رسول جعفریان در وبلاگ خود خاطره ای را از محمدحسین متقی از یاران شهیدمحمدمنتظری در باره دکتر شریعتی منتشر کرده است.

متقی گفته است: مرحوم محمدمنتظري که آن موقع لبنان بود از من خواست به ایران بروم. چون شرایط من عادی تر بود. قرار این بود که برای خارج کردن برخی از افراد تحت تعقیب تلاش کنیم. یکی از آنها مرحوم شریعتی بود که تازه از زندان آزاد شده بود، اما تحت کنترل بود.
روش ما این بود که مرحوم محمد پاسپورت مهر خورده عربی تهیه می‌کرد، اما جای عکس درآن خالی بود. این پاسپورت ها مهر ورود به ایران داشت. وقتی به ایران می آمدیم، عکس را سرجایش می گذاشتیم. آن وقت آن فرد به عنوان عرب می توانست از ایران خارج شود. پاسپورتی که من برای دکتر آوردم، بحرینی بود. من هم برای این که هماهنگی کنم و عکس عربی از ایشان بگیرم، یک ملاقاتی باشريعتي کردم. قرار ملاقات در یک مهد کودک پیشرفته ای در امیرآباد بود.
مرحوم شریعتی پذیرفت تا از طریقی که من پیشنهاد کردم از ایران خارج شود. برنامه ما این بود که ایشان به سوریه بیاید. از ایشان خواستم به عکاسی برویم و عکس عربی بگیریم. ایشان گفتند من عکس عربی دارم، همان را می آورم. اما به من فرصت بدهید کاری دارم تا آن را انجام بدهم. دو هفته دیگر شما را خواهم دید. دو هفته بعد آمدم دفتر آقای علی بابایی برای ملاقات مجدد با دکتر. ساعت یازده صبح بود. آقای علی بابایی گفت که ایشان دو روز قبل از ایران رفت. و افزود: همسردکتر موفق شده است با اسم مزینانی برای وی پاسپورت بگیرد. دکتر دنبال این بود که ببیند آن پاسپورت درست می شود یا نه که گویا درست شده بوده و با همان از ایران رفته است.
در حال صحبت بودیم که تلفن زنگ زد. ایشان رفت و پریشان برگشت. به کسی تلفن زد که گویا مهندس بازرگان بود. همانجا گفت که دکتر را کشتند. ما هم دست بکار شدیم و همان موقع اطلاعیه ای به عنوان دانشجویان آگاه تهیه کردم که خبر را اعلام کردیم که خیلی موثر بود. یکی هم در حوزه به عنوان روحانیت آگاه. من قبلا از طریق حاج احمد آقا با آقای  سيدمحمد خاتمی آشنا شده بودم که منزلش در جوب شور بود. بنده در هر سفر به داخل و خارج به حاج احمد آقا سر می زدم و هماهنگی کرده و پول هم می گرفتم. احمد آقا، آقای خاتمی را معرفی کرد. و می گفت فردی خوش فکر و خوش قلم است. البته به من گفت ایشان را درگیر کار سیاسی حاد نکنید! برای نوشتن اطلاعیه ها نزد ایشان رفتم. ایشان متن هر دو اطلاعیه را نوشت و ما هم با دستگاه های تکثیر که آن زمان از اسلحه هم مهم تر بود، اینها را تکثیر و توزیع کردیم. من تا دو سه هفته بعد هم در ایران بودم، مراسم دفن و هفت شریعتی را در سوریه و لبنان نبودم. اما در مراسم چهلم ایشان که در لندن برگزار شد همراه محمدمنتظري رفتیم که بنی صدر و قطب زاده و حبیبی و بسیاری از دانشجویان آنجا بودند.
متن کامل نوشته رسول جعفريان را اينجا بخوانيد.
1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    71 8
    چرا نمیگویید " دکتر شهید شده ". شاید ایشان واژه شهادت را لایق خودش نداند ولی ما که میدانیم ایشان برای همین انقلاب زندانی شده و برای همین انقلاب شهید شده. پس : دکتر ؛ شهادتت مبارک .
    • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      11 31
      دکتر شریعتی به مرگ طبیعی فوت کرد. این رو خانواده دکتر شریعتی هم میگویند.
  • امین IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    79 10
    خدا بیامرزه دکتر شریعتی رو یک سری از سخنرانی هاش رو از اینترنت دانلود کردم و گوش دادم و واقعا فهمیدم که چرا یه عده دشمنش هستن و یک عده عاشقش به نظر من این فرد بی نظیر بوده و جامعه شناسی مثل ایشون دیگه تو ایران بوجود نخواهد آمد توصیه میکنم حتما سخنرانی " شیعه علوی ، شیعه صفوی " و سخنرانی " فاطمه ، فاطمه است" رو که بعدا از روی همین سخنرانی های ایشون به کتاب در اومده گوش کنید... اون زمان خیلی حرف هارو گفته که الان دقیقا داریم میبینیم تو جامعه
    • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      6 42
      بله. قبل از انقلاب منافقین خلق هم بسیار از نظرات ایشون الهام گرفتن. خدا بیامرزتش ولی حرفاش ضرر بزرگی به کشور رسوند.
  • مهربان توسی A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    6 1
    یاد دکتر شریعتی و پدرش استاد شریعتی گرامی و روحشان شاد باد
  • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    2 0
    خدایش بیامرزد.