ˈحمید ابوطالبیˈ معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، در صفحه توئیتر خود نوشت: تسخیر بخش هایی از شمال عراق می تواند سرآغاز تجزیه این کشور به سه بخش باشد.

به گزارش ایرنا، ابوطالبی، عصر پنجشنبه پس از پایان مکامله تلفنی ˈحسن روحانیˈ رئیس جمهوری با ˈنوری مالکیˈ نخست وزیر عراق، در توئیتر نوشت: لحظاتی پیش مکالمه روحانی با مالکی به پایان رسید و روحانی به طور دقیق در جریان وضعیت عراق قرار گرفت.

ابوطالبی، صلابت روحانی در مبارزه با تروریسم و خشونت را در این مکالمه تلفنی با مالکی ستودنی دانست و اینگونه ادامه داد: گروه های تروریستی به مرحله ای می رسند که به علت انباشت نیرو و توانمندی های متراکم شده مجبورند دست به اقدامی برای تخلیه این توان انباشت شده بزنند.

ابوطالبی با اشاره به اینکه این گروه ها برای عبور از این مرحله حساس و اخذ تصمیاتی اینگونه به دامن کشورهایی می افتند که آبشخور آنها آنجا است، می نویسد: آنها این بار استراتژی تجزیه عراق را اتخاذ کرده اند. تسخیربخش هایی از شمال عراق می تواند سرآغازتجزیه عراق به سه کشور کرد، سنی و شیعه باشد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر عراق تجزیه شود، ترکیب سرزمینی منطقه تغییر خواهد کرد، می نویسد: جامعه مدنی ومردم سنی عراق که خسارات فراوانی خواهند دید از این اقدام روی برخواهند گرداند.

او سپس توصیه ای به کردهای عراق کرده و نوشته است: به نظر من کردها باید بیش از این حساس باشند ممکن است این اتفاقات به نوعی برای آنان تحریک کننده باشد.

ابوطالبی با بیان اینکه به همین جهت دکتر روحانی سیاست اصلی خود را بر مبارزه با خشونت، تروریسم و افراط متمرکز کرده است، بار دیگر به تاسیس مرکز ملی مبارزه با خشونت و افراط گری اشاره کرده و نوشته است: اگر مرکز ملی مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم تشکیل شود، آنوقت مبارزه مدنی شکل خواهد گرفت و امکان ساختاری شدن خشونت و تبدیل آن به تروریسم از بین می رود.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =