روحانی:تورم مربوط به مسکن مهر بود/اگر قوه قضائیه کسی را نگرفته، مجرم نیست ،آزادش کنید/5

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر مذاکرات در پایان تیر ماه به توافق نهایی نرسد، روشن باشد که هیچ وقت شرایط به شرایط قبل بر نمی گردد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه این نشست خبری رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی خبرنگار CBC در صورت طولانی تر شدن مذاکرات آیا کماکان موضع دولت نرمش و اعتدال است ویا ممکن است این موضع تغییر کند،گفت: در مذاکرات با 1+5 نشان دادیم این دولت به جد معتقد است که این امر تنها از طریق مذاکره حل خواهد شد و به همین دلیل در یک زمان کوتاهی به توافق اولیه موقت دو طرف دست یافتند.
وی با بیان اینکه توافق ژنوموجب عصانیت صهیونیست ها شد، گفت: توافق به نفع صلح جهانی است که این امر به عصبانیت تندروها در داخل و خارج منجر شد. از نظر من اینها مهم نیست. مهم این است که جمهوری اسلامی به دنیا نشان داد که به دنبال مذاکره است و در این مسیر جدی است و این امر برای همه روشن است.
وی در ادامه افزود: اگر مذاکرات در پایان تیر ماه به توافق نهایی نرسد، روشن باشد که هیچ وقت شرایط به شرایط قبل بر نمی گردد و اگر آمریکا و اروپا جمع شوند شرایط به گذشته بر نمی گردد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست خارجی که فقط موضوع هسته ای نیست و ما روابط مفصل با دنیا داریم، اظهار داشت:در این مذاکرات اگر شکستی باشد، قضاوت دنیا این است که تندروها و صهیونیست ها عامل این امر هستند. بنابراین این اتهام های گذشته علیه جمهوری اسلامی قابل تکرار نیست.
روحانی که می گفت این دولت برای هر شرایطی پیش بینی لازم را انجام داده است، گفت: اینکه دولت اعلام کرده تورم را به 25 درصد می رساند بعد از بحث هایی است که با تمام کارشناساسان بحث کردیم و به آنها گفتیم با وجود شرایط تحریم می خواهیم به این وضعیت برسیم و شما ملاحظه می کنید که اقتصاد ما رونقش شروع شده است. بیکاری از 12 درصد به 10 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه از 42 به 16 رسیده است. این امر در 10 ماه در تاریخ کشور ما سابقه نداشته است. بنابراین راه پیش روی ما باز است، اما در عین حال در مذاکرات جدی هستیم و معتقدیم تا پایان تیتر ماه می توانیم به توافق برسیم.
رئیس جمهور ایران در عین حال از اختلاف های ایران و 1+5 سخن گفت و اظهار داشت:در مواردی اختلاف ها اساسی است،اما در 2 مساله همه توافق دارند. نخست این است که ایران غنی سازی را ادامه می دهد.بنابراین اگر یک وقت کسی در مخیله اش این بود که ایران غنی سازی را ادامه نمی دهد دورانش گذشته است.لذا اگر توافقی انجام شود، تحریم ها باید برداشته شود کما اینکه در برخی از بخش ها تحریم ها برداشته شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بهترین راه حل توافق است، اظهار داشت:اگر توافق نشود ما مشکل چندانی نخواهیم داشت. حل مساله در همین زمان بهترین فرصت است و استراتژی ایران این است که دنیا باید بداند ایران مصمم به تعامل سازنده با جهان است. بحث هسته ای یک جزکوچک از این مساله مهم است.دنیا باید بداند که تعامل سازنده با دنیا که جزو شعارهای ما بوده است.امروز روابط ما با روسیه و چین و بیشتر همسایگان افزایش یافته و از 15 همسایه 10 همسایه به ایران سفر کردند.
روحانی که افزایش با ترکیه به 30 میلیارد دلار و ظرفیت نفت سخن می گفت، تاکید کرد: این مباحث ربطی به بحث تحریم ندارد و اینکه گفتم روی دیوار تحریم ترک ایجاد شده به همین دلیل بود واین دورانی است که دیگر بازگشتی ندارد، اما در عین حال اختلاف ها با حسن نیت و اراده جدی آنها قابل حل و فصل است و می توانیم به توافق برسم.

روحاني در پاسخ به سوالي درباره نرخ تورم گفت: من فکر مي کنم کاهش تورم را مردم همين امروز هم مي توانند لمس کنند. ما ممکن است يک اختلاف بيان با مردم داشته باشيم. کاري که ما کرديم اين بود که رشد را کند کرديم. مثل اينمه ماشيني با سرعت 100 حرکت مي کرد من کرده ام 20 کيلومتر. ممکن است شما بگوييد که هنوز دارد راه مي رود. در سال گذشته در همين روز براي خريد اجناس اختلافي که امروز با دو روز بعد از آن بود به يک ماه رسيده است. مردم مي گويند ارزاني بشود. مردم دوست دارند بروند بازار ببينند ارزان شده است. کاري که ما کرديم و دستگاه هاي نظارتي اعلام کرده اند اين است که اسب سرکش تورمي که مي دويده است کشيده ايم و اين آرام حرکت مي کند.

وي در ادامه افزود: نرخ تورم قابل قبول نيست. نرخ تورم 25 درصد هم براي ما قابل قبول نيست و بايد يک رقمي بشود. حرکت دولت بر اين مبناست که مشکل اين است که همزمان مي خواهيم رونق ايجاد کنيم. رونقي که تورمي نباشد. يعني دست در جيب بانک مرکزي نرود. کاري که قبلا در مسکن مهر شده بود. يک مرتبه پايه پولي را 40 درصد افزايش دادند. اين رشد بي حساب تورم يک بخش بزرگ آن مربوط به مسکن مهر بود. من مي توانم همه جاده هاي را دوبانده کنم اما بايد بروم از بانک مرکزي استقراض کنم. اينجوري همه چيز گران مي شود. همه دولت و اعضاي بانک مرکزي مي دانند که چقدر من پافشاري کردم. آن اندازه که من پافشاري کردم رئيس بانک مرکزي پافشاري نمي کند. مسئهل دوم اين بود که تصميات يک شبه نگيريم. اين در دولت ما وجود ندارد. ما جلسات مي گذاريم. حتي در جلساتي که نظر شخص من چيز ديگري بوده است پافشاري نکردم. در بحث يارانه ها من نظرات ديگري داشتم اما نظر جمع چيز ديگري بود. سوم اينکه کارهايي که در اقتصاد کشور تنش ايجاد مي کنم اين تصميمات را اتخاذ نمي کنيم. ما مرتب مواظبت مي کنيم اين آرامش و ثبات پيش برود. مردم ما از 24 خرداد پارسال تا امروز يکي از نتايج را ثبات و آرامش را ديده اند. آن چيزي که مردم ديدند اين بود که ديدند در تصميمان فکر مي کنيم حتي اگر اشتباه هم بکنيم اين شهامت را داريم که عذرخواهي کنيم. حتما به مردم مي گوييم که اشتباه کرده ايم. کسي که اشتباه خود را نپذيرد هيچگاه ترقي نمي کند. اين چيزي است که مردم ما مطمئن باشند. ما به مردم قول داديم که تورم قدم به قدم کاهش پيدا کند. تا آخر سال اين کار را مي کنيم واينکار را مي کنيم. ما به مردم قول داديم که دشمن تراشي نکنيم و اين کار را کرديم. همه  مردم مي بينند که امروز چهره جمهوري اسلامي ايران نسبت به قبل متفاوت است. و هستند قول هايي که داده ايم که هنوز انجام نشده اميدواريم با کمک مردم و قواي ديگر حل کنيم. سه قوه بايد با هم باشند ، هدايت هاي رهبري بايد مستمر باشد. اينقدر گذشته ها را مداوم به ياد نياوريم. بعضي سرشان را گرفته اند پشت و راه مي روند خوب مي خوريد زمين. يک زماني يک کاري شد و چيزي شد بگذريم ديگر. مدام مي خواهيم کش بدهيم. در اين کشور هر کس هر جرمي کرده قوه قضائيه برو بگيرد و مجازات کن. اگر نگرفتي پس جرمي نداشته است آزادش کنيد.

