خبرگزاری تسنیم نوشت:

با توجه به این نکته که آمریکا از شبه نظامیان مخالف دولت سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کرده است اکنون واشنگتن نمی‌تواند خود را نسبت به اقدامات داعش بی‌گناه بداند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از راشا تودی، شبه نظامیان تکفیری داعش در روزهای اخیر کنترل بخش های وسیعی از مرزهای غربی و استان انبار را در اختیار گرفته اند. این در شرایطی است که تاکنون میلیون ها نفر از مردم عراق به صورت داوطلبانه به درخواست آیت الله سیستانی برای مقابله با داعش پاسخ مثبت داده اند.
بر اساس این گزارش نیروهای ارتش عراق در برخی موارد پست های خود را ترک کرده و حاضر به مقابله با نیروهای داعش نشده اند و این مساله کمک زیادی به تسریع روند پیشروی شبه نظامیان تکفیری و بعثی کرده است.
ادامه اقدامات داعش در مناطق مختلف عراق در شرایطی است که مشاوران نظامی آمریکایی وارد بغداد شده اند و دولت آمریکا همچنان در حال بررسی حملات هوایی احتمالی ضد داعش است. سفیر اخیر جان کری به عراق به خوبی نمایان کرده است که واشنگتن خواستار کناره گیری نوری مالکی از قدرت است.
آمریکا خواستار اتحاد رهبران سیاسی عراق برای مقابله با داعش و تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و قبایل شده است. داعش مسئولیت بسیاری از حملات تروریستی انجام شده در عراق طی سال های اخیر را بر عهده گرفته است.
حتی اگر نوری مالکی در کنترل و هدایت عراق دچار خطاها و اشتباهاتی شده باشد این مساله غیر منطقی است که همه سرزنش ها به خاطر شرایط کنونی عراق را متوجه وی کنیم. دولت اوباما سعی دارد نوری مالکی را عامل اصلی اتفاقات اخیر عراق معرفی کرده و خود را به طور کامل بی گناه بداند و هیچ بخشی از تحولات مربوط به عراق را گردن نگیرد.
رسانه های خبری آمریکا بر این باورند که ظهور و پیدایش داعش و اقدامات تروریستی این گروه در جنگ داخلی سوریه و عراق نتیجه عدم تمایل دولت اوباما برای حمایت از شبه نظامیان مسلح در سوریه است. مخالفان دولت سوریه بر این باورند که ظهور و پیدایش داعش به این علت است که حمایت کافی از شبه نظامیان میانه روی فعال در سوریه از سوی آمریکا به عمل نیامده است.
ولی این نوع استدلال تا حد زیادی غیر قابل قبول است چرا که دولت آمریکا تجهیزات نظامی و اسلحه های مورد نیاز شبه نظامیان سوری را تامین کرده و آن ها را آموزش داده است. دولت آمریکا همچنین تجهیزات مخابراتی و منابع مالی مورد نیاز شبه نظامیان سوری را در اختیار آن قرار داده و حمایت سیاسی کاملی از آنها داشته است.
آمریکا بی شک نقش زیادی در پیشرفت های شبه نظامیان سوری از آغاز جنگ این کشور در سال 2011 داشته است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =