رییس جمهور اظهار کرد: ترکیه می‌خواهد رابطه اش با ایران از لحاظ اقتصادی شبیه آلمان و فرانسه شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در خصوص سفرش به ترکیه گفت: سفر به ترکیه سفر خوبی بود؛ چرا که ترکیه کشوری مهمی است. امیدواریم ظرف دو سال آینده بتوانیم قدم‌های موثری برای ارتقای سطح روابط ایران و ترکیه به دو برابر برداریم.

اهم اظهارات رئيس جمهور در ادامه به نقل از ايسنا مي آيد:

*حرفی که مسئولان ترکیه اعلام کردند و رییس جمهور آن کشور در سخنرانی عمومی خود اعلام کرد این بود ترکیه می‌خواهد رابطه اش با ایران از لحاظ اقتصادی شبیه آلمان و فرانسه شود. همانطور که آلمان و فرانسه در بسیاری از بخش‌های اقتصادی،‌ صنعتی و علمی تلاش دارند و کار را پیش می‌برند، ایران و ترکیه نیز برای رسیدن به این همکاری اراده جدی دارند.

* شورای عالی همکاری‌های استراتژیک در این سفر برای اولین بار برگزار شد که نشست مهمی بود همچنین ما تصمیمات مهمی در این سفر اتخاذ کردیم هم در زمینه مسائل اقتصادی و هم مسائل علمی،‌ فرهنگی، گردشگری و هم در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث های خوبی داشته‌ایم. دو کشور دارای تمدنی بزرگ و فرهنگ نزدیک به هم هستند و امکانات زیادی را هم دارا می‌باشند. ضمن این‌که ایران و ترکیه امکانات ویژه‌ای دارند.

* در سخنرانی اتاق بازرگانی ترکیه و ایران اعلام کردم که نمی‌خواهیم ترکیه و ایران با هم رقیب و رو در روی هم باشند؛ بلکه می‌خواهیم همکار باشیم در کنار همدیگر فعالیت کنیم. همانطور که این دولت اراده‌ جدی‌اش نزدیکی بیشتر با دنیا به ویژه همسایگان است و در این مسیر ترکیه هم جز کشورهای مهم قلمداد می‌شود، می‌خواهد روابط نزدیکتری با این کشور داشته باشد.

*(در مورد مباحث زیست محیطی ) بحث گازهای گلخانه‌ای نگرانی‌های عمومی در سطح جهان ایجاد کرده و در کشور ما هم معضلات خاص خودمان را داریم. با این وجود یکی از اولویت‌ها و تصمیمات جدی این دولت بحث محیط زیست است و ما هم اکنون برای تهیه بنزین علی‌رغم این‌که به منابع‌مان فشار می‌آید، اما برای اینکه آلودگی شهرهای بزرگ کاهش پیدا کند این قدم جدی را برداشته‌ایم.

*راجع به ارومیه از ابتدایی که سال گذشته در هیات وزیران تشکیل جلسه دادیم برای این موضوع کارگروهی تشکیل شد که گزارش آن آماده است و هفته آینده همه بررسی‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم تا بتوانیم این موضوع را حل و فصل کنیم.

* مشکلات تنها به این موضوعات محدود نمی‌شود وبرخی مشکلات منطقه‌ای است همچون مسئله ریزگردها. مسئله آب نیز یکی از مسائل مهمی است که در دولت تصمیمات جدی برای آن خواهیم داشت که هفته آینده عملیاتی می‌کنیم.

* مسئله فرهنگ بسیار اهمیت دارد در جلسه‌ای که در سازمان محیط زیست رفته بودم در مباحثه‌ای گفتم که رسانه‌ها و آموزش و پرورش باید در این زمینه کمک کنند چون مسئله مسئله‌ای نیست که تنها کار دولت باشد که اساسا کار دولت باید توسط مردم انجام شود و مردم باید احساس کنند که کار ملی کار کل ملت است.

* همانطور که ملت ما در همه مقاطع مشکلاتشان را با دست در دست هم دادن حل کردن این مسائل را هم و فرهنگ عمومی تلاش برای سالم‌سازی محیط زیست به نتیجه می‌رسانم.

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ایمانی فر از هرسین A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    41 2
    دکتر روحانی بخاطر عزتمون ازت ممنونیم
  • پوریا EU ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    39 2
    درود بر روحانی عزیز... موفق باشی ای مرد بزرگ...