تبانی افسران ارتش و بعثی‌ها برای سقوط موصل

آنچه در موصل اتفاق افتاد نه بازگوکننده قدرت داعش بلکه حکایت از توطئه‌ای بزرگ ساخت و پرداخته خود عراقی‌ها با کمک نیروهای خارجی داشت.

سيد علي موسوي خلخالي

آنچه در موصل اتفاق افتاد نه بازگوكننده قدرت داعش بلكه حكايت از توطئه‌اي بزرگ ساخت و پرداخته خود عراقي‌ها با كمك نيروهاي خارجي داشت. خروج بي سر و صدا و با لباس‌هاي مبدل آن هم به صورت شبانه علي غيدان، فرمانده نيروي زميني ارتش، عبود گنبر، فرمانده عمليات مشترك ارتش عراق و سرتيپ مهدي الغراوي، فرمانده نيروهاي امنيتي موصل و ورود ناگهاني آنها به اربيل آن هم دقايقي بعد از ورود داعش به موصل چه معنايي دارد؟ خروج 500 افسر عالي رتبه ارتش و پليس عراق از كشور و فرار به سوي كردستان و كشورهاي ديگر از جمله اردن و قطر يعني چه؟ آيا غير از اين است كه توطئه‌اي بزرگ عليه ملت عراق تدارك ديده شده است؟

روز يكشنبه منابع آگاه در وزارت كشور و پليس عراق اعلام كردند كه داعش برنامه‌اي بزرگ براي حمله به كربلا در روزهاي زيارتي نيمه شعبان دارد و مي‌خواهد حمام خون تازه‌اي در آن جا راه بيندازد. با وجود اين اطلاعات چرا پليس و ارتش عراق كاري نكردند؟
آيا بيانيه حزب منحل شده بعث در روز دوشنبه كه اعلام مي‌كند به زودي به كمك ياران وفادارمان در ارتش عراق به زودي قدرت را به دست مي‌گيريم و شيعيان و ايراني‌هاي حامي آنها را شكست مي‌دهيم، بيانيه‌اي ساده و غير قابل اعتنا است؟ وقتي كه طارق الهاشمي، معاون سابق و تحت پيگرد رئيس جمهوري عراق پيام تبريك مي‌فرستد و مي‌گويد اين "انقلاب مظلومين بوده، به چه معنا است؟

سه شنبه شب اثيل النجيفي، برادر اسامه النجيفي، رئيس مجلس عراق در مصاحبه‌اي با شبكه الميادين گفت كه فرماندهان ارشد عراقي از جمله افراد مذكور در بالاي اين مطلب در دفتر من حضور داشتند و در حالي كه آسوده مي‌خنديدند و به من اطمينان خاطر مي‌دادند كه كنترل اوضاع را در دست دارند ساعاتي بعد از اين كه خبر ورود نيروهاي داعش به موصل مخابره شد شهر را ترك كردند و در جايي نامعلوم مخفي شدند در حالي كه لباس‌هاي عربي (دشداشه) بر تن داشتند و لباس‌هاي نظامي خود را در آورده بودند.

النجيفي خود آن شب سلاح برداشته بود و تا صبح در محله‌هاي موصل مي‌گشت تا بتواند امنيت را به شهرها بازگرداند. اما نزديكي‌هاي ظهر سه شنبه محل اقامت او نيز توسط نيروهاي داعش محاصره شد تا به اين ترتيب نيروهاي پيشمرگ به داد او برسند و وي را از مهلكه نجات دهند و به اربيل برود.

نيروهاي پيشمرگ كردستان تا عصر روز سه شنبه وارد معركه نشده بودند. مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت كه با بغداد تماس مي‌گيريم اما كسي پاسخ‌گوي ما نيست. تا اين كه 5 عصر سه شنبه به نيروهاي پيشمرگ اجازه داده شد به سمت موصل حركت كنند و به اين ترتيب 40 خودروي زرهي نيروهاي پيشمرگ را به موصل انتقال دادند. هدف نخست تلاش براي تسلط بر روي سد موصل بود كه مي‌رفت به دست تروريست‌هاي داعش بيفتد و همان بلايي كه بر سر فلوجه آوردند در اين جا نيز تكرار كنند. در آن‌جا آب سد را باز كردند و نيمي از فلوجه زير آب رفت. آنها مشابه همان سناريو را مي‌خواستند در اين جا نيز تكرار كنند كه نيروهاي پيشمرگ از راه رسيدند و سد را از كنترل آنها خارج كردند.

بوي توطئه بلند است. روز چهارشنبه روزنامه الحيات، چاپ لبنان فاش كرد كه ديداري خصوصي ميان ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه با سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان در جايي كه وزارت امور خارجه روسيه از بردن نام آن خودداري كرده، صورت گرفته است. سخنگوي كرملين با اعلام خبر اين ديدار از جزئيات اين ديدار خودداري كرده ولي گفته كه اين ديدار محرمانه بوده است.

خبرگزاري النخيل گزارش مي‌دهد كه برخي منابع كمك از سه ميليارد دلاري عربستان سعودي به نيروهاي داعش دارد. شايد اين خبر چندان قابل اعتنا نباشد، چون اين رقم پول كمي نيست كه بخواهد در اختيار جرياني مثل داعش قرار بگيرد اما هجوم آزادانه تروريست‌هاي داعش به بانك‌هاي موصل و غارت هر آن‌چه در بانك‌ها بود مي‌تواند آنها را حداقل براي مدتي ولو كوتاه از پول‌هاي عربستان بي‌نياز كند. سلاح نيز در اختيارشان است. سلاح‌هايي كه نيروهاي عراقي بر زمين گذاشتند و فرار كردند تا به دست داعش بيفتد و از آن بدتر انبار تسليحاتي بزرگ موصل كه گفته مي‌شود دومين انبار تسليحاتي نيروهاي نظامي در عراق بوده كه همگي به دست داعش افتاده است، آنها را از بابت سلاح بي‌نياز مي‌كند.

نوري مالكي به اين توطئه واكنش نشان داده است. او كه گمان نمي‌كرد بعثي‌هاي به جا مانده از دوران صدام حسين تحت لواي و زير قباي او چنين نمك‌نشناسي كنند اكنون به روشني مي‌بيند از صدر تا ذيل كساني كه سابقه بعثي داشتند و در زمان او توانسته بودند به جايي برسند همچنان با بعثي‌ها همكاري مي‌كنند و براي به زير آوردن او از هيچ كاري فروگذار نيستند. به گفته يكي از مقام‌هاي دولت قانون وي خواستار بازداشت علي غيدان و گنبر شده و حتي براي برخي افسران خواستار صدور حكم اعدام شده است.

اين در حالي است كه مواضع اقليم كردستان و شخص مسعود بارزاني نيز سوال برانگيز است. آيا او از توطئه خبر داشته است؟ فرار افسرهاي ارتش به كردستان چه معنايي مي‌دهد؟ به هر حال آن چه روشن است اين است كه توطئه‌اي فراگير در عراق جريان دارد كه آن طور محمد ابو كلل، سخنگوي ائتلاف شهروند مي‌گويد داعش و متحدان عربش مي‌خواهند انتقام ايستادگي ملت عراق در كنار بشار اسد را در سوريه بگيرند.
26249

