شباهت های مذاکرات هسته ای با گام اول تیم ملی فوتبال

رضا الیاسی

دوشنبه شب تیم ملی کشورمان پس از 8 سال اولین دیدار خود را در جام بیستم برابر تیم نیجریه برگزار کرد و برای اولین بار در تاریخ موفق شد در اولین دیدار خود در جام های جهانی امتیاز کسب کرده و دروازه خود را بسته نگه دارد.
بازیکنان ایران یک هدف داشتند و آن هم نباختن در برابر ستاره های نیجریه ای و امیدواری به بازی های آینده و به خصوص دیدار آخر برابر بوسنی بود که به آن نیز دست پیدا کردند.
بازیکنان ایران برای نتیجه ای که دوشنبه شب به دست آوردند ماه ها زحمت کشیده بودند و با دوندگی فراوان در نقطه نقطه زمین با حریف جنگیدند تا برنامه های کارلوس کی روش را اجرایی کنند و امیدوار به استقبال دیدار با آرژانتین بروند.
بدون شک نتیجه ای که بازیکنان تیم ملی مقابل نیجریه کسب کردند از روی شانس و اتفاق نبوده و این نتیجه حاصل تفکر چند ماهه کادر فنی و البته خواست بازیکنان بوده است و حالا هم که کارلوس کی روش گفته نوبت بازی با آرژانتین فرا رسیده و برای آن دیدار هم برنامه های ویژه ای داریم که نمی توانم آن را بازگو کنم.
با نمایشی که بازیکنان تیم ملی در ورزشگاه کوریتیبا به اجرا گذاشتند و توجه حاضران در برزیل را به خود جلب کردند همه به این تیم ملی امیدوار شده اند تا بتواند با برنامه های خاصی که دارد در جام جهانی تاریخ ساز شود.
اما حال و روز فضای سیاسی کشور ما این روزها بی شباهت به فوتبالمان در جام جهانی نیست و در یک سال گذشته داشتن برنامه برای آینده و رسید به هدف به خصوص در حوزه سیاست خارجی در آن کاملا مشهود است.
در ماه های اخیر توافق مقدماتی میان گروه ایران و 1+5 در ژنو حاصل شد و از روزهای پایانی سال گذشته نیز دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی در وین در دورهای مختلف برگزار شده و هم اکنون هم تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف در وین به سر می برند تا در جام جهانی سیاست خارجی ایران شرکت کرده و به هدفی که یکسال قبل رئیس جمهور آن را طراحی کرده است دست پیدا کنند.
نکته قابل توجه همین داشتن هدف در بحث مذاکرات است که مردم را به آینده آن امیدوار کرده و آرامش نسبی را در جامعه به وجود آورده و این موضوع البته افسوس هایی را نیز به همراه دارد.
همانطور که اگر در سال 2006 تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی می توانست از حاشیه ها جلوگیری کند و برای دیدارهای خود برنامه و هدف طراحی می کرد موفق به تاریخ سازی می شد و فرصت های آن زمان فوتبال ایران از بین نمی رفت، در موضوع مذاکرات هسته ای نیز اگر در سال های قبل محتاطانه تر رفتار می شد امروز شاهد بروز بسیاری از مشکلات نبودیم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 3
    ای کاش...
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    6 1
    نه تنها تو مذاکرات هسته ای که در تمام مسائل باید کار رو به دست کسی می سپردیم که بتونه به خوبی کشور رو هدایت کنه. فقط الان می تونیم افسوس بخوریم
    • رضا A1 ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      0 0
      اتفاقا هشت سال دولت دست اصلاحات بود.یعنی همونهایی که شما بهشون میگی اهلش.یکی از کارهای مثبتی که کردن رو بگو.فقط یکیش.
  • هموطن A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    5 6
    اولین اشتباه شما اینه که فوتبال و وورزش را با مسایل سیاسی قاطی کردین و دومین اشتباه این که دارین بر خلاف اصول علمی و ورزشی صحبت میکنین تیم ملی ما باید خوب بازی میکرد نه اینکه با ارایه ی یک بازی ضد فوتبال به مساوی صفر صفر قناعت بکنه مطمان باشید نتیجه ی 2 بازی دیگه 100 در 100 برای ما امتیازی نخواهد داشت موفق باشید
  • رضا A1 ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    اگه شباهت داشت که تیم ملی شیش تا خورده بود