فارس نوشت:

تحلیل حاشیه‌سازی برخی اصلاح‌طلبان برای دولت با در نظر گرفتن شرایط جریان سیاسی آنها سخت نیست، آن هم با در نظر گرفتن این مسأله که برخی اتفاقات در دولت یازدهم با میل این جریان سازگاری ندارد.
رد شدن از کنار حاشیه‌سازها یکی از راهکارهایی بود که برای ایجاد آرامش در دولتش پیش گرفته است؛ او خوب می‌داند که اگر در شرایط فعلی اسیر حاشیه‌ها شود همه چیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ از مذاکرات هسته‌ای گرفته تا اقتصاد کشور.

روحانی رئیس دولت یازدهم بارها و بارها تاکید کرده که اسیر دست حاشیه‌ها و حاشیه‌سازها نخواهد شد ولی رفتار برخی حاشیه‌سازها نشان می‌دهد که این‌بار، آنها هستند که نمی‌خواهند دولت را آزاد بگذارند.

هرچه تاکید روحانی و برخی از دولتی‌ها بر دوری از حاشیه بیشتر می‌شود، تاکید برخی سیاسیون بر طرح موضوعات حاشیه‌ساز بیشتر؛ فرقی هم ندارد که این حاشیه‌سازها از نزدیک‌ترین جا به دولت و حتی خود کابینه سر برآورند و یا از گروه‌های سیاسی کشور.

با روی کار آمدن دولت یازدهم گروه‌ها و احزاب سیاسی بسیاری تلاش کردند که روحانی و دولتش را برآمده از خود، نشان دهند؛ این مساله از میان برخی گروه‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب مشهود بود.

اما در این میان اصلاح‌طلبان بیشتر از همه تاکید داشتند که روحانی برآمده از آنهاست و رای وی رای مردم به اصلاح‌طلبی است.

در همان نشست خبری اول روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، آب پاکی را روی دوست کسانی که می‌خواستند دولت را به نفع خود مصادره کنند ریخت و گفت: «من از امروز رئیس‌جمهور همه مردم ایران هستم»

ولی بعد از گذشت 10 ماه از آغاز به کار دولت یازدهم و یک سال از انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد نه تنها این حاشیه‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه زمزمه‌های جدید به آن اضافه شد.

« اصلاح‌طلبان ستون فقرات برنامه‌های روحانی هستند» این شاه‌بیت آخرین و جدیدترین اظهارات سعید حجاریان درباره دولت روحانی است؛ اظهاراتی که از آن بوی تملک‌گرایی بر دولت به مشام می‌رسد.

حجاریان در مصاحبه خود با اعتماد با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان حامی و ستون فقرات برنامه‌های روحانی هستند گفت: اگر اصلاح‌طلبان بشکنند روحانی هم شکسته است چرا که وی با حمایت هاشمی و خاتمی و همچنین کناره‌گیری عارف و بسیج اصلاح‌طلبان رای آورد.

او ادامه داد: در صورت عدم حضور اصلاح‌طلبان جریان راست،‌ روحانی را به ورطه شکست می‌برند.

حجاریان حتی تئوری اعتدال دولت روحانی را نیز تلویحا به نفع اصلاحات مصادره می‌کند و هدف این تئوری را بازگشت به تئوری اصلاحات عنوان کرده و می‌گوید:‌ هدف اصلاحات دموکراسی است اما هدف اعتدال بازگشت به وضعیت قبل از اصلاحات است.

بنابراین گزارش، البته این تنها حاشیه‌سازی طیف اصلاح‌طلب در چند روز اخیر نبود. تنها چند روز پس از آنکه خبرنگار یک روزنامه اصلاح‌طلب در نشست خبری اخیر رئیس‌جمهور با گلایه از روحانی پرسید «که چرا هنوز تعدادی از فرمانداران تغییر نکرده‌اند» و با پاسخ روحانی مبنی بر عدم برخورد جناحی درباره تغییرات رو برو شد؛ حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه‌ای با نشریه صدا حرف‌های از همان جنس را مطرح می‌کند.

