روز پنجشنبه پس از آنکه نیروهای دولتی عراق از ترس حمله داعش پست های خود را ترک کردند، پیش مرگ های کرد، کنترل کامل شهر کرکوک در شمال این کشور را به دست گرفتند.

محمدرضا نوروزپور:حمله غافلگیر کننده داعش و سقوط دومینو وار چند شهر عراق به دست لشگر مورچگان، ظرف چند روز گذشته، دست کم برای کردها شرایطی را پیش آورد که آنها بتوانند به آرزوی دیرینه خود برسند و کنترل شهر بزرگ نفتی کرکوک را به دست بگیرند.
تا این لحظه اقلیم کردستان صرفا به بهانه مبارزه با داعش و با شعار جلوگیری از نفوذ و پیشروی این موجودات به تصرف این مناطق دست یازیده است اما شواهد و قرائن نشان می دهد که نیت اصلی کردها چیز دیگری است.

در میان پیش مرگان کرد مثل معروفی هست که می گوید "ازهاتِم بگرِم ازناتِم بِمرِم" یعنی آمده ام بگیرم نیامده ام که بمیرم. برهمین اساس کردها قطعا بیشتر از آنچه منجر به تسلط کامل آنها بر اراضی مورد اختلافشان با دولت مرکزی از جمله کرکوک، خانقین و مندلی بشود پیش نخواهند رفت و بعید است که یک گلوله اضافه در راه دفاع و حفظ سایر اراضی به سمت داعش شلیک کنند.

از این منظر می توان کردهای اقلیم و پیش مرگ ها را متهم به نوعی سوء استفاده از وضعیت پدید آمده در عراق کرد به این معنی که آنها پیشاپیش به استقبال طرح تجزیه عراق به سه بخش کردنشین، شیعه نشین و سنی نشین رفته اند و اکنون در حال تثبیت مرزهای مد نظر خود برای آینده عراق تجزیه شده هستند.

دلیل این ادعا این است که پیش مرگ های کرد روز پنجشنبه برخی از مناطق در مندلی و خانقین را تصرف کردند که به هیچ وجه مورد تهدید داعش نبود و احتمال آن نیز نمی رفت اما در عوض این مناطق سالهای متمادی محل اختلاف کردها با دولت مرکزی چه در زمان حال و چه در زمان گذشته بود.

این مسئله کار مبارزه با داعش را برای دولت مرکزی سخت می کند چه اینکه کردها قطعا در این مبارزه فراتر از مرزهای مورد نظر خود به کمک بغداد نخواهند رفت و در ثانی این احتمال نگران کننده نیز برای دولت مرکزی پدید می آید که ممکن است کردها با داعش از یک سو و با ترکیه از سوی دیگر برای عملی شدن نقشه تجزیه عراق هماهنگی هایی داشته اند.

اگر فرض اطلاع داشتن کردها از حملات غافل گیر کننده داعش و طرح آنها برای آماده کردن مقدمات تجزیه عراق و تشکیل امارت اسلامی عراق و شام درست باشد آن وقت در خوش بینانه ترین حالت دولت عراق با این واقعیت مواجه می شود که کردها در عمل دست کم نه با دولت مرکزی و نه با داعش وارد جنگ نخواهند شد و صرفا به دنبال سهم خود از آینده عراق تجزیه شده خواهند بود که هم اکنون با تصرف کرکوک، خانقین و مندلی و مناطق دیگر مورد اختلاف با دولت مرکزی به آن رسیده اند.

اما این خواست و اراده، لزوما به معنی پیروزی نهایی برای طرفین پروژه نیست. تجربیات چند سال گذشته در خاورمیانه نشان داده است که عزم و اراده هایی از این قوی تر، در هم شکسته شده است و از این رو این احتمال که مالکی بتواندمجددا مناطق از دست رفته را بار دیگر به تصرف خود در آورد بسیار زیاد است.

آنگاه در چنین شرایطی کردها با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد که یکی از آنها تلافی دولت مرکزی خواهد بود. از این رو به نظر می رسد اقلیم کردستان باید عاقلانه تر و با دور اندیشی بیشتری در این صحنه گام نهد و به جای اینکه صرفا منافع اقلیم را دنبال کند منافع کلان عراق را در نظر بگیرد چه اینکه تجربه تاریخی کردها نشان داده است، اعراب و حتی ترک های سنی در کوتاه مدت و صرفا برای رسیدن به اهداف خود با کردها معامله کرده و کنار می آیند اما به محض محقق شدن اهداف، کردها را به شدت مورد قهر و غضب خود قرار می دهند و اصولا کردها تجربه تاریخی خوبی در همکاری با اعراب و ترک های سنی نداشته اند و با شیعیان تعاملات بهتری داشته اند.

اگرچه در اختلافات میان کردهای اقلیم و دولت مرکزی بخشی از تقصیرها متوجه نوری مالکی بوده است اما به مصلحت کردها نیست که در چنین شرایطی او را در برابر داعش تنها گذاشته و یا بدتر از آن با این موجودات انسان نما علیه او و منافع ملت عراق اعم از سنی و شیعه هم داستان شوند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 106
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    این تحلیل دارای تناقضه. یک جا آورده شده که "می توان کردهای اقلیم و پیش مرگ ها را متهم به نوعی سوء استفاده از وضعیت پدید آمده در عراق کرد" به این معنی که پیشروی کردها در کرکوک و بعضی مناطق موصل به منظور بیشتر کردن سرزمین اقلیم بوده. درحالی که ارتش در این شهرها حضور نداشته و عدم حضور پیشمرگها هم باعث خلا امنیتی میشد. در یکجای دیگه گفتید که "کردها قطعا در این مبارزه فراتر از مرزهای مورد نظر خود به کمک بغداد نخواهند رفت". بالاخره کردها باید برن یا نرن؟ ضمنا پیشروی کردها در مرزهای عراق نیاز به درخواست یا اجازه رسمی بغداد داره، که این موضوع تا حالا اتفاق نیافتاده.
    • نوروزپور IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      40 74
      تناقضی نیست دوست عزیز. مادامیکه کردها برای گسترش قلمرو اقلیم با داعش بجنگند که البته گزارش ها نشان می دهد جنگ و تقابل خیلی جدی هم نبوده و گویا داعشی ها از قبل حد و حدود خود را می شناخته اند در جهت تقویت تجزیه عراق حرکت کرده است اما درست این است که اقلیم در برهه کنونی که بحران کل کشور را فرا گرفته است نگاهی ملی داشته باشد و به فکر امنیت کل عراق باشد اگر شیعیان به تنهایی به جنگ داعش بروند جنگ مذهبی در خواهد گرفت اما اگر کردها با شیعیان و برخی از عشایر سنی که می دانند داعشی ها به هیچ یک از آنها رحم نخواهند کرد متحد شود و با آنها بجنگند آن وقت دیگر شائبه جنگ مذهبی پیش نخواهد آمد.
    • بی نام RO ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      83 16
      ممنون از پاسختون. ولی یادم میاد که پارسال آقای مالکی ارتش عراق رو به جای اینکه به جنگ با داعش در مرز سوریه بفرسته، اونها رو به رویایویی با کردها فرستاد، هزاران نیروی مسلح ارتش عراق و پیشمرگ جلوی هم صف آرایی کردن، چرا اون موقع جناب مالکی نگاه ملی نداشتن؟ چرا زمانی که حقوق کارمندهای اقلیم رو قطع کردن، نگاه ملی نداشتن؟ چرا زمانی که تجهیزات به نیروهای مسلح کرد که در قانون اساسی عراق به رسمیت شناخته شدن، ندادن، نگاه ملی نداشتن؟ البته این بحثها، بحثهای داخلی عراقه. بنده از سر کنجکاویه که میپرسم.
    • نوروزپور IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      19 54
      دوست گرامی این وجزیه قصد دفاع از اقدامات اقای مالکی را ندارد. اقای مالکی هم مثل همه سیاستمداران خطاهایی داشته است. در آن زمان که شمابه آن اشاره کردید داعش هنوز به عراق وارد نشده بودو موضوع حفظ امنیت و یکپارچگی عراق در خطر نیفتاده بود و مالکی خطر را در خودسری های اقلیم می دید که با ترکیه به زد و بند اقتصادی و فروش نفت به صورت غیر قانونی به این کشور مبادرت ورزیده بود و حتی در خفا مشغول مذاکره برای متحد کردن کردهای سوریه علیه بشار اسد بودند. به هرحال نخست وزیر کشوری مانند عراق بودن کار بسیار سختی است. او هم در آن لحظه این تشخیص درست یا غلط را داده بود که باید کاری کند و فشارهایی به اقلیم بیاورد. مالکی حقوق را قطع کرد بارزانی از پول نفت نمی توانست این حقوق را بدهد؟
    • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      11 0
      اقا من جواب سوالتون رو دادم. میخواید منتشر کنید، میخواید هم نکنید. جلوی حرف حق رو نمیشه گرفت.
  • سلیمی A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    57 10
    شاید در پایان ماجرا هم چهره ای جز این نباشد که عراق و یا حتی سوریه به چند کشور تقسیم شود. واقعیت تلخ این است که حداقل روسای مذاهب تحمل همدیگر را ندارند. اگر هرکدام در منطقه خاصی باشند لااقل همدیگر را نمیکشند.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    اگه این طوره چرا شیعیان فقط از مناطق مقدس دفاع می کنند؟
    • بی نام NL ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      74 47
      ارتشی که در برابر داعش فرار کرد ارتش سنی بود. مالکی از همون اول هم می تونست از شیعیان برای سرکوب داعش استفاده کنه همین الان هم می تونه و شیعیان این داعشی ها رو مثل سوریه منکوب میکنند اما اون فکر این رو کرد که اگه از شیعیان استفاده کنه اونوقت می گن جنگ شیعه و سنی شده حتی همین الان السامه النجیفی از همین موضوع داره سوء استفاده می کنه و می گه بهتره برای سرکوب داعش یک دولت سنی روی کار بیاد تا اگه این داعشی ها رو قتل عام هم کرد نگن جنگ مذهبی هست بگن سنی سنی رو کشته در حالیکه همه می دونن این وحشی ها نه سنی هستند و نه شیعه اینها یک مشت حیوان انسان نما هستند.
    • سجادحسینی A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      44 4
      برادرعزیزاگراظهارنظرمی فرمایی بادقت بیان نما..ارتشیان وژنرالهای موصل همه یاحداقل 16نفرازبلندپایه ترینشان شیعه بودند نه سنی اسامیشان درگوگل سرچ کن باسوابقشان مشخص هست .همین دیروزسایتهای معتبرداخلی اسامیشان درج نمودواین هالباسشان رابادشداشه عوض کردندوراهی اربیل شدند وقطعااین یه چیزهماهنگ شده بود ..دلیلش هم مشخص هست بی تدبیری دولت مالکی که حتی مقتدی صدروابراهیم جعفری هم هشدارداده بود ولی نوری المالکی فکرمیکردسپاهی قوی پشتش هست درصورتیکه نبود وفقط ائتلاف قانون .بنابراین اگرمالکی به همه جناحهابهامیداد وتقسیم قدرت میکردمطمئن باش این چنین پیش نمی اومد ولی آن چیزی که مشخص هست ..عراق تجزیه خواهدشد ونقشه خاورمیانه عملی خواهندکرد وکشورکردستان بارهبری بارزانی تشکیل خواهدشد. وافسوس که قربانی مردم هستند.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      38 3
      این را در جواب جناب نویسنده نوشتم که انتظار داره کردهای پیشقدم جنگ باشند خواستم یاد آور شوم که وقتی مرز بندی ها را پر رنگ می کنیم باید هم انتظار این نوع نتیجه ها را داشته باشیم انتظار از مردم کرد به همان نسبت بی مناسبت است که انتظار از شیعیانی که پاسدار حرمین شریفین هستند پس در نتیجه آن چه در عراق می گذرد حاصل سیاست غلط مالکی است و مردم در حال دارند تاوان پس می ده ن
  • محمد A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    جناب نوروز پور عزیز‌ یا شما از ماده ۱۴۰قانون اساسی عراق خبر نداری یا خودتونو به اون راه میزنید جوری میگید مناطق مورد اختلاف که انگار کردها انسانهایی هستند که سر از قانون در نمیارن و مشغول استعمار اون مناطق هستن جهت اطلاعتون باید عرض کنم که اون مناطقی که شما فرمودین در قانون اساسی عراق و بر اساس ماده ۱۴۰این قانون متعلق به کردهاست . اگه اونا تو این شرایط از خاکشون دفاع نمیکردن که باید ما الان لب مرز با داعشیها دستو پنجه نرم میکردیم . بحث سواستفاده هم نیست بلکه در طی این سالها کردها به اسانی میتونستند که سپاه عراق رو از اونجا بیرون کنند ولی در کل کردها ادمهای صلح طلبی هستند نمونه ی بارزش هم الانه که دارن از عربهای موصل و شهرهای دیگر عراق به گرمی استقبال میکنند . ادامه .......دارد
    • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      کردها باید با همه بسازند به فکر تنها خودشان باشند و یک دولت مستقل تشکیل دهند انها سالهاست مورد بی مهری همه دولتها قرار دارند .
    • فرهاد A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      23 10
      اگر مردم عراق عرب، کرد، سنی و شیعه بجای قوم گرایی اهمیتی برای اتحاد ملی کشورشون قائل بودن اینقد بدبختی و مصیبت نمیکشیدن. شما داری تبلیغ قوم گرایی افراطی رو میکنی. این قبیله بازی ها مال دوران قبل از تمدن و عصر حجر هست. نه الان. تمام کشورهایی به اتحاد ملی شون بی توجه بودن و به سوی قوم گرایی کشیده شدن عاقبتشون به فاجعه و بدبختی و ویرانی رسید. افغانستان، عراق، یوگوسلاوی، سوریه، سودان، رواندا و....
  • ناشناس IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    شما چرا به کردها حسودی میکنداونها که باایران کاری ندارن از داعش خیلی خیلی بهترن
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      از کجای متن فکر کردی کسی به کردهای اقلیم حسودی می کنه یا اونـا توان این رو دارن که با ایـران کاری داشته باشن؟...... بهتره همه تو این منطقه مزخرف خاورمیانه بجای دنبال اختلافات گشتن دنبال مشترکات باشن که اینطور منافع همه تامین میشه....در غیر این صورت هـمـــــه بــا هم ضــرر می کــنــن
    • حجت IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      کردها هیچ وقت با ایران کاری نداشته و ندارند بله کسی هم شک ندارد که از داعش بهترن چون ریشه دارند اریایی هستند و معلوم هست اصل و تبارشان اما این داعشی های بی پدر و مادر بی ریشه و حروم زاده هستند هرکدامشان مال یه جایی ازدنیا است. صحبت سر این است که چرا کردهای اصیل و با فرهنگ و با ریشه با داعش کنار آمده اند یا خدای نکرده با انها در تجزیه عراق همدل شده اند. اگر اینگونه باشد اشتباه بزرگی مرتکب شده اند.
    • بی نام NL ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      نمی تونن داشته باشن. اوائل دهه شصت کوموله و دموکرات چقدر از جوانان ایران رو سر بریدند و جنایت کردند البته این ها رو ملت ایران به حساب کردها نگذاشت اون ها یک مشت فریب خورده بودند اما ملت حقشون رو کف دستشون گذاشت. کردها هم اگه امروز به ترکیه و داعش دل خوش کنند همون ها بعد از مالکی پدرشون رو در میارن. به ترکیه اعتماد کردن و راه دادن به داعش احمقانه ترین کاری است که کردها می تونن بکنن. ترکیه با پ ک ک چه کرده که حالا با اقلیم بکنه. بعد از تضعییف دولت مرکزی خدمت همه کردها رو می رسن
    • بی نام RO ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      کسی به داعش راه نداده. اصلا راه بغداد از کردستان نمیگذره. کردها و داعش در سوریه و عراق در حال جنگن. کسی هم نمیتونه خدمت کردها برسه، مگه اینکه ما هم بعدش خدمتش برسیم.
    • محسن RO ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      چند وقته پیش کرد های پ ک ک در شهر ماکو و اطراف خوی با کلاشینکوف رژه میرفتن و باعث نا امنی بودند چطور میگی کاری با ایران ندارن؟؟؟؟؟؟؟؟ ملت از ترسشون نمیتونستن برن اطراف شهر
    • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      بحث حسودی نیست بحث اینه که اونها دارن از آب گل آلود ماهی می گیرن. یه ذره فکر کنی بد نیست
    • فقط ایران RO ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      بحث پ ک ک بحث داخلی ترکیه است که اگه ترکیه به خواستهای کردها توجه میکرد و اونها رو سرکوب نمیکرد، هیچوقت پ ک ک ای بوجود نمیومد. اینها ربطی به داعش نداره.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      89 26
      جربزش رو دارن از کردها دفاع می کنند چرا باید خودشون رو قربانی اونایی بکنن که روشون بمب شیمیایی انداختن
    • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      27 11
      حجت خان، داعض بی ریشه نیست .. ریشه ی عربی دارند دشمنان ایران
    • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      30 13
      چرا باید کردها درگیر جنگ قاتلین خود بشن؟ کردها همواره سپر بلای یک جبهه درگیر بوده اند اینبار فرصت این رو دارن که خودشون طرف خودشونو انتخاب کنن
    • آذربایجان اوغلی A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      34 16
      اونا با ایران نمی تونند کاری داشته باشند وگرنه نسلشون منقرض میشه ایران که عراق یا سوریه نیست هر غلطی دلشون خواست بکنند
    • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      43 24
      همه کردها در جهان ایرانی هستند و اون اقلیم هم متعلق به خاک ایران هست در اصل.
    • mmj A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      12 1
      ادم عاقل کردها اینطوری که معلومه به پیش باز تجزیه رفتن و واضح است تجزیه عراق به این کشور محدود نمیشه و اشوب را در کشور ما هم پدید می اره از قیل هم اینها با دولت مرکز سر نفت اختلاف داشتند
    • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      6 10
      حالا که تقدیر این سرزمین باعث جدا شدن بخشی از کردها از سرزمین اصلی شون یعنی ایران شده، اونها باید هرجا که هستن در جهت منافع ایران و حمایت از ایران حرکت کنن و بی تفاوت نباشن. چه برسه به اینکه بخوان با دشمنان ایران همکاری کنن. البته همینطور ما هم در داخل باید هوای اونها رو داشته باشیم.
    • یاساشین ایران EU ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      22 10
      مگه ما مردم آذر بایجان میگذاریم کسی به خاک وطنمون ایران نگاه چپ بکنه
    • ادریس RO ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      17 21
      نوری مالکی لیاقت نخست وزیری عراق را ندارد و حمله جانوران داعش یک شبه بوجود نیامده و یک شبه هم از بین نخواهد رفت. درود بر کردستان
  • بی نام FI ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    کردها سال‌ها در عراق نسل‌کشی شده‌اند. اگر امروز هم خود را با داعش درگیر کنند، یعنی کار بیهوده‌ای انجام داده‌اند. آن‌ها باید به فکر منافع خود باشند.
  • ادریس A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    نگارنده ی گرامی تجربه ی این چند ساله تنها نشان از دیکتاتور بودن جناب مالکی دارد، حالا شما هی عراق عراق کن
    • حجت NL ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      75 81
      اتفاقا اگه مالکی دیکتاتور بود وضع عراق اینگونه نبود. مالکی بی عرضه است. باید مثل صدام عمل می کرد. عراق نه یک صدام بلکه به چندین صدام نیاز داشت. واقعا اسد نشان داد که خیلی قدرتمندتر از مالکی است.
  • شيركوه JP ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    تاريخ به كردها ياد داده كه كسي به فكرشان نيست. در حال حاضر اولويت كردها حفاظت و به دست اوردن مناطق كردنشين اشغال شده است و نيازي نيست خونشون رو براي كساني كه در سال هاي نزديك قاتلشون بودند بريزند
    • بی نام EU ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      66 30
      اتفاقا به نظرم همین حالت کینه توزی باعث مشکلات همیشگی ما کردها شده. نبرد با فکر همیشه موفق تر از نبرد انتقام جویانه بوده. ما کشورهایی مثل ویتنام یا هند رو داریم که با کشورهایی که سالها در اونجا قتل و غارت انجام دادند روابط حسنه دارن. این به دلیل منافع دراز مدته نه کینه توزی های کوتاه مدت.
  • سعید A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    77 30
    نویسنده این مطلب چرا نگران شده ؟؟؟؟
    • بی نام RO ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      71 19
      دلواپس شده.
  • بی نام US ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    دوست عزیز اولا از مناطقی که نام بردید باید بدانید که این مناطق از ازل کرد نشین بوده وتا ابد کردنشین خواهد ماند...ضمنا حق تعیین سرنوشت یک ملت در عرصه ی بین الملل حقی پذیرفته شده است. اگر کردها امروز بخواهند از این فرصت استفاده کنند . حق آنها است....ضمنا با این جمله یشما موافقم که در طول تاریخ هم عربها وهم ترک ها همیشه بدنبال تضعیف وسو استفاده از ملت کرد بوده اند.
    • بی نام NL ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      66 75
      کی چنین حرفی رو زده اقا جان؟ این مناطق توش هم عرب هست هم کرد هست هم ترکمن هست و هم اعراب شیعه و حتی صائبی ها و برخی از فرق دیگه هم در اونجا زندگی می کنن چرا کسی درباره اربیل اختلاف نداره؟ ولی درباره کرکوک اختلاف هست این نشون می ده که حتما یه چیزی بوده عزیزم. اینجوری نیست که هرچی رو کردها گفتن مال ما است مال اونا باشه که
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      51 45
      خيلي خيلي متعصبي . دوست عزيز . خوبه تاريخ ازل و ابد را هم مي داني . نكنه غيب گو هستي؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      92 87
      ازل؟؟؟؟؟شوخی نکن.برای خودت هم تاریخ نساز،کدوم ازل و ابد؟حرفای تعصبی میزنی تا احساسات کردهارو تحریک کنی؟متاسفانه مشکل بزرگ کردهایی مثل شما اینه که زیادی کینه توزی میکنن و همش فکر میکنن حق شون خورده شده و مظلوم موندن.تمام اقوام به طریقی توسط حکومت های مرکزی کشورها مورد ستم واقع شدن اما دلیل نمیشه بیان مثلا شهر ارومیه رو پایتخت کردستان خیالی اعلام کنن.ارومیه شهری آذری زبان هست که متعلق به ایرانه اما تو گوگل ارث شما کردها جار میزنین آی پایتخت کردستان ارومیه.....یه کم متمدن بشین لطفا البته کردهایی هستن که فهمیدن این جمگ و عناد فایده نداره اما شما همچنان دنبال تصرف یه سرزمین و جعل نام اون به اسم خودتون هستی.
    • آنتی پان ترک RO ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      47 42
      این بحثها چه ربطی به ارومیه داشت الان؟ کسی نگفته ارومیه پایتخت کردستانه. جو سازی نکنید. در مورد عراق هم رای های پارلمان عراق که انتخاباتشون همین امسال برگزار شده، میتونه برای اینکه بفهمیم وضعیت در مناطق مورد اختلاف چطوره، کمک کنه. طبق آرا، کردها در کرکوک از مجموع لیستهای عربی بیشتر رای آوردن. اما در موصل اینطوری نیست، هرچند که در شهرهای کوچکتر این استانها وضعیت فرق میکنه.
  • هموطن A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    47 18
    شماها مثل اينكه داستانه كشتي رو فراموش كرديد اون طرفى كه ديواره كشتى رو سوراخ ميكرد ميگفت قسمت خودمه واقعا متاسفم
    • بی نام RO ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      60 13
      آره. ولی طرف آقای مالکی، دیگه حفره درست شده. کار از سوراخ گذشته.
  • نادر IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    اگر اینطور باشد و کردها برای خودشون دولت تشکیل بدن در مرحله بعد اقدام به تجزیه کردهای ایران میشن و این خطر هست ما باید کمک کنیم و سرکوب کنیم این اقدامات و تفکرات رو
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      کردهای ایران به هیچ وجه به دنبال تجزیه نیستند این حرف ها زاییده توهمات دهه شصت است. کردستان ایران امروز به دنبال اهداف بیست سال پیش نیست.
    • بدیع الزمان A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      ...صدامیان حرومی با آنهمه امکانات تنونستند غلطی کنند....حالا شما ما را از گروهک های تجزیه طلب بی هویت نمک نشناس میترسانی....کسانی که قانون اساسی کشور قبول دارند فارغ از قومیت و مدهب شهروند ایران پاک محسوب میشن و تمام نگرانی ها آنها ،نگرانی ما هم هست...اما کسی که قبول نداره راه باز است میتونه خودش و خانواده اش به هر کجا میخوان برن ... اصلا بهتر ...چرا باید یارانه های تحصیلی و سلامت و غیره به اینها داده بشه پس بهتر که گورشون گم کنند بیرون.......
    • امیر از شیراز A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      64 13
      کردها هر جای دنیا باشن ایرانین.یه تحقیق کنی می بینی که ریشه کردها به مادها میرسه. شما به جای اینکه به فکر سرکوب یه گروه از مردم ایرانی باشی به فکر این باش که چه جوری از منافعشون دفاع کنیم.همین تمایلات سرکوبگرانه امثال شما باعث شده بعضی از مردم کرد به فکر جدایی از ایران باشن .
    • محسن IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      69 10
      بدیع الزمان من ترکم . بهترین دوستام و بامعرفت ترین دوستام و بهترین همسایه هامون از سنی های کردستانن . لازم نیست که بگم شیعه هاشونم چقدر ماهن . ولی میدونم که کردها نیاز به توجه بیشتری دارند چون ستم هایی در حقشون شده . اینا با داعش دستشون تو یه کاسه نیست و هرگز نخواهد بود الان برای قضاوت خیلی زوده معیاره ماباید این باشه که کردها تو عراق هیچ عملیات انتهاری نکردن شیعه نکشتن سنی نکشتن اونا صلح طلبا پس داعش کجا قوم آریایی کرد کجا برو به خاندان خودت توهین کن
    • بی نام US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      52 4
      جناب بدیع این طرز فکر شما اصلا درست نیست... شما داری فقط خودت رو می بینی، قانون اساسی و این حرفا یه طرف چیزی که عملا داره اتفاق می افته یک طرف... سازمان ملل هم حق هایی رو به اقوام داده...کجا نگرانی های آنها نگرانی شما هم هست؟؟.. اصلا میدونی نگرانی هاشون چیه؟؟..من طرفدار اتحاد تمام سرزمین و فلات ایران هستم و از هیچ تجزیه طلبی و خائن وطن فروشی دفاع نمی کنم اما اقوام داخل ایران هم مطالباتی داشتن و دارن که حکومت بهشون توجه نکرد و نمی کنه و باعث کینه شده.... حالا نمیگم همیشه هم حق داشتن بعضی موارد هم انتظارو توقعشون بالاست اما دغدغه من توجه به ایناست، قبل از اینکه دیر شه و دشمن فاصله بین ما و اقوام این سرزمین رو پر کنه......باید بفکر اتحـاد ملی و داخلی بود... مـدیـریــت جـهــانی پیشـکـش
    • بدیع المکان A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      40 4
      بدیع الزمان، تو برای چی درباره همه چیز نظر میدی؟ بدیع الزمان بیکار و....
