ایسنا نوشت:

مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که یک تواق هسته‌ای با ایران حتی اگر در حد انتظار نباشد قابل ستایش است.

به نوشته روزنامه اورشلیم پست، کارشناسان بین‌المللی در کنفرانسی با موضوع جهانی عاری از سلاح هسته‌ای که در ژنو برگزار شده بود از موضع سخت اسراییل در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران انتقاد کردند و گفتند که یک خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در درازمدت قابل دستیابی است.

ویاچسلاو کانتور، رییس این کنفرانس برگزاری این رویداد را در محل برگزاری دیدارهای دوجانبه میان ایران و آمریکا و هم‌زمان شدن با آن را اتفاقی دانست و گفت: با توجه به افزایش تنش‌ها میان غرب و روسیه بر سر مساله اوکراین، این اختلافات نباید روی تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای تاثیرگذار باشد.

هم‌چنین ولادیمیر وورکین، یکی از کارشناسان برجسته روس در زمینه سلاح‌های اتمی در این نشست، گفت که توافق هسته‌ای با ایران مستلزم نظارت بر فعالیت‌های این کشور به منظور کاهش پیشرفت آن است اما این وضعیت شبیه تجربه کره شمالی به نظر می‌آید.

وورکین ادامه داد: موضع در روسیه در طول دهه‌های گذشته همواره ثابت بوده که گفته است هیچ جایگزینی برای راه‌حل دیپلماتیک وجود ندارد.

علاوه بر این هانس بلیکس، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه اورشلیم پست در حاشیه این کنفرانس، اظهار کرد: یک توافق هسته‌ای با ایران حتی اگر از حد انتظار ضعیف‌تر باشد قابل ستایش است چون هر جایگزین دیگری برای آن وحشتناک خواهد بود.

او ادامه داد: ۷۰ درصد انگیزه ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای‌اش حفظ شان است و ۳۰ درصد باقیمانده به دلیل رفع نیاز است. ایران برخلاف کره شمالی می‌خواهد به جهان باز گردد.

بلیکس در پاسخ به اورشلیم پست که آیا یک توافق با ایران به این دلیل که راستی‌آزمایی کامل همکاری ایران غیرممکن است و مشکل‌ساز خواهد بود، گفت: اسراییل هیچ‌گاه در این دنیا امنیت ۱۰۰ درصد نخواهد داشت.

وی تاکید کرد که راه‌های دیگری برای نظارت بر ایران هم‌چون راه‌های جمع‌آوری اطلاعات از طریق ماهواره‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی وجود دارد.

بلیکس در سخنانش با اشاره به نگرانی‌های اسراییل در مورد تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو بیان کرد: بحث تعطیلی تاسیسات فردو به این دلیل که تنها تاسیساتی است که اسراییل نمی‌تواند آن را بمباران کند کمی خام است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =