندوستانه و تضمین سلامت جامعه به دلیل معالجه زودهنگام درصورت تشخیص بیماری سبب کاهش هزینه های درمانی خواهد شد در نهایت موجبات کاهش هزینه های درمان در سطح کشور خواهد شد.
امید است با تبدیل کلید معمولی به شاه کلید، جنابعالی و دولت تدبیر و امید با تکیه بر آراء میلیونی مردم ایران گامهای استوار و کارشناسانه و بدون فوت وقت را با تحقق شایسته سالاری به گونه ای بردارد که کام عده ای و گروههای اقلیتی که در داخل و بسیاری از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای آرزوی ناکام کردن و شکست خوردنش را دارند تلخ و کام ملت ایران شیرین گردد. 

با احترام
افشار سلیمانی، دیپلمات و سفیر سابق
6 خرداد 1393

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    15 1
    آفرین بر اقای سلیمانی. همه نکته ها خوب بود. دولت در حال تلف کردن وقت و فرصتهای طلایی است. به خصوص بعضی استانداران بی عرضه مثل استاندار اصفهان که موعد بازنشستگی انان است رغبتی به کار جدی ندارند. دولت نباید از های و هوی کیهان و احمدی نژادیها بترسد. اکثریت ملت پشت شماست فراموش نکنید.
  • بيكار US ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    3 16
    به جرأت میتوان گفت که حجاب دختران و بانوان در دوره رژیم شاه بسیار بهتر بود ديپلمات سابق جان، بر أساس كدام تحقيق چنين حرفي مي زنيد؟ شما آمار حجاب در دوران قبل را از كجا داريد و از كجا و با چه چيز مقايسه مي كنيد؟ اين كه امروز در محله شما و در خيابان ها ممكن است برخي بدحجابي ها نمود داشته باشد دليل علمي براي به جرأت گفتن چيزي نيست. با عذرخواهي عرض شود بقيه مسائلي را هم كه فرموده ايد در همين حد است. برگزاری مسابقات انتخاب مدیران؟؟ واقعا حيرانم كه چه مي گوييد.
    • mef IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      2 1
      به به دوست احمدی نژادی باید کور بود تا فرمایشات دکتر سلیمانی، سفیر شایسته دولت خاتمی سید دوست داشتنی رو تصدیق نکرد
  • برهان IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    11 0
    نوشتاری بسیار خوب که علاوه بر شناسایی چالش های جامعه امروز راه حل های مناسبی نیز ارائه کرده است و درنگ امروز در زمینه عدم رعایت قواعد مردم سالاری پشیمانی را به دنبال دارد و ذکر این که چرخ تاریخ به عقب برنمی گردد و به قول مولا علی ع فرصت ها مثل ابر ها در گذرند .
  • افشار سلیمانی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    4 0
    آقای بیکار عزیز این دردها و چالشها را از آنجا می گویم که هم در دوره شاه و هم در دوره 35ساله جمهوری اسلامی در متن جامعه زیسته ام و در طول 30 سال گذشته در نهادهای مختلف مشغول انجام وظیفه بوده ام و با محاسبه 12 سال تحصیل در مقاطع ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه و 10 سال تحصیل و تحقیق در مقاطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری و 8 سال تحقیق و نگارش مقاله و چند کتاب، آشنایی نسبتا کاملی از اوضاع داخلی ایران ، منطقه و جهان دارم.
  • حمید دهشوری A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    4 1
    8 سال شخم زدن بر زمین سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد، فرهنگ و اخلاق کشور، شرایط کشور بسیار حاد، شکننده، ناامیدکننده و خطرناک شده بود
  • عبدالله A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    2 1
    جناب سليماني مطالب به حق شما بعضا در حيطه وظايف مقام معظم رهبري است كه هدايت جامعه را به عهده دارند و به رئيس جمهور مربوط نمي شود . به نظر مي رسد مي بأيد نامه را به مقام معظم رهبري بنويسيدنه به رياست جمهوري
  • رامین A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    3 1
    جناب آقای سلیمانی، مطلبی بجا و به موقع بود. یادآوری دوباره به رئیس جمهور محترم بود که وعده های داده شده را در گذر زمان به فراموشی نسپارد