با این که سوریه در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تجربه اندکی دارد اما انصافا این انتخابات علیرغم وجود برخی جنبه های منفی، نشان داد که رقبای انتخاباتی کاملا به قواعد و اصول دموکراتیک پایبند هستند.

این انتخابات برای نخستین بار بدون نظارت حزب بعث و بصورتی رقابتی و با نظارت نهادهای بین المللی و داخلی در بهترین وجهی برگزار شد.
دو موضوع مهم برای هر تازه وارد به شهر جنگ زده دمشق جلب توجه می کند که یکی شور و حال انتخاباتی و دیگر همگرائی وهم افزائی ملی است که در حقیقت این همگرائی را در کمتر کشوری می توان یافت.
در و دیوارهای شهر دمشق مملو از پوسترها وبنرهای انتخاباتی بشار اسد وسایر نامزدهای رقیب بود تا جائی که می توان با تخمین صد در صدی پیروزی بشار اسد را پیش بینی کرد.
جالب توجه این بود که یکی از نامزدها های رقیب در پوستر خود عنوان کرده بود که به بشار اسد رای دهید زیرا او از من شایسته تر است!.

هیچ نشانه ای از وجود اختلاف بین هواداران این 3 نامزد وجود نداشت وفضای رقابتی کاملا اخلاق مدارانه ومطابق قانون اساسی سال2012 بود.

قبل از بر گزاری انتخابات احمد الجربا رهبر یکی از جریان های قدرتمند مخالف اسد که به ائتلاف ملی سوریه موسوم است با صدور بیانیه ای از مردم خواست تا پای صندوق های رای گیری نروند زیرا مخالفان مصمم هستند تا صندوق های رای گیری را با خمپاره مورد حمله قرار دهند.

تا قبل از ورود تیم رسانه ای ایران به سوریه ،داعش اعلام کرده بود که هر فردی که یک ایرانی را دستگیر وتحویل دهد مبلغ 45 هزار دلار جایزه می گیرد.

با ورود تیم رسانه ای ایران این جایزه به یکصد هزار دلار افزایش یافت که برخی دوستان رسانه ای به شوخی می گفتند که داعش دقیقا نرخ تورم در ایران را منصفانه رصد می کند!.

در هر حال تیم رسانه ای ایران که با حفاظت حزب الله از لبنان وارد سوریه شد با ورود به مرز سوریه با یک مشکل امنیتی مواجه شد وآن شناسائی تیم رسانه ای از سوی داعش وجبهه النصره بود .

ظاهرا اطلاعات گروه های تروریستی به قدری دقیق بود که مسیر حرکت کاروان حامل تیم رسانه ای ایران را رد یابی کرده بودند و بشدت اطراف جاده را گلوله باران می کردند.

برگ تردد ابو مصطفی راننده مینی بوس حامل تیم رسانه ای که انصافا بسیار وظیفه شناس هم بود لوله تفنگ کلاشینکفی بود که از کنار پنجره اتومبیل وی کاملا قابل مشاهده بود.

از ویژگی های خوب مردم سوریه قدردانی آنان ازهمکاری های انسانی ،معنوی وسیاسی وحتی نظامی ایران وحزب الله بود که هر جا تیم رسانه ای ایران را می دیدند بشدت ابراز احساسات می کردند.

این قدردانی در حالی صورت می گیرد که در طول بحران سوریه رسانه های عربی جریان سازی های خبری شدیدی را علیه ایران و حزب الله انجام داده اند.

در طول شبانه روز صدای شلیک گلوله همواره لحظه ای در دمشق قطع نمی شد زیرا نیروهای مسلح از داخل شهر با توپخانه محل تمرکز گروه های تروریستی را درحومه شهر در جرمانا، زبدانی ، القلمون، جدیده یابوس وغوطه شرقی گلوله باران می کردند در حالی که تروریستها مرکز شهر را با خمپاره هدف قرار می دادند.

بعد مذهبی وطایفه ای در این جنگ کاملا آشکار است وبیشترین حملات تروریست های داعش وجبهه النصره متوجه شیعیان وعلوی های سوریه است .

یک خانم شیعه به نام فاطمه که به عنوان خبرنگار شبکه الغدیر عراق در دمشق فعالیت دارد برای خبرنگاران ایرانی تعریف کرد که او ساکن شهر حرستا در حومه دمشق بوده و تروریست ها با آگاهی از شیعه بودنش ، شوهر ودو فرزندش را در برابردیدگان او سر بریدند.

او توانسته به طرز معجزه آسائی از چنگ داعش فرار کند وبه محل زندگی جدیدی در دمشق منتقل شود که آثارتاثر ،حزن واندوه همچنان در چهره وی کاملا آشکار است.

مردم سوریه به خوبی با وضعیت موجود سازگاری پیدا کرده اند واهمیتی به این گلوله بارانها نمی دادند زیرا به لحاظ روانی ومعیشتی پذیرفته اند که این در گیری ها ممکن است تا سالها ادامه یابد.

از دیگر ویژگی های خوب مردم سوریه هم افزائی ملی است زیرا با سقوط یک گلوله در شهر همه مردم برای کمک به مصدومین حضور پیدا می کردند وبا اینکه می دانند ممکن است گلوله دیگری یا یک انفجار دیگری در همین نقطه روی می دهد اما از یاری رساندن به مجروحان خود داری نمی کنند.

اغلب رانندگان تاکسی در چنین شرایطی خدمات خود را مجانی به آسیب دیدگان ارائه می دهند وبیمارستانها ، داروخانه ها ،مغازه ها ونانوائی ها برای ارائه سرویس به مردم ساعات بیشتری رابه فعالیت می پردازند.

بر خلاف ما که با یک باران ویا یک برف سعی می کنیم از وضعیت موجود برای کسب درآمد بیشتر،سوء استفاده کنیم ،مردم سوریه در هنگام بروز سختی ها صفوف خود را فشرده ترمی کنند ودر ایران نیز تنها در مرحله جنگ تحمیلی عراق شاهد چنین همگرائی هائی بودیم .

ظاهرا مردم سوریه رخدادهای 3 دهه گذشته ایران را به خوبی دنبال می کردند و درس هائی از جامعه ایرانی گرفته وعملیاتی کرده اند اما متاسفانه ،ما از این ارزش ها فاصله گرفته ایم.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه انصافا بهترین و سالم ترین انتخابات در طول نیم قرن گذرشته بود ومردم اشتیاق زیادی برای حضور در پای صندوق های رای گیری از خود نشان می دادند.

حضور 30 هیات پارلمانی از کشورهای مختلف آسیا ،آفریقا وآمریکای لاتین ، 8 نهاد غیر دولتی از امریکا وغرب تحت عنوان فعالان صلح و250 خبرنگار وفیلمبردار اهمیت بیشتری به این انتخابات بخشید.

شماری از جوانان سوری با خون خود به بشار اسد رای می دادند واین یک سنت دیرینه عربی است که نشانه اوج علاقه مندی به یک شخصیت سیاسی ویا دینی است.

مردم سوریه به خبرنگاران می گفتند که بشار اسد علیرغم تهدیدات داخلی وخارجی در طول 3 سال گذشته همواره در کنار ملت خود باقی ماند ودر این رهگذر متحمل سختی های زیادی شد.

به اعتقاد مردم سوریه شرکت فعالانه در انتخابات و دادن رای به بشار اسد پاسخ کوبنده ای به دشمنان سوریه وتوطئه گران خارجی وداخلی تلقی می شود.

هنگامی که انتخابات به پایان رسید ونتیجه نهائی اعلام شد کمتر از نیم ساعت بعد دو نامزد رقیب با صدور بیانیه هائی ضمن پذیرش اصل انتخابات به بشار اسد تبریک گفتند.

این امر نشان میدهد که قواعد دموکراسی علیرغم تجربه اندک جامعه سوریه در این خصوص به امری نهادینه شده تبدیل شده ومردم ورهبران طیف های سیاسی تحلیل دقیقی از اوضاع کشور خود دارند.

احترام به نیروهای مسلح ،خانواده شهدا ومجروحان، اعتماد به رسانه های داخلی ، اطاعت از قوانینی که شرایط جنگی سوریه بر مردم تحمیل کرده، همکاری با دستگاه های مسول برای شناسائی عوامل تروریستی مستقر در برخی مناطق اطراف دمشق جزئی از ادبیات اجتماعی مردم سوریه تلقی می شود.

حضور نیروهای حزب الله در دمشق وحومه دمشق برای مقابله با گروه های تروریستی و حفاظت از اماکن مقدسه کاملا آشکار بود تا جائی که حتی کلیساهای مسیحی هم توسط حزب الله حفاظت می شود.

تدابیر امنیتی شدیدی در مرکز شهر برقرار شده واتومبیل ها بشدت بازرسی می شوند واین امر روند زندگی عادی مردم را تا اندازه ای بر هم زده اما مردم شرایط فوق العاده کشور خود را به خوبی می دانند واز این وضع نا راضی نیستند.

بازار مرکزی شهر هر چند وضع کسادآمیزی دارد اما مغازه داران امیدوارند که بحران بزودی در سوریه به پایان برسد ووضع به دوران سابق باز گردد.

اما سوالی که مطرح است این است که آیا انتخاب بشاراسد برای یک دوره جدید ریاست جمهوری تغییری در بحران سوریه ایجاد خواهد کرد؟

پاسخ این است که این انتخابات وضعیت سوریه را تثبیت خواهد کرد وبشار اسد با تکیه بر پشتوانه مردمی ورای بالای خود خواهد توانست سوریه را از این بحران خارج کند .

هر چند اعتقاد دولتمردان سوریه این است که این بحران تا مدتهای دیگر ادامه خواهد یافت اما سرانجام دولت وملت سوریه خواهند توانست بر اوضاع سوریه مسلط شوند.

بهمین دلیل با توجه به شکست گروهک ترریستی داعش در سوریه این مجموعه به دستورعربستان وقطر وبا چراغ سبز امریکا وغرب پایگاه خود را به عراق منتقل کرده تا یک جنگ طایفه ای را بر مردم عراق تحمیل کند.

قطعا خروج نهائی سوریه از بحران نفس گیر جنگ داخلی شرایط خاور میانه را به سود مقاومت اسلامی لبنان ومحور تهران- دمشق- بیروت تغییر خواهد داد واین منطقه درآینده بر اساس فرمول ایران ، روسیه ، عراق ومقاومت اسلامی لبنان شکل خواهد گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =