ساختمان قرمز پاستور همزمان با سالروز انتخابات 24 خرداد ماه ریاست جمهوری میزبان رقبایی بود که سال گذشته در چنین روزی بخت خود و اقبال مردم را محک زدند تا مدیریت دستگاه اجرایی کشور را به عهده گیرند.

همه هفت کاندیدا، حتی آقایان عارف و حداد عادل که انصراف داده بودند، میهمان شخص رئيس‌جمهور بودند تا بعد از رقابت، خاطره ای برای رفاقت بسازند. جمعی بیارایند و مردم را امیدوار کنند که شخصیت های انقلاب زیر یک سقف قابل جمع اند؛ هم برای مناظره و رقابت، و هم برای گفتگو و همفکری صمیمانه. آنقدر یکدیگر را قبول دارند که در نماز به رقیب پیروز اقتدا می کنند و البته در خصوص مهمترین برنامه های جاری کشور نیز دیدگاههای خود را صادقانه و صریح در میان می گذارند.

ریاست جمهوری

يك روز رقيب هم بودند و امروز در کنار هم. همه آنها از دکتر عارف كه به نفع رئيس‌جمهور منتخب كناره‌گيري كرده بود تا دکتر قاليباف كه جدي‌ترين رقيب اصولگراي روحاني محسوب مي‌شد، و نیز دکتر حداد عادل اعتقاد داشتند كه 24 خرداد باید به عنوان يك روز ملي ديده شود و به پاس حماسه سياسي مردم، جشن و يادبود ملي در سطحي گسترده برگزار شود.
عضو اصلاح‌طلب جمع، دکتر عارف، در اين نشست وقتي از «حماسه سياسي 24 خرداد» صحبت شد، روزهاي انتخابات 76 و تشکیل دولت اصلاحات را مرور کرد و گفت: «هر روزِ خرداد، روز حماسه است». دکتر حداد عادل هم با اشاره به اینکه 24 خرداد جشن همه ملت ایران است، به مزاح گفت: «حالا اگر نمي‌شود همه ملت را جمع كرد، نامزدها را كه مي‌شود دور هم جمع كرد!»
با بكار بردن واژه نامزد، محسن رضايي هم با مطایبه حداد عادل را به موضع فرهنگستاني اش برد و به فارسي بودن نامزد، در برابر کاندیدا، اشاره كرد. به خوز رفت و گفت «من هم عشايري هستم!»
اين نشست صميمانه و پر از شادیِ رقباي ديروز (كه با حضور محمدرضا عارف، غلامعلي حداد عادل، محمدباقر قاليباف، محسن رضايي، سعيد جليلي، سيد محمد غرضي و در غياب مسافر چین علي‌اكبر ولايتي برگزار شد) صرفاً گپ و گعده ای صمیمانه و همدلانه بود. نمایشگاه عکس مختصری هم داشتیم که صحنه رای دادن هر نامزد را به علاوه رهبر انقلاب و مردم به تصویر کشیده بود.

ریاست جمهوری 2

محسن رضايي حماسه سياسي 24 خرداد را مايه از پيش رو برداشته شدن بسياري از خطرها و حوادث دانست، از حضور مردم تقدير كرد و ادامه داد: «تدابير مقام معظم رهبري در برگزاری شکوهمند و متقن انتخابات رياست جمهوري يازدهم بی نظیر بود. فضا طوري شد كه ابهامات گذشته و شك و شبهه‌هايي كه در جامعه بوجود آورده بودند نيز حل شد.»
حداد عادل نيز افزود: «انتخابات 24 خرداد، عملا صحت انتخابات 88 را ثابت كرد». رئیس جمهور به میانه بحث می آید: «24 خرداد مقداري متفاوت است. تلقي برخي اين بود كه شرايط تحريم و فشار، مردم را كاملاً خسته كرده و كسي ديگر به انتخابات اعتنا نمي‌كند. حوادث انتخابات قبلي هم در ذهن بخشی از جامعه شبهاتي ايجاد كرده بود و عده‌اي القا كرده بودند كه انتخابات واقعي نيست. اما بخصوص بعد از فرمایشات رهبری در آستانه انتخابات، مردم همه اين فضاها را شكستند و نشان دادند که اراده آنان در اداره امور کشور حاکم است».
حداد عادل ادامه داد: «مطلبي كه در انتخابات گذشته مهم بود فرهيختگي و تربيت سياسي ملت ايران بود كه هر كس به هر نامزدي كه خواست رأي داد و اين انتخابات از نظر اجتماعي و امنيت، سالم‌ترين انتخابات‌هاي منطقه و دنيا بود.»
مهندس غرضي هم جلوتر بودن مردم از مسئولان را به عنوان پيام اصلی 24 خرداد ذكر كرد و گفت: «مردم خيلي خوب مي‌فهمند كه چه موقع بايد به جنگ بیگانگان بروند. اما اگر 50 ميليون رأي داده بودند، امروز ديگر آمريكايي‌ها جرأت هیچ مخالفتی نداشتند».
سعيد جليلي هم ابتكار روحاني براي ترتيب چنين جلسه‌اي را نويد الگوي جديدی از رقابت در نظام مردمسالاري ديني دانست و گفت: «باید مدل جديد رقابت بعد از انتخابات را تمرين كنيم و كمك كنيم تا دولت موفق شود و اگر ضعفی هم دارد برطرف شود؛ اين بر خلاف آن است كه منتظر بمانيم تا دولت زمين بخورد و رقبا رو بيايند».
نوای اذان که دلنواز شد، فرصت گپ و گفت به پايان رسيد. روحاني درباره نماز و نهار جويا شد؛ دکتر نهاونديان هم بلافاصله مي‌گويد «در نهاد (نهاد رياست جمهوري) راه سفره غذا از سجاده مي‌گذرد.»
فبل از آنكه میهمانان صفوف نماز جماعت به امامت روحاني را تشكيل دهند، جدا جدا لوح يادبود اين نشست را امضا كردند که تیتری چنین داشت: «همیشه در کنار هم هستیم.»

ریاست جمهوری 3

بر روي اين لوح نوشته شده بود: «ما به قدر خاطره‌هاي خوب خود زنده‌ايم و مردم ايران آن‌قدر خاطره‌هاي خوب دارند كه همواره زنده بمانند. به ياد حضور باشكوه مردم در انتخابات سال 92 يك بار ديگر در كنار هم مي‌ايستيم تا به ياد آوريم كه همواره مردم خوب ايران پيروزند. اولين سالگرد خلق حماسه سياسي مردم ايران در انتخابات رياست جمهوري گرامي باد».
این همیشه مردم بوده اند که برای حاکمیت و مسئولان خاطره های خوب ساخته اند، اما پیام نشست همدلی به سیاسیون این بود که «بیائید ما هم برای مردم خاطره های خوب بسازیم.»

ریاست جمهوری 4

پايان بخش اين «ديدارِ ماندگار» يك عكس يادگاري بود و شادی و صلواتی که به درخواست دکتر آشنا برای سلامتی همه میهمانان قرائت شد. این دیدار اگر چه اولین بود، امیدوارم به سنتی حسنه تبدیل شود و آخرین نباشد. چون دیدن این تصاویر بیش از هر چیز دل مردم را شاد و امیدوار می کند. مردمِ خوبی که از سالها نزاع و تقابل اشباع و دل آزرده شده اند و خیری ندیده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    7 1
    دکتر ولایتی نبودن
    • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
      1 0
      ولايتي مسافر چين بود.
    • رضایی IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
      3 0
      تو متن نوشته که رفته بود چین
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    4 0
    در راه خدمت به مردم موفق باشید.
  • الناز مقدم US ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    7 0
    جدیداً حرکات رسانه ای جالبی داره انجام میشه. به هر صورت آقای روحانی الآن بهترین منبع قدرت رو حمایت قشر جوان در اختیار داره و جوون تر ها از این دست فعالیت ها استقبال میکنن. ما که سنی ازمون گذشته و تجربه بیشتری داریم صبورانه منتظر عمل ایم. در پناه خدا موفق و موید باشد