    • بدیع الزمان A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      4 31
      جواب محسن ...اولا من به کسی توهین نکردم...صحبت من هم با قومیت خاص نبود...با هر تحزیه طلب چه ترک ،کرد و عرب و حتی فارسی که با این نظام سر ستیز داره....ولی خوب خودت نشون دادی ...میگن صاحب حرف خودش نشون میده...بیش از این فابل چاپ نیست...اون شخصی که ...المکان که حتی عرضه اینکه اسم خودت بنویسی نداری در کار بزرگان دخالت نکن...هر جا که من نظر نوشتن تو هم بودی پس اون القاب مخصوص خودت هم هست...میتونی ایمیلت بدی راهنمایت کنم.....
    • محسن A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      7 4
      من جوابمو از مثبتا گرفتم شما هم از منفی هات بگیر. من احتیاجی به راهنمایی شما ندارم . نظری که آکنده از حتاکی و ناسزاست نظر نیست توهینه
  • معلم IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    62 36
    شیعیان ایران و عراق در تاریخ عملا اثبات کرده اند بهترین دوستان کردهای سنی عراق هستند گاهی به عقب نگاه کردن موجب انتخاب بهترین راه در مقابل است. انشاالله کردها هم به همین نتیجه رسیده باشند که اعتماد به داعش و همسایگی با آن یعنی تنش و ناآرامی دایمی
    • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      9 8
      استدلال عالی شما را سخت می پسندم موفق باشید انشاالله در حرفه ی معلمی تان
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    43 14
    هیچ چیز بدتر از خیانت نیست
  • بی نام NL ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    33 23
    تجزیه عراق به نفع هیچکس نیست نه به نفع منطقه و نه به نفع اروپا . ممکنه آمریکایی ها ضرر نکنن اما اروپایی ها قطعا ضرر خواهند کرد. چون نزدیک هستند به اینجا مضاف بر اینکه در این نقشه ای که داعشی ها منتشر کرده اند خواب اروپا رو هم دیده اند خصوصا اندولس یا همون اسپانیا رو
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    49 89
    كاش كرد هاي عزيز از سرنوشت فريب خورده هاي كومله و دموكرات عبرت بگيرن.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      35 20
      چه ربطی به کومله و دموکرات داره؟یک سری داستانهای تخیلی شنیدی، هر جا کلمه کرد رو شندی فکرت میره سمت کومله و دموکرات آره؟نه اونایی که شما راجع بش داستانهای تخیلی و دروغی شنیدی تجزیه طلب بودن و نه اینایی که الان شما مطلقا هیچ اطلاعای دربازشون نمیدونی سواستفاده گرن. هیچ ملتی از خاک خودش سواستفاده نمیکنه. چرا فلسطینیه را تحسین میکنید که برای پس گرفتن خاکشون دارن می جنگن ولی کردها را تنبیه؟جدای از نفت کرکوک که باعث شده حتی ترکیه ادعاش رو داشته باشه، تو قدیمی ترین نقشه ها اثبات شده که این شهر جزو منتطق کردستان بوده، ولی الان بخاطر نفت همه براش شدن دایه مهربانتر از مادر.
    • علی IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      4 11
      اگر قراره همه کردها یک کشور تشکیل بدن پس همه عربها هم می تونن یک کشور تشکیل بدن ، فقط عربهای سنی میتونن یک کشور بسیار بزرگ تبدیل بشن ،اعراب شیعه هم میتونن یک کشور متحد ایران باشند . اردوغان و حزبش بزودی کله پا می شن ، اونوقت بارزانی می مونه و حوضش ، خیلی دوست دارم بدونم نفتش رو از چه طریقی صادر می کنه؟
  • دياكو AE ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    يه جوري از تجزيه عراق حرف ميزنيد كه انگار ٢٠٠٠ سال قدمت دارد، كشوري كه با اراده بريتانيا و كمتر از ١٠٠ سال پيش و با تكه تكه كردن امپراطوري عثماني درست شده و اتفاقا از ان موقع يه روز خوش به حال خود نديده چه اصراري هست كه يكپارچه بماند؟
  • عه گید A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    92 61
    کرکوک خاک کردهاست و متعلق به کردهاست و وظیفه کردهاست که از کرکوک دفاع کنند وبه زودی به آغوش کردها برمیگرده با عزم وارده ی ملی کردهای غیور.صدام نتونست کردها را تسلیم کند داعش و مالکی در برابر کردها عددی نیستن.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      60 59
      کرکوک یک شهر ترک نشینه و ربطی به کردها ندارد
    • تهران اوغلی A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      55 60
      کرکوک خاک ترک و ترکمان هست . خودتو به اون راه نزن تا موجب تفرقه و برادر کشی بشی. برو یه کم تاریخ و جغرافی بخون.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      27 14
      در اینکه کی میتونه کردها رو منکوب کنه و کی نمیتونه نیاز به زمانه و راجب اینکه صدام تونست یا نتونست هم مراجعه به تاریخ کفایت میکنه
    • بی نام RU ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      50 39
      کی گفته واسه کرد هاس؟ ترکمن و عرب که از مریخ یهو نیوفتادن اونجا
    • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      24 41
      در مواقع ضعف دولت ها متاسفانه برخي كردها صد البته نه همه شان چنين توهماتي زده اند بعد كه دولت دوباره قوي شده و حسابشون را رسيده شروع بع مظلوم نمايي و مرثيه سرائي كرده اند. گروهك هايي مثل كومله و دموكرات و پژاك..
