فارس نوشت:

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که با گسترش همکاری‌های علمی تحقیقاتی میان ایران و چین شاهد ارتقای روابط استراتژیک در بالاترین سطح ممکن خواهیم بود.

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سفرش به کشور چین، به برگزاری جلسات مختلف با نخبگان و اندیشمندان آن کشور و علاقه‌مندی آنان به آشنایی با وضعیت منطقه و به ویژه سوریه و عراق و دریافت تحلیل‌های دقیق و نو گفت: در جلسات متعدد با اندیشمندان در خصوص موضوعات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر صورت گرفت و به سؤالات آنها در خصوص مسائل بین‌المللی، عراق، سوریه و نقش روسیه در عرصه بین‌الملل توضیحاتی ارائه شد که با استقبال جدی آنان همراه بود.

او گفت: در مسائل مربوط به سوریه و عراق نخبگان و اندیشمندان مراکز مختلف علمی با تحلیل‌های جدیدی روبرو شدند که به نظر می‌رسید تاثیرگذار بوده باشد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از بازدید مراکز تحقیقاتی و علمی چین چیست، گفت: با توجه به جایگاه کشور چین و مراکز تحقیقاتی استراتژیک آن، در این سفر تلاش شد چند مرکز مهم و تأثیرگذار تحقیقاتی مورد بازدید قرار گیرد و با مسئولان آنان مذاکره صورت پذیرد که از جمله آنها مرکز آکادمی علوم اجتماعی، مؤسسه مطالعات بین‌الملل وابسته به وزارت امور خارجه چین، دانشگاه خلق چین، مرکز مطالعاتی شانگهای و ... بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: توافق برای گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های فی‌مابین در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و علمی مورد تاکید قرار گرفت و به ویژه در موضوع مسائل اقتصادی، بین‌المللی جاده ابریشم که به لحاظ تاریخی با سابقه دو کشور ایران و چین شناخته می‌شود مقرر شد فعالیت‌های علمی تحقیقاتی بین مرکز تحقیقات استراتژیک و مراکز تحقیقاتی چین به انجام رسد و امضا تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع و مرکز آکادمی علوم اجتماعی چین می‌تواند در این جهت حائز اهمیت باشد.

او در خصوص ملاقات‌های صورت گرفته در این سفر نیز یادآور شد: ملاقات با معاون نخست‌وزیر و مسئول سیاست خارجی و امنیت ملی چین بسیار حائز اهمیت بود که در این دیدار بر ارتقای روابط استراتژیک تا بالاترین سطح ممکن مذاکره شد.

ولایتی ادامه داد: او با استقبال از همکاری‌های دو کشور جایگاه مراکز تحقیقاتی را در دستیابی به این مهم بسیار حائز اهمیت دانست و حضور در جمع نخبگان و اصحاب رسانه و همچنن سخنرانی در مراکز علمی و دانشگاهی در این زمینه مورد استقبال قرار گرفت.

او در ادامه گفت: همچنین در ملاقات با روسای دانشگاه‌ها و برخی مراکز علمی دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی بر گسترش تعاملات فی‌مابین تاکید شد چراکه دو کشور ایران و چین بالاترین ظرفیت را در منطقه آسیا برای گسترش روابط دارند و به نظر تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مراکز علمی مختلف در حوزه سیاست خارجی و علمی زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها فراهم کرد.

ولایتی در عین حال گفت که در بحث مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم هم مذاکرات خوبی به انجام رسید.

او در پایان اظهار گفت: با گسترش همکاری‌های علمی تحقیقاتی میان ایران و چین شاهد ارتقای روابط استراتژیک در بالاترین سطح ممکن باشیم.

دانشگاه خلق چین در حاشیه بازدید ولایتی و سخنرانی در جمع اساتید و محققان این دانشگاه لوح استاد و محقق غیرمقیم را به وی اعطا کرد.

همچنین رئیس دانشگاه خلق چین حضور ولایتی را فرصت مهمی دانست تا با استفاده از تحلیل‌های سیاسی و بین‌المللی وی بتوان اطلاعات بهتر و روشن‌تری را از سطح بین‌الملل و به طور خاص منطقه‌ای دریافت کرد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    4 8
    درود بر امیر کبیر قرن حاضر
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    6 2
    از رابطه با چین چیزی جز باز شدن بیشتر بازار ما به روی کالا های چینی و به تبعش بیکاری بیشتر برای جوانها به ما نمیرسه .مطمئن باشین.