مرعشی زمانی که در پاسخ به سوالی، سعی دارد انتقاداتش از دولت را تشریح کند، گریزی به مساله عدم تغییر فرمانداران توسط وزارت کشور زده و می‌گوید: «بخش دیگر [انتقادات] نیز ناشی از کارکردهای اشتباه تیم دولت است به طور مشخص وزارت کشور با همه اهمیتی که در سیاست داخلی دارد کارکردش به گونه‌ای نیست که معدل رای‌دهندگان به آقای روحانی را راضی کند؛ اخیرا به شهرستانی سفر کردم که برای سخنرانی دعوت شده بودم در آن شهرستان در طول 10 ماه گذشته چه در بخشداری و استانداری و چه در ادارات کوچکتر هیچ‌یک کوچکترین تغییری به وجود نیامده و تمام تیم آقای احمدی‌نژاد هنوز بر سر کار بودند.»

طرح این موضوع از سوی مرعشی در ادامه با سوال «صدا» از وی مبنی بر اینکه «شما گفتید روحانی اراده قوی‌ای در حل مسائل دارد اما به نظر می‌آید تنهاست یعنی آقای روحانی می‌آید صحبت می‌کند و جواب امام جمعه‌ها و روزنامه‌ کیهان را می‌دهد اما بقیه دولتش اصلا اینگونه نیستند» روشن و شفاف تر می‌شود.

او در پاسخ به این سوال می گوید: «این ضعف کاملا وارد است و من توصیه می‌کنم روحانی در سالگرد استقرار دولت در دو ماه آینده با ارزیابی صحیح از استانداران و معاونین‌شان ترمیم مختصری در دولت انجام دهد. من کلی عرض می‌کنم و نمی‌خواهم برایشان تعیین تکلیف بکنم اینکه آقای روحانی خودشان پیشتاز هستند اما بقیه ایشان را همراهی نمی‌کنند یک واقعیت است و راه‌حلش هم همان است که گفتم.»

عضو شورای مرکزی کارگزاران با اضافه کردن این قید به اظهاراتش که «نمی‌خواهم برایشان (روحانی) تعیین تکلیف کنم» سعی می‌کند حرف خود را تعدیل کند اما تاکید جریان اصلاحات بر این موضوع نشان می‌دهد که برخی فشارها به روحانی برای آنچه ترمیم دولت خوانده می‌شود، آغاز شده است.

بنابر این گزارش، حاشیه‌سازی سوم اصلاح‌طلبان برای هفته اخیر باز هم به انتخابات سال گذشته مربوط می‌شود؛ آنهم در جایی که صادق زیباکلام از میزان رای رئیس دولت یازدهم حرف می‌زند.

این استاد اصلاح‌طلب دانشگاه تهران درباره میزان رای روحانی در انتخابات به صراحت می‌گوید: «معتقدم رای بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان بود که باعث پیروزی روحانی شد؛ "اگر و اگر" بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به سمت آقای روحانی نرفته بود آقای روحانی فی‌نفسه یکی دو میلیون رای بیشتر نداشت.»

او در ادامه رای روحانی را به پای خاتمی و هاشمی نوشته و تلویحا رئیس‌جمهور را فاقد بدنه اجتماعی خوانده و می‌افزاید:‌ «وقتی رهبری اصلاح‌طلبان آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی چهره‌ها و شخصیت‌های دیگر اصلاح‌طلب از مردم خواستند در انتخابات شرکت کنند و به روحانی رای دهند، ایشان در انتخابات پیروز شد.»

اظهارات اخیر اصلاح‌طلبان در شرایطی که در سالگرد انتخابات 24 خرداد و در آستانه توافق ایران و کشورهای 1+5 را شاید بتوان نوعی تلاش برای تحمیل نظرات به دولت قلمداد کرد.


درست زمانی که روحانی از دست حاشیه‌سازها شکایت می‌کند، آقای دستیار حرف‌هایی می‌زند که خواسته یا ناخواسته برای دولت حاشیه‌سازی می‌کند.

یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی هر چند هفته یکبار به بهانه‌ای دولت را درگیر حاشیه می‌کند.

طرح مساله برنامه‌ریزی ستاد انتخاباتی روحانی برای انتخابات مجلس یازدهم اولین حاشیه‌ای بود که توسط یونسی برای دولت ایجاد کرد و موج انتقادات را برانگیخت.