    • حقیقت گو IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      15 29
      باشه، برگرده، ولی لطف کنن نفتش رو دیگه به اسرائیل نفروشند
    • رضا US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      31 34
      کرکوک شهر ترک هاست و ترک نشینه که مهاجر عرب و کرد وارد شده
    • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      26 13
      عزیزم نتایج انتخابات اخیر مجلس خیلی چیزها رو در کرکوک مشخص میکنه: اتحاد میهنی کردستانی 6 کرسی، جبهه ترکمن کرکوک 2 کرسی، حزب دموکرات کردستان 2 کرسی، ائتلاف العربیه 1 کرسی، ائتلاف عرب کرکوک 1 کرسی. همین حالا هم برای اینکه این اختلافات پایان پیدا کنه، بهتره ماده 140 قانون اساسی عراق اجرا بشه و تکلیف این مناطق روشن شه.
  • علی RO ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    35 7
    کردها هرکجا که باشند ایرانند روحیه وفرهنگ ایرانی دارند ۰این تصویر که کردهای عراق کشور تشکیل دهند به ایران آسیبی برسد فرض محاله.کردنهای عراق بدترین شرایط هم روابط حسنه شان را با ایران حفظ کرده اند .اگر هم کشوری کردنشین در عراق تشکیل شود مطمئنا همیشه بهترین متحد ایران خواهد بود
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    37 5
    دولت نوری مالکی دو ساله که حقوق نیروهای پیشمرگو پرداخت نکرده پس دلیلی نداره کردها بجز مناطق کردنشین به مناطق دیگه نیرو بفرسته
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    29 9
    1 مالکی بیشتر از 6 ماه است که حقوق تمام دستگاههای اداری حکومت محلی کردستان را از سهم بودجه این ناحیه قطع کرده و برای آنها شاخ و شانه میکشد. 2 ماده 140 و ماده قانوی دیگری برای کرکوک و سایر شهرهای تعریب شده از سال 2003 به بعد وجود داشته ولی تا بحال مالکی حاضر به زیر بار رفتن برگزاری یک رفراندوم در این استان نشده. قابل توجه دوستان عزیر، کرکوک و موصل در زمان صدام تعریب شده و ساکنان اصلی آن اخراج یا انفال شدند و اعراب جایگزین آن شدند ولی تاکنون قوانین مربوط رفع این تعریب اجرا نشده، با این اوضاع هم در انتخابات استانداری و مجلس عراق، درصد رای کردها 50 و درصد رای بقیه ملیتها عرب و ترکمن و آشوری و کلدانی کمتر از 50 بوده است. و این نشان دهنده ترکیب دموگرافی ان در زمان رژیم صدام خواهد بود.
  • دوست دار ایران IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    26 48
    کرکوک در اولویت اول خاک ترکمن هاترک های عراقیاست البته با احترام فراوان به اقلیت ها ی کرکوک و هم چنین کرکوک جزو لاینفک عراق است.
  • بی نام EU ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    16 58
    كردهاي ايران اكثرا شيعه هستن و واسه ايران شهيد دادن مخصوصا كرمانشاه و ايلام ، يا علي
    • علیرضا IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      22 4
      سلام خدمت دوستان عزیز خواهشا هنگام اظهارنظر به قوم یا طایفه ای توهین نکنید از احساسات دوری کنید. بنده خودم کرد هستم اولا ایرانیتر از بقیه خودمو میدانیم دوما مذهب شیعه یا سنی فرق نمیکنه ولی کردهای ایران تقریبا نصف شیعه و نصف دیگه سنی است ولی برای کردها مذهب مهم نیست. اگه میخواید اطلاعاتی راجع به اوضاع عراق بدست بیارید لطفا چند روز سری به سایت کردپرس بزنید. مال ایرانه . چند عامل تاثیر گذار بود 1 ناتوانی نوری مالکی و عدم توجه به اهل سنت 2 نداشتن ارتش قوی و حرفه ای 3 ضدیت نوری مالکی با کردها بدون توجه به اینکه بهترین متحد شیعیان عراق بعد از ایران کردهای عراقه 3 دخالت عرب های سنی4رقابت عربستان و کینه انها ازایران و شیعیان و عدم تحمل دولت شیعی دیگه 5 نفاق و دو رویی ترکیه6 عدم اجرای ماده140
  • داریوش IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    35 11
    دوستانی که نظر میدن ایا اطلاع دارید داعش در سوریه 2 ساله کردها را قتل عام میکنه؟ خبر انلاین چند بار پخش کردی؟ همین 1 سال پیش بود داعش فتوا داد و خون کردها را حلال اعلام کرد کرکوک تاریخش کردستانی هست باور ندارید نگاهی به انتخابات چند هفته قبل عراق بندازید و در قانون اساسی عراق ماده 140 هست که عادی سازیه وضعیت کرکوک و به رفراندوم گذاشتن ان بود ولی مالکی نذاشت این قانون را اجرا کنند. ارتش عراق 2 روز پیش کرکمک را خالی کردن و این وظیفه پشمرگه کرد بود از خون کردها دفاع کنند اتفاقا نقشه داعش فتح کرکوک بود ولی وقتی دید پیشمرگه ها ترسو نیستن و اهل فرار ترسیدن بیان و به طرفه بغداد رفتن در ضمن الان هم جنوب کرکوک که عرب نشینه دسته داعش هست پیشمرگها فقط قسمت کردنشین هستن بترکد چشم حسود
  • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    19 5
    وای از اینهمه قیل و قال اصل موضوع رو چرا کتمان میکنید. اولا که عراق یعنی وحدت اضداد نطفه ی نامشروعی بیش نیست و یک موجود ناقص الخلقه ای مثل عراق که از دامان اشغالگران بریتانیایی به دنیا آمده بایستی تجزیه شود تا کل منطقه رنگ و روی آرامش و آسایش و خوشبختی بخود ببیند و هیچ آیه ای هم در این مورد نازل نشده که عراق نباید تجزیه شود و معقولانه ترین کار رو در کمترین زمان ممکن باید انجام داد تا آبی بر این آتش هولناک ریخته شود و شر آن دامن کس دیگری را نگیرد.
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    33 13
    درود بر کردها ، درود بر ایران و ایرانی هر کجای جهان که هست. ذات کردهای شریف و ایرانی این است که هرگز نمی توانند موافق وحشی هایی مثل داعش باشند. ننگ بر داعش و هر چی تروریست وحشی که با حمایت عربستان و ترکیه منطقه رو به وحشی بازی گرفتند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    51 42
    كردها يك ملت هستند و ملت هم بايد كشور داشته باشه كركوك و خانقين و موصل هم خاك كردستان است و هيچ كردى از آن چشم نخواهد پوشيد .
  • سامان IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    92 17
    سلام برادران ..نمیدانم شما از کردستان من چه میدانید اما اینو بگم ما مردمی سو استفاده گر نبودیم و نیستیم. ما به هیچ متجاوزی اجازه ندادیم که از خاکم.ن استفاده کنه..خاک کگردستان خاکه مردای شریفه..وقتی کشور ایران با عراق در جنگ بود ما به شما کمک کردیم و همچنین شما به ما.ما همیشه طرف حق بودیم نه نا حق..کرکوک ماله کردستان هست از زمان خود مختاری کردستان..اما به دلیل نفت خیز بودن این منطقه همیشه دعوا بود تا اینکه ماله کسی دیگه شد.ما الانم داریم با دشمنی میجنگیم که نه به خاک کردستان بلکه به کشورمان حمله کرده وقتی عراقی نباشه کردستان معنی نداره..ما با برادران ارتش و دولت عراق تا پای جان دفاع میکنیم..من الان برادرم در ارتش عراق هست و جنگ میکنه با داعش.اره امادیم بگیریم نه بمیریم.خبر جان منظور خا ک مونه
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      26 5
      پایدار و پیروز باشید
    • ترک آذربایجانی A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      31 13
      سلام برادر خوبم ، ما در کنار شما هستیم ، غیرتمندانه مقابل وحشی ها بایستید . بخاطر تمدن و دین و آزادگیمان . بایستید که پیروزی و آرامش نزدیک است. یاشاسین مسلمان قرداشلار
  • بی نام US ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    12 2
    خدمتتون عرض کنم بقول مارتیـن لوترکینگ فقـید««"بی عـدالـتـی"در هــر جـایی تـهـدیـدی برای عـــدالــت در هـمـه جـا اســـت. »» سعی کنیم همیشه بی تعصب فکر کنیم و برای اجرای عـدالت چه در داخل ایران چه در خارج از ایران سکوت نکنیم و آروم نشینیم تا در آینده بی عدالتی خود ما رو تهدید نکنه
  • ایرانی A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    44 12
    نوری مالکی با عملکرد ضعیفش باعث به وجود آمدن این وضعیت شده و الا هیچ کس مثل کردها با دولت مرکزی همکاری نداشته اما مالکی با عمل نکردن به قانون اساسی عراق باعث سلب اعتماد دیگر گروههای عراق از جمله کردها شده پیشهاد میکنم تحلیلهاتون یه کم واقع بینانه باشه . . .
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    33 11
    سلام به همه دوستان ، کردها هیچگاه خیانت نکرده اند جز اینکه مورد خیانت قرارگرفته اند،نمونه اش هم در طول تاریخ متاسفانه به کرات تکرار شده است ، حالا اون دوستانی که میگن کردها از فرصت استفاده کردند ویا از اب گل آلود ماهی میگیرند وبا داعش ممکنه تبانی کرده اند فقط نظر شخصی خودشونه که باید برای اظهار نظر کردن توی این مسایل بیشتر تحقیق ومطالعه بکنند زبرا همه دولتها وملتها در چنین شرایطی منفعت خودشونو بیشتر از هرچیزی دیگه دنبال میکنن ، وقتی کردها میبینن طی این چند سال اعراب وشیعیان در عراق به همه تعهدات وقانون اساسی مخصوصا ماده ۱۴۰ پشت پا زدند قطعا هر ملت دیگه ای جز کردها هم اگه بود از این فرصت استفاده میکرد. وقتی ارتش عراق واقای نوری مالکی توان دفاع ومبارزه ندارن چطور انتظار از کردهارودارند از بقی
  • رضامشهد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    18 48
    ایران سرزمین انصاف و عدالت است و ایرانیان پرچم دار آن،دوستان،ما ایرانیان هیچ گاه نباید با تعصب تجزیه و تحلیل کنیم،بهتر است تمامی ابعاد قضیه و منطقه را در نظر بگیریم،اکثریت مردم کرکوک طبق سرشماری رسمی سال 1957 ترکمن بودند و امروزه نیز این شهر علی رغم سیاست های عربی سازی صدام و بعد ها کردسازی اقلیم کردستان، هنوز شواهد بسیاری دال بر ترکمنی بودن این شهر دارند و متاسفانه ترک های عراقی در کرکوک از همه بیشتر تحت فشارند و چند وقت پیش طرح ایجاد استان ترکمنی در شهر دوزخورماتو با مخالفت کردها صورت نگرفت.پس بهتر است کمی بی طرفانه به قضیه بنگریم.{از خبر آنلاین تقاضا دارم دیدگاه بنده را منتشر نماید}
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    45 4
    خیلی خوشحال شدم که کردها جلوی داعش رو گرفتند. از مالکی که آبی گرم نمیشد.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    8 24
    كرد هاي برأي رسيان به هوايته هاشون نيازي به اتحاد تاكتيكي با داعش ندارند و لرومي هم نمبينند از آب گل آلودهم ماهي بگيرند. تا همين الإنش مكروها با دولت مركزي از سر مدارا وارد شده أندورا چ ا كه أعلام استقلال باد اشتم ذخيرته نفتي يسال و نيم تغذيه كل جهان كار سختي نيست، تجربه سودان جنوبي يقدمان نره. هر كسي نغت در أين مقياس داسته بشاه نازي خريدار داره.
  • آزاد A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    41 6
    به نظر شما اگر کردستان عراق دست روی دست گزاشت تا داعش کرکوک رو هم بگیره بهتر بود؟ چرا بی عرضگی دولت مرکزی رو به پای کردها می گزارید با این تحلیل همه مقصرند الا دولت عراق آخه این چه دولتی که در یک روز دوتا شهرش رو اشغال کنن
  • نادر IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    10 20
    دوستان عزیز خداوندقبل از اینکه انسان رو خلق کنه خوبی رو آفریده. و به انسانیت حرمت داده. اما به نظر شما و به خصوص برادران کرد من داعش به این اصل احترام می ذاره. اجازه میده کردها فرهنگ خودشونو حفظ کنن. اجازه میده کردها به زبان خودشون صحبت کنن. با توجه به اینکه می گن دولت اسلامی آیا فکر نمی کنیین عقاید خودشون ولو به زور شمشیر ترویج می کنن. بحث بحث زمین یا خاک نیستو بحبث بحثه اعتقاد و فرهنگه، به محض اینکه به اهدافشون نایل بشن فرهنگ کردی و نزاد کزدی رو حتی به زبان زور محو می کنن. اونا فقط به یه فتوا احتیاج دارن پس دربرابر این دیو سیرتان فقط اتحاد لازمه و عمل به اون.
  • بی نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    27 4
    یعنی بارزانی خیانت کرد مگر اینکه کردها جنایاتی رو که صدام در حقشون کرده رو فراموش کرده باشند
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    30 10
    کردها در سوریه داعش رو نابود کردند در عراق هم همینکار رو میکنند. ننگ بر تروریسم و ترکیه
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    20 21
    بخشی از کردها سالها دنبال تجزیه شدن بودن چه تو ایران چه ترکیه و چه عراق. که هرگز موفق نشدند. دست دادن با داعشی ها دیوانگی محض. چون دوباره به چشم تروریست به آنها نگاه خواهد شد.
