۰ نفر
۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۱

داعش قبل از آنکه تشکیلاتی جدید باشد فقط یک تغییر نام برای سازمانی قدیمی و یا شاخه ای از نحله ای قدیمی تر. القاعده که در 15 سال اخیر به قبله آمال جوانان مسلمان و آرمانخواه بسیاری از کشورهای اسلامی بدل شده با عصیان در برابر وضعیت موجود در بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی توانسته سربازگیری گسترده ای داشته باشد.

اسلام خالی شده از معنویت بسیاری از کشورهای به اسم مسلمان مامنی شد برای ظهور اندیشه القاعده و انگاره های زدودن دنیا از پلیدی های دنیای مدرن.
القاعده اگر بپذیریم ساخته و پرداخته غرب نیست، جنبشی در برابر وضع موجود کشورهای اسلامی است؛ آنان پاسخی برای عقب گردهای مسلمانان در دنیای پرشتاب کنونی نیافته اند و جهاد، شمشیر و پاکسازی دنیا از شرک را تنها راه رهایی و اثبات خود می دانند.
همین می شود که به تاثی از اندیشه مقاومت حزب الله لبنان و بعد از مقاومت به ثمر رسیده این گروه قلیل در برابر لشکر کثیر صهیونیستی، بدیل هسته های مقاومت اسلامی به ابتکار سرمایه گذاران سعودی و با پشتوانه نو سلفیون شکل می گیرد. این جریان که از دورترین نقاط فلیپین و اندونزی تا قلب آفریقا و اروپا یارگیری کرده است به راحتی بازیچه بازی سازان بین المللی نیز قرار گرفته است.
چچن، افغانستان، عراق، پاکستان، اندونزی و به تازگی بوکوحرام نیجریه نمونه هایی هستند که تحرک این تفکر را به خود دیده اند. اسلامی که این نحله عرضه می کند برای گسترش خون می خواهد چرا که زبان مشترکی با دنیای مدرن [به ظاهر] ندارد، هرچند از همه ابزارهای مدرن برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند.

القاعده با بازتولید و بازسازی خود در سوریه اقدام به یارگیری گسترده ای از میان مبارزان چچنی و مسلمانان غیر آسیایی کرد. نیروهای تازه نفسی که در کنار شبه نظامیانی که تجربه جنگ ها و اقدامات ارعابی و تروریستی افغانستان و عراق را داشتند هویت خود را به سرعت پیدا کردند. اگر تاکتیک تونل ها و موشک های دست ساز ارمغان مجاهدان فلسطینی به نیروهای ضد بشار اسد در سوریه بود، نیروهای تازه نفس هم فرصتی برای محق جلوه دادن این جبهه شده بود.
اسامه بن لادن پایان القاعده نبود و این تشکیلات در میدان سوریه توانست ناآزموده های خود در افغانستان و عراق را تجربه کند.
اگر هیچ عکس تایید نشده ای از ملاعمر رهبر طالبان منتشر نشد اما، گروههای تروریستی در سوریه با بهره گیری از دوربین های عکاسی و فیلم برداری و ایجاد شبکه تلویزیونی تلاش کرده ان تئوری «غلبه با وحشت» را عملیاتی و اجرا کنند.
اگر بن لادن به ظاهر به نزاع با امریکا برخاسته بود اما نوسلفیون در قامت داعش نزاع های مذهبی را تنها راه خالص سازی مورد نظر خود می دانند. از این نظر آنها تا اطلاع ثانوی تهدیدی برای اروپا و امریکا به شمار نمی آیند اما قطعا نگرانی بزرگی برای ناظران سکوت کرده هستند.

محدود دانستن القاعده به جریان النصره سوریه را صحیح نمی دانم چرا که اینگونه استراتژی بقای این سازمان زیر سئوال می رود. القاعده در سالهای اخیر نشان داده با راهبری چهره های مختلف توانسته است صورتهای مختلفی از خود نشان دهد و با بازتولید خود در قالب سازمانهایی نوظهور علاوه بر حفظ و ارتقای انگیزه ها رفته رفته سازمان شاخه انگوری خود در مناطق مختلف جهان را طراحی می کند.

ساعت صفر
بشار اسد برای برگزاری انتخاباتی آرام و به دور از هیاهوی جنگ با پخش کردن نیروهای ارتش در سراسر سوریه تمرکز قبلی نیروهای مسلح را شکست. توزیع نیروهای مسلح وفادار به بشار اسد آرامش نسبی را در سراسر سوریه برقرار کرد؛ اما این پایان تحرک گروههای ضد دولتی و تروریست ها بود؟ آنها دو استراتژی، عقب نشینی تاکتیکی و استتار را انتخاب کردند. بازگشت به مرزهای اردن و عراق هم فرصتی برای تجدید قوا به آنها داد و هم مزه پیروزی و برگزیده شدن را به بشار اسد چشاند. اما بازی بزرگ تازه شروع شده است.
جان گرفتن القاعده سابق در هیبت داعش باید بعد از عقب نشینی و استتار در سوریه جای دیگری نشان داده میشد. عراق هم عقبه ای استراتژیک برای نیروهای ضد بشار اسد و مالکی به شمار می آید و هم فرصتی برای رقم خوردن بازی بزرگ است. در این فرضیه، تحرکات داعش در عراق فقط برای عوض کردن زمین بازی است تا نیروهای استتار شده سوریه دوباره ظاهر شده و با کوک کردن ساعت صفر استحکامات ارتش پخش شده وفادار به بشار اسد را بشکنند و به رویای خود برای فتح شام برسند.

بازگشت حزب صدام
در فرضیه دوم، سوریه دیگر زمین بازی القاعده به حساب نمی آید و آنها برای بسط دامنه نفوذ و تحرک خود با توجه به پیش زمینه هایی که در عراق وجود دارد اقدام به حمله های اخیر کرده اند. اینگونه علاوه بر تاثیر گذاری غیر مستقیم بر نظام سیاسی عراق و تحمیل تغییراتی در ساختار سیاسی آن احتمال زمینه چینی برای احیای نظام بعثی با همدستی تکفیریون وجود دارد.

