مهر نوشت:

مذاکرات ایران و 1+5 در حالی در وین در حال برگزاری است که طرفین برای برگزاری دور بعدی در تاریخ 11تیر ماه در وین توافق کرده اند و به نظر میرسد مذاکرات جاری امشب طبق برنامه قبلی خاتمه یابد.
مذاکرات ایران و 1+5 روز دوشنبه 26 خرداد با ناهار کاری اشتون و ظریف آغاز و در ادامه رایزنی های سه جانبه بین ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار شد.

از جمله موضوعاتی که نشست ایران و آمریکا را تحت الشعاع قرار داده بود تحولات عراق و احتمال رایزنی طرفین در این باره بود احتمالی که از طرف هیات ایران رد شد هرچند به گفته عراقچی با توجه به اهمیت تحولات منطقه و در جایی که دیپلمات ها حضور دارند طبیعی است در خصوص مسائل مختلف گفتگو شود که این به معنای مذاکره رسمی نیست.

از طرف دیگر با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی اعضای تیم هسته ای دوشنبه شب به تماشای بازیایران و نیجریه نشستند.

این در حالی است که روز سه شنبه نشست عمومی مذاکرات با حضور ظریف و اشتون برگزار شد و سپس تیم کارشناسی ایران و 1+5 به برگزاری نشست های فنی و تخصصی پرداختند.

همچنین در حاشیه این مذاکرات نشست دوجانبه ایران و روسیه با حضور معاونان وزیر خارجه ایران و سرگی ریابکوف نماینده روسیه در مذاکرات ایران و 1+5 برگزار شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در عین حال در حاشیه مذاکرات با 1+5 دیدارهایی نیز داشت که از آن جمله می توان به رایزنی با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین اللمللی انرژی اتمی اشاره کرد که همکاری های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین انتظارات کشورمان پیرامون وظایف آژانس از مهمترین موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با پزشکانی که مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی صدام علیه ایران را مداوا کردند در اتریش دیدار کرد.

ظریف و اشتون روز سه شنبه یک دور دیگر به رایزنی و تبادل نظر پیرامون موضوعات پرداختند در حالیکه همچنان با گذشت 4دور از مذاکرات ایران برای نگارش متن توافق نهایی هنوز اختلافات مانع این اقدام شده بود تا اینکه شامگاه چهارشنبه محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه رسما آغاز نگارش متن توافق را با عنوان "برنامه اقدام مشترك جامع" اعلام کرد.

او گفت : اگر اراده سياسي در طرف مقابل وجود داشته باشد حصول توافق تا قبل ٢٩ تير نيز ممكن است.

با این حال با توجه به اختلاف نظرهای موجود ظریف و اشتون روز پنجشنبه هم به دیدار دوجانبه پرداختند و در حاشیه هم مذاکرات داخلی هیات ایران و 1+5 شکل گرفت.

معاونان ایران و 1+5 روز پنجشنبه تا پاسی از شب به نشست خود درباره نگارش متن ادامه دادند هرچند به گفته منابع مطلع نگارش متن بسیار کند صورت گرفته است.

در هر صورت روز پنجشنبه منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده اعلام کردند دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در تاریخ 11 تیر ماه در وین برگزار خواهد شد و به نظر می رسد دور بعدی مذاکرات طولانی تر و حساس تر خواهد بود چرا که با نزدیک شدن به پایان دوره 6ماهه توافق ژنو طرفین تلاش خواهند کرد در مدت زمان مقرر متن برنامه اقدام جامع را به نتیجه برسانند.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =