روزنامه اعتماد نوشت:

چند روز پيش آقاي حدادعادل، نماينده محترم مجلس با يكي از رسانه‌هاي خبري اصولگرا گفت‌وگويي را انجام دادند كه طي آن كوشيدند خود و جناح متبوع‌شان را از عملكرد دولت آقاي احمدي‌نژاد مبرا كرده و مسووليتي را متوجه خود نكنند.

  وي در بخشي از سخنان خود اظهار داشته است كه «دولت آقاي احمدي‌نژاد در چهار سال دوم خود، هزينه‌هاي بسيار بالايي را به نظام و كشور تحميل كرد كه همه اين هزينه‌ها و خسارت‌ها به پاي اصولگرايان نوشته شد». وي ادامه مي‌دهد كه «در مقابل احمدي‌نژاد امكان فرياد نداشتيم كه مبادا اصلاح‌طلبان ‌‌امتياز بگيرند». آقاي حداد عادل در ادامه گفته كه « سكوت و همراهي (با احمدي‌نژاد) نيز در مقاطعي ممكن نبود». وي از حضور احمدي‌نژاد به عنوان دليلي براي سردرگمي اصولگرايان هم ياد كرده است و گفته: «در سال آخر خاتمي، فضاي خوبي بين اصولگرايان حاكم بود اما با آمدن احمدي‌نژاد بسياري از اصولگرايان دچار سر‌درگمي شدند».

1- اين را مي‌پذيريم كه در سياست مواقعي پيش مي‌آيد كه مصلحت ايجاب مي‌كند تا از انتقاد يا بيان حقيقت اجتناب كنيم ولي اينها به نسبت جزيي و فرع بر اصل هستند و اگر بسط پيدا كنند، سياستمداران را به جايي مي‌رسانند كه مهم‌ترين مصلحت كه حقيقت و خير عمومي است را فداي منافع و مصلحت‌هاي موهوم گروهي و فردي كنند. اتفاقي كه ميان اصولگرايان در سال‌هاي گذشته رخ داد، نمونه بارز اين وضع است. به علاوه در اين‌گونه موارد مي‌توان سكوت كرد و حقيقت را نگفت، نه آنكه با بيان‌هاي تكراري و رسا به دفاع از سياست‌هاي نادرست پرداخت.

2- فرض كنيم كه آقاي حدادعادل و دوستان‌شان از باب اضطرار به حمايت از دولت آقاي احمدي‌نژاد و شخص وي پرداخته‌اند. مشكل مهمي كه پيش مي‌آيد اين است كه مردم چنين برداشتي نداشته‌اند و آن را به منزله دفاع از حقيقت دانسته‌اند. هر كسي كه از روي مصلحت و اضطرار اقدام به عملي مي‌كند، بايد مضطر بودن او براي مخاطب روشن شود. 

به ‌علاوه اگر انتقاد از وي موجب بهره‌برداري اصلاح‌طلبان مي‌شد و شما اين را مطلوب نمي‌دانيد پس چرا الان انتقاد مي‌كنيد؟ الان هم كه اصلاح‌طلبان از اين انتقادات بهره‌برداري مي‌كنند. پس دليلش چيز ديگري است. يا آن موقع شجاعت انتقاد از وي را نداشته‌اند. يا اينكه از صميم قلب طرفدار او بوده‌اند.

3- حمايت‌هاي دربست از دولت پيشين به جدي‌تر شدن آن دولت در رفتارهايش منجر شد، در حالي كه اگر از ابتدا مثل يك سال آخر قدري از آن دولت انتقاد مي‌شد، قطعا آقاي احمدي‌نژاد و دولتش تغيير رفتار مي‌دادند.

4- مشكل منطق آقاي حدادعادل در اين است كه مصلحت مورد نظرشان نيز محقق نشده است چراكه اگر از دولت و شخص آقاي احمدي‌نژاد انتقاد نمي‌كردند كه مبادا موجب تقويت اصلاح‌طلبان شود، اكنون نتيجه برعكس شده است. عدم انتقاد از دولت احمدي‌نژاد موجب اصرار وي بر رفتارش شد و همين، زمينه را براي گرايش مردم به سايرين فراهم كرد. بنابراين از حيث نتيجه نيز اين رفتار محصولي جز شكست نداشته است.

5- همه اينها را هم اگر ناديده بگيريم، آيا به دنبال كشيدن صفت اصولگرايي با چنين رفتاري تطابق دارد؟ آيا مي‌توان خود را اصولگرا معرفي كرد و در همان حال به جاي انتقاد از رفتارهايي كه منافع كشور را هدف قرار داده، از آن رفتارها حمايت كرد؟

6- فرض كنيم كه مردم امروز بپذيرند كه شما از روي اضطرار و مصلحت چنين تصميمي را در دفاع از دولت احمدي‌نژاد گرفته بوديد. آيا اين پرسش پيش نمي‌آيد كه مواضع فعلي در نقد و حمايت از ديگران، كماكان برحسب مصالحي است كه چند سال ديگر تشت آن از عرش به فرش خواهد افتاد و دفاع صادقانه از هيچ حقيقتي در پشت مواضع امروزي شما نيست؟ با اين حساب چرا بايد مواضع فعلي دوستان شما را جدي و مبتني بر حقيقت دانست؟

7- با توجه به اينكه آقايان در دفاع از اصولگرايي، مي‌كوشند كه مواضع خود را به سنت‌هاي اسلامي مستند كنند، آيا مي‌توانيد حتي يك مورد از اين نحوه استدلال و موضع‌گيري را در سيره ائمه(ع) نشان دهيد؟

8- شايد بپذيريم كه سياستمداران در مقام فردي يا حزبي خود بتوانند برخي مصالح را بر حقيقت مقدم بدارند يا حداقل سكوت كنند ولي چگونه ممكن است كه در مقام نماينده مجلس چنين رفتاري را پيشه كرد؟ نماينده‌يي كه قسم خورده جز در دفاع از كشورش و مردم عمل نكند. چرا در مقام نماينده مجلس به وظيفه نظارتي عمل نشده؟ مگر نه اينكه همه مي‌دانستند بخش مهمي از اقدامات دولت (از جمله نحوه و ميزان پرداخت يارانه‌ها) خلاف مسلم قانون و به ضرر كشور است. چرا هيچ اقدامي براي جلوگيري از آن نكردند؟

با اين عذرهاي بدتر از گناه، چگونه مي‌توان از خود در برابر اقدامات هشت سال دولت پيشين رفع مسووليت كرد؟

