عراقچی: توافق هسته ای در دسترس است/ عدم توافق برای هر دو طرف فاجعه آمیز خواهد بود

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت که دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته‌ای ممکن است، اما دو طرف هنوز در برخی موضوعات اختلافات زیادی دارند.

به گزارش ايسنا  به نقل از وال استریت ژورنال، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست شورای اروپایی در روابط خارجی در رم، گفت: مذاکرات هم‌اکنون در مرحله بسیار حساسی قرار دارد. ما برای از بین بردن اختلافات نیاز به کار سخت، خردورزی و خلاقیت داریم.

عراقچی با اشاره به وجود اختلافات میان طرف‌های مذاکره‌کننده تاکید کرد که دسترسی به یک توافق ممکن است.

به نوشته این روزنامه، اگر ایران و شش قدرت جهانی نتوانند تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به توافق هسته‌ای دست پیدا کنند، ممکن است توافق اولیه ژنو بین این کشورها شش ماه دیگر تمدید شود.

دیپلمات‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه فرصت زیادی باقی نمانده و احتمال تمدید این توافق وجود دارد، اما از طرف دیگر نگرانی‌هایی وجود دارد که افزایش مدت زمان این توافق می‌تواند مشکلات دیگری به وجود آورد و در نتیجه دستیابی به توافق را سخت‌تر کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود گفت: همه ما می‌خواهیم که این کار را تا پایان 20 ژوئیه به نتیجه برسانیم.

عباس عراقچی متذکر شد که دست نیافتن به توافق جامع هسته‌ای برای هر دو طرف‌ مذاکره‌کننده فاجعه‌آمیز خواهد بود.

وی همچنین گفت که اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد ایران به غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم باز می‌گردد.

طبق توافق اولیه ژنو که در نوامبر سال گذشته به دست آمد، ایران در ازای کاهش برخی تحریم‌های اقتصادی غرب، غنی‌سازی اورانیوم خود در سطح 20 درصد را به حالت تعلیق در آورده است.

ایران در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات با 1+5 در وین به منظور پیش بردن این مذاکرات طی هفته گذشته مذاکرات دوجانبه‌ای را با مقامات آمریکایی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ژنو برگزار کرد. این کشور همچنین روز پنج‌شنبه با مقامات روس مذاکرات دوجانبه‌ای را انجام داد.

علاوه بر این ایران قرار است طی هفته آینده با مقامات آلمان و فرانسه نیز گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای داشته باشد.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در سخنان خود در مورد دیدارهای دوجانبه هفته گذشته با مقامات آمریکایی اظهارنظری نکرد، اما ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هفته آینده در وین پیشرفت‌هایی خواهد داشت.

او در این باره گفت: ما انتظار داشتیم که کار روی متن پیش‌نویس توافق جامع را در دور آخر مذاکرات آغاز کنیم، اما چنین اتفاقی رخ نداد. ما امیدواریم که هفته آینده کار روی تهیه پیش‌نویس این توافق را آغاز کنیم اما هنوز تردیدهایی در این باره وجود دارد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: مقامات غربی همواره ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده و می‌گویند تهران تنها دو ماه تا دستیابی به سوخت هسته‌ای لازم برای تولید یک بمب اتم فاصله دارد این در حالی است که ایران همیشه این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیتی کاملا صلح‌آمیز دارد.

هفته گذشته لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت که مذاکرات هسته‌ای در مورد برخی مسائل تکنیکی پیشرفت‌هایی داشته است، اما اگر ایران خواستار توافق جامع است باید تنها از چندصد سانتریفیوژ برخوردار باشد.

عراقچی در سخنان خود در این نشست گفت: ما برای دستیابی به توافق بسیار نزدیک و بسیار دور هستیم.

 

29231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام ES ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    60 1
    خب خدا رو شكر براي اولين بار يه مقام ايراني تاييد كرد كه عدم توافق واسه ايران هم خوب نيست.
  • وطن پرست A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 0
    جتاب عراقچی درمتن قراردادتون قید کنید که پس ازتوافق درازای صادرات نفتمون بجای ارزهای خارجی ریال بهمون بدن تا واحدمولمون ارزشش بالابره