با حذف کنکور و ترويج فرهنگ مناسب ميتوانيم فضاي آموزشي بهتر و آينده مناسبتري براي دانشآموزان ايجاد کنيم. بنابراين در هر جامعه حذف چنين برنامهاي مفيد است.
اما اگر بخواهيم شرايط جامعه و فضاي آموزشي کشور را براي اجرايي کردن اين طرح بسنجيم نياز به توجه بيشتر و زمينهسازي وجود دارد. بهطوري که در چندسال گذشته ظرفيت دانشگاهها افزايش يافته است و ما کمتر دانشآموزي را ميبينيم که در ورود به دانشگاه ناکام مانده باشد، حتي بنابر آمار چندين هزار صندلي خالي در دانشگاهها وجود دارد.
تنها مسالهاي که ميتواند براي دانشآموزان نگرانکننده باشد رفتن به دانشگاههاي خوب و دانشگاههاي محل زندگيشان است که آن هم نياز به تلاش بيشتر دارد. پس ما با توجه به انواع دانشگاهها از دولتي و آزاد گرفته تا پيام نور و پودماني، از لحاظ ظرفيت چندان با مشکل روبهرو نيستيم. آنچه باقي ميماند روش ارزشيابي است. طبق آن برنامهاي که مطرح شده است (و متاسفانه تاخير پيدا کرده است)؛ اگر کنکور برداشته شود، هر دانشآموزي که به سال چهارم يا همان ديپلم ميرسد ثبتنام ميکند و وارد دانشگاه ميشود. فقط در چند دانشگاه خاص مثلا 20 دانشگاه، دانشآموزاني که علاقهمند هستند و توانايي خود را براي ادامه تحصيل در اين دانشگاهها مناسب ميدانند، در آزموني شرکت ميکنند و پس از قبولي به اين دانشگاهها ميروند.
در تمام دنيا چنين روشي براي دانشگاههاي برتر وجود دارد که امتحان ورودي دارند. اين با منطق آموزش هماهنگ است. بر اين اساس با حذف کنکور که زمينههاي آن هم شکل گرفته است، استرس از دانشآموزان برداشته ميشود و فضاي آموزش نيز کارآمدتر ميشود.
17302
نظر شما