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    164 5
    دیگه حنای این افراد پیش ملت رنگ نداره.هرچی بیشتر دست وپا بزنن بیشتر فرو میرن توی باتلاق بی اعتمادی مردم
  • فردوس توسیوند A1 ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    60 5
    براستی چرا؟
  • روح الله عرفانی IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    81 2
    کاش میشد میفهمیدیم مردم دویست سال آینده به ما چه میگفتند؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    131 5
    در واقع معلوم شد يكي از اصول اساسي اصول گرايي منافع حزبي و حفظ قدرت است نه منافع ملي و ديني.
  • محسن GB ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    129 4
    این اصولگراها واقعا چه رو.. دارند. حداقل میتوانید از مردم عذزخواهی کنید. یک کلمه بگوئید اشتباه کردیم از احمدی نژاد حمایت کردیم و حالا هم برای جبران اشتباهات گذشته آماده ایم. این چه داستانیه این روزها توکلی و حداد عادل و برخی دیگر از تئوریسین ها اصولگرا مدام می گویند از روی اضطرار به فلانی رای دادیم.
  • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    هشت مورد دلیل برای رد حمایت آقای حداداز احمدی نژاد ذکر کرده اید به همین تعداد وبلکه بیشتر دلیل میشود در رد حمایت امثال آقای خاتمی وهاشمی و..در قبال حوادث 88ردیف کرد چرا که آقای خاتمی خودشان اقرار کردند که هم من وهم مجمع روحانیون درسال88اشتباه کردیم ما باید درآن مقطع بیانیه میدادیم وحوادث واغتشاشات را محکوم میکردیم که نکردیم،دلیلش هم متزلزل نشدن جریان اصلاح طلبی بود
  • بی نام GB ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    92 2
    بخاطر اينكه نگن اشتباه كردن وحاضر به عذر خواهي از مردم نيستن، بهانه ميارن. آقايون بهشت را به بها دهند نه به بهانه
  • بی نام A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    163 6
    پس بصيرتان كجا بود اي بي بصيرتان مدعي بصيرت ؟
    • بی نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      90 4
      افرین
  • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    137 6
    بيت المال را فداي مصلحت جناحشون كردند.
  • جوان ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    192 4
    تاوانشو بايد ما مردم بديم!!!؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      54 3
      اگر یک روال طبیعی در فضای سیاسی ایران حاکم بود این افراد و احزابشان بطور طبیعی باید از صحنه سیاسی ایران محو میشدند ولی متاسفانه خطاکاران با اهرم رابطه و زور و ثروت کماکان هستند و آنانکه به نظر مردم توجه می کنند در انزوا قرار گرفته اند. بعنوان نمونه موقعیت جناب رفسنجانی را در بیست سال پیش با امروز مقایسه کنید
  • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    212 7
    نتوانستید از او انتقاد کنید چون او " سی دی قرمز " داشت
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    این افراد و جناحشون فقط به فکر کسب قدرت هستند به هر طریق ،و فکر مکینند هیچکس جز اونها نمیتونه کشور رو اداره کنه و صلاحیت نداره
    • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      هنوزم احمدی نژاد محبوبترین است. 3 سال دیگه صبر کنید.
    • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      من نمیتونیم اینایی که احمدی نژاد با خاتمی مقایسه میکنن درک کنم
    • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      خاتمی در بین بسیاری از مردم منفور شده است.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      شما اجازه یه اجتماع بدین که خاتمی توش شرکت کنه ، انوقت ببینید منفور شده یا نه تا کی میخواهید از جانب همه مردم ایران صحبت کنید؟
    • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      108 8
      کلی خندم گرفت کامنت اون اقلیت کشور رو خوندم.نوشته همه مردم ازخاتمی متنفر شدن.خوابی یا بیدار؟مردم به دستور خاتمی رفتن به روحانی رای دادن.70 میلیون ایرانی پشت خاتمی هستن نه 4 میلیون اقلیت
    • آرمین IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      8 90
      با این که خاتمی و هاشمی از روحانی حمایت کردند، فقط 50.7 درصد به روحانی رای دادند حالا خداییش خودت قضاوت کن اصلاحات چه قدر طرفدار داره.
    • رضا A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      4 11
      مگه رای اصلاح طلبان به روحانی به جای عارف از اضطرار نبود ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    145 6
    چه دفاع چه سکوت درهردوحالت منافع حزبی را به منافع ملی ترجیح دادید؛چیزی که ادعا میکنید رقیبتان مرتکب آن شده
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    105 4
    وقتی زیادی از یکی تعریف میکنید فکرمیکنه کارش واقعا درسته و مصمم تر میشه. این همه اعتماد به سقف احمدی نژاد از کجا اومده بود؟ازهمین تمجیدهای دوستان نادان
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    100 3
    اینا ناسلامتی نماینده ی ما بودند نه نماینده ی احمدی نژاد
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    93 4
    خوب حالا اگر اصلاح طلبها می آمدند چه اتفاق بدی می افتاد جناب حداد؟ آقای احمدی نژاد که حرمت رهبر را نگه نداشت ، فساد اقتصادی و اداری به نهایت خودش رسید ، از لحاظ بین الملل آبروی ایران خدشه دار شد، فرهنگ بی ادبانه سخن گفتن را به فرهنگ ما اضافه کرد و بارها روبروی مجلس و مردم قرار گرفت ... که خیلی از اینها در دولت نهم هم تا حدودی دیده میشد ، شاید فقط گشت ارشاد قویتر عمل کرد .. خدای نکرده ظواهر وحب قدرت که اغفالتان نکرد جناب عادل؟ چه برتری بود بر زمانی که اصلاح طلبان بودند؟ ... فقط قدرت از جناب شما دور شده بود؟ ... اگر غیر از این است نتیجه مشخص است؟ ....
