آمریکا نه با داعش مبارزه می کند و نه از مالکی حمایت

در حالیکه آمریکایی ها داعش را خطرناک می دانند در عین حال از حمایت تمام قد از دولت نوری مالکی هم سرباز می زنند.

رضا مهربانی: در حالیکه آمریکایی ها داعش را خطرناک می دانند در عین حال از حمایت تمام قد از دولت نوری مالکی هم سرباز می زنند.

از دو هفته پیش تا کنون که داعش به صورت ناگهانی مناطقی از غرب و شمال عراق و از جمله شهر کلیدی موصل را به تصرف خود در آورد آمریکایی ها مواضع متعددد و گوناگونی درباره داعش، نوری مالکی و تحولات سیاسی عراق اتخاذ کرده اند که همگی یا نشان از سردرگمی  و یا نشانه ای دیگر از ریاکاری آنها است. 

روز گذشته یک بار دیگر  وزیر خارجه آمریکا در حالی بر حمایت کشورش از مبارزه دولت عراق با گروه تروریستی داعش تاکید کرد که تا همین لحظه هنوز کمک های نظامی وعده داده شده از سوی آمریکا به بغداد برای مبارزه با تروریسم به این کشور تحویل داده نشده است. 


 جان کی طی سخنانی در بروکسل در اجلاس وزاری خارجه ناتو تاکید کرد آنچه در کشورهای سوریه ، عراق و اوکراین می گذرد تهدیدی برای صلح جهانی است . ما از دولت عراق در مبارزه با تروریسم داعش حمایت می کنیم و معتقدیم این گروه تهدیدی برای خاورمیانه ، اروپا و آمریکا است .

این اظهارات اما در صحنه عمل هیچ مصداقی نداشته است بلکه برعکس جسته و گریخته صحبت هایی درباره کناره گیری نوری مالکی از قدرت و تشکیل دولت نجات ملی از سوی آمریکایی ها مطرح می شود که نشانه ای بارز از دخالت آشکار سیاسی و نه نظامی در این کشور دارد. 

از سوی دیگر آمریکایی ها همراه با ترکیه و سایر کشورهای عربی از به کار بردن واژه تروریست برای مخاطب قرار دادن داعش پرهیز می کنند و این موضوع خود بر این نگرانی که عزم آمریکایی ها برای مبارزه با این گروه خشنِ خونریز که با بقایا و بازماندگان حزب بعث در عراق متحد شده اند، جدی نیست دامن می زند.


اگرچه روز گذشته  احسان عوادی از اعضای ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد ، برخی خبرها را مبنی بر اینکه واشنگتن مداخله نظامی در عراق را به کناره گیری نوری مالکی نخست وزیر این کشور مشروط کرده است تکذیب کرد اما این سوال مطرح است که چرا آمریکا تا کنون کمک های نظامی وعده داده شده به بغداد را ارسال نکرده است و در ثانی آیا آمریکایی ها اصلا قصد دخالت نظامی در عراق را دارند که آن را به کناره گیری مالکی از قدرت مشروط کنند؟ 

در همین حال مقتدا صدر رهبر جریان شیعی صدر عراق نیز  با مداخله نظامي آمريکا در عراق مخالفت کرده است. صدر چهارشنبه شب مخالفت خود را با هرگونه مداخله نظامی آمریکا در کشورش اعلام کرد و گفت طرفدارانش زمین را زیر پای تروریست ها به لرزه در خواهند آورد.

او که لشگر تحت امرش جیش المهدی در سال 2006 جنگ نمایانی را با آمریکایی های حاضر در عراق آغاز کرده بود افزود تنها از حمایت های بین المللی کشورهای غیر اشغالگر از ارتش عراق پشتیبانی خواهد کرد. لشگر تحت امر مدتهاست رسما فعالیتی ندارند ولی آمادگی خود را برای مقابله با پیشروی شورشیان تروریست داعش اعلام کرده اند. چند روز پیش طرفداران صدر با رژه نظامی در شهرک صدر در شمال بغداد، عزم خود را برای مقابله با تروریست ها نشان دادند.

در همین حال گزارش های رسیده از عراق نشان می دهد اوضاع این کشور همچنان بحرانی است و برنامه آمریکایی ها برای حمایت از نوری مالکی یا مبارزه جدی با داعش در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که این کشور چه برنامه مشخصی برای حفظ ثبات و امنیت در عراق دارد. 

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =