صادق زیبا کلام این روزها یکی از دوست داشتنی ترین منتقدان وضع موجود است. در اغلب مواضعی که می گیرد با او همدل و همسخنم اما گاهی اوقات احساس می کنم به افراط و تفریط در می غلتد. بین رادیکالیسم و افراط و تفریط مرز باریکی وجود دارد که کمتر کسی می تواند از آن بگریزد.

انصافا در بین منتقدان رادیکال وضع موجود صادق زیبا کلام و علی مطهری جزو کسانی هستند که در تندترین مواضعشان عقل و منطق را فرو نگذاشته اند. فکر کنم همین چند خط کافیست برای اثبات این که با صادق زیباکلام نه تنها مشکلی ندارم که دوستش نیز می دارم. خب، برویم سر اصل مطلب: آقای زیبا کلام مطلبی نوشته در باره فوتبال ایران در جام جهانی. خلاصه اش این که آرزو کرده کاش فوتبال ایران در همان روزهای اول ببازد و برود پی کارش. تیتر مطلب را که ببینید گمان می کنید نویسنده خواسته در فضایی که همه مشتاقانه آرزوی پیروزی تیمشان را دارند حرفی خلاف آمد عادت بزند و توجه ها را به خود جلب کند. اما اگر مطلب را بخوانید متوجه می شوید نویسنده درست یا غلط- که از نظر من کاملا غلط است- برای خود دلایلی دارد.

زیبا کلام می گوید در جوانی که فوتبال می دیده بیش از این که به فوتبال و زیبایی های آن بیندیشد وجه ایدئولوژیک آن برای او اهمیت داشته. فی المثل در بازی کره شمالی با انگلیس او طرفدار کره شمالی بوده، چرا که فکر می کرده یک کشور مبارز و ضعیف با یک کشور استعمارگر و ظالم در حال نبرد است. زیباکلام با مثال هایی از این دست علاوه براین که بی ذوقی خودرا در زمان جوانی به نمایش می گذارد می خواهد به ما بگوید فوتبال صرفا یک ورزش است و کسی که زحمت بیشتری کشیده باشد و فوتبال را بهتر درک کند می تواند به مقام قهرمانی دست بیابد. او نگران است که پیروزی ایران در میادینی هم چون جام جهانی گزک به دست کسانی بدهد که از هر چیزی بهانه ای می سازند برای پیشبرد شعارها و آرمان های ایدئولوژیکشان. دیگر این که آقای زیباکلام معتقد است پیروزی ایران ممکن است توهم بسیاری از ایرانیان را که خود را بسیار باهوش و قوم برتر می دانند افزایش دهد، پس بهتر است ببازیم تا به موقعیت حقیقی خود در جهان آگاهی پیدا کنیم. این بود خلاصه ای از آن چه جناب زیباکلام می گوید.خب، مشکل مقاله آقای زیباکلام چیست؟ اول این که گمان میکند تاوان گذشته پر از اشتباه او را ما باید بدهیم. این که زیباکلام یک زمانی فکر می کرده کره شمالی چون مظلوم است و در صف مبارزه با استکبار قرار دارد پس محق است در فوتبال پوز کشور استعمارگری هم چون انگلستان را به خاک مذلت بمالد به ما چه ربطی دارد؟ این که ممکن است الان هم آدم های بی ذوقی پیدا شوند که از چنین منظری به فوتبال نگاه کنند چه ربطی به غالب مردم ایران دارد که نه کره شمالی را مظلوم می دانند و نه از منظری ایدئولوژیک به فوتبال نگاه می کنند.