  • samii IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    11 6
    باسلام چه عجب یکی دراین وانفسا راجب این مسله مهم مطلب نوشت کردهاراه خودراانتخاب کرده اند چون کردباابهای ازادارتباط نداردپس بایدانتخاب کندایران سوریه عراق یاترکیه ترکیه بهترین گزینه است چون باغرب هماهنگتراست ولی چه خوب چه بد باارسال نفت کردستان به ترکیه کردنشان داداین راه رامی پسندد بیایدبه سمت شماکه چه شودشماکه عراق راکمپلت برای خودمی خواهید سیاستهای مالکی این رانشان داد شماکه اینقدرپرروهستیدکه دراین وضعیت برای اسدنمایش انتخابات برگزارکردیدشماکه ازاسدی دفاع کردیدکه مردم خودراشکنجه بمباران وحتی کاری که هیتلرانجام ندادیعنی بمباران شیمیایی کردید خداحافظ
  • رضا مشهد A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    35 35
    در ضمن در زمان عملیات انفال در عراق صدهزار کرد و 200 هزار ترکمنترک عراقی از کرکوک اخراج شدند که بعد از جنگ 2003 و سقوط صدام بیش از 350 هزار کرد وارد کرکوک شدند اما فقط تعداد کمی از ترکمن ها اجازه ی ورود به شهر را یافتند و در زمان انتخابات نیز با استفاده از انواع راهکار های فریبکارانه هم چون تحریک کردن مردم کرد از شهر های اطراف به کرکوک برای رای در انتخابات و... سعی در مخدوش کردن واقعیات دارند.حال متاسفانه عده ای از هم وطنان کرد ایرانی بدون بررسی دقیق و نا آگاهانه و متعصبانه استان کرکوک که سهل است حتی موصل را هم قبل از حمله ی داعش شهری با اکثریت کرد معرفی می کردند همانند گروه های کرد خارجی که شهر ارومیه را کردنشین معرفی کرده و استان آذربایجان غربی را کردستان می نامند زهی خیال باطل
    • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      8 12
      شما تو اداره آمار کار میکنی راستی مطمئنی ترک نیستی و خودتو مشدی جا نزدی ؟
    • حامد A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      6 8
      توهمات خودتون رو مثل اینکه کردها آذربایجان رو کردستان میدونن، به اسم ملت کرد نذارید و باعث اختلاف نشید. من به عنوان یک کرد این حرفها رو فبول ندارم، همونطور که پدرانم قبول نداشتن. از آب گل آلود ماهی نگیر هموطن.
  • بی نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    15 9
    مالکی یک ساله که حقوق پیشمرگه ها کرد را پرداخت نکرده است حالا چطور انتظار دارد برایش جانفشانی کنند آقای نویسنده عزیز کمی مطالعه بد نیست در ضمن ماده 140 می بایست در سال 2007 توسط دولت عراق اجرایی می شد اما همین مالکی تاکنون جلو آن را گرفته است و نتیجه اجرای این قانون حتما" الحاق کرکوک و خانقین به اقلیم کردستان می شد شاهد این مساله هم رای بالای 80 درصد کردها در انتخابات دوماه پیش بود اطلاعات بیشتر هم خواستید می تونید شبکه های خبری مرتبط با مسائل عراق را پیگیری کنید و بعد مقاله بنویسید مگر آنکه بخواهید مغرضانه بنویسد که آن بحثی دیگر است
  • مقیمی A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    11 1
    کردها همیشه دنبال تشکیل کشور بودند و اگر داعش این قول را بهشان بده خیلی راحت با اونها کنار می آن. ولی ایران و ترکیه و عراق بخاطر مناطق کردنشین خود زیر بار نخواهندرفت . الان کردها باید انتخاب کنند کدام طرفی هستند.
  • بی نام A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    9 9
    کردها ایرانیند و ایرانی باقی خواهند ماند زنده باد ایران و ایرانی
  • بی نام JP ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    12 10
    کردها واقعا شجاع اند
  • یک مطلع بیطرف US ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    6 4
    برادر گرامی نوروزپور شما تنها با بیان یک سری پیشفرضها که خود نیز تاکید کرده اید پیشفرض هست و نیز چند خبر تا حدی تحریف شده و نیز چشم پوشی از چند واقعیت و خبر مهم دیگر از جمله "عدم درخواست نوری مالکی از پیشمرگان کرد برای کمک به ارتش" دست به نگارش این یادداشت زده اید، به راستی چرا مالکی تا این لحظه از کردها نخواسته است کمک کنند؟ از خبرآنلاین و شخص شما با توجه به سوابق نوشتاری تان انتظار رعایت جانب انصاف در نگارس مقالات و تحلیل هستش.
  • نادر IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    7 11
    بعضی ها چنان میگن کردها باید یه کشور مستقل داشته باشند همین موضوع برای مردم کریمه اکراین پیش اومد می گفتن باید کریمه برگرده به کشورش مردمش دولت اکراین دوست نداشتن و می خواستن از اکراین جدا باشند و اکثر اینها روس تبار بودند تناقض تو حرف های ایرانی ها مووج می زنه خدا رو شکر این کامنت دهندها هیچ کاره هستند ...شما دوست دارید کشورتون تجزیه بشه مطمئنا نه پس به جای اینکه کشور عراق تجزیه کنید بگید مالکی اطلاحات کنه تا همچین مشکلی پیش نیاد چون هیچ کشوری با اینکه مذاهب و افراد گوناگونی که در آن زندگی می کنند دوست ندارد کشورش تجزیه بشه نمونه اش اکراین چون اکثر مردم کریمه روس تبار هستند پس باید از اکراین جدا بشه مطمئنا نه پس همیشه بی تعصب فکر کنیم
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 8
    امریکای کثیف در سوریه و لیبی از القاعده حمایت کرد و این وحشی بازی ها حاصل همین دورنگی ها و تقلب حکومت تروریستی امریکا هست حالا چی شده که تو عراق با اینها میخواهد بجنگد؟ ایا اگر در عراق حکومتی مخالف امریکا وجود داشت امریکا الان از این وحشی ها حمایت نمیکرد یا حتا از بوکوحرام در نیجریه؟ کاش طرفدارای امریکا برای یکبار هم که شده فکر کنند از چه حکومت تروریستی فاشیستی دارند دفاع میکنند. ننگ بر تروریسم و فاشیسم و حامی نخست انان در جهان. اگر امریکا نبود هیچ تروریستی نبود. البته نقش ترکیه و عربستان و قطر هم که بر همگان اشکار است.
  • شاهو A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    2 8
    آقا کرکوک سرزمین کردهاست که توسط عرب ها اشغال شده درست مثل بلایی که روسیه سر کریمه و شرق اکراین در طی چند سال در آورد