روزنامه مردمسالاری در سرمقاله خود نوشت:

تحليلگراني در دو جناح، اصرار دارند به يکسان‌انگاري حماسه دوم خرداد و بيست‌وچهارم خرداد بپردازند: اوّل بعضي اصلاح‌طلبان راديکال که با تشبيه خاتمي به روحاني، ضمن بالا بردن سطح توقّعات از دولت، موجبات دوري برخي اصولگرايان معتدل و محافظه‌کاران را فراهم مي‌آورند و دوم اصولگرايان تندرو که در تلاشند با اين‌هماني ميان دولت‌هاي خاتمي و روحاني، بار ديگر خاطره «هر نُه روز يک بحران» را زنده سازند.

تلاش‌هاي گروه اوّل با توصيه‌ها و راهنمايي‌هاي خاتمي تا حدودي مرتفع شده است. اين گروه از اصلاح‌طلبان که تا پيش از اين، با يادآوري برخي وعده‌هاي انتخاباتي روحاني در خصوص وضعيّت سياسي و فرهنگي و بيان اين مطالبات، عملاً موجب نااميدي بخش‌هايي از بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان از دولت را فراهم مي‌کردند با سخنان صريح خاتمي روبرو شدند که «رويکرد دولت، برنامه‌هايي که دارند همگي خوب است و اين دولت است که با وجود شرايط، اولويت‌ها را مشخص مي‌کند».

  از سوي ديگراصولگرايان راديکال که درپي موفقيّت‌هاي دولت در عرصه ديپلماتيک و حمايت‌هاي رهبري از راهبرد مذاکره، بازار دلواپسي‌شان کساد شده است، تلاش مي‌کنند با برجسته‌سازي انتقادات بي‌مورد و سطحي از سياست‌هاي فرهنگي دولت، ضمن نگران ساختن برخي از علماي ديني و مراجع تقليد؛ به بازتوليد مخالفت‌هاي گسترده با دولت خاتمي بپردازند و با بلندگوهاي تبليغاتي مختلفي که در دست دارند(از دژهاي پولادين مطبوعاتي تا سايت‌هاي زنجيره‌اي و برنامه بيست‌وسي) اين نوا را بنوازند.

با توجّه به اين وضعيّت، دو راهبرد را بايد هم‌زمان به پيش برد. اوّل آن‌که دولت‌مردان ضمن بي‌توجّهي و بي‌اعتنايي به حملات گاه‌وبي‌گاه افراطيون، به وظيفه خود در قبال مردم به خصوص طبقات محروم و کم‌درآمد ادامه دهند و اين خدمات را به خوبي اطّلاع‌رساني کنند و دوم اين‌که اصلاح‌طلبان ضمن تداوم حمايت از دولت، اولويت‌هاي آن را در نظر گرفته و توجّه کنند که در چه شرايط خطيري، انتخاب آگاهانه مردم در بيست‌وچهارم خرداد سال گذشته، نه تنها اصلاح‌طلبان که فراتر از آن نظام و ميهن اسلامي را از خطر رهانيد. پس مواظب باشند که در دام تندروها نيفتند و از پاسخ‌گويي به تخريب‌ها و حتّي توهين‌هاي بي‌سابقه‌اي که حتّي شخص رييس‌جمهور را نيز هدف قرار مي‌دهند، بپرهيزند.

اين جماعت شکست‌خورده محتاج توجّه هستند و آن‌چه بيش از هر چيز آزارشان مي‌دهد، بي‌اعتنايي است. بيست‌وچهارم خرداد، دوم خرداد دوم نيست، هرچند مي‌تواند همان آرمان‌ها را تداوم بخشد ولي همان‌گونه که رييس‌جمهور اصلاحات گفت:«روحاني، روحاني است و خاتمي، خاتمي.»

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    2 0
    دقیقا . با اینکه دکتر روحانی عزیز همه ماست و از صمیم قلب برایش ارزوی موفقیت میکنیم ولی باز هم سید عزیزمان برای حداقل من یک شخصیت و کاریزمایی فراتر از همه دارد .خاتمی خاتمی است و روحانی روحانی .
  • mt A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    5 0
    این جمله خیلی خوب بود "اين جماعت شکست‌خورده محتاج توجّه هستند"
  • مهراب IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    2 0
    یک سال گذشت و هنوز برخی نشریات و البته پایگاه اجتماعی حامی اونها دارن میسوزن. به قول رییس جمهور محبوبتون آب رو بریزین اونجا که میسوزه