زمانی که تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی آمریکا را شکست داد خیلی از ایرانی ها خوشحال شدند. بدون شک اختلافات ایران و آمریکا بازی را حساس تر کرده بود و مردم ایران از شکست آمریکا خیلی خوشحال بودند، اما همین مردم از پخش سرود آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو از صدا و سیمای جمهوری اسلامی آن هم بلافاصله پس از سوت پایان بازی خوشحال نشدند. آن ها که بی ذوقی کردند و آن سرود را در چنین هنگامه ای پخش کردند چیزی بودند از جنس جوانی های آقای زیباکلام، اما مردم راهشان و منش و روششان چیز دیگری بود.آیا در آن بازی هم آقای زیباکلام دست به دعا شده بود که ایران در مقابل آمریکا ببازد؟ آن هم فقط به این دلیل که کسانی ممکن است آن پیروزی را به حساب چیزهای دیگری بگذارند؟ آیا دشمنی آقای زیباکلام با آن بعضی ها باید سبب شود تا خوشحالی مردم ایران برای او بی اهمیت شود؟ دلیل دیگر اقای زیباکلام هم به نظر چندان پایه و مبنایی ندارد. این که توفیق ما در جام جهانی  ممکن است بر توهم ما بیفزاید و پرده ای بر سر صد عیب نهان و آشکار ما بپوشاند حرف چندان ناموجهی نیست اما اگر ما ببازیم واقعا آقای زیباکلام فکر می کند می رویم پی زندگی مان و به فکر چاره می افتیم که چرا این چنین شد؟ نخیر. باخت ما در جام جهانی فقط عده بیشتری را سرخورده می کند و همین نیمچه امیدی که را که در دل بعضی ها روشن شده خاموش می کند. اگر قرار بود که ما اهل عبرت باشیم و از هر شکستی چیزی بیاموزیم که وضعمان خیلی بهتر بود. این یادداشت کوتاه جای رفتارشناسی قوم ایرانی نیست اما این قدر می توان گفت که موضوع به این سادگی ها هم که جناب زیباکلام می اندیشند نیست. و از همه مهم تر این که این مردم نیاز جدی و اساسی به خودباوری و شادی دارند، با این حرف ها حال و روزشان را خراب نکنیم. مردم از هر که توقع نداشته باشند از آقای زیباکلام توقع دارند. آیا توقعشان بی جاست؟

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    66 34
    متاسفم فکر میکنم عمق مطلب آقای زیباکلام را درست درک نکردید. دوباره و یا چند باره بخوانید.
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      16 38
      بابا افرین به تو که درک داری ماشالله واقعا ترکوندی عالیه توکه درک کردی بگو چی درک کردی من حال ندارم دوباره و چندباره بخونم
  • عربلو IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    61 23
    مشكل خيلي از بعضي ها همينه كه توهم 20 سال جلوتر بودن از دنيا را دارند در حاليكه 20 سال هم در خيلي از موارد عقب تريم و ادعاي برداشتن چندين هندوانه با يك دست را داريم ، راست ميگن ايشان ، تك و توك هم جايي خودي نشان داديم آنچنان بهره برداري سياسي و نظامي و دنيا مداري و توهم بهمان دست داده كه طبعات منفي آن به مراتب از بازدهي مثبت بيشتر بوده به قول معروف هر كاري آهسته و آهسته و گاماس گاماس
  • خزاعي IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    40 18
    وقتي در هر زمينه اي به صورت اصولي و آكادميك و علم روز دنيا و از نظرات كارشناسان خبره داخلي و خارجي استفاده نشه ، اين موفقيت هاي مقطعي نه فقط خيلي ها را به توهم ميندازه كه هيچ ، بلكه خيلي ها را هم به ماله كشي و بستن چشم بر روي ابزار و مباني اصولي موفقيت در هر كاري را وا ميداره ، با بستن مرزها و حصاردور خود كه نميتوانيم پيشرفت يك طرفه و داخلي داشته باشيم ، البته اگر پيشرفتي باشد ، ورزش ، صنعت خودرو و ... نمونه هاي بارزي هستند
  • ابی US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    67 54
    بنده جناب زیباکلام را کاملن درک میکنم و با ایشان موافقم...
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    38 74
    این آقا فک میکنه تو همه ی علوم علامه ی دهره و با این کاراش افکار دیگران را به مسخره میگیره بیهوده خوشی قشنگ کلام
    • امیر IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      7 4
      اصلا دوس داره در همه موارد نظر بده. مشکلی داره؟ مگه نظرشو به کسی تحمیل کرده که اعتراض میکنی؟ اعتراض به اونایی بکن که نه تنها در همه موارد بی ربط و با ربط نظر میدن، بلکه نظرشون رو به همه ملت تحمیل هم میکنن...
  • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    4 12
    با این استدلال که دوست داشته کره شمالی از انگلیس ببره چون مظلوم در برابر ظالم و استعمارگر بوده، که باید دلش بخواد ایران ببره
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    15 10
    نظر زيبا كلام قابل تامله .ضمنا آقاي نگارنده چگونه بين افراط گري و راديكاليسم مرز باريكي وجود داد ؟ اين دو مماس بر هم نيستند ؟
  • جواد A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    13 1
    آقای موسوی من هم قبول دارم در برخی موارد ومثلا همین مورد آقای زیباکلام کمی افراط کرده اند یا شایدم به قولی تفریط.اما من از عمق وجودم برای افزایش غرور ملی دوست دارم که تیم ملی والیبال ما یک ست هم به ابرقدرتان والیبال دنیا ندهد.خیالم جمعه ما در والیبال پیشرفت کرده ایم وحق بچه های والباله که با بردشان دل ملتی ا شاد کنند.اما پس رفت فوتبالی ما بدون شک عیان است.شاید من هم ته دلم دوست دارم حداقل با باخت های واضح در عرصه جهانی بالاخره یکی تو این مملکت رو کم شه وفوتبال بسپره به فوتبالیها و شایستگان آن.شاید فوتبال ما هم پیشرفت کند.بدون شک بردهای اتفاقی در فوتبال اتفاق خواهد افتاد.ولی قطعا فاصله فوتبالی ما به ما می گوید لیاقت صعود نداریم.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    43 4
    زیبا کلام رو ارجاع بدید جام جهانی کشتی 2014 رفتار هوادارن ایرانی با کشتی گیر امریکائی
  • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    64 65
    متاسفم برای زیباکلام
  • بی نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    5 16
    اگه کروش یه مساوی هم بگیره فکر می کنه شق القمر کرده و اقای کفاشیان باز با یه قرارداد توپول نگه ش میداره اگه ببازیم ولی یه مربی خوب بیارن میارزهواسه اینده.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      10 0
      آره یه مربی خوب مثل مایلی کهن یا دایی یا قلعه نویی میارن میریم 2018 واسه فتح جام.
  • بی نام RO ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    13 14
    آقای زیبا کلام رو خیلی دوست دارم و از ایشون بیان چنین حرف هایی بعید بود. به هر حال انسان اشتباه میکنه. بگذریم. خودمونیم ها. آقای زیبا کلام هم 20 سال پیش دلواپسی بوده واسه خودش. خخخخخ
  • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    5 6
    زیاد سخت نگیر ، در یک جامعه ازاد که شما و جناب زیبا کلام ادعا و سنگش را به سینه میزنید ، هرکسی حق هرگونه اظهارنظر را داره حتی اگه مقاله ای برای نابودی کشورش بنویسه ، آنچه که مهمه نخست اینه که قلم بدستها و اونایی که خودشان را از متفکرین و صاحب نظرها میدانند آستانه درد و تحملشان را بالا ببرند ، دوم طراحان و مدیران و مجریان جامعه به طراحی سیستم درستی بپرداز که برونداد آن سیستم نیکی ، سعادت ، رفاه ، شایستگی ، بهره وری و تمامی آرزوهای نیک برای کشور و مردم آن باشه ... و اگز اینطور نشد بدونند که برنامه هاشان غلط بوده
  • بدون نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    36 13
    بعنوان يك ايراني ارزومند موفقيت كشور در تمام عرصه ها هستم ولي اگر در حرف اقاي زيبا كلام تعمق كنيم متوجه صحت حرفشان ميشويم بخصوص در مورد سوء استفاده از پيروزيها.برد ملي زماني شيرين است كه احساسات پاك و يكرنگ مردم صداي غالب باشد نه صداي انها كه سرود مرگ پخش ميكنند.
  • حبیب A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    3 17
    بسياري از آنان در نتيجه آن رژيم سفت و سخت فيزيكي، روحی و رواني که در کودکی و نوجوانی در معرض آن قرار می‌گرفتند بعدها و در سنین بالاتر دچار انواع مشكلات و اختلالات عدیده روحي رواني و جسمي... این قسمتی از نوشته ایشونه، کاملا مشخصه که قضیه در مورد خودشون هم صدق میکنه، که نتیجه اون افکار عجیب و غریب دیروزشون چطور باعث رفتار و منش امروزشون شده.
