یک کارشناس مسائل بین الملی معتقد است مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا می تواند راهکارهایی برای حل اختلاف ها را پیش پای دو طرف قرار دهد.

حسین بهشتی پور در گفت وگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که مذاکرات غیر منتظره آمریکا با مقامات جمهوری اسلامی ایران به این معنا است که آمریکا به دنبال رسیدن به توافق است، گفت: بله، آمریکایی ها چون انتخابات مهمی در آبان ماه دارند به شدت دنبال این هستند که با ایران به توافق برسند و این توافق را به عنوان یک امتیاز در تبلیغات انتخاباتی خود مطرح کنند.

یکی از پایگاه های خبری اخیرا به نقل از سایت دبکا نوشت: هیئت اعزامی آمریکا به سوئیس برای گفتگوی مستقیم با مقامات ایران از کاخ سفید این دستور را دریافت کرده است که« میز مذاکرات را دست خالی ترک نکند.»

بهشتی پور معتقد است حزب دموکرات یکی از مهمترین مشکلات آمریکا را بر خلاف جمهوری خواهان از طریق دیپلماتیک حل و فصل کرده است ، در حالی که سیاست جمهوری خواهان دو جنگ را به آمریکایی ها تحمیل و هزاران دلار به مالیات دهندگان ضرر زد.ضمن اینکه چهره آمریکا در عرصه بین الملل هم تخریب شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات مستقیم ممکن است آمریکا را از زیاده خواهی هایش دور کند، گفت: مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 طولانی تر از اینها است و نمی شود با یکی دو جلسه، هم چیز را پایان یافته تلقی کرد؛ اما از آنجا که در مذاکرات وین 4 نوشتن پیش نویس نهایی مذاکرات آغاز نشد، در وین 5 هم مشخص نیست که مذاکرات به آنچه مد نظر آمریکا برسد و مذاکرات مستقیم راهی برای خروج از این بن بست است.
دور جدید مذاکرات هسته ای قرار است از 26 خرداد ماه در وین آغاز شود.

بهشتی پور که معتقد است مذاکرات دو جانبه ایران با امریکا، فرانسه، روسیه و آلمان می تواند موجب پیشرفت دور جدید مذاکرات شود، خاطر نشان کرد: این امر بستگی به آن دارد که آمریکا دست از زیاده خواهی هایش درباره توان موشکی ایران بردارد چرا که این مساله ارتباطی به موضوع پرونده هسته ای ایران ندارد.ضمن اینکه در توافق ژنو هم اشاره ای به این موضوع نشده است.
وی ادامه داد: آمریکا با برداشت موسع از توافق ژنو بر مبنای تحریم ها می خواهد برخی موضوعات که جزو خطوط قرمز ایران است را وارد مذاکرات کند.
بهشتی پورکه پیش بینی می کند توافق ژنو تمدید شود، خاطر نشان کرد: دیدار های مستقیم مقامات ایران با اعضای 1+5 می تواند از حجم اختلاف ها کم کند، اما نمی تواند همه مسائل را حل کند؛ این مذاکرات می تواند راهکارهایی برای حل اختلاف های موجود باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باید ما خود را باید برای یک مذاکرات طولانی مدت آماده کنیم، اظهار داشت:باید این طولانی مدت بودن را  تعریف کنیم. اگر برداشت از این سخن به این معنی باشد که با مذاکرات ده ساله مواجه باشیم، حتما این طور نیست ، اما این مذاکرات بیش از یک سال طول نخواهد کشید.
/۲۹212

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس عبدی مقدم منش A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    13 7
    آخه آمریکایی ها اصلا ایران رو میشناسن که بخاطرش به کسی رای بدن دچار غرور کاذب شدین
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    3 8
    حسین بهشتی پور ...گفت: بله، آمریکایی ها چون انتخابات مهمی در آبان ماه دارند به شدت دنبال این هستند که با ایران به توافق برسند و این توافق را به عنوان یک امتیاز در تبلیغات انتخاباتی خود مطرح کنند....وی ادامه داد: آمریکا با برداشت موسع از توافق ژنو بر مبنای تحریم ها می خواهد برخی موضوعات که جزو خطوط قرمز ایران است را وارد مذاکرات کند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    7 0
    بهتره تا دير نشده كشور ما يه سري پنبه ها رو از گوشش در بياره و مدام بر طبل دشمني با امريكا نكوبه و به جاش فكري به حال گسترش و نفوذ افراطيگري ديني در اطراف مرزهايمان بكنه، ما بيش از هميشه و بيش از امريكا به توافق نياز داريم، سانسور ميكني اما حقيقته