چرا نیمه شعبان را شب قدر می نامند؟ / آسیب های کنار گذاشتن عقلانیت به نام مهدویت / روزی که او می آید

پرونده خبرآنلاین در نیمه شعبان با آثار و گفتاری از: آیت الله جوادی آملی، آیت الله سید محمود طالقانی، امام موسی صدر، آیت الله جعفر سبحانی، آیت الله علی کورانی، دکتر سید محمد بهشتی، دکتر رسول جعفریان و ...

«خدایا! فتنه فزونی گرفته است، بلا عظیم شده و آزمایش شدت یافته است، زمین تنگی می کند و آسمان خودداری...  در این حال و روز، شکایت جز به تو، به کجا می توان برد؟ و جز بر تو، بر که می توان تکیه کرد؟

خدایا! طاقت تمام شده، شکیب سرآمده و کارد به استخوان صبوری رسیده است. هم الان ما را برهان، رهانیدنی به سرعت برق نگاه یا کمتر از آن... مولای من! امام زمانم! این تو و این دست های استیصال من! این تو و این فریاد استغاثه من! این تو و این چشم های اشک بار من! به فریادم برس! مرا دریاب!»

جمعه ها از پی هم می آیند و ما دست های دعا به آسمان برمی داریم و از سختی روزگار می گوییم و از روزهای غریب نبودنت، و در دل آرزو می کنیم که آخرین جمعه بی تو را سپری کنیم... چه تقارن فرخنده ای که روز میلادت با روز جمعه یکی می شود و بغض نبودنت در پس اشک شوق به دنیا آمدنت پنهان می شود...امید که زودتر بیایی و ما را برهانی...

پرونده ویژه خبرآنلاین در روز نیمه شعبان، سالروز ولادت آخرین نجات دهنده و هدایت کننده بشریت به دوستداران و چشم انتظاران او تقدیم می شود.

 

  • پاسخ‌های علامه مفسر قرآن به 4 پرسش درباره مهدویت

علامه محمد حسین طباطبایی به 4 پرسش درباره مهدویت پاسخ گفته است. این پرسش و پاسخ ها را که از کتاب "در محضر علامه طباطبایی" گلچین شده است، در اینجا بخوانید.

  • نیمه شعبان، لیلة‌القدر اهل بیت

آیت الله جوادی آملی در نوشتاری ضمن اشاره به جایگاه و ارزش نیمه شعبان، از راز همتایی شب میلاد امام زمان(عج) با شب قدر سخن گفته است. این نوشتار را اینجا بخوانید.

  • چرا امام زمان(عج)، قائم نامیده می شوند؟

حضرت مهدی(عج) مانند دیگر ائمه معصومین(ع) دارای القاب مختلفی نظیر حجت، منتظر، خلف صالح و غائب است که نام «قائم» را نیز می توان به این اسامی افزود. آیت الله جوادی آملی در کتاب «امام مهدی موجود موعود» راز خطاب نام "قائم" به امام زمان را توضیح داده است. این توضیحات را اینجا بخوانید.

  • چرا وقتی نام قائم برده می شود، تمام قد می ایستیم؟

یکی از اعمالی که در بین شیعیان مرسوم و معمول بوده است، این است که چون نام «قائم» (عج) در جایی برده می شود، اهل مجلس، بلند می شوند. اگر چه دلیلی مسلم بر واجب بودن ایستادن در هنگام ذکر این لفظ وجود نداد اما در این حد می توان گفت که این امر در بین مردم، به عنوان یک عمل مستحب، ریشه ای مذهبی دارد و در حقیقت، اظهار ادب و احترام به آن امام عزیز است. تفسیر آیت الله سید محمود طالقانی در این باره را اینجا بخوانید.

  • پاسخ به شبهه ای درباره قیام حضرت مهدی(عج) در قرآن

آیت الله جعفر سبحانی به شبهه ای درباره قیام حضرت مهدی پاسخ داده است. عده ای این سوال را مطرح می کنند که آیه «و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین» چه ارتباطى به قیام حضرت مهدى دارد؟ متن مربوط به پاسخ آیت الله سبحانی را اینجا بخوانید.

