فارس نوشت:

مدیر مرکز تحقیقات جهانی‌سازی روسیه بر این باور است شکل‌گیری و نیز فعالیت‌های داعش بخشی از برنامه اطلاعاتی غرب برای ایجاد جنگ فرقه‌ای در عراق و در نهایت تجزیه این کشور به همراه سوریه به سه منطقه مجزاست.
 پایگاه خبری «گلوبال ریسرچ» در مطلبی به قلم پروفسور «مایکل شاسودووسکی» به بررسی بازیگران پشت صحنه حمله دولت اسلامی عراق و شام موسوم به «داعش» به عراق پرداخت و نوشت: رسانه‌های غربی، به اتفاق، درگیری در عراق را «جنگ داخلی» توصیف می‌کنند که در آن دولت اسلامی عراق و شام به مصاف نیروهای مسلح دولت نوری المالکی، نخست وزیر عراق رفته‌اند. این مناقشه به طور غیررسمی «جنگ فرقه‌ای» میان سنی‌های رادیکال و شیعیان نیز نامیده می‌شود البته بدون اینکه اشاره شود «چه کسی در پشت این نزاع‌ها قرار دارد».

این پایگاه خبری نوشت: آنچه در خطرِ نادیده گرفته شدن قرار دارد، برنامه اطلاعاتی - نظامی آمریکاست. آنچه روشن و مستند است این است که از زمان جنگ شوروی و افغانستان، آمریکا و ناتو در مناقشه‌های بسیاری، از نهادهای وابسته به القاعده به عنوان «دارایی‌های اطلاعاتی» استفاده کرده‌اند. در سوریه، النصره و دولت اسلامی عراق و شام، پیاده نظام ائتلاف نظامی غربی به شمار می‌آیند که این ائتلاف بر سربازگیری و آموزش نیروهای شبه نظامی کنترل و نظارت دارد.

طبق نوشته این مقاله، «دولت اسلامی عراق» وابسته به القاعده، آوریل 2013 با نام و ترکیب متفاوتی شکل گرفت که عموما به دولت اسلامی عراق و شام موسوم است. شکل‌گیری این نهاد تروریستی که عراق و سوریه را در بر می‌گیرد، بخشی از برنامه اطلاعاتی آمریکا بود که به اهداف ژئوپولتیک پاسخ می‌داد. این اتفاق با پیشرفت نیروهای دولتی سوریه در قبال شورشیان مورد حمایت آمریکا در سوریه و شکست ارتش آزاد سوریه و سایر گروه‌های مخالف همزمان شده است. در واقع، واشنگتن تصمیم گرفته به طور مخفیانه از این نهاد تروریستی که هم در سوریه و هم در عراق فعالیت می‌کند و پایگاه‌های لجستیکی در هر دو کشور دارد، حمایت کند. پروژه حکومت سنیِ دولت اسلامی عراق و شام با برنامه طولانی‌ مدت آمریکا برای تقسیم عراق و سوریه به سه منطقه جداگانه همزمان شده است؛ حکومت اسلامی سنی، جمهوری شیعه عرب و جمهوری کردستان.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: در حالی که دولت بغداد سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته از جمله جت‌های جنگی F-16 را از آمریکا خریداری می‌کند، دولت اسلامی عراق و شام نیز که با نیروهای دولتی عراق می‌جنگد، به طور مخفیانه از سوی غربی‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد. هدف به راه افتادن جنگ داخلی در عراق است که در آن هر دو طرف به طور غیر مستقیم از سوی آمریکا و ناتو کنترل می‌شوند. سناریو این است که هر دو طرف با سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته مسلح و تجهیز شوند و بعد «برای جنگیدن با یکدیگر رها شوند».

گلوبال ریسرچ در ادامه نوشت: آمریکا و ناتو در سربازگیری، آموزش و حمایت مالی از نیروهای دولت اسلامی عراق و شام در عراق و سوریه نقش دارند. داعش از طریق کانال‌های غیرمستقیم، هماهنگ با سازمان اطلاعات غربی فعالیت می‌کند. حمایت آمریکا و ناتو از داعش به طور مخفیانه از طریق متحدان آمریکا یعنی قطر و عربستان سعودی صورت می‌گیرد. در حالی که دولت نوری المالکی، قطر و عربستان سعودی را متهم به حمایت از داعش می‌کند، مطلقا اشاره‌ای نمی‌کند که دوحه و ریاض از طرف واشنگتن این کار را انجام می‌دهند.

در ادامه این مطلب آمده: تحت عنوان جنگ داخلی، جنگی پنهان در کار است که به تخریب کامل کشور، نهادها و اقتصاد آن منجر می‌شود. عملیات مخفی بخشی از دستورکار اطلاعاتی است. اما افکار عمومی گمان می‌کند آنچه اتفاق افتاده رویارویی میان شیعه و سنی است.

این نشریه آمریکایی نوشت: اشغال نظامی عراق با شکلی غیرمتعارف از جنگ جایگزین شده است. واقعیت نامشخص است. در یک کنایه تلخ، ملت مهاجم (آمریکا) این گونه تظاهر می‌کند که می‌خواهد برای کمک به «عراق مستقل» وارد عمل شود. در واقع، جنگ داخلی میان شیعه و سنی به وسیله حمایت آمریکا و ناتو از دولت المالکی و شورشیان سنی داعش شعله‌ور شده است. تقسیم عراق از طریق اختلافات فرقه‌ای سیاست بلندمدت آمریکا و متحدانش بوده است.

گلوبال ریسرچ نوشت: دولت اسلامی عراق و شام یک پروژه حکومتی برای ایجاد یک دولت اسلامی سنی است. البته این پروژه‌ متعلق به جمعیت سنی عراق که متعهد به شکل سکولار حکومت هستند، نیست بلکه بخشی از دستورکار اطلاعاتی آمریکاست. در واکنش به پیشرفت داعش، آمریکا در نظر دارد به عنوان بخشی از عملیات ضدتروریسم، در حمایت از دولت بغداد، از بمباران هوایی و حملات هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند. همه اینها برای دلیل خوبی انجام می‌شود؛ مبارزه با تروریست‌ها آنهم بدون اشاره به اینکه این‌ها پیاده‌نظام‌های ائتلاف نظامی غرب هستند. لازم به گفتن نیست که چنین تحولاتی نه تنها به بی‌ثبات‌سازی عراق منجر می‌شود بلکه جنبش مقاومت عراق را که یکی از اهداف بزرگ آمریکا و ناتوست، تضعیف می‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: داعش به طور مخفیانه مورد حمایت سازمان سیا با هماهنگی بخش‌های اطلاعاتی عربستان سعودی، قطر و ترکیه است. اسرائیل نیز حمایت‌ها را به شورشیان القاعده در سوریه و نیز جنبش‌ جدایی‌طلبان کردها در سوریه و عراق منتقل می‌کند. در واقع،‌ «جنگ جهانی با تروریسم» در بر گیرنده یک منطق ظالمانه است؛ هر دو طرف یعنی تروریست‌ها و دولت از سوی بازیگران اطلاعاتی و نظامی مشابه به ویژه آمریکا و ناتو مورد حمایت قرار می‌گیرند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    5 10
    هیچ دلیلی نداره که آمریکا بخواد عراق نا امن و پناهگاه جدیدی برای القاعده باشد.
  • بی نام A1 ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    6 8
    خبر آنلاین اگر کسی علاقه به خبرهای بی مایه فارس نیوز دارد به خود آن سایت می روند ...سایت خود را بین مخاطبین خود بی اعتبار نکنید....