رئيس جمهوري در پاسخ به سوالي در باره مذاکرات هسته اي گفت: طرف مقابل اگر بخواهد توهم پيدا کند به مشکل بر مي خورد. ما راهي که در کشور در پيش گرفتيم اين است که راه را بدون اينکه به توافق برسيم يا نرسيم پيش گرفته ايم.  فکر نمي کنم کسي باشد که به اين باور نرسيده باشد که ما در مذاکرات جدي هستيم. البته ما به دنبال اين بوديم که توافق برد- برد باشد و اگر به نتيجه نرسد باخت - باخت خواهد بود. ايران کشوري است که حد اقل 200 ميليارد دلار مي تواند به ايران بياورد. سرمايه گذاري اي که براي ما رونق و براي آن ها سود خواهد داشت. بنابر اين به نظر ما اگر طرف ماقبل اراده لازم و حسن نيت داشته باشد مي توانيم به توافق برسيم.

روحاني همچنين گفت: اگر به توافق نرسيديم به مذاکره ادامه مي دهيم. شرايط منطقه و جهان براي آنها روشن است. ايران يک کشور مهم در منطقه است و آن ها اين واقعيت را لمس کرده اند. بنابر اين توافق 1+5 به معني آغاز تعامل با دنياست  که آن توافق ها بعدي هم برد- برد خواهد بود. ما در اين مرحله مي خواستيم به تدوين برسيم اما هنوز اختلاف نظر داريم. احتمال دارد در اين مذاکراتي که در اين هفته آغاز مي شود به تدوين برسد. کار بزرگي انجام مي شود. توافق نهايي با 1+5 يکي از بزرگترين توافقات تاريخ سياسي جهان است. توافق با 1+5 به نفع همه خواهد بود. به نفع ثبات ، امنيت  خواهد بود. گويي دل ها مشکل دارد. آن ها مي گويند.

 

