العالم نوشت:

نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی با اشاره به گسترش فعالیت داعش در عراق، این سؤال را مطرح کرد که آیا غرب دوباره در عراق مداخله خواهد کرد؟!

 روزنامه ایندپندت در مقاله ای با قلم پاتریک کاکبرن با عنوان "هرج و مرج در عراق" به بررسی حوادث چند روز اخیر در این کشور و عملیات گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی درعراق و شام (داعش) و کنترل این گروه بر شهر موصل و بخش هایی از شهر کرکوک و استان صلاح الدین عراق پرداخت و موضعگیری احتمالی غرب درقبال آن را بررسی کرد.
کاکبرن مقاله خود را با این پرسش آغاز کرد که آیا بعد از کنترل افراطی‌ها بر شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق، غرب بار دیگر در عراق مداخله خواهد کرد؟
کاکبرن نوشت: "موفقیت اخیر گروه داعش، سیاست در منطقه خاورمیانه را تغییر خواهد داد؛ زیرا قدرت های غربی درخواهند یافت که گروهک های شبیه القاعده بر بخش های زیادی از شمال عراق و شمال سوریه کنترل یافته اند و آمریکا تاکید کرده است که از هرگونه تحرک قوی و هماهنگ شده برای بازگرداندن امور به روند طبیعی خود در عراق حمایت می کند.
کاکبرن به نقل از یکی از سربازان عراقی به مهارت و آموزش بالای عناصر گروه داعش در نبرد اشاره کرد و نوشت: آنها فنون جنگ خیابانی را می دانند و مثل شبح هستند که تیراندازی می کنند و سپس بعد از چند ثانیه مخفی می شوند. آنها حرفه ای و کارآزموده اند.
پایگاه خبری عراق القانون روز سه شنبه به نقل از منابع ارشد امنیتی، از نقشه عربستان و قطر در ناآرامی های عراق پرده برداشت و نوشت که شاه سعودی اخیرا با سران ارشد داعش ملاقات کرده و نیروهای این گروه زیر نظر عربستان آموزش نظامی دیده اند تا با ورود به عراق، ناآرامی ایجاد کرده و زمینه تجزیه عراق را مطابق خواست ریاض فراهم کنند.
به گفته این منابع، عملیات گروه داعش در شهرهای سامرا و موصل زیر نظر مستقیم عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی و با هماهنگی قطر صورت گرفته که هدف از آن، جدا کردن استان های سنی نشین و اشغال و تبدیل آن به امارات‌های تکفیری است.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن ص IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 1
    خدا لعنت کنه این تکفیر یهارو. من که خوشحال میشم اگه امریکا در عراق برای ثبات و امنیت دخالت کنه و پدر این وهابیهارو در بیاره.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 1
    لعنت به عربستان. نمیدونم چرا دنیا انقدر این کشور رو تحمل میکنه