روزنامه فرهیختگان نوشت:

با حذف کنکور و ترويج فرهنگ مناسب مي‌توانيم فضاي آموزشي بهتر و آينده مناسب‌تري براي دانش‌آموزان ايجاد کنيم. بنابراين در هر جامعه حذف چنين برنامه‌اي مفيد است.
اما اگر بخواهيم شرايط جامعه و فضاي آموزشي کشور را براي اجرايي کردن اين طرح بسنجيم نياز به توجه بيشتر و زمينه‌سازي وجود دارد. به‌طوري که در چندسال گذشته ظرفيت دانشگاه‌ها افزايش يافته است و ما کمتر دانش‌آموزي را مي‌بينيم که در ورود به دانشگاه ناکام مانده باشد، حتي بنابر آمار چندين هزار صندلي خالي در دانشگاه‌ها وجود دارد.

تنها مساله‌اي که مي‌تواند براي دانش‌آموزان نگران‌کننده باشد رفتن به دانشگاه‌هاي خوب و دانشگاه‌هاي محل زندگي‌شان است که آن هم نياز به تلاش بيشتر دارد. پس ما با توجه به انواع دانشگاه‌ها از دولتي و آزاد گرفته تا پيام نور و پودماني، از لحاظ ظرفيت چندان با مشکل روبه‌رو نيستيم. آنچه باقي مي‌ماند روش ارزشيابي است. طبق آن برنامه‌اي که مطرح شده است (و متاسفانه تاخير پيدا کرده است)؛ اگر کنکور برداشته شود، هر دانش‌آموزي که به سال چهارم يا همان ديپلم مي‌رسد ثبت‌نام مي‌کند و وارد دانشگاه مي‌شود. فقط در چند دانشگاه خاص مثلا 20 دانشگاه، دانش‌آموزاني که علاقه‌مند هستند و توانايي خود را براي ادامه تحصيل در اين دانشگاه‌ها مناسب مي‌دانند، در آزموني شرکت مي‌کنند و پس از قبولي به اين دانشگاه‌ها مي‌روند.

در تمام دنيا چنين روشي براي دانشگاه‌هاي برتر وجود دارد که امتحان ورودي دارند. اين با منطق آموزش هماهنگ است. بر اين اساس با حذف کنکور که زمينه‌هاي آن هم شکل گرفته است، استرس از دانش‌آموزان برداشته مي‌شود و فضاي آموزش نيز کارآمدتر مي‌شود.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    19 0
    خدايي چند سال است كه داريم درباره حذف كنكور صحبت مي كنيم؟
  • سعید A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    21 3
    حذف کنکور فقط یه بی عدالتی بزرگ به بار میاره. افرادی که از بچگی امکانات بیشتری داشتن معدل بهتری خواهند داشت و حق تحصیل به سمت ثروتمندان میره. به علاوه بدون آزمونی که نظارت کشوری داشته باشه افراد زیادی با پارتی بازی و رانت وارد دانشگاه میشن. سابقه این چیزا رو زیاد داریم. مثل همین پرونده دانشجوهای بورسیه ای با معدل زیر ۱۴
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    11 4
    متاسفانه با حذف كنكور و پايين آوردن كيفيت دانشگاهها و بالابردن تعداد پذيرش، سواد و مدارك علمي در ايران زير سوال رفت . با اضافه شدن تعداد زيادي دانشگاههاي خصوصي بي كيفيت و افزايش ظرفيت بسيار زياد دانشگاه آزاد در طي اين چند سال باعث فارغ التحصيلي تعداد زيادي دانشجوي بيسواد شد كه فقط پول و وقتشان تلف گرديد .
  • فریبا IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    32 5
    باز هم مسئله پارتی بازی رونق پیدا میکند
  • محسن IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    6 3
    حذف کنکور یک اشتباه بزرگه
  • بهناز A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    7 3
    به نظرمن برداشتن کنکوریه مشکل خیلی بزرگ برای مابه وجودمیاره.چون خیلیاهستن که فقط باپول نمره میارن.پس تکلیف دانش آموزانی که خوب درس میخونن چی میشه؟؟؟
  • حمید IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    4 0
    یکی من روشن کنه حذف شد یا نه ؟
  • زینب IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    2 3
    من هم این نظررودارم که حذف کنکوریه اشتباه بزرگ ویه بی عدالتی بزرگتردرحق کساییه که واقعاتلاش خودشونواسه کنکورکردن ومیخوان کنکوربدن.بااین روش درسخون واقعی ازغیرواقعی شناخته نمیشه.ودرواقع هیچ فرقی بین یه دانش آموزی که بدون داشتن امکانات واقعادرس خونده وشبانه روززحمت کشیده باکسی که باداشتن امکانات واستفاده ازپول وارددانشگاه شده گذاشته نمیشه.این روش غیرمنصفانه است ازنظرمن
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    1 1
    خدا کنه کنکور حذف بشه تا دانش آموزان دچار استرس نشن و به جای اینکه درس شه شال رو بخونن فقط برای یک سال تلاش کنن . بعضی از دانش آموزان که درسشون هم خیلی قوی است وقتی وارد جلسه کنکور میشن دچار استرس میشن ونمیتونن خوب جواب بدن.به نظر من باید کنکور حذف بشه .خدا کنه.
  • رضا IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    1 1
    کنکور حذف بشه ،واسه کسی که فوق دیپلم داره بعد بخواد رشته عوض کنه چه بلایی سرش میاد