البته این آخرین حاشیه‌سازی یونسی برای دولت یازدهم نبود. وی اردیبهشت‌ماه سال جاری در سفری به شیراز موضوع بازگرداندن نماد دوران طاغوت را مطرح کرد و گفت: «پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»

این اظهارات یونسی که به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران در شرایط کنونی بی‌دلیل بود، هیچ ثمره‌ای جز حاشیه‌سازی برای دولت نداشت.

تعدادی از نمایندگان و سیاسیون به استناد اظهارات صریح امام خمینی (ره) مبنی بر حذف نماد موسوم به شیر و خورشید از اماکن عمومی و دولتی، انتقاداتی را به دستیار ویژه رئیس‌جمهور ابراز کردند.

بنابراین گزارش، بدون شک اظهارات یونسی در آینده نیز می‌تواند دولتی را که رئیسش برای دور ماندن از حاشیه‌ها تلاش می‌کند، درگیر حاشیه‌هایی جدی‌تر از قبل کند.

حسن روحانی در دیدار نوروزی خود با کارکنان نهاد ریاست جمهوری به صراحت از درست حاشیه‌سازها گله کرده بود که «برخی می‌خواهند ما را مشغول حاشیه‌سازی کنند تا از اصل کار باز بمانیم.»

رئیس دولت یازدهم گفته بود: «آزادی زیباست، اما همه باید از آزادی حسن استفاده کرده و نباید خود را مشغول حاشیه‌سازی کنیم.»

روحانی در سفر اخیر خود به لرستان نیز تاکید کرد که حاشیه‌سازها نمی‌توانند دولت را درگیر کنند.

او در این سفر در شورای اداری استان گفت: دولت تدبیر و امید در خدمت به مردم، اسیر حاشیه‌سازی‌ها نخواهد شد.

بنابراین گزارش، این رفتار روحانی در برابر حاشیه‌سازها از هر جریان و حزب و گروهی تا کنون نمره مطلوبی گرفته است ولی باید در ادامه دید که آیا کسانی که این روزها سعی در تحریف رای رئیس دولت یازدهم و همچنین تلاش برای تغییر در کابینه وی دارند، دولت یازدهم را راحت می‌گذارند یا خیر؟

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    58 2
    كاش يه گزارش هم از حاشيه سازيهاي طرف مقابل ميذاشتن
  • ضیا IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    2 0
    در این شرایط که عدم اتحاد مردم ومسؤلان باعث سوء استفاده دشمنان داخلی وخارجی می گردد وسلطه داعش وداعش مآبان میشود . به عنوان یک شهروند از مسؤلان تقاضا می کنم از اختلاف بپرهیزند و تعارف کم کنند و در انجام کار و مسوولیتی که دارند راستین باشند و به حاشیه های چپ وراست ، با عمل واتحادتان پاسخ دهید و اینقدر اشتباهات ومسئولیتهارا گردن یکدیگر نیندازید . به خدا قسم از این جور کارهایتان خسته شدیم ..اخه مملکتی با این همه منابع مالی وفکری وعلمی وتوانمندی جوانانش چرا باید اینگونه باشد . خدایا مددی کن .0یک معلم
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    12 0
    اینقدر زور نزنین بابا زور زیادی خطرناکه روحانی تفکرش اصلاح طلبانه هست و با رای اصلاح طلب ها هم اومد بالا حالا شما باز زور زیادی بزنین
  • كارگر IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    3 3
    لطفا در خصوص كاهش ساعات كاري در ماه مبار رمضان رياست محترم جمهوري تجديد نظر فرمايند واقعا روزه تابستان و كار طولاني با هم بسيار طاقت فرسا ست اضافه فرماييد كم خوابي را نيز........
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    1 2
    همانهایی که برای دولت احمدی نژادحاشیه درست میکردند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    5 9
    ایتقدربرای دولتهای قبلی حاشیه سازی کرده ایدکه الان اگرکسی ازشما انتقاددرستی هم داشته باشداورابه حاشیه سازی متهم میکتید.بیخودنگفته اندکه کافرهمه رابه کیش خودمی پندارد.
  • بی نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 1
    از حاشیه سازی مجلس هم مطلب داریدیانه