ویلیام هیگ وزیر امورخارجه انگلیس در هفته ای که گذشت به پارلمان این کشور رفت تا درباره بازگشایی سفارت لندن در تهران پاسخگوی نمایندگان باشد.

سيد صادق روحاني: روابط ايران و انگليس از سال 1390 و در پي هجوم عده ای به سفارت اين کشور در تهران قطع شد. پیش از این اقدام خودسرانه مجلس ايران طرحي را به تصويب رساند که دولت را موظف مي کرد که سطح روابط ايران و انگليس را کاهش دهد. به دنبال این وضعیت سفارت ايران در لندن تعطيل و به اين ترتيب روابط دو کشور وارد شرایط جدیدی شد.

تلاش برای ترمیم روابط با انگلیس از دولت یازدهم شروع شد و پس از روي کار آمدن دولت يازدهم تلاش هايي براي از سر گيري روابط بين دو کشور صورت گرفت. وزراي خارجه دو کشور نيز در چند نوبت درباره ارتقاي روابط گفت و گو کرده اند. حالا ويليام هيگ وزير خارجه انگلستان در پارلمان اين کشور گفته است که به زودی اعلامیه "قریب الوقوعی" را درباره بهبود روابط دو جانبه با تهران صادر خواهد کرد. هيگ همچنين در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی ابراز امیدواری کرده که سفارت بریتانیا در تهران طی چند هفته آینده بازگشایی شود.وي با تاکید بر مساعد بودن شرایط برای باز شدن سفارت بریتانیا در ایران گفت که روند این بازگشایی "تدریجی و گام‌به‌گام" خواهد بود.

به گفته وزير خارجه انگليس در ابتدا گروهی کوچک در سفارت بریتانیا در تهران مستقر و خدمات محدودی ارائه خواهد شد، اما این خدمات در مراحل اولیه شامل صدور روادید نخواهد بود.

از سوي ديگر مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران عصر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در وین گفت: ایران قبلا سفارت اش را باز کرده بود و تحت نام جمهوری اسلامی ایران است و کاردار ترددی ما رفت‌ و آمد دارد و خدمات کنسولی مورد نیاز شهروندان‌مان در انگلیس را ارایه می‌دهیم. او گفت که دولت انگلیس برای بازگشایی به زمان بیش‌تر نیاز داشت و باید مقدماتی را آماده می‌کردند البته چندماهی است که سفارت انگلیس از این حالت که سوئد حافظ منافع آن باشد خارج شده است.

مرضيه افخم سخنگوي وزارت خارجه کشورمان نيز چندي پيش در کنفرانس خبري هفتگي خود درباره مسئله پرداخت غرامت به انگليسي ها گفته بود:طی گفت‌وگو‌های انجام شده میان ایران و انگلیس دو طرف توافق کردند که طرف انگلیسی برای ارزیابی خسارت وارده سفری به ایران داشته باشد و پس از آن میزان خسارت اعلام شود. این سفر انجام شود و ارزیابی‌ها بیان شود. در این صورت به موضوع پرداخت غرامت پرداخته می‌شود.

اظهارات مقامات انگليسي درباره برقراري مجدد روابط با ايران همزمان شده است با خواست دولت آمريکا براي همکاري دو کشور در زمينه مبارزه با تروريست ها در عراق. به اين ترتيب شاهد تغيير رويکرد برخي کشورهاي غربي در قبال تعامل با ايران هستيم. اما اين به معني تغيير رويکرد همه دولت هاي غربي نيست. به عنوان مثال دولت کانادا که چندي است روابط ديپلماتيک خود با ايران را قطع کرده است هنوز بر اين رويکرد خود پافشاري مي کند.

آدام هاگ سخنگوی وزیر امور خارجه‌ کانادا روز گذشته اظهار کرد: در صورت بهبود روابط همپیمانانش با ایران موضع دولت کانادا در قبال ایران همانند قبل باقی خواهد ماند. هاگ اعلام کرد روابط کانادا با تهران تا زمانی که ایران ثابت نکند قابل اعتماد است همانند قبل باقی خواهد ماند. ما یک سیاست خارجی ساخته شده در کانادا داریم و در حالی که به تصمیمات دوستان و همپیمانانمان احترام می‌گذاریم موضعمان در قبال ایران مشخص است و به اصول پایبند خواهیم بود.

2729

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    12 70
    تا حالادقت کردید بعد از انقلاب ما همیشه تحریم بودیم ولی درموردمواد وکالاهای جزیی که به راحتی با یک واسطه تهیه می شد اما پس از حمله به سفارت انگلیس یه دفعه تحریمها بسیار شدید وفلج کننده شد پس میشه نتیجه گرفت پشت این تحریمها دراصل انگلیس روباه پیر استعنار قرار دارد وآمریکا نقش عروسک خیمه شب بازی را دارد
    • هادی IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      28 3
      خیالباف
    • مهدی IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      46 1
      بابا انقدر دقت نکن برات خوب نیس. در طول این عمر 35 ساله ام که شاهد این همه بی احترامی از دنیا بوده ایم همیشه سنگ اول از کشور خودمون بوده
  • 11 A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    71 29
    به نظرم باید این گستاخی کانادا رو لحاظ کنن تا بعدا به صورت رسمی عذرخواهی کنه شاید بخشیدیمش
    • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      50 4
      شاه می بخشه شاه قلی خان نمی بخشه
    • یک رفیق قدیمی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      13 4
      بی نام جان ای کاش میتوانستم هزاران مثبت به شما بدم
    • بی نام US ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      14 6
      درستش اینه: شاه می بخشه ولی نوکر نمی بخشه.
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      4 0
      ما بخشیمش؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    25 11
    عجیب ه رفتار دولت کانادا ، معلوم نیست توی رودربایستی که گیر افتاده
  • بی نام FR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    101 3
    غرامت رو باید از اونایی بگیرن که حمله کردن به سفارت چرا بقیه مردم باید چوب ندونم کاری اون یه عده کم رو بخورن؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    12 22
    خانم افخم باید جواب کانادا رو بده. بهشون بگه که به خاطر نداره ایران از کانادا تقاضایی در این باره کرده باشه که کانادا حالا بخواد رد کنه. و اینکه مثلا اولویت برقراری ارتباط برای ایران کشورهای مستقل هستند.
  • آ A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    3 1
    کار کانادا با دست پس زدن و با پا پیش کشیدنه ... در حالیکه فعلا ایران درخواستی از ش نداشته ... سیاست جالبی... باید صبر کرد که خودش خودش رو وادار به رابطه کنه ... :
  • بی نام A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    3 0
    ". . . و به اصول پایبند خواهیم بود" تجربه ما که نشان داده اصولگراها به ویژه اصولگراهای سیاسی کارنامه چندان درخشانی نداشته‌اند و هر کجا لازم بوده از اصول خود گذشته‌اند ... حالا شما نقداً با اسرائیلی‌ها خوش باشید تا بعد برویم سر اصول ...
  • شیرین CA ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    5 5
    هارپر، نخست وزیر کانادا مطیع اسرائیل است. هارپر بارها در مورد ایران روی نقض حقوق بشر اصرار می ورزید و یکی از دلایل خود را برای قطع رابطه سیاسی با ابران را همین موضوع اعلام می کرد. اما شما باید در اعماق جامعه کانادا کندوکاوی انجام دهید تا متوجه شوید که مردم بومی کانادا تا چه حد سرکوب می شوند و از حقوق ابتدایی و انسانی برخوردار نبستند. این مردم که عموما در حاشیه زندگی می کنند به اعتیاد طلاق و زن آزاری، بی سوادی و بیکاری که نتیجه مستقیم فقر است ، دچارند. اخبار آنها کمتر در رسانه ها منعکس می شود و تنها زمانی که دست به حرکتی تند میزنند بطور مثال جاده را می ببنندند برای ساعاتی در رسانه ها مطرح می شوند. هارپر با این کارنامه اش، ادعای حقوق بشری هم دارد.
  • بی نام CA ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    5 0
    ...در ضمن، آقای هارپر گرچه می تواند که روی اختلافات سیاسی سفارت خانه را تعطیل کند، اما بر روی همان حقوق انسانی و حقوق بشر، می بابستی جهت رفاه ایرانیان ساکن کانادا اجازه باز شدن دفتر حافظ منافع را بدهد. که نمی دهد. ضمن اینکه مدتیست که راندوم وار ایرانی هایی را که دست به مسافرت به ایران می زنند را اذیت می کنند و موذیانه آنها را می ترسانند.
  • بی نام NL ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    4 2
    كانادا معمولا يه فازش عقبه. خيلي تو باغ نيست. درست ميشه
  • حامد A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 3
    وای چه جور جواب رئیسعلی دلواری را بدیم اگر به انگلیس غرامت بدیم؟ این استعمار پیر ریشه همه بدبختی های دنیا ست و یا شاید می فهمند و ....