آرمان نوشت:

مديركل عتبات سازمان حج و زيارت گفت: 73 زائران ايراني كه به صورت آزاد به عتبات سفر كرده بودند، 10روز پيش در سامرا در محاصره گروه داعش قرار گرفتند كه با پيگيري‌هاي مسئولان ايراني و عراقي و با اقدامات ارتش عراق از محاصره خارج و با سلامتي كامل به ميهن اسلامي بازگشتند.

محسن نظافتي گفت: همزمان با آغاز درگيري‌ها در سامرا، برخي ايرانيان جهت زيارت عتبه مقدسه به سامرا سفر كرده بودند كه اين عزيزان در جريان حملات اخير داعش در سامرا حضور داشته و براي خروج از اين شهر با مشكل روبرو شدند.

او ادامه داد: پس از اطلاع از اين ماجرا، مسئولان مربوط در عراق و ايران پيگير موضوع شدند و تصميم بر اين گرفته شد كه اين عزيزان با تدابير ويژه نيروهاي امنيتي و ارتش عراق از منطقه خارج شوند. نظافتي با اينكه اين گروه از زائران در قالب كاروان آزاد به عراق سفر كرده بودند، خاطرنشان كرد: با وجود اينكه سفر زائران عزيز به سامرا بدون هماهنگي سازمان حج و زيارت به اين شهر اتفاق افتاده بود و سازمان حج از نظر قانوني در برابر اين عزيزان هيچ وظيفه‌اي نداشت اما براساس وظيفه اخلاقي و ديني خود وارد عمل شد و پيگيري‌هاي لازم را انجام داد.

او گفت: خوشبختانه در اين زمينه همكاري‌هاي خوبي ميان مسئولان سازمان حج و وزارت امور خارجه ايران و عراق صورت گرفت و چند روز پيش اين زائران به صورت هوايي از سامرا خارج و به ايران اسلامي بازگشتند. اين مقام مسئول در سازمان حج و زيارت با بيان اينكه اكنون هيچ زائر ايراني در شهرهاي كربلا، نجف اشرف، كاظمين و سامرا حضور ندارد، تصريح كرد: تنها شماري از عوامل براي نظارت بر رفع نقايص هتل‌ها و آشپزخانه‌ها حضور دارند.

حسن قشقاوي، معاون كنسولي مجلس و امور ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه 28خرداد ماه از ايجاد برخي مشكلات براي زائران ايراني در سامرا خبر داده بود.

حرم مطهر امام علي(ع)، امام حسين(ع)، امام موسي كاظم(ع)، امام جواد(ع)، امام‌هادي(ع) و امام حسن عسكري(ع) و همچنين حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) در شهرهاي نجف، كربلا، كاظمين و سامرا قرار دارد. هر سال صدها هزار نفر از كشورهاي مختلف جهان ازجمله ايران، بحرين، عربستان، امارات، عمان، پاكستان، هند، جمهوري آذربايجان براي زيارت عتبات به عراق سفر مي‌كنند كه زايران ايراني در صدر اين افراد قرار دارند.

حل مشكل زائران ايراني در سامرا

همچنين ديروز معاون وزير خارجه ايران گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده از سوي وزارت امور خارجه‌، مشكل زائران ايرانياني كه قصد خروج از سامرا را داشتند رفع شده است.