  • آیا اعتقاد به مهدویت نتیجه ستم‌ها و سرکوب‌هایی ‌است‌ که ‌شیعیان‌ دیده‌اند؟

امام موسی صدر در سخنانی برای جمعی از فرهیختگان در لبنان با عنوان «علل عقب ماندگی مسلمانان» به موضع امامت و اعتقاد شیعه به مهدویت و ظهور امام زمان پرداخته است. متن سخنان ایشان را اینجا بخوانید.

  • ادعای ارتباط با امام زمان و سوءاستفاده برخی از روایات نامعتبر درباره مهدویت

آیت الله علی کورانی عاملی، یکی از علمای برجسته لبنان و ساکن شهر قم نویسنده کتاب «عصر ظهور» است. ایشان در گفت و گویی مفصل به مباحثی همچون سوء استفاده از آموزه‌های مهدوی، اصطلاح سازی‌ها، کرامات و منامات، ادعای ارتباط با امام زمان(ع) در ایران و عراق امروز، شیخیه، بابیت و بهائیت، معنای امید و انتظار، راه کاهش آسیب ها، و همچنین دلیل تألیف کتاب‌هایی چون «عصر الظهور» و «دجال البصره» می‌پردازد. متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید.

  • سوءاستفاده از اعتقاد به مهدویت و آسیب های کنار گذاشتن عقلانیت

شهید دکتر سید محمد بهشتی در سخنرانی ای درباره اعتقاد به امام زمان(عج) و موارد سوءاستفاده از آن سخن گفته است. شهید بهشتی می گوید: «امیدوار هستیم که اعتقاد به امام زمان در ما آن اثر غلط نامطلوبی را که در بسیاری از معتقدان به امام زمان داشته، نداشته باشد و آن اثر نامطلوب عبارت است از این‌که کارها را خدا خودش درست می‌کند، حالا هم که از خدا ندیدند امام زمان خودش درست می‌کند. این حالت اتکالی ناقص و غیر منطقی و بی‌دلیل که هیچ‌گونه دلیل نقلی یا عقلی یا حتی اجتماعی، جز بی‌عاری و تنبلی و تماشاچی بودن آن را تأیید نمی‌کند، از میان ما برود.» متن کامل سخنان ایشان را اینجا بخوانید.

  • حکایت جزیره خضراء و داستان های دوره صفوی

دکتر رسول جعفریان در مطلبی به «حکایت جزیره خضراء» پرداخته است. این استاد تاریخ دانشگاه تهران در مطلبش می‌نویسد: «پس از انتشار کتاب «مهدیان دروغین» احساس کردم می‌بایست به حکایت جزیره خضراء می‌پرداختم. زیرا این حکایت نیز به نوعی از منظر قرب ظهور اهمیت دارد... در دوره صفوی داستانی مورد توجه قرار گرفت که ریشه در یکی دو قرن پیش از آن داشت، هرچند هنوز این ریشه و عمق آن شناخته شده نیست. این داستان مربوط به جزیرة خضراء می‌شد، جزیره‌ای در نزدیکی جبل الطارق که نامش در تواریخ اندلس و مغرب وجود داشته و دارد و اخبار آن و دولت‌هایی که در طول قرونِ تسلط مسلمانان بر اندلس بر آن فرمانروایی کرده بودند، در منابع تاریخی آمده است.» متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.

  • ولادت حضرت مهدی (عج) از زبان حکیمه خاتون، عمه امام حسن عسکری

در کتاب خورشید مغرب نوشته استاد محمد رضا حکیمی آمده است: «حکیمه خاتون دختر امام جواد (ع) و عمه امام حسن عسکری (ع) کیفیت و چگونگی ولادت حضرت مهدی را نقل می کند.» بخش هایی از روایت حکیمه خاتون را اینجا بخوانید.

  • شرایط ولادت آخرین امام و چهاردهمین معصوم

ظالمان و بددلان در پی از بین بردن فرزند امام حسن عسگری(ع) بودند. از همین رو ولادت آن حضرت پنهان ماند و تا زمان شهادت پدر نیز تنها گروهی اندک از وجود او مطلع بودند، پس از آن از نظرها دور شد و از طریق افرادی خاص با مردم در ارتباط بود که بعد از درگذشت آخرین واسطه، غیبت کبری آغاز شد. شرایط روزگار به دنیا آمدن امام مهدی (عج) را اینجا بخوانید.

  • چگونه نوه قیصر روم مادر امام زمان شد؟

نرجس خاتون، مادر امام عصر (عج) یکى از ملکه هاى وجاهت و زیبایى از نسل حواریون عیسى بن مریم بوده است. قدرت الهى آن بانوى مکرمه را براى همسرى حضرت عسکرى (ع) از روم به سامرا فرستاده تا گوهر تابناک وجود مهدویت در آن رحم پاک پرورش یابد. نرجس خاتون که نام دیگر او ملیکا بود، نوه قيصر روم و از خاندان شمعون، وصى بلا فصل حضرت مسيح است. داستان زندگی مادر امام زمان و ماجرای رسیدن او به سامرا را اینجا بخوانید.

  • آیا امام زمان(عج) فرزندی به نام «صالح» دارد که او را «اباصالح» می خوانیم؟

در دعای زیبای ندبه، یکی از کنیه هایی که حضرت مهدی(عج) را با آن می خوانیم کنیه «اباصالح» است و در لغت این لقب «پدر صالح» معنا می شود. اولین سؤالی که به ذهن می رسد این است که آیا امام زمان(عج) فرزندی به نام صالح دارند که او را «اباصالح» می خوانیم و یا دلیل دیگری برای دادن این کنیه به حضرت وجود دارد؟ پاسخ به این سوال را اینجا بخوانید.

  • مسئله وجود مقدس امام زمان‏(عج) از نظر فلسفی چگونه قابل اثبات است؟

آیت‌الله جوادی‌آملی در پاسخ به چهار پرسش مهدویت،  وجود منجی آخر الزمان را از نگاه فلسفی بررسی و اثبات کرده است. متن گفته های ایشان را اینجا بخوانید.

  • عمر طولانی امام زمان(عج) طبق کدام قوانین علمی است؟

آیت الله جوادی آملی در پاسخ به سئوالی پیرامون توجیه طولانی بودن حیات حضرت ولیعصر(عج) طبق قوانین علمی، راز طولانی بودن عمر حضرت را تشریح کرده است. پاسخ ایشان را اینجا بخوانید.

  • خانه امام زمان (عج) کجاست؟

پنهان زیستى حضرت مهدى(ع) نه تنها چگونگى زندگى آن حضرت را در هاله اى از اسرار فرو برده که بسیارى از موضوعات مربوط به حیات آن حضرت را نیز جزو امور پنهان نظام هستى قرار داده است. یکى از مهم ترین این امور پنهان، محل زندگى آن حضرت در طول غیبت ایشان است. از این رو بسیارى علاقه مندند بدانند که خورشید پنهان در کدامین بخش از این کره خاکى به گذران عمر مى پردازد؟ پاسخ به این پرسش را اینجا و اینجا بخوانید.

  • روزگار آخرالزمان و مردمش از زبان پیامبر خاتم 

پیامبر فرمود: "اسلام در غربت ظهور کرد و در آخرالزمان نیز غریب خواهد شد. چه بسیارند مسلمانان که از اسلام جز پوسته ای وارونه بر خویش ندارند." از علی (ع) پرسیده شد آن زمان چه زمانی است؟ پاسخ گفت: "زمانی است که پست فطرتان همه جا را پر می کنند، بزرگواران کمیاب می شوند، روزگاری است که پادشاهان چون درندگان، تهیدستان طعمه آنان، راستی غارت می شود و دروغ فراوان می گردد. مردمانشان با زبان تظاهر به دوستی دارند اما در دل دشمن هستند. گناه همه جا را فرا می گیرد و علنی به گناه افتخار می کنند و اسلام را چون پوستینی واژگونه می پوشند."

احادیثی بی شمار از پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در کتب حدیث درباره روزگار غریبی اسلام در آخرالزمان از شیعه و اهل سنت نقل شده که برخی از آنها را اینجا می خوانید.

  • از 313 نفر یاران حضرت مهدی(عج) چه تعداد زن هستند؟

براساس روایتی از امام باقر(ع) و بیان حدیثی از پیامبر(ص) از زبان ام سلمه، تعدادی از یاران حضرت مهدی(عج) هنگام ظهور از زنان تشکیل شده است. محمد جواد طبسی در مقاله ای با عنوان «زنان در حکومت امام زمان، عجّل اللّه تعالی فرجه» به این موضوع پرداخته است. متن این مقاله را اینجا بخوانید.

  • حضرت مهدی(عج) پس از ظهور، از چه گروهی بیشترین آزار و اذیت ها را می بیند؟

به تعبیر امام صادق(ع)، حضرت مهدی(عج)، پس از قیام بیشتر از پیامبر(ص) از سوی مردمی نادان اذیت می شود. امام صادق می فرمایند: قائم ما در حالی قیام می کند که هرکس (مطابق رأی و نظر خودش) کتاب خدا را تاویل می کند و با تأویل و تفسیر خود علیه امام (ع) استدلال می کند... توصیف مردم روزگار قیام حضرت قائم(عج) و سیره ایشان را در دو روایت از امام صادق(ع) اینجا بخوانید.

  • حضرت مهدی(عج) در نخستین روز ظهور چه خواهد گفت؟

اولین خطبه و اعلامیه حضرت بقیةالله (عج) در روایتی از امام باقر(ع) توسط آیت الله محمد خادمی شیرازی در کتاب «تحفه امام مهدی» ذکر شده است. متن این روایت را اینجا بخوانید.

  • روایاتی درباره ویژگی‌های حکومت امام زمان

ویژگی‌های حکومت امام زمان(ع) چیست و چرا باید آن حضرت، وارث ویژگی‌های انبیاء باشد؟ امامان درباره ویژگی‌های حکومت امام زمان چه گفته‌اند؟ پاسخ به این سوالات را اینجا بخوانید.

 

تهیه و تنظیم پرونده: معصومه جوادی نسب

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AU ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    13 1
    میدوار هستیم که اعتقاد به امام زمان در ما آن اثر غلط نامطلوبی را که در بسیاری از معتقدان به امام زمان داشته، نداشته باشد و آن اثر نامطلوب عبارت است از این‌که کارها را خدا خودش درست می‌کند، حالا هم که از خدا ندیدند امام زمان خودش درست می‌کند. این حالت اتکالی ناقص و غیر منطقی و بی‌دلیل که هیچ‌گونه دلیل نقلی یا عقلی یا حتی اجتماعی، جز بی‌عاری و تنبلی و تماشاچی بودن آن را تأیید نمی‌کند، از میان ما برود.»
  • دهقان صلاحکار IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    6 1
    ای خدا اونایی که تو دنیا زورشون زیاده دارن به مظلوم ظلم میکنن بعضی ها زندگی فرعونی میکنن بعضی ها از نداری دارن روشون نمیشه تو چشم زن و بچشنون نگاه کنن بعضی ها روزانه یه کیلو گوشت به سگشون میدن بعضیا چندین ماهه گوشت نخوردن انشالله که با ظهورش همه فرعونهای ستمگر از بین برن و حق من و تو را را بگیره
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    6 3
    بیا دیگه ... آخه کی دیگه
  • فرهادی A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    9 1
    خیلی از کسانی که آرزوی ظهور دارند از ته دل خلاف آن را میخواهند چون میدانند اولین مجرمان و مهلکین خودشان هستند.....