۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳

تمدن موعود به تمدنی طبیعی و با ساختارهای سنتی شباهت بیشتری دارد اگر چه واجد خصوصیات و توانمندی هایی است که از سنخ توانمندی های تکنولوژیک مدرن نیست.

در این باره که ساز و کارهای مادی و ساختارهای معیشتی در تمدن مهدوی چگونه است و آیا از سنخ تمدن تکنولويک مدرن است و یا مشابه تمدن طبیعی و سنتی ما قبل مدرن و یا صورت دیگری از تمدن، جز با استناد به برخی روایاتی که از اهل بیت علیهم السلام در این باره وجود دارد، نمی توان سخن گفت. در این روایات هیچ گونه تصریحی دال بر این که تمدن مهدوی از نوع تمدن جدید و یا وجه تشدید شده آن است، وجود ندارد بلکه شواهدی بر خلاف آن موجود است بدین معنا که به نظر می رسد، تمدن موعود به تمدنی طبیعی و با ساختارهای سنتی شباهت بیشتری دارد اگر چه واجد خصوصیات و توانمندی هایی است که از سنخ توانمندی های تکنولوژیک مدرن نیست.

آنچه از روایات متعدد می توان دریافت این است که هم آغاز ظهور و هم دوران استقرار تمدن مهدوی، همراه با معجزات و امدادهای غیبی فراوان است و اگر چه بخشی از روند ظهور و استقرار در بستری عادی جریان پیدا می کند مانند آن که بالاخره نبردهایی بین یاران حضرت و مخالفان او صورت می گیرد اما همه چیز حکایت از آغاز دوره ويژه ای از تاریخ بشری دارد که قرار است خداوند با قدرت فائقه خود مداخله کند و مسیر تاریخ را در جهت خیر و صلح و صلاح و مغلوب کردن شرّ و شیطان قرار دهد. ما در زیر به برخی از این روایات اشاره می کنیم:
1. پيامبراكرم‌ صلي الله عليه و آله: مهدي‌(عج‌) در حالي‌ خروج‌ مي‌كند كه‌ قطعه‌ ابري‌ بالاي‌ سر اوست‌. منادي‌ در آن‌ ابر ندا مي‌كند: اين‌ مهدي‌(عج‌) خليفه‌ خداست‌، از او پيروي‌ كنيد. (کشف الغمه، ج 3 ص 260 / بحارالانوار، ج‌ 51، ص‌ 81)
2. امام‌ باقر عليه السلام: قائم‌(عج‌) ما، با رعب‌، ياري‌ و با پيروزي‌ تأييد مي‌شود. زمين‌ در زير پاي‌ او مي‌پيچد و گنج‌هاي‌ آن‌ براي‌ او آشكار مي‌شود. حكومت‌ او مشرق‌ و مغرب‌ را فرا مي‌گيرد و خداوند دينش‌ را بر همه اديان‌ غالب‌ مي‌گردند، اگرچه‌ مشركان‌، ناخوش‌ دارند. (کمال الدین و تمام النعمه ص 331 / اعلام الوری ، ص 291 / بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌ 191)
3. امام باقر علیه السلام: چون‌ قائم‌ آل‌ محمد صلي الله عليه و آله قيام‌ كند، به‌ هر اقليمي‌، مردي‌ را مي‌فرستد و به‌ او مي‌گويد: فرمان‌ تو در كف‌ دست‌ توست‌، چون‌ با موضوعي‌ مواجه‌ شوي‌ كه‌ از آن‌ سر در نياوري‌ و نفهمي‌، به‌ كف‌ دست‌ خود نظر كن‌ و به‌ هر چه‌ در او بيني‌ عمل‌ نما. و قشوني‌ به‌ قسطنطنيه‌ مي‌فرستد، چون‌ به‌ خليج‌ برسند، چيزي‌ برپاهاي‌ خود مي‌نويسند و روي‌ آب‌ راه‌ مي‌روند، اهل‌ روم‌ {غربیها} آنها را مي‌بينند و مي‌گويند: اينها اصحاب‌ او هستند كه‌ روي‌ آب‌ راه‌ مي‌روند، پس‌ خود او چگونه‌ است‌؟ آن‌گاه‌، دروازه‌هاي‌ شهر را به‌ روي‌ آنها باز خواهند كرد، آنها وارد مي‌شوند و هر چه‌ بخواهند حكم‌ مي‌نمايند. (غیبت نعمانی ص 319 / بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌ 365)
4. امام باقر علیه السلام: اصحاب‌ قائم‌(عج‌)، سيصد و سيزده‌ نفر از فرزندان‌ عجم‌ مي‌باشند، بعضي‌ از ايشان‌ را در روز ... در ابر سوار مي‌كنند، به‌ مكه‌ مي‌برند و بعضي‌ در رختخواب‌ خود خوابيده‌، نابهنگام‌ در مكه‌ ديده‌ مي‌شوند، {با طیّ الارض} بدون‌ ميعاد و سابقه‌ قرارداد. (غیبت نعمانی ص 315، بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌ 365)
5. امام باقر علیه السلام: وقتي‌ قائم‌(عج‌) از مكه‌ قيام‌ كند و عازم‌ كوفه‌ شود، منادي‌ او ندا مي‌كند: هيچ‌ يك‌ از شما خوراكي‌ و آشاميدني‌ برندارد. [مهدي‌ عليه السلام] سنگ‌ موسي‌ عليه السلام را كه‌ دوازده‌ چشمه‌ از او جاري‌ مي‌شود با خود حمل‌ مي‌نمايد، در هر منزلي‌ كه‌ وارد مي‌ شود آن‌ را نصب‌ مي‌كند و چشمه‌ها از او مي‌جوشد. هر گرسنه‌ از آن‌ بخورد، سير و هر تشنه‌، سيراب‌ مي‌شود. اين‌ توشه‌ آنان‌ خواهد بود. (الخرایج و الجرایح، ج 2 ص 690 / بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌ 335)
6. امام باقر علیه السلام: ذوالقرنين‌ را در انتخاب‌ ميان‌ دو ابر، مخّير كردند كه‌ او ابر رام‌ را برگزيد و ابر سخت‌ و سركش‌ براي‌ صاحب‌ شما {حضرت‌ مهدي‌ عليه السلام} ذخيره‌ شد. راوي‌ پرسيد: ابر سركش‌ كدام‌ است‌؟ فرمود: ابري‌ كه‌ در آن‌ رعد و برق‌ و صاعقه‌ است‌، پس‌ صاحب‌ شما بر آن‌ سوار مي‌شود و آن‌ ابر او را در راههاي‌ هفت‌ آسمان‌ و هفت‌ زمين‌، بالا مي‌برد. (بصائرالدرجات‌، ص‌ 29)
7. امام صادق علیه السلام: وقتي‌ قائم‌(عج‌) ما اهل‌ بيت‌ قيام‌ كند، به‌ محله‌اي‌ از كوفه‌ مي‌رود. برپا مي‌ايستد و با دست‌ مبارك‌ خود به‌ جايي‌ اشاره‌ مي‌كند كه‌ بكنيد آنجا را، حفر مي‌نمايند، دوازده‌ هزار شمشير، دوازده‌ هزار زره‌ و دوازده‌ هزار كلاه‌خود از آن‌ خارج‌ مي‌كنند كه‌ به‌ دوازده‌ هزار نفر از عجم‌ و موالي‌ [ايرانيان‌] مي‌پوشاند. (الاختصاص ص 334 / بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌ 377)
8. امام صادق علیه السلام: گويا قائم‌(عج‌) را بر فراز تپه‌اي‌ در كوفه‌ مي‌بينم‌ كه‌ زره‌ رسول‌الله‌ صلي الله عليه و آله را پوشيده‌ است‌... و سوار بر اسبي‌ سياه‌ است‌... و چنان‌ جنبشي‌ ايجاد مي‌كند كه‌ ساكنان‌ هر سرزميني‌ او را در ميان‌ خود مي‌بينند، پرچم‌ رسول‌الله‌ صلي الله عليه و آله را به‌ اهتزاز درمي‌آورد... و هيچ‌ مؤمني‌ باقي‌ نمي‌ماند جز آن‌ كه‌ دلش‌ چون‌ آهن‌ سخت‌ خواهد شد و قدرت‌ چهل‌ مرد را پيدا خواهد كرد... (غیبت نعمانی ص 309 / بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌ 336)
9. امام صادق علیه السلام: هرگاه‌ قائم‌(عج‌) ما قيام‌ كند، خداوند به‌ گوشها و چشمهاي‌ شيعيان‌ ما، قوه‌ و نيرويي‌ بخشد ـ و در حالي‌ كه‌ بين‌ آنها و قائم‌(عج‌) واسطه‌اي‌ {ابزار و رسانه} نباشد ـ با شيعيان‌ ما تكلّم‌ فرمايد و آنها مي‌شنوند و به‌ آن‌ حضرت‌ مي‌نگرند، در حالي‌ كه‌ آن‌ حضرت‌ در مكان‌ خود مي‌باشد. (کافی ج 8 ص 241 /  بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌ 336)
ممكن‌ است‌ كساني‌ اين‌ روايت‌ آخر را مربوط‌ به‌ ماهواره و رسانه‌ تلويزيون‌ بدانند اما سه‌ نكته‌ در متن‌ روايت‌ وجود دارد كه‌ اين‌ برداشت‌ را رد مي‌كند:
1. روايت‌ مي‌گويد هرگاه‌ قائم‌(عج‌) قيام‌ كند، اين‌ اتفاق‌ رخ‌ مي‌دهد، در حالي‌ كه‌ تلويزيون‌ قبل‌ از دوران‌ ظهور، اختراع‌ شده‌ و مورد استفاده‌ قرار گرفته‌ است‌.