حسن قشقاوي گفت: 24 ساعت پس از وقوع مشكل، اين ايراني‌ها به بغداد منتقل شدند و از محدوده‌اي كه دچار مشكل شده بود خارج شده‌اند. با حل مشكل اين افراد هيچ ايراني ديگري كه در سامرا دچار مشكل شده باشد، نداريم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CN ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    12 1
    در باره اين عزيزاني كه در سامراء بودند هيچ وظيفه قانوني بعهده سازمان حج و زيارت نيست ، شكي نداريم ولي يكي از وظايف قانوني سفارت جمهوري إسلامي ايران در تمام نقاط دنيا پيگيري و تلاش جهت رفع مشكلات اتباع ايراني است ، دولت بايد خادم ملت باشد نه انكه منت بر سر ملت بگذارند ، خبرانلاين لطفا اطلاع رساني كنيد.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    3 5
    اقلیم کردستان عراق نیز از این وضعیت سواستفاده کرده ووارد کرکوک شده واز طرفی برای خودش نفت صادر میکند که عملا عراق را تکه پاره میکند
  • عشقم دايي IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    خدا رو شكر كه سالم برگشتن به كشورمون زيارتشونم مقبول حق تعالي باشه
    • حسین A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
      23 0
      اگه وظیفه دینیته چرا منت میزاری.واقعا که
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
      13 6
      آخه منفی یعنی چی یکم فکرم بد چیزی نیست به خدا
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
      8 8
      میشه یکی از اونهایی که منفی زده بیاد بگه چــــــــرا ؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
      18 16
      کدوم احمقی با سلامتی هموطنانمون مشکل داره که منفی داده؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
      30 3
      چی میگی آقا قبول باشه، اگه یکی از نیرو های نجات دهند هاونها اتفاقی براش می افتاد خونش رو به گردن میگرفتن. بدون اجازه و مجوز رفتن و درد سر درست کردن.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
      16 14
      اینا که منفی دادن ناراحتن که این هموطنا سالم موندن؟
    • محمدرضادیداری IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
      10 0
      کدوم ادم عاقلی در این وانفسا میره زیارت اگه اسلحه بدست می گرفتند وبرای حراست از اماکن مقدسه می رفتند کارشون موجد اما در این حالت خودشون را به هلاکت افکندند خدا روشکر که به سلامت برگشتند من منفی ندادم ولی این کارشون را معقول نمیدانم بر اساس این ایه .لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه
  • احمد A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    22 3
    سلام من از همه ی کسانی که دستی به قلم دارن میخوام خواهش کنم که برید و استفتا بگیرید از علما و بپرسید که آیا در این برهه از زمان رفتن به حج واجبه؟ بجا اینکه پول بریزیم به حساب این وهابی ها و با پول خودمون بیان و بر ضد خودمون بجنگن چرا صرفش نکنیم برا کمک به هر جایی غیر از این وهابیها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    19 2
    سازمان حج از نظر قانوني در برابر اين عزيزان هيچ وظيفه‌اي نداشت اما براساس وظيفه اخلاقي و ديني خود وارد عمل شد و پيگيري‌هاي لازم را انجام داد. یعنی چی وظیفه قانونی ندارد.؟؟؟؟؟؟؟چرا باید یه مسئول اینطوری راجع به اتباع ایران صحبت کنه..همیشه که همه چی نباید گل و بلبل و مرتب و قانونی باشه . ما شهروندا باید هر جایی که هستیم تحت حمایت دولتمون باشیم ، اصلا نباید در این موراد اجازه داده بشه که کسی از مرز خارج بشه که این اتفاق بیفته.....البته منتظر درج نظرم نمی مونم چون خبرآنلاین بیشتر نظراتمو منتشر نمی کنه. مرسی
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    12 0
    چرا منت میزارید وظیفه تون محافظت از جون مردم کشورتونه کار شاخی انجام ندادید
  • محمد IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    2 2
    چجوریه الان مادر خانم من انجاست
  • آرشیتکت A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    16 2
    من یه سوال دارم . گیریم که بدون هماهنگی رفته بودن اما آیا دولت جمهوری اسلامی ایران وقتی میبینه که اوضاع عراق نا بسامانه چرا اصلا اجازه خروج این افراد رو از گمرکات کشورداده
  • مردم ایران IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    8 0
    لازم نبود به این شدت سرشون منت گذاشته بشه . هر کی هر جا میره کشور متبوعش باید با تمام وجود از جانش دفاع کنه . به شعارهای روی پاسپورتهای کشورهای خارج نگاه کنین .
  • علیرضا IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    5 5
    با توجه به اینکه هر ساله ماه مبارک رمضان اعزام به عتبات عالیات محدود یا متوقف میشود بهترین فرصت برای سازمان حج وزیارت و شرکت شمسا است تا با توجه به فرصت پیش امده بر عمکلرد هتلها و شرکتهای خدمات دهنده عراقی را کنترل و نسبت به رفع نقص و مشکلات اقدام نمایند واقعا بعضی از هتلهای عراق در شان زائرین جمهوری اسلامی نیست و رفتار عراقیها با ایرانیان طی سالهای اخیر بسیار بد شده است ضمنا سفرهای زمینی و عملکرد رستورانهای بین راه از تهران تا مرز را خواهش داریم مسئولین بیشتر نظارت نمایند واقعا بعضی از انها در حد........توفیق عزیزان را از خداوند منان خواستاریم
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 2
    اونایی که منفی میذارن از سلفی های داخل ایرانن
    • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      4 0
      چرا حرف مفت می زنی برخی از انهایی که منفی زدند بخاطر عمل غیر عقلانی این هموطنان است که در این شرایط وارد این شهرشده اندو موجبات زحمت دیگران و دلواپسی خانواده خود را ایجاد نموده اند
  • علی بلیزر IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    4 1
    در عجبم که شما ها چرا دعوای منفی مثبت را انداختین
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    4 0
    وظيفه هركشوري هست كه از شهروندهايش در هركجاي دنيا هستن حمايت بكنه
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    5 0
    من خودم روز حمله داعش به سامرا تا نزدیکی سامرا رفتم مگه با کاروامهای ازاد رفتن خلافه ماهم همه تشریفات را انجام میدهیم ویزا میگیریم وبارعایت همه مقررات به عتبات میرویم فقط با شمسا نمیرویم چون زمان بیشتری را در عراق میمونیم بیاییم کاری کنیم که این سفر با هزینه کمتر وراحت تربشه انشاءالله با نابودی تروریست های تکفیری بعثی این امکان برای همه مشتاقان زیارت عتبات فراهم بشه
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    3 1
    این مسئول رو باید برکنار کرد. چون از حرف زدنش معلومه خودش رو مسئول جان هم وطنانی که به عراق سفر کرده اند نمیدونه.
  • مقریس IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اینی که الان این بالا منفی زده یعنی خواسته چی بگه؟میخواد بگه کامپلوتر داره ؟خخخخ