نخستین بار نیست که خبرنگاران به جاسوسی و خیانت متهم می شوند. بیست خبرنگار شبکۀ الجزیره از ماه دسامبر گذشته در مصر در زندان بسر می برند. سه تن از این خبرنگاران، تابعیت غیرمصری دارند و از سوی دستگاه قضایی این کشور به جاسوسی و حمایت از اخوان المسلمین متهم شده اند.

 

 


به این سه تن باید عبدالله آل شامی را نیز اضافه کرد که از ماه اوت گذشته بازداشت شده بود و در پی اعتصاب غذا، هفتۀ گذشتۀ آزاد شد.

سازمان ها و نهادهای بین المللی خواهان آزادی این خبرنگاران هستند و با بیان اینکه خبرنگاری جرم نیست، اتهامات اعلام شده علیه این خبرنگاران را غیرواقعی و دروغ می دانند.

روز پنجم ژوئن، دادستان دادگاه قاهره برای این بیست خبرنگار تقاضای ۱۵ تا ۲۵ سال زندان کرده بود. دادگاه قاهره روز دوشنبه، برای این سه خبرنگار خارجی شبکۀ الجزیره از جمله محمد فاضل فهمی، پیتر گریست و باهر محمد که تابعیت کانادایی و استرالیایی دارند، به ترتیب احکام هفت تا ده سال زندان صادر کرده است.

برای شانزده خبرنگار محلی الجزیره نیز که در بازداشت به سر می برند، احکام غیابی صادر شده است. برخی از این خبرنگاران به ده سال زندان محکوم شده اند.

عبدالله الشامی، که یکی از این خبرنگاران دستگیر شده است که خوش شانس تر از دیگران بوده و بعد از آنکه بمدت ۱۳۰ روز در اعتصاب غذا بوده، به دلیل وخامت حال جسمی، هفتۀ گذشته آزاد شد.

این خبرنگار بعد از آزادی با بیان اینکه تنها به حرفه اش عمل کرده است، می گوید: “من تنها کارم را انجام می دادم و با وجود اینکه مقامات بر این امر اشراف داشتند، مرا به مدت ۲۶۶ روز در زندان نگه داشتند.”

مسوولان تلویزیون الجزیره خواستار آزادی هرچه سریع تر این سه خبرنگار شده و عنوان کرده اند که این احکام مطابقتی با دموکراسی و منطق ندارد.

برنارد اسمیت، یکی از خبرنگاران الجزیره می گوید: “ما می خواهیم که همکارانمان فورا از زندان قاهره آزاد شوند. آنها فقط روزنامه نگار هستند و حرفۀ خود را در مصر انجام می دادند. کار آنها گزارش دادن از اتفاقات مصر بود و باید همه جنبه های این اتفاقات را نشان می دادند.”

علاوه بر این چهار خبرنگار که تابعیت خارجی دارند، شانزده خبرنگار محلی دیگر که مصری هستند نیز در میان خبرنگاران بازداشت شدۀ الجزیره دیده می شوند و تمامی این خبرنگاران به اتهام حمایت از اخوان المسلمین دستگیر شدند. مسوولان شبکۀ تلویزیونی الجزیره این اتهامات را رد کرده اند و همین امر، موجب تیره شدن روابط میان قطر و مصر شده است.

قطر یکی از حامیان جنبش اخوان المسلمین و محمد مرسی، رییس جمهور خلع شده و زندانی این جنبش است و در پی بازداشت و محاکمۀ این خبرنگاران، روابط میان این کشور با مصر دچار تنش شده است. صدور این احکام، اعتراض مقامات کشورهای غربی را مبنی بر عدم رعایت دموکراسی در مصر در پی داشته است. جولیا بیشاپ، امور خارجۀ استرالیا نیز اعلام کرده است که استرالیا از صدور این حکم وحشتزده است.

احکام این خبرنگاران، یکروز بعد از تایید حکم اعدام برای بیش از ۱۸۰ عضو اخوان المسلین از جمله، محمد بدیع، رییس جنبش اخوان المسلمین در مصر صادر می شود. پانصد نفر دیگر از اعضای این جنبش توسط دادگاه قاهره تبرئه شده اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    این الجزیره ای هها حقشونه