تسنیم نوشت:

روز دوشنبه که هواپیمای تیم ایرانی در فرودگاه وین روی زمین نشست، طبق برنامه ریزی قبلی، ظریف برای صرف یک ناهار کاری با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی دفتر نمایندگی ایران در وین شد.

روز دوشنبه که هواپیمای تیم ایرانی در فرودگاه وین روی زمین نشست، طبق یک برنامه ریزی قبلی، ظریف برای صرف یک ناهار کاری با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی دفتر نمایندگی ایران در وین شد.

سپس این تیم آمریکایی بود که خود را به نشست دو جانبه ظریف - اشتون رساند تا این جلسه به یک میتینگ سه طرفه تبدیل شود. در این نشست ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا حضور داشت برنز که گفته می شود از چهره‌های اصلی مذاکرات "پشت پرده" ایران و آمریکا است، برای اولین بار در مذاکرات ایران و 5+1 شرکت کرده بود. ویلیام برنز قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه وین را ترک کرد.

چانه زنی های دیپلماتیک ادامه داشت تا اینکه نوبت مسابقه فوتبال تیم ملی ایران با نیجریه فرا رسید. بعد از تساوی امیدوارکننده یوزهای ایرانی در مقابل عقاب های نیجریه ، یک فاکتور اصلی به دیپلمات های غربی حاضر در وین، یادآوری شد. بازی برد - برد! یک بازی که در آن هیچ تیمی بازنده نیست؛ درست مثل تساوی تیم ملی ایران در مقابل نیجریه!

بعد از این، تیم ایرانی حاضر در وین دیدارهایی را در سطح دوجانبه برگزار کرد که عمدتاً عراقچی و تخت روانچی در این گفتگوها شرکت داشتند. در خلال این دیدارها هم ، گفتگوی کارشناسان فنی صورت پذیرفت.

اما در روز سه شنبه، بالاخره دیدار عمومی تیم مذاکره کننده ایرانی با شش قدرت جهانی در محل دفتر سازمان ملل در وین برگزار شد. طرفین بعد از این جلسه، فضای مذاکرات را مثبت بیان کردند. از طرف دیگر، مایکل مان سخنگوی اشتون نیز بعد از این جلسه عمومی به خبرنگاران گفت که کار تمرکز بر متن توافقنامه احتمالی (پیش نویس) ، آغاز شده است. سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت نگارش متن توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران تقریبا آغاز شده است.

هر چند طرفین بر مثبت بودن فضای گفتگوها تأکید می کنند اما خودشان بعضاً این نکته را نیز از قلم نمی اندازند که اختلافات هنوز وجود دارد و تلاش می شود تا 20 ژوئیه به ایستگاه توافق برسند!

در این بین ، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های مطلع از روند مذاکرات که پشت درهای بسته انجام می شود گزارش داده است که عمده ترین مساله مورد اختلاف تعداد سانتریفوژهای ایران است. رویترز مدعی شده است ایران می خواهد تقریبا حدود 20 هزار سانتریفوژ فعال کنونی را نگه دارد اما آمریکا خواستار محدود کردن آن به فقط چند صد سانتریفوژ است. مسائل مورد اختلاف دیگر به نحوه اصلاح یا بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و همچنین تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم مربوط می شود.

از سوی دیگر، وانگ چون، مدیر کل اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین و نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 گفت بازطراحی اراک حسن نیت ایران برای حل فصل موضوع هسته‌ای را نشان می‌دهد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در این خصوص گفت: حجم غنی‌سازی ایران در مراحل پایانی مذاکرات بحث می‌شود.

روز سه شنبه، وزیر خارجه ایران با مدیرکل آژانس بین اللمللی انرژی اتمی نیز دیدار کرد. «جیل تودور» سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: دیدار آقای یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با آقای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بخشی از گفتگوهای در حال جریان بین ایران و آژانس بود.

او از اشاره به جزییات این دیدار امتناع کرد، اما گفت: آژانس به انجام نظارت و راستی‌آزمایی خود در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای که در برنامه اقدام مشترک (ژنو) آمده است، ادامه می‌دهد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    67 1
    آقا تو رو خدا از این تحلیل های سطحی اثر فوتبال بر مذاکرات دست بردارید. مطلب آقای عشوندی هم که در همین ارتباط نوشته شده بود بسیارهیجانی بود
  • بی نام A1 ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    3 3
    چرا در شهر اصفهان بنزین وارداتی و مرغوب توزیع نمی شود هنوز از همآن بنزین های آلوده توزیع می شود پیگیری کنید لطفا