تله ای برای ایران
در فرضیه سوم، هدف اصلی ایران است. غرب به خوبی از خودداری ایران برای ورود به نزاع هایی که رنگ و بوی مذهبی دارد آگاه است. همین می تواند این تصور را برای غرب ایجاد کند که قرار دادن شبح ساختگی داعش در برابر ایران، تهران را به سمت توافقی بزرگ با غرب و مشخصا امریکا برای همراهی و هم پیمانی سوق می دهد. از این جهت داعش شبیه حمله به ایرباس ایرانی پیش از پذیرش قطعنامه 598 است!
اگر اینگونه نشود هم این تصور وجود دارد که ایران مجبوری به جنگی خواهد شد که سربازان دو جبهه مسلمان هستند ولی ماشین اسباب بازی به ظاهر مسلمان داعش از لندن و واشنگتن کنترل می شود. در این فرضیه وقوع هر گونه درگیری میان ایران و این جریان ساختگی آرزوی بر باد رفته امریکا در افغانستان را احیا می کند. بدون شک منازعه ایران با گروهی بدون هویت در قامت امارت طالبان افغانستان می توانست سرآغاز نزاعهای بلند مدت در منطقه باشد اما ایران با خویشتنداری توانست از آن معبر تاریخی گذر کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پيمان A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    100 9
    تأسی صحيح است نه تاثی
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      0 3
      آفرین
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      1 5
      حالا
  • فردوس توسیوند A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    جالب بود
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 1
    فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مرقد امام بسیار روشن شاکله این گروه های تکفیری را نشان داد , ایشان این گروه ها را فریب خورده و دشمن فرعی نامیدند که توسط دشمنان اصلی تحریک میشوند , که در صورت تعرض به کشورمان با مشت اهنین روبرو خواهند شد . اما اینکه مقام معظم رهبری این گروه ها را دشمن فرعی نامیدند به نظر من هشداری است به دشمنان اصلی. من فکر میکنم کشور هایی نظیر عربستان و تعدادی از کشور های عربی حاشیه خلیج فارس که گروه های تکفیری را تامین مالی میکنند خوب میدانند که اگر ایران بخواهد اسیبی از بابت این گروه ها ببیند مشت اهنین نصیب انان نیز خواهد شد .به همین خاطر غرب هرگز نمیتواند با این گروه های تکفیری برای ایران تله درست کند .
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    1 2
    جالب بود ممنون. اما در هر حال باید به این سووال پاسخ بدیم که هدف غایی و نهایی این جوانان آرمان طلب چیست؟ و این هدف غایی تا چه حد با اهداف سران و سرکردگان آنان هماهنگ است آیا به راستی حکومت های حامی و پشت پرده در صدد ایجاد و احیای شیوه خلافت قرون اولیه اسلامی هستند آیا ترکیه با همه تفاوت های غیر قابل انکار به طمع ایجاد چنین حاکمیتی درگیر شده است؟ ایا محدوده این خلافت به اروپا هم خواهد رسید آیا زمینه ها و اسباب این حرکت تمامیت خواهی و آرمان گرایانه فراهم است مطالعه تاریخ گذشته و نقشه خام در سر پرورده این آدم های ظاهرالصلاح به خوبی رهنمون ما خواهد بود امروز شاخه باز تولید شده القاعده در فکر گسترش گستره جغرافیایی خود تا آن سوی اروپا و آفریقا و تا آمریکا هم است اما این تا چه حد به واقعیت نزدیک ا
  • شیعیان افغانستانی مقیم ایران عزیز A1 ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    4 7
    ما به نمایندگی از تمامی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران که اکثرا هم هزاره های بسیار مقید شیعه مذهب هستند آمادگی خود را برای جانفشانی در راه دفاع از ایران اسلامی و ام القرای تشیع و دفاع از آرمانهای آن در برابر هر وهابی سلفی که جرات حمله به ام القرای جهان تشیع را پیدا کند اعلام و بهمین نمکی که چند دهه است با هم و شریکی خورده ایم قسم تا آخرین قطره خون در راه دفاع از ایران عزیز و شیعه و حرم اهل بیت عصمت و طهارت ایستادگی خواهیم کرد
    • ایرانی A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      1 1
      آفرین به برادران مهاجرافغانی واقعا چرا از ظرفیتهای این برادان عزیز که واقعا اکثرا که من میشناسم شیعیان واقعی و دوستدار ایران و ایرانی هستند به خوبی توسط دولت ایران و در جهت منافع ایران استفاده نمیشود
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    1 2
    مطمئنی؟
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    2 10
    به کوری چشم شما یاشاسن بشار اسد
  • ایرانی IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    1 1
    دقیقا به همین دلیل است که اتحادیه اروپا هرروز با سازمان منفور مجاهدین خلق سر میز شام ونهارنرد عشق می بازد اگر مهلکه ای راه افتاد دشنه ی مجاهدین هم اینبار بجای همپیمانی با صدام شریک قافله ی داعش خواهد بود که این گروهک زیر هر خیمه ای که بدنبال جان و مال وناموس ایرانی باشد پناه میبرد
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    2 4
    پارگزاف اخرشو خوندم...صحیح میگه...اینها منتظر ورود ایرانند
  • سین شین A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    1 3
    نتیجه گیری شما درست است منتها ابزار غالب شما برای این نتیجه گیری تئوری توطئه بوده است که ممکن است درست باشد و ممکن است نباشد.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    2 1
    تحلیل بسیار عالی بود جناب فرجامی متاسفانه جای اینگونه تحلیل ها در صدا و سیما خالیست
  • حسین A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    3 0
    اینا بی شک بعد از عراق . سوریه سراغ ما میان ببینید کی گفتم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    8 3
    بی شک داعش و القاعده ساخته دست خود آمریکا و اسرائیا هستند. چطور می شود القاعده که مرکزش در خاور میانه است هزاران کیلومتر دور تر دو هواپیما را به برجهای آمریکا بکوبد ولی تاکنون حتی یک سنگ هم به سمت اسرائیلی که کنار گوش اوست پرتاب نکرده.واقعا الان القاعده برای اسلام خطر ناک تر است یا برای آمریکا و اسرائیل؟
  • محمد IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    2 2
    بسیار منطقی
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    8 2
    خیلی جالب که القاعده یه دونه فشنگ هم به طرف صهیونیستا شلیک نکرده
  • اهوازی IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    4 2
    این بازی هم تمام می شود و خون کسانی که به ناحق ریخته شده و میشود گریبان مسببینش را خواهد گرفت به امید آن روزی هستم که مسلمانان بتوانند چهره واقعی اسلام که با هر گونه خشونت مخالف است نشان دهند و آن زمان است که خواهیم دید مردم فوج فوج به اسلام ناب روی خواهند آورد
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    3 1
    دانشمند ، القاعده رو که عربستان ، آمریکا و اسرائیل ایجاد کردن
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    2 2
    دشمن پشت دروازه ها
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    4 1
    باسلام از آنجایی که وهابیها را انگلیسیها روی کار آوردند با ید مطمئن بود دست غربیها پشت قضایا هست اگر آ مریکا یک مرتبه عراق را خالی می کند فقط به اطمینان همین نیروهای فریب خورده است سرباز داعش را سرباز مسلمان ننامید سرباز انگلیس بنامید غرب برای کشورهای مسلمان برنامه های دراز مدت دارد در خاطرات همفر که وهابیها را روی کار آورد به صراحت گفته شده است با ید درمدت صد سال هیچ اثری از اسلام نماند البته با عنایت خدا و هوشیاری مسلمانان و وحدت آنها این امر هرگز اتفاق نمی افتد . با تشکر
  • بی نام A1 ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    4 3
    لعنت به رژیم عربستان سعودی و امارات و قطر که همه آتش ها از گور همین ها بلند میشه.
  • بی نام EU ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    3 1
    جریانات سلفی بسیار طولانی تر از حزب الله شکل گرفتند. و نسخه تقلیدی از حزب الله نیستند.