آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای از زبان عراقچی/ برخی اعضای 1+5 دچار توهم هستند

اخبار مخابره شده از مذاکرات وین 5 نشان می دهد دو طرف تا رسیدن به توافق فاصله دارند.

به گزارش خبرآنلاین، عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران  اولین روز از گفت‌وگوها را «مثبت» ارزیابی کرد، اما گفت طرفین هنوز تا دست‌یابی به توافق نهایی« فاصله دارند.»

 عراقچی در جمع خبرنگاران توضیحاتی در مورد روند گفت‌وگوها ارائه کرد. آنطور که آقای عراقچی گفته است:تغییر خاصی وجود ندارد جز این‌که بگویم بحث‌ها در فضای سازنده وجود دارد و تنها جنبه مثبت این است که طرفین جدی هستند اما این به معنی کوتاه آمدن طرفین از مواضع‌شان نیست و تا رسیدن به توافق مرضی الطرفین کار زیاد داریم.

لحن عراقچی درباره اینکه «برخی مواضع طرف‌های متقابل زیاده خواهی بوده و هنوز تغییری نکرده است»،باعث شد او این عبارت را هم به خبرنگاران بگویید که «برخی اعضای 1+5 دچار توهم هستند.»

 بر سر چه چیزی اجماع وجود دارد

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرده است که «ادامه غنی‌سازی و لغو تحریم‌های ایران» دو مورد اصلی است که بر سر آن‌ها اجماع وجود دارد.

 در این دور از مذاکرات قرار است نگارش توافق نهایی آغاز شود. توافقی که مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفته است: نسخه نهایی توافق هسته‌ای، به تأیید مقام معظم رهبری خواهد رسید.

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره چگونگی رفع تحریم‌های هسته‌ای با بیان این که تحریم‌ها نمی‌تواند یک دفعه برداشته شود چون اقدامات ما هم نمی‌تواند یک دفعه برداشته شود افزود: این یکی از سخت‌ترین بخش‌های مذاکره‌ است که در حال بحث بر روی آن هستیم. طبعا رفع تمامی تحریم‌ها مدنظر ماست و در یک جدول زمانی باید همه تحریم‌ها برداشته شود و آن جدول زمانی از نقطه نظرات مورد اختلاف ماست.
او گفت: سختی کار این است که چطور گام‌های موازی را در طول اجرای توافق برداریم.
مذاکره کننده ارشد ایران تاکید کرد: باید برای اقتصادی آمادگی داشته باشیم که هیچگاه توسط عوامل خارجی از جمله تحریم‌ها آسیب‌پذیر نباشد و نباید منتظر رفع تحریم‌ها و عوامل خارجی دیگر باشد. و این همان اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری است.
مواضع طرف‌ها شفاف‌تر شده است
وی درباره زمان اجرای توافق گفت که هیچ عدد و رقمی را درباره موضوعات مختلف از جمله زمان توافق یا سانتریفیوژها تایید نمی‌کنم و همه این‌ها در حال مذاکره است. تفاوت این دوره با دوره‌های قبل این است که مواضع طرف‌ها شفاف‌تر شده است و ما در یک روند مستمر قرار داریم و این مسیر از وین 1 تا الان ادامه دارد و گزینه‌های مختلف برای برداشته شدن اختلافات هم روشن‌تر شده است.
او در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌آِید متنی بین دو طرف وجود دارد که مذاکره‌کنندگان درحال کار بر روی آن هستند؟ گفت: هنوز یک متن مشترک نداریم و امیدواریم تا پایان این دور از مذاکرات به این متن برسیم.

مذاکرات وین-5 را مقام های آمریکا دارای حساسیت بالایی دانسته اند، نماینده چین در مذاکرات ایران و 1+5 هم تصریح کرده که مهم است که تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه در خصوص رسیدن به توافق جامع هسته‌ای سازش شود.

عراقچی با اشاره به مذاکرات دو جانبه‌اش با آمریکایی‌ها در ژنو و حضور برنز برای دریافت توضیحات بیش‌تر از ظریف گفت: این‌که بخواهد طرف آمریکایی توضیحات و صحبت‌های بیش‌تری را بخواهد امری طبیعی است. همه طرف‌ها از جمله آمریکا جدیت دارند تا 20 جولای مذاکرات به نتیجه برسد و اگر نرسد کار هیات آمریکایی سخت می‌شود و معلوم نیست که بتوانیم ادامه دهیم. طرف مقابل هم اذعان می‌کند که اگر به نتیجه در این تاریخ نرسیم کار دشوارتر خواهد شد.

به تفاهم نرسیم فاجعه نخواهد بود

عراقچی درباره تمدید مذاکرات گفت که هنوز همه طرف‌ها امیدوارند که به تفاهم برسند و اگر نرسیدیم در همان 20 جولای برای این مساله تصیم‌گیری می‌شود. اگر تا تاریخ 20 جولای به تفاهم نرسیم فاجعه نخواهد بود. تحریم‌ها در این سال‌ها علیه ایران کار نکرده است و تحریم‌ها ما را وادار به مذاکره نکرده است بلکه ما دستمان پر است و در عرصه هسته‌ای دست ایران الان پر است و با قوت در مذاکرات شرکت می‌کند.یکی از توهماتی که وجود دارد این است که فکر می‌کنند به خاطر تحریم‌ها ایران پشت میز مذاکره آمده و تا وقتی این توهم است انتظارات بی‌جا دارند. بنابراین این مساله باید در آن‌ها تغییر کند. آن‌ها باید با درک این واقعیات به مذاکرات ادامه دهند تا بتوانیم به یک توافقی برسیم که هر دو طرف در آن به اهداف‌شان رسیده باشند

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که آیا اجرای توافق نهایی هم‌اکنون در حال بررسی است یا بعد از توافق درباره چگونگی اجرای آن گفت‌وگو خواهد شد؟ اظهار کرد: نگرانی‌ها درباره این‌که چقدر طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد وجود دارد و یکی از دغدغه‌های ماست و تجربیات توافق ژنو کمک کرده تا ترتیباتی را بیندیشیم که اجرای توافق به سرعت و در زمان خودش و بدون مشکل انجام شود.
وی ادامه داد: در توافق ژنو اول توافق شد و بعد درباره مسایل اجرایی آن مذاکره کردیم اما این‌بار جزییات اجرایی هم هم‌ز‌مان با مذاکره اصلی صورت می‌گیرد و در هر موردی جزییات مربوط به اجرایش را مشخص خواهیم کرد که این به سختی کار اضافه کرده است.
عراقچی درباره حضور برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات وین گفت: این حضور حاکی از جدیت طرف مقابل است درعین حال او هم با دستورعمل خاص خود در مذاکرات شرکت می‌کند و هر کدام از طرفین به دنبال خواسته‌های خود هستند.
وی هم‌چنین تایید کرد که ویلیام برنز وین را ترک کرده است.

وی درباره بحران عراق و طرح آن در مذاکرات هسته‌ای هم اظهار داشت:وقتی جمعی از کشورهای مختلف در جایی هستند طبیعی است که به تحولات مهم اشاره‌ای شود ولی به این معنی نیست که درباره یک مساله خاص گفت‌وگو شده است و تنها در حد یک اشاره بوده است. هیچ مذاکره محتوایی درباره عراق صورت نگرفته است.

212  212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • s A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 6
    مبارک باشه راهی تا اول شدن نیست باید تلاش کنن سال دیگه اول بشیم
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    41 6
    سعی کنید به توافق برسید چون مردم همه منتظر توافقن
    • بوشناس A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
      1 4
      شما نماینده چند نفر از مردمی
  • لاله A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    13 1
    ملت منتظرن بی صبرانه تا همه چی درست بشه ، ملت منتظرن تحریمها برداشته بشه ، ملت میخوان راحت زندگی کنن ، ملت را دریابید...