فارس نوشت:

استاندار نینوا در یک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه نمی‌تواند نام کشور حامی داعش را اعلام کند گفت که بغداد با تاخیر در جریان چگونگی وضعیت استان نینوا قرار گرفته است.
به گزارش شبکه العربیة، «اثیل النجیفی» استاندار نینوا لحظاتی پیش در یک کنفرانس خبری حضور یافت.

وی که برادر «اسامة النجیفی» رئیس پارلمان عراق است و دیروز برخی رسانه‌ها خبر فرار او از نینوا را منتشر کرده بودند، از اربیل گفت: خسارت‌های مالی فراوانی به شرکت‌ها و نهادهای دولتی در موصل وارد شده است.

النجیفی گفت: تماس هایی در طول چند روز گذشته با بغداد داشته ایم اما متأسفانه دولت و شخص نخست وزیر تنها به صحبت‌های فرماندهان نظامی خود گوش داده بود و به هشدارهایی که ما درباره اشتباه بودن گزارش ‌ها ی فرماندهان نظامی به او داده بودیم توجهی نکرد.

منطقه کردستان نیز اعلام کرده بود که برای کمک به ما نیاز به موافقت نخست وزیر داشته و بعد از گذشت این همه مدت فرماندهان نظامی گزارشی درباره این مسئله به نخست وزیر نداده بودند.

وی افزود: بعد از اینکه بخشی از شهر سقوط کرده بود و شرایط شهر بحرانی شده بود، فرماندهان نظامی اقدام به گزارش درباره شرایط موجود به نخست وزیر کرده بودند، به همین دلیل موافقت مالکی با کمک منطقه کردستان به موصل با تأخیر صورت گرفت.

النجیفی گفت: همه فرماندهان نظامی عملیات موصل باید به دادگاه نظامی فرستاده شوند، زیرا گزارش‌های نادرستی به دولت مرکزی داده و به جای دفاع از شهر بدون اطلاع فرار کرده بودند و از تحویل سلاح به ما برای حمایت از شهر و مردم خودداری کرده بودند.

استاندار نینوا گفت: فرماندهان امنیتی موصل حاضر نشده بودند حتی گزارشی درباره فعالیت های امنیتی خود در شهر به استانداری ارائه بدهند و با پلیس و استانداری همکاری نمی‌کردند.

این مسئله نشان داد که طرح مالکی برای ایجاد فرماندهی عملیات در خارج از چارچوب دولت با شکست مواجه شده است در حال حاضر تنها وزارت هجرت و آوارگان با استانداری ارتباط دارد و دولت ترکیه نیز اعلام کرده که آماده کمک به آوارگان درمنطقه کردستان است. داعش به دون شک از سوی یک طرف تقویت می‌شود اما نمی‌توانم به صورت دقیق از کشوری که از این گروه تروریستی حمایت می‌کند نام ببرم. گروه های کوچکی که نیز در داخل موصل فعالیت داشتند به داعش در حمله به موصل کمک کرده‌اند.

وی تصریح کرد: داعش قدرت چندانی ندارد اما با ایجاد رعب و وحشت در میزان قدرت خود بزرگ نمایی می‌کند.روز گذشته با آقای اسامه نجیفی در منطقه کردستان دیدار کردم و امروز نیز با نیچروان بارزانی و تعدادی از مسئولان سازمان ملل در منطقه کردستان دیدار کرده و فردا به محل اقامت خود در نینوا باز خواهم گشت.

استاندار نینوا اعلام کرد که ده‌ها هزار شهروند عراقی در پی ورود داعش به شهر موصل از این شهر فرار کرده اند.موصل با مشکلات برق و آب دست و پنجه نرم می‌کند. به نظر نمی‌رسد یک گروه تروریستی ۵۰۰ یا هزار نفری بتواند در شهر بزرگی چون موصل حکومت کند.

وی همچنین از موضع و رویکرد منطقه کردستان در واکنش به هجوم داعش به نینوا تقدیر کرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    بذار من بگم: عربستان، ترکیه و قطر. راحت شدی؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    بازگشت صدام در شکل جدید
  • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    خاک بر سرت مثلا استانداری
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    نمیخواهی بگی چون خودت و برادرت هر دو از عربستان پول گرفتین واسه همینم هیچوقت اسمی ازش نمیبرین
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    سید حسن الان کوچکترین اشتباه یعنی نسل کشی شیعه در لبنان الان شیعیان در موضع ضعف قرار دارند حواست باشد برادر الان حفظ جان بسیار واجب تر از دادن شعارهای جنگی است الان داعش تمامی راه های تداراکاتی را برای شیعیان بست و برای خودش باز کرده خدا بخیر بگذراند انها با روحیه ایی که گرفتند شاید چندروز اینده بغداد را هم گرفتند هر چی باشد نیمی از بغداد اهل سنت هستند
  • رادمهر A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    خوب کاملا" مشخصه : عربستان
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    حاک بر سر باعث و بانیش...
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    خیانت در بین عراقیها ، ریشه ی قدیمی دارد . .
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    ترکیه سرشو کرده زیر برف...شایدم اداشو در میاره که سرشو کرده زیر برف... به هر صورت ایران نباید دخالت کنه...چون اگر ایران وارد جنگ بشه از طالبان افغانستان و پاکستان در شرق و کشور های کینه ای جنوب خلیج فارس گرفته تا پ.ک.ک و پژاک در غرب همزمان یورش خواهند آورد... اونوقته که کشور های مثلا دوست روسیه و چین نوچ نوچ می کنند...اصلا برای همینه که اروپایی ها عضو ناتو میشن، که در مواقع بحرانی حامی داشته باشن...نه مثل ایران که هیچ دوستی نداره...هیچ دوستی