ایسنا نوشت:

ناتو اعلام کرده که مقصر ناپدید شدن کوتاه‌ مدت مسیر ده‌ها هواپیما از روی صفحه رادار کنترل هوایی در اتریش، آلمان، جمهوری چک و اسلوواکی نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمپانی سرویس‌های ترافیک هوایی اسلوواکی روز جمعه اعلام کرد که ناپدید شدن کوتاه مدت هواپیماها از روی صفحه رادار بین پنجم تا دهم ژوئن 2014 به مانور نظامی مرتبط است، مانوری که با هدف ایجاد پارازیت در فرکانس‌های ارتباطات رادیویی برگزار شد.

مشخص نیست که نیروهای نظامی این مانور را برگزار کرده باشند اما رسانه‌های اتریش گزارش دادند که ناتو سازمان دهنده این مانور بوده است.

ائتلاف ناتو در واکنش به این اظهارنظرها اعلام کرد که بین دوم تا ششم ژوئن سال جاری میلادی بر فراز مجارستان چنین مانوری انجام داده و بین نهم تا بیستم همان ماه رزمایش مشابهی را بر فراز جنوب ایتالیا صورت داده است اما گفته که در پنجم ژوئن چنین رزمایشی را انجام نداده است.

یکی از افسران نظامی ناتو گفت: ارزیابی ما این است که ناتو باعث بروز این تداخل در فرکانس‌های ترافیک هوایی غیرنظامی نشده است. زمانیکه ناتو چنین رزمایشی را انجام می‌دهد، ما با مقام‌های غیرنظامی همکاری کرده و تنها از فرکانس‌هایی که توسط کشور میزبان تهیه شده، استفاده می‌کنیم. هواپیمای آواکس ناتو ماموریت‌های پرواز شناسایی منظمی را بر فراز اروپا انجام می‌دهد تا بر فعالیت‌های روسیه نزدیک اوکراین نظارت داشته باشد. علاوه بر این، هواپیماهای آواکس نمی‌توانند باعث بروز تداخل و ایجاد پارازیت در فرکانس‌های رادیویی برج‌های مراقبت پروازهای مدنی شوند چرا که قابلیت این کار را ندارند.

سازمان امنیت پرواز و آژانس امنیت هوایی اروپا در حال بررسی این مساله هستند.

این افسر ناتو افزود: ما با مقام‌های این دو سازمان برای مطمئن شدن از این مساله که ارتباطی میان انجام رزمایش و تداخل و پارازیت روی داده وجود ندارد، همکاری می‌کنیم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =