سخنگوی وزارت خارجه کشورمان می گوید: روابط ایران و انگلیس گام به گام از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از آنکه وزیرخارجه انگلیس در مجلس عوام این کشور از فرآیند بازگشایی سفارت این کشور در ایران سخن گفت،مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز گفت: از شهریور سال 92 روند ازسرگیری روابط ایران و انگلیس بصورت با انتخاب کاردارهای غیرمقیم و ترددی فعالیت ها شروع شده و شاهد آغاز به کار سفارت ایران نیز بودیم که برای ارائه خدمات به هموطنانمان در انگلیس کار خود را شروع کرد و این فعالیتها ادامه دارد.

شهریور سال 92 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه ایران و انگلیس با یکدیگر توافق کردند که به صورت تدریجی و گام به گام روابط دو کشور از سر گرفته بشود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود:بطورکلی مسیر تدریجی آغاز به کار سفارتهای ایران و انگلستان در حال طی شدن است و امیدواریم بتوانیم با تصمیماتی که دوطرف می گیرند کاردارهای غیرمقیم را در فرصت مناسبی به کاردار مقیم تبدیل کنیم تا بتوانند کارها را روانتر انجام داده و بتوانیم وارد فضاهای جدیدتری بشویم.

بعد از تسخیر سفارت انگلیس در تهران در آذر 90، روابط دو کشور قطع شد. انگلیس برای بازگشایی سفارتش خواستار دریافت غرامت و عذرخواهی ایران است. مقامات وزارت خارجه پیش از این پرداخت خسارت را قابل بررسی دانستند، اما گفتند حاضر به عذرخواهی نیستند.

افخم هم گفته است:« در رابطه با خسارت سفارت انگلستان هم باید بگویم پروسه دیگری است که در رابطه با آن هم اظهار نظر شده است و تعیین خسارت ، چگونگی پرداخت آن و میزان ابعاد و جزئیات خسارت همگی باید بررسی شوند، که هنوز وارد این پروسه نشدیم. »

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با پس دادن 130 هواپیمای عراقی از سوی ایران خاطرنشان کرد: مقام های عراقی خبری که در این رابطه منتشر شده بود را رد کردند و گفتند این یک خبرسازی است و قطعا ما هم صحبتی فراتر از اظهارنظر مقام های عربی نداشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه با انجام مذاکرات با ایران مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده است و آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای فعال است، گفت: طی 10 سال گذشته با بیان این موضوعات بحران غیرضروری را در منطقه و با عنوان فعالیت‌های نظامی هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند. ما همواره اعلام کرده‌ایم که این ادعاها کاملا بی‌اساس است و ایران هیچ‌گونه برنامه غیرصلح‌آمیز هسته‌ای ندارد و هیچ برنامه‌ای برای دسترسی به مواردی که گفته می‌شود از جمله بحث‌های نظامی هسته‌ای ندارد و بیان این موضوعات ساختگی و مصنوعی است.

افخم تاکید کرد: ما اعتقاد راسخ داریم و حتی فتوای مذهبی نیز در این رابطه داریم که تولید، اشاعه و هرگونه کاربرد سلاح‌های هسته‌ای ممنوع است و معتقدیم مبانی عقیدتی، سیاسی، فنی و حقوقی لازم در این باره کاملا دقیق و سریع است. در عین حال این گفت‌وگوهایی که آغاز شده به تثبیت حقوق هسته‌ای ایران و همچنین رفع بخشی از نگرانی جامعه جهانی کمک می‌کند. بنابراین مسیر مذاکرات را آغاز کردیم تا فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تثبیت شود و به جامعه جهانی طی یک دهه گذشته همواره اعلام کردیم که هیچ‌گونه برنامه غیرصلح‌آمیز نداریم تا مطمئن شود.

وی در رابطه با اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران در صورت فراهم شدن شرایط مورد نیازش در مذاکرات پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت، گفت: پروتکل الحاقی یکی از موضوعاتی است که در برنامه اقدام مشترک به آن پرداخته شده بود. این موضوع بستگی به این دارد که روند مذاکرات و پیشرفت آن چگونه باشد البته تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با این موضوع به عهده مجلس است اما برای مشخص شدن این جزئیات باید صبر کنیم تا ببینیم روند گفت‌وگوها چگونه پیش خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در عین حال تاکید کرد که ایران با عزم ملی گفت‌وگوها را دنبال می‌کند و تغییری در اراده و عزم ایران برای رسیدن به توافق جامع مبتنی بر حقوق مشروع ملت ایران برای داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای تغییری ایجاد نشده است. لازم است که طرف‌های دیگر نیز با جدیت بیشتری وارد مذاکرات شوند و این فضای کافی را برای رسیدن به توافق جامع فراهم می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص آخرین پیگیری‌ها نسبت به وضعیت ایرانیانی که در ترکمنستان به دلیل برخی مشکلات در زندان‌های این کشور هستند، گفت که وزارت خارجه این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و در این رابطه با خانواده‌های این افراد که به صورت جدی پیگیر این موضوع هستند در ارتباط مستمر قرار دارد.

خبرنگار دیگری در خصوص اخبار منتشر شده در رابطه با انجام مذاکراتی از سوی ایران با بانک چند میلیتی HSBC برای انجام نقل و انتقالات مالی و رد شدن انجام این مذاکرات از سوی بانک مرکزی، گفت: اظهارنظر بانک مرکزی در این زمینه دقیق‌تر و موثق‌تر است.

