تسنیم نوشت:

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی گفت واشنگتن گزینه اقدام نظامی در عراق را مورد بررسی قرار می‌دهد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه وال‌استریت ژورنال از قول یک مقام آگاه آمریکایی گزارش داده واشنگتن در حال ارزیابی اقدام نظامی در عراق برای حمایت از ارتش در حال نبرد این کشور با پیکارجویان دولت اسلامی عراق و شامات، موسوم به داعش است.
البته این مقام آمریکایی از کاربرد مستقیم عبارت «اقدام نظامی» خودداری کرده، اما وی عبارت «حمایت جنبشی» یا «حرکتی» (kinetic support) را به کار برده که در زبان انگلیسی ـ به اصطلاح زبانشناختی ـ یک «واژه‌گزینی خوشایند» برای اقدام نظامی است. واژه‌گزینی خوشایند هنگامی به کار می‌رود که فرد متکلم برای اجتناب از تعابیر منفی همراه با یک واژه منفی، از واژه‌ای با تعابیر مثبت‌تر برای آن استفاده می‌کند.
وی البته خاطرنشان کرده، گزینه «حمایت جنبشی» یکی از چند گزینه‌ای است که آمریکایی‌ها در دست بررسی دارند. این روزنامه آمریکایی همچنین از موافقت تلویحی عراق برای انجام حملات هوایی آمریکا در خاک این کشور علیه پیکارجویان القاعده خبر داده است.
مقامات آمریکایی مورد استناد وال‌استریت ژورنال، البته از اظهارنظر درباره اینکه آیا آمریکا انجام حملات نظامی با پهپاد یا هواپیماهای جنگی با سرنشین را در دستور کار قرار خواهد داد، خودداری کرده‌اند.
مقامات دولت عراق روز سه شنبه 20 خرداد (10 ژوئن) اعلام کردند که افراد مسلح گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام - داعش - پس از چهار روز نبرد، نیروهای ارتش و پلیس مستقر در شهر را وادار به فرار کرده و شهر موصل، مرکز استان نینوا در شمال عراق را به تصرف خود در آورده‌اند.
نزدیک به 150 هزار نفر از مردم موصل از شهر گریخته‌اند.
موصل در یکی از مناطق نفت خیز عراق واقع شده اما به گزارش منابع نفتی، تحولات نظامی اخیر تاثیری فوری بر عرضه نفت ندارد زیر منابع واقع در منطقه در دست بهره برداری نبوده است.
گروه داعش در ابتدا به عنوان اعضای تشکل وابسته به شبکه القاعده فعالیت می‌کردند اما پس از بروز اختلاف بین این گروه و رهبری شبکه القاعده، از این شبکه جدا شدند تا هدف نهایی خود یعنی استقرار حکومت در عراق و سوریه را دنبال کنند.
هفته گذشته شورشیان داعش به شهر سامرا، واقع در شصت کیلومتری بغداد، حمله کردند و با کشتن شماری از نیروهای امنیتی، برای مدتی بر این شهر مسلط شدند.
موصل و سامرا از شهرهای عمدتا سنی نشین عراق هستند.
از روز پنجشنبه هفته گذشته، نفرات داعش به مناطقی در استان‌های نینوا، انبار، دیاله، صلاح الدین و بغداد حمله کرده و در جریان درگیری با نیروهای دولتی، صدها تن را کشته‌اند.
همزمان، مقامات دولتی ترکیه به بررسی گزارش هایی پرداخته‌اند که براساس آنها، تعدادی راننده کامیون توسط پیکارجویان وابسته به داعش ربوده شده‌اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 1
    مگر امریکا کاری کنه بقیه که نشستن و فقط بیانیه میدن .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    1 0
    چرا نوشتی شورشیان، پیکارجویان داعش چرا نمی نویسی تروریسم های داعش