2. روایت می کوید: خداوند به‌ چشم‌ و گوش‌ شيعيان‌، توانايي‌اي‌ مي‌دهد كه‌ هر كجا باشند حضرت‌ عليه السلام، با آنان‌ سخن‌ مي‌گويد. بنابراين‌، قدرت‌ ابزاري‌ در اينجا مطرح‌ نيست‌ بلكه‌ قدرت‌ در چشم‌ و گوش‌ شيعيان‌ است‌، ضمن‌ آن‌ كه‌ اختصاص‌ به‌ شيعيان‌ دارد.
3. روايت‌ تصريح‌ مي‌كند اين‌ مخاطبه‌ و گفت‌وگو، بدون‌ واسطه هيچ‌ ابزار و رسانه ای انجام‌ مي‌شود.
از مجموع‌ روايات‌ فوق‌ و دهها روايت‌ ديگر، درمي‌يابيم‌ كه‌ ظهور و حاكميّت‌ حضرت‌ حجت‌ ابن‌ الحسن‌ (عج‌) بر بساط‌ زمين‌، در بستري‌ از آيات‌ و معجزات‌ الهي‌ جريان‌ مي‌يابد و ضمن‌ آن‌ كه‌ جامعه‌ امام‌ زماني‌، دربردارنده‌ شگفتي‌ها و امور خارق‌العاده‌ فراواني‌ است‌، اما هيچ‌ نسبتي‌ بين‌ اين‌ امور با سازوكارهاي‌ مخرب‌، بحران‌زا و تباه‌كننده‌ تمدن‌ جديد وجود ندارد. از خلال‌ اين‌ احاديث‌ روشن‌ مي‌شود كه‌ طومار اين‌ تمدن‌، به‌ دست‌ حضرت‌(عج‌) و يا خود زورمداران‌ بر اثر جنگ‌ جهاني‌، به‌ كلي‌ در هم‌ پيچيده‌ مي‌شود و بشريت‌ به‌ تمدني‌ طبيعي‌، متعادل‌ و متناسب‌ با فطرت‌ انساني‌ دست‌ مي‌يابد كه‌ در عين‌ طبيعي‌ و غيرتكنولوژيك بودن‌، حاوي‌ امكانات‌ و توانمندي‌هاي‌ عظيم‌ مادي‌ و معنوي‌ است‌.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359525

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    6 13
    ضرب‌المثلی هست که میگه هنوز مسجد رو نساخته گداها درش صف کشیدن... حکایت بعضی دوستانه. امام ظهور نفرموده اینا دارن برای حکومت ایشون تعیین تکلیف می‌کنن و احتمالاً مقامات و مناصب رو بین خودشون تقسیم می‌کنن. داداش بذار ایشون بیاد معلوم شه شما جز کدومایی بعداً مشخصات تمدن مهدوی رو تشریح بفرما. این اصطلاح تمدن مهدوی هم از اون اصطلاحات عجیبیه که در سال‌های اخیر تولید شده و نشانه غرب‌گرایی مضاعف تولیدکنندگانشه. زمان شیخ کلینی و مجلسی هم راجع‌به حکومت مهدی موعود با همین ادبیات حرف می‌زدن؟ این چیزایی که میگی عجایب و غرایبیه که در سال‌های اخیر تو همون غرب کثیف، لجن درحال سقوط تولید کردن، شما نمی‌خواید توصیه تاکتیکی به امام زمان بکنی که تکنولوژی خوبه یا نه.
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    22 13
    واقعاً که چه منابع معتبری بحارالانوار
    • انصاری A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      7 1
      دوست عزیز. طعنه نزن. روایات معتبر هم در بحار کم نیست. هر چند که من خودم کتبی که خیلی مو لای درزش نره رو به بحار ترجیح میدم.
  • راد A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    13 4
    از نظر علمای شیعه، جامعۀ آرمانی در آینده است نه در گذشته. نتیجه گیری جناب آقای نصیری از روایات صحیح نیست گذشته از آن که کتاب بحارالانوار فقط برای جمع آوری احادیث نوشته شده است و دلیل نمی شود هر روایتی در آن باشد روایت معتبری باشد. بحث مربوط به آخر الزمان بسیار پیچیده است و فایده ای هم در آن نیست. برای همین علماء نیازی به طرح آن نمی بینند. برداشت افراد از روایات بیشتر حدس و گمان است.
    • قربانی A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      2 0
      این حرف که بحار الانوار صرفا جمع آوری است حرف کاملا غلطی است البته مقصود این نیست که در بحار هیچ حدیث ضعیفی نیست ضمنا تمام احادیثی که در مقاله فوق است بحار از منابعی چون کمال الدین و غیبت نعمانی و ... نقل کرده است
    • انصاری A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      3 1
      فرمایش شما در مورد بعضی روایات بحار درست است. اما خب راه اینکه صحیح و سقیم روایات را هم تشخیص داد وجود داره. بعضی از روایات مندرج در مقاله با تعابیری کم و بیش مشابه در الارشاد شیخ مفید و غیبت نعمانی و....نیز آورده شده. بله بحث مربوط به آخر الزمان پیچیده است. اما فکر کردن بر روی روایات مربوط به این مقطع برای بعضیها و نه همه مفید است. خیلی با بحث معاد در ارتباط است و در یک نظریه جامع در برگیرنده توحید و نبوت و معاد باید حداقل به شکل تئوریک هم به آن پرداخت. بدون دید بر روی مهدویت و قیام حضرت صاحب الامر از درک معاد هم عاجز خواهیم بود. البته این فقط نظر بنده هست.
  • بی نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    7 10
    آیا آنچه گفته شد برداشتی نزدیک به آنچه در نمایش های هالیوودی است نیست
    • انصاری A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      4 1
      جامع روایی بحار الانوار 300 سال پیش از تاسیس هالیوود نوشته شده. شاید اونها از ما یاد گرفته باشند اما ما از اونها یاد نگرفتیم
  • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    18 11
    آقا بس کنید
  • خدام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    9 5
    سلام این بیان ازروایات معصومین بیشتر نشان دهنده دیدگاه های اخباری گری است شما به نص قران یا روایات توجه کنید که به زبان مردم همان زمان صحبت می کنند و استنباط و اجتهاد جهت به روزرسانی معارف الهی و دینی الزامی است
    • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      6 5
      دیدگاه اخباریگری؟؟؟؟؟؟ببخشید این به روز رسانی یا به تعبیر فرنگیها آپدیت کردن معارف الهی چیه؟ معارف از آغاز خلقت بوده و تا قیام قیامت باقی میماند. مگه نرم افزاره که بخوایم آپدیتش کنیم؟
  • ثقلین IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    5 5
    حقیقتا در شان سایت وزین خبر آنلاین نیست که جولانگاه افراد تفکرات اخباری و متحجرانه شود. علمای بزرگ از جمله مرحوم امام رضوان الله علیه کم از دست این "مارهای خوش و خط خال" به تعبیر خودشان ، خون دل نخوردند...
    • محمد A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      0 1
      اگر اندکی با آثار و مقالات استاد معظم و متکلمین بزرگ شیعی آشنایی داشتی آنها را متهم به اخباریگری نمی کردی در شأن این سایت وزین نیست که نظریات افراد بی تقوا و بی سوادی همچون تو را منتشر کند...
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    3 0
    یه سؤال: مگه یاران امام زمان ع شیعیان هستند که امام با ایشان تکلم می‌کنند؟ شیعیان که قربونشون برم اکثرشون وضع خوبی در اخلاق و دانش و انصاف ندارند و تازه، اینهمه آدم خوب در دنیا هست؛ شیعه یا سنی یا مسیحی یا یهودی یا ... پس اونا چی میشن؟ امام با اونا حرف نمیزنه؟ ... مگه نمیگن امام اسلامی را مطرح میکنند که مسلمان‌ها میگن عجب این اسلامه؟ و اگه اینجوریه، پس امام چه بسا با مسلمانها درگیر بشوند؛ با شیعه و سنی
    • انصاری A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      2 0
      در روایت منقول از مفضل بن عمر از حضرت صادق داریم که 15 نفر از کسانی که حضرت را در قیامش یاری میکنند از میان پیروان حضرت موسی هستند. هبوط حضرت عیسی به زمین و اقتدای ایشان در نماز به امام مهدی نیز در روایات هست. بنابراین همه این بزرگان, پیروانشان را به طریق جناب حجة ابن الحسن دعوت خواهند نمود. بنابراین این نعمت وجود ایشان برای همه مردم خواهد بود و نه صرفا برای شیعیان. ضمنا از روایات استفاده میشود که امام و نه صرفا امام مهدی به زبان تمام اهل زمین باذن الله میتواند تکلم کند.که اگر غیر از این بود ماموم بر امام در موضوع زبان امتیاز پیدا میکرد و این محال است. خلاصه ایشان زبان آلمانی و هندی و .. هم میدانند غصه نخورید.نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت.به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد.
  • حامد IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    5 3
    سلام.بنده فارق از متن نویسنده خدمت شما عرض میکنم. بحارالانوار دومین دایره المعارف شیعه بوده و بخش اعظم روایات آن مورد تایید مراجع علمی میباشد. متاسفانه پایین آوردن ارزش این اثر علمی یکی از توطئه های دشمنان شیعه است که به خوبی اجرا شده و گاها حتی کسانی که لباس شیعیان بر تن دارند چنین نسبت ناروایی به این کتاب می زنند. یا حق
  • انصاری A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    3 1
    به نظر من روایات قابل توجهی در باب حوادث عصر ظهور با زبان تمثیل فرموده شده و از جنس مکاشفات برزخیه رسول الله در شب معراج است اما ناظر به حقایق عقلی هست که باید در فهم آن دقت کرد. خداوند فرمود و تلک الامثال نضربها للناس و ما یعقلها الا العالمون و همینطور فرمود :و تلك الامثال نضربها للناس لعلهم يتفكرون. اینها رمزی هست برای تفکر و به حقیقت عقلی آن نمیرسند مگر عقلاء.غالب دوستانی که طعنه زدند به نظر من به این موضوع توجه نداشتند. البته اشتباه نشه منظورم کد و رمزی که امثال دکتر سروش مطرح میکنند نیست.
  • منتظر A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    5 3
    مطلب خیلی خوبی بود. امام زمان که حجت خدا بر زمینه نمیشه ادامه دهنده این تمدن شیطانی مبتنی بر اومانیسم باشه.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    4 2
    ... در حدیث هست که اگه علم بیست و هفت حرف باشه، تا زمان ظهور حضرت فقط دو حرفش کشف شده و بیست و پنج حرف دیگه بعد از ظهور حضرت کشف میشه، اتفقا تکنولوژی در عصر امام زمان جهش فوق العاده میکنه، چیزهایی از علم کشف میشه که اینترنت و موبایل و هواپیما و ماشین و انرژی هسته ای و هر چی که الان جزو تکنولوژی های برتر هستش در مقابلش هیچ به نظر میرسند
  • بی نام RU ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    0 0
    ماشاالله به اين هم هوش ودانائي
  • انصاری1 A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    1 1
    یکی از روایات در باب علائم ظهور در الارشاد شیخ مفید از حضرت صادق نقل میکند:"سلطنت آنان,احتمالا منظور امام بنی عباس است,هنگامی پایان می یابد که مردم در روز جمعه در کوفه هلاک میشوند و گویا هم اکنون میبینم سرهایی را که از بدن جدا کرده و در میان باب الفیل و اصحاب صابون انداخته اند." به نظرم این روایت ناظر به حمله مغول به عراق و سقوط سلطنت عباسی هست که توسط امام پیشگویی شده بود. خب این حادثه اتفاق افتاده و از علایم ظهور هم بوده اما ظهور اتفاق نیفتاده. با نظر به روایات دیگر هم مشابه این را میبینیم.دلیل چیست؟تصور میکنم خیلی از این روایات فقط ناظر به حوادث پیش از ظهور است و البته علامت هم هست اما اصلا گفته نشده که "همه" این علامتها نشانه نزدیک بودن زمان ظهور است.اما ....ادامه......
  • انصاری 2 A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    1 1
    اما خب علامتی مثل کشته شدن نفس زکیه علامتی بر نزدیکی ظهور است. کسوف خورشید در نیمه ماه رمضان و خسوف ماه در آخر ماه هم از علایمی هست که امام باقر فرمودند از هبوط آدم تا زمان رخداد آن اتفاق نیفتاده. اما این هم علامت نزدیکی ظهور نیست. صرفا یکی از رخدادهای زمان غیبت امام است. به نظرم اگر روایات تفسیر به رای نشود و مصرانه دنبال تطبیق روایت بر حوادث فعلی نباشندحاوی نکات ارزنده ای هست که یه عده را از ساده لوحی و سرکار بودن نجات خواهد داد.یا حق