  • محمد A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    8 8
    دکتر زیباکلام درسته که تحلیلگر هستند ولی خب هر تحلیلی بر اساس دانسته هایی صورت میگیرد،و از طرفی یک نفر چه قدر فرصت و توانایی این را دارد که در همه زمینه ها صاحب نظر باشد. این از دکتر آقای موسوی به نظرم در وسط متن هم کاملا نظر دکتر رو طوری با مثال مشخص توضیح دادین که این دور از اخلاق نقد بود البته خودتون هم میدونستین که چه کار میکنین چون در ابتدای متن مراتب استاد و شاگردی رو به جای آوردیناینم از شما
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    13 36
    چقدر استدلال غیر منطقی آقای زیبا کلام داشتند از ایشان بعید بود
  • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    86 29
    من فکر میکنم دکتر زیباکلام خواستند به بهانه فوتبال بعضی از عیب‌‌هایمان را یادآوری کنند و بس.
  • احمد A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    18 6
    قطعا ته دل آقای زیبا کلام مثل همه ما سربلندی و افتخار برای ایران است درهمه عرصه ها . باید ببینیم این استاد آزاده منظورش چیست؟ مطمئنا قصدش شکست ایران یا سرخوردگی مردم و کشورش نیست دقت کنیم که نیت و قصد نهائی اش چه می تواندباشد.
  • محمد A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    26 10
    سید عزیز . ممنون . من از قرائت تحلیل و مقاله شما همیشه لذت می برم .قلم شیوای شما قابل تحسین است .می خواهم بگم آقای زیبا کلام آرزوی باخت یران رانداشته و ندارند . ولی مسئله کشور ما فقط فوتبال نیست . در مثل داریم . که از درد ناعلاجی به گربه می گیم خانم باجی . سید عزیز .رسیدگی به غارت بیت المال و خزانه کشور در8 سال گذشته برای ملت نفعش هزاران بار از قهرمانی در جام جهانی بیشتر است . یا علی
  • انصاری A1 ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    8 14
    سید فرموده اند:" انصافا در بین منتقدان رادیکال وضع موجود صادق زیبا کلام و علی مطهری جزو کسانی هستند که در تندترین مواضعشان عقل و منطق را فرو نگذاشته اند". در مورد مطهری راست گفتید اما در مورد حضرت زیبا کلام با شما همعقیده نیستم. ایشان از هر فرصتی برای زدن زیر آب صنعت هسته ای استفاده کرده اند. ایشان در این مورد به خصوص به نظرم فاتحه منطق را خوانده اند. خود ایشان هم میدانند درست نمیگویند. اما دگم اصلاح طلبی ایشان مانع از صداقت ایشان است در این موضوع است. حب الشی یعمی و یصم
  • انصاری A1 ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    19 29
    سید یادم رفت که بگم. از اینکه هموطن دکتر زیبا کلام و بعضی همفکران ایشان هستم جدا احساس شرمساری میکنم. ناراحتی من از ایشان هم فقط بخاطر موضوع هسته ای هست.خدا نگهدار
    • امین A1 ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      7 7
      عزیزم شما چقدر در مورد انرژی هسته ای اطلاع داری؟ میدونی در کل چه زمان و هزینه ای میبره و چه بازدهی داره؟ میدونی برای ما چه زمان و هزینه ای میبره؟ میدونی چقدر تحت تاثیر تکرار عبارت "انرژی هسته ای" از طریق تلوزیون هستی؟ یک جمله بیشتر از چیزی که تلوزیون گفته در مورد انرژی هسته ای میدونی؟ میدونی چرا غنی سازی رو بردن به سطح 20 درصد و از طرفی آب سنگین هم تولید میشه؟ میدونی که داری از یه نیروگاه هزار مگاواتی دفاع می کنی که چیزی جز تولید هزار مگا وات نداره. آنهم با میزان سوختی که هنوز با این همه جشن هسته ای قادر به تولیدش نیستیم. به خاطر تولید برق رنج دوران برده ایم.
