ایسنا نوشت:

 جان کری که در سفری از پیش اعلام نشده به بغداد رفت، علاوه بر نخست وزیر با مقامات عالی رتبه عراق از جمله رئیس پارلمان، معاون نخست‌وزیر و همچنین وزیر خارجه در خصوص بحران امنیتی در عراق بحث و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری المسله، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که هوشیار زیباری، رئیس دستگاه دیپلماسی عراق، در مذاکرات با جان کری، همتای آمریکایی خود درخصوص اوضاع سیاسی و امنیتی عراق و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص این بحران بحث و گفت‌وگو کرد.

زیباری در این دیدار اظهار کرد، عراق از دوستان و هم‌پیمانان خود می‌خواهد تا کمک‌های فوری ارائه دهند و دولت به سازمان ملل برای کسب کمک‌های مطلوب رجوع خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز در این دیدار اظهار کرد که سفر وی به بغداد برای اعلام حمایت و همبستگی واشنگتن از بغداد و مردم عراق در قبال حملات تروریستی و مسلحانه صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: آمریکا به توافق استراتژیک با بغداد پایبند بوده و حمایت امنیتی و نظامی به نیروهای امنیتی عراق ارائه می‌دهد تا توانایی و امکانات آنها در شکست دادن سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی بیشتر شود.

در همین راستا اسامه نجیفی، رئیس ائتلاف متحدون و رئیس پارلمان عراق نیز با وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد که در این دیدار آخرین تحولات امنیتی و سیاسی عراق مورد بررسی قرار گرفت.

ائتلاف متحدون در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو مقام نشست مهمی را برگزار کردند که رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در این دیدار اعلام کرد که واشنگتن نسبت به مردم عراق و تمامیت ارضی این کشور احساس نگرانی می‌کند.

کری اعلام کرد که کشورش آماده است به عراق برای مبارزه با القاعده و داعش و حمایت از تلاش‌ها در این خصوص کمک کند.

وی عنوان داشت، حمایت لجستیکی، امنیتی و نظامی آمریکا مربوط به ایجاد یک سیاست جدید است و آمریکا کاملا آماده است تا از تلاش‌های عراقی‌ها برای تشکیل دولت جدیدی که قادر به انجام اصلاحات باشد و روند سیاسی را در چارچوب قانون اساسی اصلاح کند، حمایت کند.

نجیفی نیز با بیان اینکه موضع اصولی وی مبتنی بر مبارزه با القاعده و داعش و همچنین شبه‌نظامیان است، عنوان داشت گزینه‌های نظامی باید مرتبط با راه‌حل‌های سیاسی باشد که ضامن عدالت، برابری و توازن باشند.

رئیس پارلمان عراق عنوان داشت: اوضاع نابسامان است و ما در مقابل شکست‌های پیشین و در مقابل احساس سرخوردگی اقشار جامعه، نیازمند اتخاذ تصمیمات درست هستیم.

در همین حال صالح المطلق، معاون نخست‌وزیر عراق در امور خدمات، اعلام کرد که تحقق خواسته‌های برخی از استان‌ها و آغاز مشارکت سیاسی، بخشی مهم و اساسی از بحران کنونی به شمار می‌آید.

وی پس از دیدار با کری گفت: آمریکا و جامعه بین‌الملل دارای تعهداتی در قبال مردم عراق هستند که ظرف 10 سال گذشته بسیار رنج دیده‌اند.

وی گفت: اقشار مشخصی در عراق هستند که به حاشیه رانده شده و بدون هیچ توجیهی بازداشت شده‌اند که این مساله آنها را به برگزاری تظاهرات و تحسن‌ها ظرف یکسال وا داشته ‌است.

جان کری همچنین با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرد.

کری اعلام کرد که در جریان مذاکراتش با مالکی، وی تاکید کرده است که به موعد اول ژوئیه آتی برای تشکیل دولت جدید پایبند است.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش به محافظت از امنیت و استقلال عراق و حمایت از این کشور در مقابله با تروریسم پایبند است.

وی گفت: آمریکا مصمم است که گروه‌های تروریستی و در راس آنها داعش را که خطری علیه عراق، منطقه و جهان به شمار می‌آیند، بیرون برانند.

در همین راستا نخست وزیر عراق، در دیدار با کری گفت: حمله افراد تندرو در عراق خطری علیه صلح منطقه‌ای و جهانی به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه باید به زمان‌های مشخص شده از سوی قانون اساسی درخصوص روند سیاسی در عراق پایبند بود، گفت: قانون اساسی زمان‌هایی را برای تشکیل دولت و انتخاب سران سه قوه تعیین کرده است و باید به تعیین نامزد فراکسیون بزرگتر برای تشکیل دولت جدید پایبند بود.

هم‌زمان عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در دیدار با کری درخصوص اوضاع امنیتی و سیاسی عراق گفت‌وگو کرد.

در بیانیه مجلس اعلای اسلامی عراق آمده است که دو طرف در خصوص تحولات اوضاع امنیتی و سیاسی در عراق و همچنین روابط دوجانبه میان عراق و آمریکا بحث و گفت‌وگو کردند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 0
    تنها راه حل این بحران و خلاصی از دست جنایتکاران داعش برکناری نوری مالکی و تشکیل یک دولت فراگیر و متشکل از تمام اقوام عراقی است .مادامیکه شیعیان با 60 درصد جمعیت 90 درصد کابینه را در اختیار دارند اهل تسنن و اکراد به حق مدعی نابرابری در سیستم حکومتی عراق هستند .