دیگر اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه به نقل از ایسنا به شرح زیر است:


* یکی از نگرانی‌هایی که همواره اعلام کرده‌ایم گسترش تروریسم در منطقه است و ما همیشه گفتیم که تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود.
* لبنان، سوریه، عراق و بسیاری دیگر از کشورها تروریسم را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل ناامنی و توسعه تروریست، توسعه اهداف تروریستی در کشورهای منطقه موجب نگرانی شدید ما است.

* تروریست ابزار دست کشورها و محافلی است که از این ابزار برای رسیدن به اهداف شوم خود در منطقه استفاده می‌کنند همواره موجب نگرانی ما بوده است . ایجاد ناامنی، اختلال در روند دموکراتیک، غلبه بر صندوق های رأی و تحمیل اسلحه و ترور بجای روندهای مردم سالاری نشانگر این است که امروز تروریست بعنوان یک ابزار برای غلبه بر آرای مردم در کشورهای مختلف بکار گرفته می شود.
* ما این پدیده شوم را محکوم کرده و بر این باوریم که اولین راه مقابله و ریشه کن کردن آن علاوه بر هوشیاری ملتهای منطقه، تقویت وحدت ملتها و توجه جدی و بدون تبعیض جامعه جهانی به این معضل بشری بوده و لازم است که استفاده ابزاری و اعلام نظر بر اساس معیار دوگانه در زمینه تروریست باید خاتمه یابد.

تشکیل اقلیم سنی‌نشین خودمختار

*اینگونه تحلیل‌ها که در آن گفته می‌شود عراق به گذشته بر نمی‌گردد تحلیل‌هایی است که خواهان عراق ضعیف در منطقه است. این تحلیل‌ها تحلیل‌های بدخواهان و دشمنان عراق است. اراده همه طیف‌های مذهبی و اقوام و طوایف عراق مبتنی بر وحدت است و قطعا یک عراق یکپارچه می‌تواند در برابر تروریست‌ها بایستد.

* قانون اساسی عراق نیز مبنای بسیار محکم و پایه بسیار خوبی برای تداوم حرکت در مسیر داشتن عراق یکپارچه است. امیدواریم با حس وحدت ملی و تقویت آن روندی که آغاز شده تا بتواند عراق را تضعیف کند خاتمه یابد.

اقدامات گروه بوکو حرام در خصوص ربایش تعداد دیگری از شهروندان نیجریه

*خبر ربوده شدن تعداد دیگری از کودکان را در نیجریه شنیدیم. ما این اقدام کاملا ضدانسانی را محکوم می‌کنیم.
* ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های این افراد و آرزو برای اینکه شرایط آزادی آنها زودتر فراهم شود مجددا معضل و مشکل تروریسم را که محدوده‌ای ندارد و تا زمانی که با آن برخورد جدی نشود یادآوری می‌کنیم.

تعاملات ایران و آمریکا در موضوع عراق

* به لطف شرایطی که عراق از نظر حضور مردمی و وجود مرجعیت و رهبران سیاسی و مذهبی دارد شرایط رو به بهبود است. خوشبختانه تعاملات گروه‌های مختلف عراقی و اهتمامی که به وحدت ملی بیش از گذشته دارند باعث شده است که زمینه‌های همکاری و مقابله با تروریسم قوی‌تر در داخل عراق شکل گیرد.

*وزارت خارجه گفت‌وگوهایی با کشورهای همسایه در این باره داشته است. ما تحولات را به صورت دقیق دنبال می‌کنیم و از آنجا که از کشورهایی هستیم که نگرانی‌هایی در رابطه با فعالیت‌های تروریستی همواره مطرح کرده‌ایم و از ابتدای بحران گفته‌ایم موضوع عراق موضوع تروریستی است و نباید به عنوان اقدام دیگری تصور شود و نباید تروریسم ابزاری شود تا بخواهند روند سیاسی و انتخابات در عراق را به وسیله آن تحت تاثیر قرار دهند.

* امیدواریم با هوشیاری ملت عراق و استفاده از همه ظرفیت‌های این کشور این دوره بحران طی شود. غلبه بر تروریست‌ها نیازمند این است که جامعه بین‌المللی به مسئولیت خود بیش از گذشته عمل کند و همه کمک کنند تا شرایط مناسب شود و به تقویت زمینه‌های مردم‌سالاری در منطقه کمک صورت گیرد

 

/27212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    9 22
    خسته نباشین،حالا میخواین به روباه پیر غرامت بدین؟
    • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
      3 1
      داداش اون موقع که داشتی از دیوار سفارتشون بالا می رفتی باید فکر اینجاشو می کردی مجبوریم غرامت بی فکری شما رو ما بدیم.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    3 3
    پروسه...... هر روز یک پروسه داریم .خوب دیگه
  • محمد A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    5 12
    مگر در خسارات وارده از روباه پیر در کشتار مردم ایران در قحطی بزرگ یا کودتا و نفت و اشغال خاک ایران برسی و گرفته شد که این مونده باشه . یه جستجو بزنین قحطی بزرگ.
  • سبحان IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    22 1
    چرا بايد خسارت از جيب مردم داده شده چرا از همون اراذل و اوباشي كه اين كارو كردن نميگيرن
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    0 3
    شهداکجاییدکه ببینداین دولت کدخداپرست چگونه ملت ایران رابه ذلت میکشانند؟