    • انصاری 1 IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      2 1
      آقای امین خان سلام. درباره انرژی هسته ای اطلاع زیادی ندارم اما قطعا بیشتر از دکتر زیبا کلام و همفکران ایشان در موضوع اتم و هسته اتم می فهمم. شما چقدر تفاوت بین اورانیوم 235 و 238 را میدانید؟ راستی فرق غنی سازی بین 5 درصد و 20 درصد چیست؟ فرق بین مولکول آب سبک و نیمه سنگین و سنگین در چیست؟ آیا میدانید که این نیروگاه آب سنگین که آمریکاییها بر سرش دبه میکنند عمده محصول جانبی اش پلوتونیوم 239 هست و میزان پلوتونیوم 240 آن خیلی بیش از 19 درصد است. آیا میدانید که پلوتونیومی که کاربرد نظامی دارد باید کمتر از 7درصد پلوتونیوم 240 داشته باشد؟؟آیا میدانید که اگر بخواهیم از این پلوتونیوم استفاده نظامی کنیم باید ظرف چند هفته از قلب نیروگاه خارج شود تا طی واکنشهای هسته ای بیشتر به ایزوتوپهای...ادامه.....
    • انصاری2 IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      2 1
      مضر برای تولید بمب آلوده تر نشود؟ در حالتیکه پلوتونیوم این نیروگاه به مدت یکسال در قلب رآکتور میماند و دوربینهای آزانس 24 ساعته فیلمبرداری میکنن چگونه ممکن است این پلوتونیوم خارج شود و آزانس نفهمد؟اصلا ما تشکیلات کاهش پلوتونیوم 240 در پلوتونیوم تولیدی در قلب رآکتور را نداریم که بخواهیم این پلوتونیوم نیروگاهی را به پلوتونیوم نظامی تبدیل کنیم. البته امثال جان کری و اشتون که یه لیسانس در جامعه شناسی و علوم سیاسی گرفتن اینها را نمیدانند. کار کسی که علوم سیاسی خوانده فقط چوب لای چرخ دیگران گذاشتنه و نه بیشتر.دقیقا این همون کاری هست که امثال دکتر زیباکلام انجام میدن. دوست عزیز توجه بفرمایید نگاه یه عده به تولید علم مثل نگاهی هست که به تولید برنج پر محصول دارن......ادامه.....
    • انصاری 3 IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      2 1
      ایشان به امثال شما القا میکنند که این همه خرج کردیم و آخرش یه نیروگاه 1000 مگاواتی نصیبمون شد. ایشان البته میدانند هرچند که تجاهل میکنن.بهره برداری از نیروگاه بوشهر طولانی شد اما در این مدت 1000 مهندس و تکنسین در کنار طولانی شدن بهره برداری نیروگاه تربیت شدن که به شهادت دکتر صالحی از بهترینها در دنیا هستن. چم و خم کار دستشون آمده و در آینده که 4 نیروگاه جدید میسازیم در ساخت نیروگاه مشارکت میکنن. درصد مشارکت متخصصین ایرانی در ساخت نیروگاههایی که دو سال به دو سال از همین امسال کلنگ خواهد خورد از 30 درصد شروع میشه تا در نهایت ساخت نیروگاه چهارم توان ساخت 100 درصدی نیروگاه را داشته باشیم. مجتمع تولید آب سنگین اراک را برای اولین بارخودمان ساختیم بدون اینکه احدی به ما کمک کنه. ..ادامه......
    • انصاری 4 IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      2 1
      تربیت این متخصصین همه به خاطر طولانی شدن کار بوشهر بود. شما فکر نکنید موضوع فقط یه نیروگاه 1000 مگاواتی برای تولید برقه. متخصصینی که در این عرصه در همین داخل تربیت شدن اگه میخواستن در خارج آموزش ببینن خیلی باید پول خرجشون میشد.تازه معلوم هم نبود بعد اتمام تحصیل برگردن و پولها تلف نشه. ضمنا این نیروگاه 2.5 تا 3 درصد برق مصرفی ما را تامین میکنه و در آینده سهم این برق اتمی بیشتر خواهد شد. اما بخش مهم قضیه توسعه علمی از رهگذر این نیروگاهها هست. متاسفانه دکتر زیباکلام در عرصه توسعه علمی ,جهان سومی فکر میکنن. حوزه علم مثل حوزه تولید شیر و لبنیات نیست که امروز کلنگ بزنید و 2 سال دیگه به بهره برداری برسه. من اگر جای شما بودم به پولهای مزخرفی که در عرصه فوتبال و امثال ذلک هزینه شده..ادامه...
    • انصاری 5 IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      4 0
      اعتراض میکردم. این پولهای میلیاردی که برای فوتبال هزینه میشه فایده اش برای ایران چیه؟ 4 تا آسمون جل دنبال توپ میدوند که چی بشه؟ پولی که بابت پخش مستقیم مسابقات پرداخت میشه چقدره؟چطور به اینها اعتراض نمیکنید اما صدایتان برای هسته ای بلند هست؟ یادتان باشد که آب سنگین برای این در راکتور اراک استفاده میشه تا هزینه غنی سازی اورانیوم حذف بشه. سوخت این نیروگاه نیازی به غنی سازی نداره و آب سنگین بخشی از هزینه ها را کاهش میده و راندمان نیروگاه را نیز افزایش میده. مضافا اینکه تکنولوژی تولید آب سنگین که به آن رسیده ایم حتما در توسعه فناوری ما نقش داشته. آنهایی که میگویند آب سنگین به درد نمیخوره چون از آب فقط برای استحمام و درست کردن خورشت قورمه سبزی استفاده میکنن.سید جان لطفا منتشر بفرمایید. یا حق
    • انصاری IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      2 1
      سید عزیز. لطفا کامنتهای من را منتشر کنید و سانسور نفرمایید. این دوست عزیز ما و بزرگترهای ایشان یاد گرفته اند که هر فردی که با ایشان مخالفت میکنه بی سواد بدونن. اینان در دور اصلاحات و سال 88 هم دچار این خود شیفتگی شدن که این بلاها سر خودشان و همه ملت آمد.
  • مرضيه A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    25 4
    به شخصه نظر زيباكلام رو بسيار عميقتر از اين پاسخ احساسي آقاي موسوي ميدونم. به نظرم پيش‌بيني زيباكلام از سوءاستفاده‌هاي برد احتمالي ايران كاملاً درسته و احساسات و عواطف توده مردم نه تنها نميتونه جلوي اون سوء استفاده‌ها رو بگيره، بلكه به اون فيدبك مثبت ميده. ضمناً در پاسخ دوستاني كه شاكي هستند از دخالت سياست در ورزش، بايد بگم كه اگر غليان احساساتشون رو كنترل كنن، تصديق مي‌كنند كه زيبا كلام هم از دخالت سياست در ورزش شاكي است.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    23 0
    ملی پوشها را نگفته ودور بری ها روگفته حق هم داشته فردا میرن صدا وسیما باد می کنند میگن ما بردیم چلوکباب وما خوردیم .تا بوده همین بوده
  • من A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    60 3
    نظر خودشو گفته.این که این همه داد و بیداد نداره.کیهان که همه رو مزدور می خونه و خائن مگه کسی به کارش کار داره؟
  • مهراب US ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    5 3
    آقای زیبا کلام که من هم مثل نویسنده این مطلب به کلیت تحلیل هایشان علاقه مندم روزی هم که فلسطین رو بردیم ساز مخالف دست گرفتند و گفتند این درست نیست و ما باید رعایت حال حریف ضعیف رو بکنیم. خوب این اقلا نشونمیده که تحلیل ایشان از فوتبال چیزی غیر از فوتباله و به اون به چشم یه مناظره یا مذاکره نگاه میکنن که صد البته این نگاه اصلا درست نیست. چرا که فوتبال، فوتباله، فقط همین و نه بیش از این. این که فوتبال باعث شادی و غم میشهف باعث غرور ملی میشه، و باعث مشغولیت اذهان میشه همه فرع بر فوتبال بودنشه
  • بی نام RO ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    24 19
    پاسخ کی روش به غرب زدهایی چون موسوی و زیباکلام و... که ورزش رو از سیاست جدا میدانند: "برای کشوری می جنگیم که تحریم ها حق بازی دوستانه هم از آنها گرفته"
  • سحر A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    20 4
    راست میگه بابا ما ملتی توهم زده ایم و زود جوگیر میشیم. بهترین دلیلش هم اینه که پول خود ما رو سالهاست کرور کرور میریزن تو کیسه گشاد فوتبال اونوقت نه تنها ناراحت نیستیم بلکه کلی ذوق می کنیم که مثلا تیممون رفته جام جهانی
    • سعیده اسدی A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      5 2
      آفرین سحر خانم کاملا موافقم
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    17 8
    چیزی که زیبا کلام در مورد ایرانیا می گه کاملا درسته که خود برتر بین هستند نمونش وقتی با ارزانتین هم گروه شدیم چه حرفایی که به مسی نزدیم حالا فرض کن بخاد ایران حریفا شو ببره اون وقت چی می شه یه نمونه دیگه بازی ایران و نیجریس که نیجریه خیلی خیلی بهتر از ما بود ولی وقتی با زیر توپ زدن مساوی کردیم یه جوری رفتار می شد که انگار با اختلاف بردیم مثال هنوزم هست تا بی نهایت
    • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      3 4
      شما ظاهرا هیچی از فوتبال نمی دونی. کجا نیجریه بهتر از ما بود؟؟؟؟ حتی یه موقعیت گل خلق نکرد تو بازی ای که مانصف زمین رو تقدیمش کرده بودیم. تو این بازی ما قرار بود دفاع کنیم و اونا حمله و حد این که کی موفق شد دیگه خیلی راحته. حالا اینکه ما می باید دفاع صرف می کردیم یا نه به کنار.
  • عاشق US ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    20 6
    اگر واقعا ایرانی غیرت دارد باید از عقب افتادن از کشور هایی مثل ترکیه ، مالزی ،کره جنوبی و ... دق بکند حتی بردن جام جهانی توسط ایران چیزی از مشکلات جامعه ما کم نمی کند فقط توهماتمان بیشتر می شود
  • الیمی A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    9 5
    من هم با سید موافقم... کلا داشتن حب و بغض انسان رو به بیراهه می کشه ...
  • رضا A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    24 11
    متاسفانه تحلیل صادق زیبا کلام بیشتر به دل می نشیند
  • منتقد A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    3 1
    با سلام . با توجه به اینکه مخارج و هزینه هایی که برای تیم ملی چه وزارت ورزش و چه رسانه ها انجام داده اند نسبت به سایر اقشار زحمت کش جامعه بسیار بیداد می کند، آرزوی باخت تیم ملی را دارم نه بدین لحاظ که غیرت ملی ندارم بل به این خاطر که در جامعه ای که فارغ التحصیل دکتری آن با بیکاری دست و پنجه نرم می کند نمونه عینی خودم و دولت قادر به تامین معیشت و درآمد برای کسب و کار جوانان نیست چرا باید این هزینه ها صرف افرادی گردند که جز خوش گذرانی، ولنگاری ، تررویج فرهنگ منفی و ... هیچ منفعتی و افتخاری برای کشور کسب نکرده اند. سرمربی ایران در بین تمام مربی های جام جهانی از لحاظ گرانی، سیزدهمین مربی بوده ، آیا انصاف هست که این همه از بیت المال صرف فوتبال بدون افتخار گردد
  • م ع ح IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    3 3
    آقا سید اولین نوشته ای بود که از شما خوندم و به شما درودی نفرستادم. جناب آقای زیباکلام کوهی از حرف رو در دل دارند و کوه هایی از اطلاعات در ذهن و اگر نوشته های ایشون یا مناظراتشون رو میخوندید و دنبال میکردید و یا بر سر کلاس های ایشان مینشستید میفهمیدید که این انسان وارسته نهایتا خیر مردم ایران رو میخوان ولاغیر. متاسفانه زیباکلام چیزی که در دل و ذهن دارن رو بعضی وقتا با این پیش فرض بطور کلی به زبون میارن که مردم چیزایی که من میدونم رو میدونن و یا میفهمن و از یه پیش نیازهایی فاکتور میگیرن که اینجوری باعث سو تفاهم امثال شما میشه. البته شما جز قشر اگاه جامعه هستید و از شما بعید بود. اگر همین نوشته رو زیباکلام مبسوط تر و با جزئیات بیشتر عنوان کنن خود شما حامی این موضع خواهید شد.
  • امید IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    4 3
    درود بر زیبا کلام گل گفته ایشون
  • بی نام IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    2 2
    مساله ای که در کمال تعجب جناب موسوی از آن غفلت کرده اند این است که مسایلی که آقای زیبا کلام مطرح کرده فقط مساله شخصی شان نبوده ، اگر دقت کنید یک نسل از بهترین جوانان قبل از انقلاب با چنین افکاری زندگی و رشد کرده اند
  • بی طرف IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    1 12
    من هم شما سید و نظراتان را دوست دارم اما شما نیز کاشکی از جانب مردم اظهار نظر نکنین . اتفاقا در بازی ایران و امریکا بیشتر کسانی که در اطراف من بودن فکر می کردند ما در تمام بخش ها امریکا را شکست دادیم و نه فقط فوتبال .
  • مهدی قره داغی IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    4 38
    اولا دکتر زیبا کلام آرزوی باخت نکرده بلکه آرزوی نبردن کرده، ثانیا من با صحبتهای دکتر زیبا کلام موافقم برخورد مردم و تماشاگران را با تیمهای اعرابی و فحشهای نژادپرستانه ای که در ورزشگاهها و پای تلویزیونها می دهیم را به یاد بیاورید، به قول عزیری هر المپیک و جام ورزشی فرصتی است برای افزایش محبت و دوستی میان ملتها اما برای ما هرکدام از این رویدادها فرصتی است تا به لیست تنفرمان از کشورها، کشوری و ملتی دیگر را نیز بیافزاییم.
  • محسن A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    5 2
    من به خاطر بی عدالتی در تخصیص بودجه به فوتبال و سایر رشته ها و غرور کاذب فوتبالی ها و همچنین بی اهمیتی مسئولین به امور مهمی چون کشاورزی قلبا دوست دارم تیم مایران ببازد ان شا اله
  • محسن IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    3 6
    آقای موسوی ظاهرا چیزی از صحبتهای آقای زیبا کلام درک نکردید
  • محسن A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    4 8
    به عنوان یک دانشجو و فوتبالیست، من هم آرزو دارم که آقای زیباکلام دیگر سر کلاس درس در دانشگاه تهران حضور پیدا نکنند. تناسب درس دادن های ایشان با شرایط واقعی جامعه ی ما متوهم تر و گنگ تر است یا تناسب بین غرور ملی ناشی از ورزش بین مردم؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    5 2
    هم زیباکلام درست گفته و هم عبدالجواد و هم همه کامنت نویس ها. هستیم دور هم.
  • عاشق US ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    15 2
    دیگران موشک خود را به ثریا بردند مشکل عمده ی ما نرخ پیاز است هنوز
  • شهرزاد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    1 2
    چیزی که من نمی تونم در مورد اقای زیبا کلام درک کنم اینه که چطوری ایشون حرفهایی رو می زنه که اگر کس دیگری بزنه معلوم نیست چی بشه من حرفهاشون رو خیلی جاها قبول دارم ولی همینی که گفتم ادم رو به فکر می بره...
  • parsikula A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 3
    با این موضوع که آقای زیبا کلام به مسائل ملی گرایانه بصورت منطقی نگاه میکنه موافقم..خوب معلومه که برد تیم ملی تا مدت ها باعث چند برابر شدن خود بزرگ بینی ما میشه و به خصوص این که پیروزی حق خیلی از تیم های دیگه هست،ولی.....حالا گیریم که ما ببازیم، مگه از خود بزرگ بینی ما کم میشه؟ مگه 2006 باختیم پیشرفت کردیم؟ باختن ما فقط این شور ملی رو کور میکنه...
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    2 0
    من در این مورد بیشتر با نظرات آقای زیبا کلام موافقم تا با تحیل شما از مقاله ایشان. هرچند برخلاف جنابعالی نه آقای زیبا کلام را دوست دارم و نه مانند شما ایشان را قبول دارم.
  • افشین A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    1 2
    منم دوست دارم تیم ملی ببازد
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    ااقی موسوی جان، ضمن احترام به نظر شخصی حضرت عالی باید یادآور شوم که اقای زیبا کلام از چنین جمله ای استفاده کردند تا به امسال شما بفهمانند که طنزهایی که در رسانه ها به کار می برند کار درستی نیست و فوتبال فوتبال است و ربطی عملکرد دولت ندارد، اقای زیبا کلام از چنین جمله ای استفاده کردند که این روزها شور و شوق فوتبال در ایران در اوج خود قرار دارد تا به این وسیله جلب توجه بشه و هدف خودش رو انتقال بده، من از ته دل مطمئنم که اقای زیبا کلام حتی یک درصدم از حرفی که در مورد تیم ملی زده راضی نیست و هدف چیز دیگری بود ک به زیرکی به اون رسیدند و این اطمینان رو هم دارم که اقای زیبا کلام از ته دل دوست دارند که مردم ما همیشه شاد و سرزنده و پر انرژی باشند..