جشن تطهیر - تحلیلی بر تابلوی نقاشی "غسل" اثر یوسف عبدی‌نژاد

اثری متفاوت از نقاشی جوان و صاحب اندیشه و خلاقیت که به سادگی و کم‌توجهی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

 

یوسف عبدی‌نژاد، 30 ساله، از سال 1377 در موسسات آموزش عالی مشغول تعلیم نقاشی می‌باشد و در چند بینال و مسابقه نقاشی در کشور مقام نخست را به دست آورده و داوری برخی از مسابقات از جمله آثار ارسالی به کنگره‌ی فاطمه‌شناسی در سال 83 را عهده‌دار بوده است.

اثری که در این نوشتار به آن می‌پردازم در اولین نمایشگاه بین المللی آرت گالری‌های جهان در تهران که در آن 30 گالری از 20 کشور جهان شرکت کرده‌اند به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه آثاری از پابلو پیکاسو، خوان میرو و سالوادور دالی هم در معرض دید هنردوستان می‌باشد.*

 

تحلیلی از اثر

این اثر در نگاه نخست به اثری متاثر از مکتب سوررئالیسم شباهت دارد.

برخلاف نقاشی‌های سوررئالیسم که علاوه بر وهم‌آمیز و رویایی بودن، نمایشگر دنیایی آشفته است، در این نقاشی، نظم خاصی بر اثر حکم‌فرماست. اما تا حدی از ویژگی‌ غیرمتجانس بودن اشکال و اشیاء و موجودات هیولا‌وار، به مانند نقاشی‌های سوررئالیست‌ها، پیروی کرده است.

 

نقاشی غسل- یوسف عبدی‌نژاد

تابلوی غسل - اثر یوسف عبدی‌نژاد

 

در تحلیل آثار سوررئال، شناخت صاحب اثر و زندگی و اندیشه‌های او موثر است. زیرا آنچه بر تابلو متجلی می‌شود، ترکیبی است از همه‌ی آنچه که هنرمند تجربه کرده، درک می‌کند و الهام می‌گیرد و با احساسات درونیش تلفیق می‌نماید.

 

 یوسف عبدی‌نژاد

یوسف عبدی‌نژاد - نقاش

 

اینکه هر آنچه حس میکنی و الهام میگیری را به خوبی و زیبایی میتوانی خلق کنی و به تصویر بکشی موهبتی است نادر که همگان را یارای دسترسی به آن نیست. به مدد دانش نظری نقاش که در گفتگویی، تسلطش بر اندیشه‌ها و نظریات فلسفی هنر مشهود بود، فرم و محتوا درهم تنیده‌ و اثری بوجود آورده که به تلقی نگارنده به "جشن تطهیر" بی‌شباهت نیست:

به تصویر کشیدن روبان در دستان مرد دلاک که نمادی است ایرانی، به موهای زن متصل است و آن زن، برای ایجاد توازن و ثبات در مرد جستجوگر، نگهدارنده‌ی قفلی است که به پای مرد آویزان است. کلید قفل در دستان مرد نیست. دور از اوست تا امکان هر گونه طغیان و سرکشی و یا بر هم زدن لطافت مطهرات را سلب کند.

جهان درون نقاشی، جهانی آماده‌ی ترکیبی مطهر از این دو دنیاست. آب، ماهی، جوجه تیغی و رنگهایی مشوش و زنی ایستاده بر تن ماهی که مدیریت آن را بر عهده دارد؛ اشارتی است نمادین بر حضور پررنگ‌تر زن در ساحت نوین زندگی. او حتی مرد را هم تنظیم کرده و با دقت و زیبایی، چرخه‌ی برساخته را، نگهبانی می‌کند.

ترکیب سنت و مدرنیسم با نمادهایی از زن و مردی با پوششی سنتی در کنار ابزارهای صنعتی (بیشتر مربوط به آغاز دوران مدرن) و جانورانی نامانوس، گویای جهان متناقض (پارادوکسیکال)ی است مابین قدیم و جدید. با اینحال در همین تابلو اعتراض خیلی رقیقی در تقابل و یا تضاد این دو جهان به چشم می‌خورد.

در ترکیب رنگها، به جز انسان‌ها که به رنگهای گرم ملون شده‌اند، سایر اشیا و موجودات به طرحی شفاف، بازنمایی‌کننده‌ی رنگ محیط هستند. رنگی مرکب از رنگهای آسمانی و دریایی. جریان‌بخشی تنوع و زندگانی، تنها برعهده‌ی انسان است و اوست که سرانجامی مبارک و پاکیزه از هر نوع پلشتی را به ارمغان خواهد آورد.

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*باغ موزه قصر میزبان آثار هنرمندان جهان است. نخستین نمایشگاه گالری های جهان با حضور 30 گالری از 20 کشور جهان نظیر اسپانیا، ترکیه، سوئیس و پرو با نمایش آثار 120 هنرمند در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی همچون نقاشی و مجسمه سازی از 4 تا 8 تیرماه در باغ موزه قصر برپا می‌شود. به گزارش روابط عمومی باغ موزه قصر در این نمایشگاه آثار هنرمندان نامی جهان نظیر پابلو پیکاسو، سالوادور دالی و خوان میرو ، به نمایش گذاشته می شود. همچنین بخشی از نمایشگاه جهت معرفی آثار هنرمندان ایرانی آماده شده است؛ که از اهداف این بخش می‌توان به ایجاد یک مقایسه فرهنگی و تکنیکی در نوع آثار خلق شده توسط هنرمندان ایرانی و سایر هنرمندان جهان و همچنین امکان برقراری ارتباط مستقیم بین هنرمندان ایرانی و گالری های خارجی بدون حضور واسطه های هنری اشاره کرد. بخشی از عواید حاصل از نمایشگاه جهت حمایت از بیماران مبتلا به بیماری های نادر پیش بینی شده است. این نمایشگاه برای نخستین بار در ایران برگزار می گردد.

نشانی : خیابان شریعتی ، خیابان پلیس ، میدان پلیس ، باغ موزه قصر تلفن : 88423400، 88443311, 88452090,88445806

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    20 0
    حالا که فکر میکنم میبینم تو بعضی موضوعات شوتم
  • سیما علیمردانی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    1 1
    فوق العاده زیبا و دلنشین و چشم نواز و اصیل. دستمریزاد استاد عبدی نژاد