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    79 4
    آقاي حداد كاش تو رياست جمهوري يازدهم انصراف نمي دادي تا ببيني چقدر راي ميآري
  • چکیده IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    64 5
    متاسفانه اصولگرایان باعملکردشان خدشه جبران ناپذیری به اعتقادات مردم پاک سیرت زدند،وباندانم کاری وپشتیبانی جاهلانه به کشور آسیبی وارد کرده اند که تانسلهای آینده ازآن بی بهره نخواهند بود،با کشور ودینمان چه کرده ایم؟ تبعات ان در جامعه داخلی وخارجی قابل رویت است،بیائیم بندگان خدا را دوست داشته باشیم ،باهم باشیم باهرعقیده ومسلکی ،تابتوانیم ایرانی آباد وپرامید داشته باشیم والا.........................
  • امیر A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    52 4
    آقای حداد عادل مطمئن باش این اضطرار تو در درگاه الهی عذر موجه نخواهد بود
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    52 5
    اين همه دزدي شده و كشور را در گرداب مشكلات تحريم انداخته است هيچ كس حاضر نيست زير بار حمايت هاي بي حساب برود چه شد هر كار دلشان خواست كردند حالا كه اوضاع خراب شده كي بود كي بود من نبود
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    6 71
    درود خدا بر احمدي نژاد قهرمان دوستان با بصيرت مي فهمند كه احمدي نژاد كه بود ولي آنهاي كه در منجلاب امور دنيوي غرق شده اند اين را نمي فهمند انشاءالله اين ولايتمدار عزيز و شجاع مي آيد
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      27 3
      برو بابا.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      15 5
      احمدی نژاد دوره بعد میاد و می بینید که مردم دیگه به شعار رای نخواهند داد.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
      1 5
      حالا مستند بسازید که سرمایه احمدینژاد و دوستانش قبل ریاست جمهوری چقدر بوده و الان چطوره. هزینه هایی هم که در زمان انتخابات آینده خواهد کرد از مال همین مردمه که اونها رو بی بصیرت میدونید. دوره شعار و سیابازی تموم شد.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    41 2
    از کجا که فردا نگی از هر کی طرفداری کردیم مصلحت بود مصلحت کی، مردم یا شما، مردم هوشیارن با بصیرت
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    34 4
    اگر به زعم اصولگرایان رای به وی از روی اضطرار بوده پس ایراد به شورای نگهبان است که او را دو دوره تایید صلاحیت کرده وحمایت نمود
  • ب بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    38 2
    جناب حداد عادل نظرتون در مورد ژاپن اسلامی و تثبیت قیمتهای حاملهای انرژی چیه؟ "یاداوری: مجلس هفتم"
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    21 3
    خدا هر كسي كه باعث اين شد توي اون 8 سال لعنتي آبروي ملت ايران در جهان بره رو نابود كنه ...ان شاء الله ....
  • بی نام FI ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    7 17
    کی حرف از قدرت طلبی میزنن 88 یادشون رفته شما موضع اصلی و کامل آقای حداد رو بشنوید بعد اظهار نظر کنید حداد رو با کسایی که تحمل شکست نداشتن و بخاطرش کشور رو داشتن به آتش میکشیدن با انواع دروغا و قانون شکنی مقایسه میکنین خنده داره گرفتاری ما اینکه شخصیت و نیات افراد رو نمیشناسیم و حرفای رسانه هایی که ......رو همینجوری تکرار میکنیم این میشه استدلال شخص
  • ناشناس A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    11 2
    وای از آن زمان که انسان خود را برتر از دیگران بداند و سایرین را الزام به پیروی از خود کند در این صورت باید فاتحه آن انسان یا حزب و یا جناح را خواند . این طرز تفکر که هر چه ما می کنیم درست و هر چه دیگران که از خود نمی دانیم انجام دهند غلط است فقظ و فقظ از کسانی سر می زند که جز خود و یارانشان کسی را قبول ندارند .اگر اشتباه فکر می کنم شما درست آنرا بفرمایید .
  • الف ک IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    5 1
    دیگ به دیگ ......دست آورد جناب اصول گرا و اصلاح طلب : روستای ما سال 53 دارای سیکل اول دبیرستان بود . اما حالا چی دریغ از یک کلاس راهنمایی . آنروزها هرکس که دارای شعور ،معرفت و تحصیلات بالاتر و راندمان زحمت ،و کار بیشتری بود دارای پرستیژ اجتماعی وامکانات ودر نتیجه رفاه بیشتری بود البته منهای تعدادی بی دین ، این خود انگیزه ای برای تلاش بیشتر بود یعنی هر که بیشتر زحمت میکشید بیشتر بهره مند میشد . آمار بگیرید چه کسانی مالکان ماشین های بالای200 میلیون هستند ،رویش و زایش و آشکار شدن بخش کوچکی از پرونده های فساد هزاران میلیاردی که از پرونده 23 میلیاردی بانک صادرات ....بیش از حدود 20 سال پیش ،شهرام جزایزی ، فساد شرکت بیمه و مه آفرید و... که از دید مردم ستم دیده پنهان است ،جابازکردن حرفه کلاه
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    4 2
    از اینکه شهامت نداشتید نظرم رو منتشر کنید به خودم میبالم
  • لفته A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    4 2
    اقایا ن بیان ودر بین اقشار مختلف مردم نظر سنجی در خصوص محبوبیت احمدی نزاد انجام دهند تا بداند چقدر دارند اشتباه میکنند به این اقای حداداد عادل بفرمایید 3سال دیگر ازصحبتهای خود پشیممان خواهد شد
  • علی US ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    6 2
    به نام خدا هزینه ها ی بسیار بالایی که بقول آقای حداد توسط آقای احمدی نژاد بر کشور و نظام تحمیل شد .اگر توسط یک دولت بر آمده از اصلاح طلبان صورت می گرفت همین آقایان همچون جریان سال 1388 شب وروز در بوق و کرنامی کردند و ول کن ماجرا نبودند والسلام