۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶

ایسنا نوشت:

 ناظران تحریم سازمان ملل در گزارشی جدید اعلام کردند، طالبان که بر اخاذی، آدم ربایی، قاچاق مواد مخدر و عملیات غیرقانونی معدن تکیه دارد، از گروهی با ایدئولوژی مذهبی، به گروهی تبهکار که تشنه سود و منفعت است، در حال تغییر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تازه‌ترین گزارش سالانه گروه تحلیلی نظارت بر تحریم و حمایت از طالبان، روز جمعه یعنی یک روز پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در میان گزارشگران توزیع شد.

در این گزارش آمده است: طالبان علاوه بر کمک‌های داوطلبانه یا اجباری تجار افغان در خارج از کشور و همچنین کمک‌های داوطلبانه با انگیزه باورهای مذهبی یا ایدئولوژیکی، یک سیستم کاملا پیشرفته و پیچیده برای ایجاد منابع در داخل کشور به وجود آورده‌اند. افزایش دارایی‌های طالبان بر ربودن تجار ثروتمند برای گرفتن باج نیز تکیه دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، اعدام غیرنظامیان و امداد رسانان به طالبان کمک می‌کند تا 13 سال پس از برکناری از قدرت در پی مداخله آمریکا، بار دیگر قدرتشان را تقویت، بهبود شرایط امنیتی را مسدود و از تحولات اقتصادی جلوگیری کنند.

این مساله همچنین منابع جدید مالی را برای طالبان، اسلام‌گرایان افراطی که قصد سرنگونی دولت کابل را دارند، به وجود می‌آورد.

این ناظران سازمان ملل گفتند: این فعالیت‌ها به شدت خصیصه بخش‌هایی از این جنبش را از گروهی با ایدئولوژی مذهبی به شبکه‌های تبهکار تحت تاثیر انگیزه‌های مالی تغییر می‌دهد.

درآمدزایی طالبان متغیر است. در ولایت‌هایی همچون نیمروز و قندهار، طالبان از نظر مالی خودکفا است. در حالی که در دیگر ولایت‌ها، طالبان همچنان وابسته به درآمدهای ارسالی از هسته رهبری است.

در این گزارش آمده است: طالبان در ولایت قندهار ماهیانه هفت الی هشت میلیون دلاراز قاچاق مواد مخدر، اخاذی و معدن به دست می‌آورد.

ولایت هلمند، اصلی‌ترین ولایت طالبان برای درآمدزایی است. هلمند اصلی‌ترین منطقه تولید تریاک در افغانستان است که در سال 2013 میلادی 100 هزار هکتار از زمین‌های آن زیر کشت خشخاش قرار داشت.

در این گزارش بیان شد: بدتر از همه آنکه مقام‌های افغانستان انتظار دارند که طالبان از برداشت امسال خشخاش در ولایت هلمند 50 میلیون دلار به دست آورد.

ناظران سازمان ملل در این گزارش گفتند: بخش غیرقانونی معدن در ولایت هلمند نیز یکی دیگر از منابع درآمدی طالبان است. اکثر این عملیات‌های معدن در نزدیکی مرز پاکستان صورت می‌گیرد که به معدنچیان غیرقانونی این فرصت را می‌دهد تا فورا محصولات را قاچاق کرده و روانه بازار بین‌الملل کنند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =