۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶

تسنیم نوشت:

یکی از رهبران برجسته ترکمن‌های عراق اعلام کرد که به منظور دفاع از خود در حال تشکیل یک نیروی نظامی هستیم.

نشریه ترکیه‌ای حریت در گزارشی اعلام کرد که در پی یورش داعش، و مقابله نیروهای پیشمرگه با آن‌ها که به تسلط پیشمرگه‌ها بر شهر کرکوک منجر شد، ترکمن‌های عراقی تسلیح خود را آغاز کردند.

در این زمینه "ارشاد صالحی" رهبر جبهه عراقی ترکمن‌ها و از نمایندگان ارشد این گروه قومی اظهار داشت: "ما به طور قطع مصمم به ایجاد یک نیروی مسلح هستیم. مردم متعهد به دفاع از خود هستند."

وی افزود:  "تمامی دیگر گروه‌ها دارای نیروهای شبه‌نظامی هستند. به علت اینکه فاقد سلاح هستیم ما با مشکلاتی مواجه می‌شویم. سلاح‌های دولت مرکزی به برادران شیعه آن می‌رسد. سنی‌ها و کردها نیز در حال حاضر مسلح هستند."

هفته گذشته و پس از آنکه داعش توانست بر شهر موصل مسلط شود، نیروهای امنیتی عراق عقب‌نشینی کرده و کنترل کرکوک را به نظامیان کرد سپردند.

به نوشته حریت بر اساس توافق صورت گرفته بین وزارت‌های دفاع و کشور عراف و دولت محلی اقلیم کردستان، هنگامی که ارتش دولت مرکزی عراق نتواند به وظایف خود عمل کند پیشمرگه این وظیفه را بر عهده گرفته و توافق مبنای قانونی برای افزایش حضور پیشمرگه‌ها در شمال عراق در مقطع کنونی است.

در حال حاضر تنها نیروی نظامی حاضر در کرکوک پیشمرگه‌ها هستند.

صالحی با اشاره به اینکه "ما به طور قطع کرکوک را به عنوان بخشی از اقلیم کردستان می‌بینیم" عصبانیت خود از احتمال دائمی شدن کنترل و حضور نیروهای اقلیم کردستان در کرکوک ابراز داشت.

وی افزود: "اگر این وضعیت یک عمل انجام شده در نظر گرفته شود، این علیه ما است. اگر یک وضعیت موقتی به یک مورد دائم تبدیل شود، می‌تواند یک موضوع به شدت مختل‌کننده باشد."

رهبر جبهه عراقی ترکمنی اظهار داشت: "مردم ما انتظاراتی دارند و ما چنین سیاستی مبنی بر روبه‌رو شدن با یک "عمل انجام شده" را نمی‌پذیریم. پیام ما به برادرانمان در شمال عراق این است که ما همواره با یکدیگر زندگی کرده‌ایم، ما باید این منطقه را با یکدیگر کنترل کنیم."

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    0 2
    فقط شما مونده بودید که مسلح شدید جالبه همه اسلحه دارن خدا آخر عاقبت خاورمیانه را به خیر کنه چه اتیشی انداختن