فارس نوشت:

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: به دنبال استفاده از اعمال محدودیت و محرومیت‌های اجتماعی برای مشمولان غایب که در قانون پیش بینی شده، هستیم.

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سید حمید صدرالسادات در خصوص موضوع غیبت مشمولان و نحوه رسیدگی به آن گفت: در گذشته به دلیل تأمین نیاز نیروهای مسلح، به موضوع غیبت و اعزام غایبان، کمتر توجه شده است اما با کاهش موالید و افزایش میزان ورودی دانشگاه ها و در پی آن دریافت معافیت تحصیلی از سوی مشمولان، تعداد اعزام ها با کاهش روبرو شده و به همین علت موضوع افزایش مدت خدمت سربازی مطرح و در حال حاضر نیز در دست بررسی است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: یکی از راه های جایگزین برای عدم افزایش مدت خدمت سربازی، تعیین تکلیف و اعزام غایبان است تا در اجرای این طرح، میزان اعزام ها افزایش یافته و در نهایت نیاز نیروهای مسلح تامین شود؛ از طرف دیگر، عدم پیگیری وضعیت مشمولان غایب به منظور اعزام آنان، بی عدالتی و تبعیض برای کسانی خواهد بود که به موقع به خدمت مقدس سربازی اعزام می شوند، لذا از سال گذشته، بر روی این موضوع تمرکز بیشتری کردیم.

صدرالسادات با اشاره به اینکه هماهنگی کافی بین دستگاه های اجرایی ذیربط برای برخورد با وضعیت غایبان وجود ندارد، یادآور شد: به زودی «شورای سیاست گذاری برخورد با مشمولان غایب در نیروی انتظامی» به دبیری سازمان وظیفه عمومی ناجا و ریاست جانشین فرمانده ناجا سردار اشتری تشکیل می شود که در این شورا وظایفی برای پلیس های تخصصی در همین زمینه ایجاد خواهد شد و پلیس های پیشگیری، آگاهی و راهور و معاونت های فن آوری و ارتباطات ناجا، حقوقی و مجلس و عملیات ناجا از اعضای این شورا هستند.

این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعقیب و دستگیری مشمولان غایب توسط ناجا براساس ماده 58 دستورالعمل اجرایی فراخوان مشمولان غایب گفت: هرچند موضوع تعقیب و دستگیری این افراد در قانون آمده است و مجوزهای قانونی لازم برای تعیین تکلیف وضعیت غایبان وجود دارد اما ما بیشتر به دنبال استفاده از راهکارهای تعامل با دستگاه های مرتبط در خصوص محدودیت و محرومیت های اجتماعی که در قانون پیش بینی شده، هستیم؛ ضمن اینکه در این راستا هرکجا که احساس کنیم خلاء قانونی وجود دارد موضوع را مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، وظایف این شورا را تدوین و تصویب سیاست های اجرایی در زمینه ارائه خدمات به مشمولان غایب، تمرکز اطلاعات مورد نیاز و ایجاد بستر مناسب برای تبادل اطلاعات سیستمی بین پلیس های تخصصی برشمرد.

او یادآور شد: از جمله تمهیداتی که در اجرای این دستورالعمل پیش بینی می شود، روشن شدن وضعیت خدمت سربازی افراد متقاضی تمدید گواهینامه ،عدم واگذاری هرگونه وام و خدمات بانکی و همچنین عدم اشتغال در بخش های دولتی و غیردولتی افرادی است که وضعیت خدمتشان مشخص نشده، باشد.

سردار صدرالسادات با اشاره به ایجاد بانک اطلاعات مشمولان غایب در سازمان وظیفه عمومی ناجا، گفت: هم اکنون برای دریافت گذرنامه نیاز به ارائه کارت پایان خدمت است و این موضوع منجر به شناسایی کارت های جعلی شده چرا که اطلاعات مشمولان، سربازان و کلیه افرادی که دارای کارت های معافیت یا پایان خدمت وظیفه عمومی می باشند، هم اکنون در اختیار گذرنامه قرارگرفته و از این طریق می توانند غایبان را شناسایی و معرفی کنند و با پیگیری های انجام شده این تعامل در آینده نزدیک بین ما، سازمان تامین اجتماعی، بانک مرکزی و دیگر ارگان های و نهادهای مرتبط ایجاد خواهد شد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    11 94
    چنانچه شماره تماس یا مرجعی برای اطلاع رسانی عمومی برای معرفی غائبین باشد خیلی ها کمک خواهند کرد . در ضمن همین کلانتریها اگر بخواهند مراجعین خود را کنترل کنند سرباز فراریان زیادی را می توانند شناسائی کنند.که نمی کنند
    • بی نام US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      52 3
      جاسوس بازی کار خوبی نیس. اوناییم که نمیرن سربازی انگیزه ندارن چون زندگی و برنامه هاشون از بین میره و هیچوقت حاضر نمیشن واسه دفاع از امثال شما از همه چیزشون بگذرن
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    72 6
    نصف جوانان را می خواهید از حق حیات محروم کنید؟ کج می روید...
    • افشین IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      49 3
      آقا بسته پیشنهادی دارم...از اونهایی که نرفتن سربازی و نمیرن پول بگیرید و حقوق سربازها را ببرید بالا تا جایی که بی نیاز بشن و افتخار کنن به سربازی رفتن...باورکن کسی که نخواد بره اگه به زور بره هم خدمت نمیکنه...فقط تدبیر
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    34 2
    اگر از اين مشمولان غايب نيز مانند علاقمندان به تحصيل در خارج از كشور وثيقه مالي اخذ شود و به آنها پاسپورت داده شود چه اتفاقي مي افتد؟ اگر احتمال عدم بازگشت به كشور وجود دارد كه در مورد علاقمندان به تحصيل نيز وجود دارد. شايد اين مشمولان توانستند در خارج از كشور به ادامه تحصيل و يا كسب و كار مناسب بپردازند و افراد موفقي شوند. لطفا اين پيشنهاد را بررسي كنيد چون باعث خواهد شد كه اينان در دام قاچاقچيان انسان نيفتاده و قانوني از كشور خارج شوند و در خارج نيز چون پاسپورت دارند به كارهاي خلاف وارد نمي شوند و براي شان كشور نيز بهتر است. فراموش نكنيم كه در حال حاضر به غايبيني كه در خارج مقيم باشند اجازه تردد مي دهيد.
  • بی نام US ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    28 2
    مسئولان همیشه یک طرف قانون سربازی اجباری را که به نفع خود است را می بینند و صحیح اجرا می کنند. در حالی که در قانون نظام وظیفه ماده 49 بیان می کند، حقوق سربازان وظیفه حداقل 60 درصد و حداکثر نود 90 درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری است. که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه می شود. و به تصویب فرماندهی کل می رسد. خوب مسئولان مربوطه در مصاحبه ها همیشه توصیه می کنند که مشمولان به قوانین سربازی احترام بگذارند باید از این مسئولان پرسید. چرا مسئولان قانون را کامل اجرا نمی کنند؟ با توجه به اینکه دولت و مجلس مسئول اجرای قانون است چرا پیگیر اجرای صحیح قوانین سربازی اجباری مربوط به حقوق و مزایایی سربازان نمی شوند؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    41 4
    همانطوريكه آقاي رييس جمهور تاكيد دارند بايد سازمان نظام وظيفه نيز دست به بازي برنده برنده با مشمولان غايب بزند چون اعمال محدوديت در بسياري از مواقع راهگشا نيست و براي اينكار شايد بتواند ضمن ندادن اجازه اخذ و يا تمديد گواهينامه و يا عدم استخدام در ادارات و شركتها، با گرفتن وثيقه مالي اجازه ادامه تحصيل در داخل كشور را به غايبين بدهد چون اين همه ظرفيت خالي در دانشگاهها وجود دارد. اينكار اين حسن را دارد كه با گرفتن مدارك تحصيلي بالاتر و عدم امكان استخدام، افراد تشويق مي شوند كه به سربازي بروند چون ضمن خدمت درجه نظامي بالاتري خواهند داشت. در صورت نرفتن به خدمت نيز شرايط با اكنون تفاوتي نكرده است و احتملا قسمت اعظم اين مشكل طي چند سال حل خواهد شد. همه مي دانيم كه جهان جديد نيازبه ايده جديد دارد.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    10 87
    به جای این کارها بگیرین ببریدشون خدمت وگرنه با این محرومیتها کسی نمیره سربازی گناه اون جوانهایی که سر موقع میرن سربازی و تازه باید 3 ماه هم به علت کسر نیرو و غیبت این دوستان عزیز اضافه تر خدمت کنن چیه ؟ راهش هم کنترل کارت پایان خدمت آقایان در خیابانهاست که معمولا هنگام جنگ انجام میشه
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    10 71
    ما رفتیم خدمت 2 سال از هم خانواده دور بودیم چرا بعضی ها نباید برند ایولا باید همشون دستگیر بشند
  • nima A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    4 52
    فروش بليط هواپيما . ثبت سند . گواهي نامه . جواز کسب . کارت ملى و شناسنامه .