29/212

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    تیتر عالی انتخاب شده. ایمدوارم روحانی رو همچنان موفق باشه. وعده ی ما انتخابات مجلس
  • كيوان EU ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    42 71
    هر چند به آقاي روحاني راي ندادن و اگر به قبل برگرديم باز هم راي نمي دهم ولي حقيقتاً روحاني رييس جمهور شايسته اي است.
    • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      چه حرف بي خودي ..... من به روحاني راي دادم و باز هم ميدهم چون نه نتها شايشته بلكه معركه است .... روحاني مچكريم
    • كيوان EU ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      78 11
      بي نام عزيز چرا حرفم بيخوده؟ خب ترجيح دادم در انتخابات شركت نكنم . شما هم نظرتون محترم
    • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      49 10
      کاش شرکت می کردید. تو دهنی ناجوری می خوردن
    • بی نام EU ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      15 2
      داش کیوان،اگر شما و خیلی از شماها همین طرز فکر رو داشته باشید باز هم 8 سال گذشته واسمون پیش میاد،ما که جوونیمون تباه شد ولی حداقل کاری که ازم برمیاد اینه که نذارم تکرار شه و یه نسل دیگه ارزو به دل بمونن............... چرا باید بذاریم و با رای ندادنمون باعث شیم بین بد و بدتر ،بدتر انتخاب بشه؟؟؟حق میدم دلت خون باشه ولی جلوگیری از بدبخت شدن یه نسل دیگه هم خودش مهمه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    97 11
    احسنت
  • تفرشی رو عشق است IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    درود بر حسن روحانی ، خاتمی و هاشمی
    • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      گرانی خودرو هم مربوط به یارانه است
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      داره یه چیزی میگه برا سرگرمی
    • بی نام RO ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      104 4
      داداش گرانی خودرو و تمام کالاهای دیگر مربوط به کاهش ارزش پول ملی بود دیگه این که مخ نمی خواد قبلا دلار 1200تومان بود تا نزدیک 4000تومان رفت یعنی افزایش سه یا چهار برابری قیمت ها که این اتفاق هم افتاد و دلیل اصلی ان هم سو مدیریت بود
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    233 8
    یعنی هرکسی بدون حکم قوه قضائیه در بازداشت ازاد شود.والسلام.
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    140 6
    و هستند قول هايي که داده ايم که هنوز انجام نشده اميدواريم با کمک مردم و قواي ديگر حل کنيم. سه قوه بايد با هم باشند ، هدايت هاي رهبري بايد مستمر باشد. اينقدر گذشته ها را مداوم به ياد نياوريم. بعضي سرشان را گرفته اند پشت و راه مي روند خوب مي خوريد زمين. يک زماني يک کاري شد و چيزي شد بگذريم ديگرد. مدام مي خواهيم کش بدهيم. در اين کشور هر کس هر جرمي کرده قوه قضائيه برو بگيرد و مجازات کن. اگر نگرفتي پس جرمي نداشته است آزادش کنيد.
    • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      آزادشان كنيد .......
  • بی نام RS ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    روحانی دوست دارم
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    74 9
    احسنت به روحاني اما كاش اين جمله رو نمي گفت: "اگر توافق نشود ما مشکل چندانی نخواهیم داشت"، بايد واقع بين بود، با شعار كاري از پيش نميره
  • محسن IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    50 6
    آقای روحانی بااستفاده ازسرمایه گذاری بخش خصوصی میتوانیدراه آهن رامتحول کنید که مزایا وصرفه جوییهای بیشماری برای اقتصادملی دارد.واثرضدتورمی هم داردواشتغالزایی هم دارد.این پروزه برای مملکت حیاتی حیاتی است .لطفادرنگ نکنید.چهره ایران باتقویت عاجل خطوط آهن پرسرعت ودوطرفه دچارتحولی شگرف خواهدشد انشااله
    • علی A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      48 3
      آفرین. راه‌آهن پرسرعت می‌تونه تمرکز جمعیت رو از تهران برداره. البته واقعاً می‌تونه کشور رو متحول کنه. اگر به ژاپن و آلمان هم نگاه کنید صنعت حمل و نقل پیشرفته‌ای دارند
  • بدون سانسور EU ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    18 82
    هیچ اتفاق خوشایندی که نشان از تدبیر و امید داشته باشه توی این یک ساله نیفتاده فقط یه سری بچه سوسول هی میان مینویسن مچکریم مچکریم شما هم اگه نون آور خونه بودین میدیدین که این یک سال هم مثل اون 8 سال گذشته بوده و فقط شعار داده شده.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      52 11
      چطور اتفاقی نیفتاده تو اون 8 سال دقیقه ای افزایش قیمت داشتیم اما الآن تو این یکسال اقلا قیمتا ثابت مونده اگه نون آور خونه بودی اینو میفهمیدی
    • علی A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      18 4
      دوست عزیز می‌دونم گرونی کمرشکن شده ولی انصافاً دولت خوب کار نکرده. من به آقای روحانی رای ندادم ولی همین که می‌بینم بدون حاشیه و درگیری با نهادهای دیگه داره کارش رو می‌کنه خوشحالم. به همین طرح تحول نظام سلامت نگاه کنید. همه مردم رفتند تحت پوشش بیمه. چیزی که سالها آرزو می‌کردیم. این چیز کمیه به نظر شما؟
    • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      24 3
      مرغ نداشتیم . می گفتند برید اشکنه پیاز بخورید