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 0
    صد درصد توطئه بوده .کاملا مشخصه
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    1 0
    خوشا به غیرت سعودیها که همان ساعات اولیه به کمک هم پیمان خودش بحرین شتافتند ولی ایران دریغ از کمترین اثری به فرمایش امام اول شیعیان جهان ع اگر شما به اندازه که انها در باطل خود اتحاد دارند اتحاد داشتید الان وضع شیعه جور دیگری بود ولی انگار سیاستمداران ما بیشتر دوست دارند به کمک کشورهای دور دست و با مذاهب مخالف بروند تا به یاری هم کیشان بروند کار سیاست است و کاریش نمی شود کرد فقط باید دعا کرد که بلای اسمانی انها را ریشه کن کند
  • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    1 0
    کشوری که هر کسی ساز خودش رو می زنه از این بهتر نمی شه دیگه. مالکی اشتباه کرد باید سنی ها و کردهارو سر جاشون می نشوند.
  • بی نام RO ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    3 0
    موضع اقلیم کردستان سوال برانگیزه، صد البته که هست. ولی از اون سوال برانگیزتر اینه که آقای ملکی چرا از وزارت پیشمرگ کمک نخواسته؟ آقای بارزانی بارها تاکید کرد که حاضریم به بغداد کمک کنیم، اگر اونها از ما درخواست رسمی کنن. درحالی که نکردن. طبق توافق بین دولت عراق و اقلیم کردستان، ورود نیروهای نظامی دو طرف به مناطق مورد مناقشه، که هم دولت و هم اقلیم ادعای اونها رو دارن، لازم به توافق هر دو طرفه. این مناطق شامل موصل، کرکوک و خانقین و ... میشن. واضحه که دولت عراق از ترس اینکه کردها بر اون مناطق مسلط بشن، از اونها کمک نخواسته و داعش هم راه رو باز دیده و پیشروی کرده. وگرنه خود آقای مالکی مدت زیادی رو با کردها گذرونده و از رفتار سیاسی شون به خوبی آگاهه.
  • عرشیا A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 1
    لعنت ابدی و بی پایان بر بشار اسد که هرچی مصیبت و فلاکت و خونریزی در منطقه در حال انجامه ریشه و اصلش به این جنایتکار برمیگرده . قدرت گرفتن داعش بعد از جنایتهای ارتش جنایتکار سوریه بروز پیدا کرد و بهانه شون هم دفاع از مردم سنی مذهبی بود که توسط ارتش مزدور بشار به خاک و خون کشیده میشدند ولی امروز با قدرتنمایی داعش در عراق این هیولا را به این راحتیها دیگر نمیشود کنترل کرد .لعنت بر بشار و داعش هردو .
  • شیرزاد A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    1 0
    به امید خدا با همراهی دلاوران شیعه و دلاوران پیشمرگ کرد درس بزرگی به این جانیان عصر حجری داده خواهد شد
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 0
    اینها ذاتا سست عنصر هستند
  • یک ایرانی IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 0
    واقعا وقتشه که ارتش ایران یه کاری بکنه.اونا به ایران خیلی نزدیک شدن.دفاع الان از عراق یعنی دفاع از ایران.نباید بزاریم ناموسمون دست اینا بیفته.سرلشکر قاسم سلیمانیشما که هی میگفتی عراق دست منه. کو پس؟الان وقتشه که بریم اونجا خاکشون رو به توبره بکشیم
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 1
    به زور که نمی شود به یک منطقه گفت کشور این عراق کشور نیست ملت ندارد حتما بایستی تجزیه شود یا یک نسل کشته شود.
  • مصی A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 0
    معمای پیچیده ایه........
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 0
    هر كسي ذره اي شك كنه كه چند تا چريك دوره نديده ادم كش كه مواد مخدر استفاده ميكنن و ادم ميكشن راحت ميتونن يه شهر رو راحت اشغال كنن يك احمق يه تمام معناست قطعا خيانت در كار بوده و قطعا با پول همه رو خريدن
  • reza A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    1 0
    تاريخ چندهزار ساله سرزمين عراق پر است از خيانتها و جنايتهاي عجيب. خيانت مردم بابل خيانت به خاندان رسول خدا خيانت به خلفا خيانت به صدام خيانت به نوري مالكي و خيانت به اسلام و ملت عراق. ملت عراق بيدار شويد
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 0
    عراق ریا و خیانت
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 0
    به نظر من یکی از مشکلات سیاست های نوری مالکی است که فرقه گرایی را تشدید کرد داعش نمی توانست اینقدر سریع پیشروی کند اگر ارتش منسجم و حافظ کل منافع مردم عراق بدون در نظر گرفتن مذهب و قومیت بود و مردم آن مناطق از سیاست حذفی دولت سر خورده نمی شذند
  • کومار A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    2 0
    همه اینها نتیجه بی کفایتی و دیکتاتوری نوری مالکی است. خبر چاپ کن اگه بی طرفی
  • بهزاد ایرانی EU ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    1 0
    قابل توجه انهائی که عراقی ها را برادر میخوانند کسی که با مادرش زنا کند با دیگران چه ها کند ؟ اینها عرب هستند و فروشنده از فروختن خاک و ................ شان هیچ اباعی ندارند به فکر ابادی مملکت خودمان باشید
  • جی A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 0
    در کتاب ابو نعیم اصفهانی حدیثی آمده از علی ع که در آن به بیان اوصاف قومی از اقوام آخر الزمان اشاره دارد و این اوصاف بسیار با حالات وهابیون و سلفی هایی که الان در سوریه مشغول جنگ اند مطابقت دارد . اگر شما پرچم های سیاه این گروه را دیدید زمین گیر شوید.همراه آنها نجنگید نه دست خود را به حرکت دارید و نه پای خود را. بعد از آن افرادی ضعیف النفس به آنان ملحق می شوند که کسی به آنها توجه ندارد. دلهایشان مثل آهن سفت است. آنها خود را اصحاب دولت می دانند. به عهد خود پایدار نیستند به حق دعوت می کنند لکن از اهل حق نیستند. اسم هایشان با کنایات است و خود را به روستاها نسبت می دهند. موهای خود را مثل زنان بلند می کنند بین خود اختلاف می کند و بعد از آن خداوند، حق را در هر کس که بخواهد نمایان می کند.
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 1
    اقایون گول مواضع کردها و ترکها را نخورید قطعا اینها با داعش همدست بودند و قطعا ارتش با استاندار و بقیه ارگانها هماهنگ بوده یک بچه دبستانی هم می تواند تحلیل درستی از وضع موجود و چگونگی تصرف شمال عراق با میلیونها سکنه به دست داعش داشته باشد البته اهداف فرق دارند ترکها به دنبال منافع خود و کردها هم به دنبال منافع خود هستند تنها اشتراک انها هم کیش بودنشان است وگرنه سرتقسیم منافع افکارشان متضاد هم خواهد بود بیچاره شیعیان عراق واقعا به بدبختی افتادند از همین نامردان کمک می خواهند وای به روزی که ادم از دشمنانش کمک بخواهد علمای شیعه شیعه عراق در بدترین دام ممکن گیر افتاده بیانیه ای فتوایی باید پاسخ گوی مظلومیت ائمه ع باشید تو خونه نشستید وبه تماشای نابودی شیعه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 1
    بعد عراق نوبت ایرانه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    14 0
    واي بحال خيانتكاران