ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه فرانسه گفت که اگر ایران می‌خواهد به توافق نهایی با قدرت‌های جهانی دست پیدا کند باید از خواسته خود برای داشتن هزاران سانتریفیوژ دست بکشد.

لوران فابیوس در گفت‌وگو با یک شبکه رادیوی فرانسوی با اشاره به یکی از اختلافات اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ تاکید کرد که ایران تنها باید چند صد سانتریفیوژ داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران در حال حاضر حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ نصب شده دارد که ۱۰ هزارتای آن فعالیت دارند. این کشور تاکید دارد که برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت صلح‌آمیز دارد و هرگونه اتهام برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.

ایران هم‌چنین می‌گوید که برای توسعه ظرفیت تکنولوژی هسته‌ای خود برای تامین سوخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای، نیازمند حفظ این تعداد سانتریفیوژ و حتی افزایش آن است.

پاریس مدت‌هاست که در مذاکرات ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان موضعی بسیار سخت پیش گرفته است.

این کشورها در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که براساس آن ایران متعهد شد در ازای کاهش برخی تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورده است. این کشورها هم‌چنین طبق این توافق فرصت دارند تا ضرب‌الاجل ۲۰ ژوییه به توافق جامع نهایی دست پیدا کنند.

هم‌اکنون مقامات ایران و آمریکا دیدارهای دوجانبه‌ای را در ژنو در چارچوب مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برگزار کرده‌اند تا بتوانند تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران را به نتیجه مطلوب برسانند.

مقامات فرانسوی نیز قرار است روز چهارشنبه پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در هفته جاری، با مقامات ایرانی نشستی دوجانبه در ژنو برگزار کنند.

وزیر خارجه فرانسه هم‌چنین اظهار کرد که ما هنوز بر روی مساله تعداد سانتریفیوژها که اجازه غنی‌سازی اورانیوم را می‌دهد، دارای اختلاف هستیم.

وی افزود: ما می‌گوییم که ایران تنها می‌تواند چند سانتریفیوژ داشته باشد اما ایرانی‌ها خواستار هزاران سانتریفیوژ هستند و ما در نقطه مشترک قرار نداریم.

فابیوس در سخنانش مشخص نکرد که منظور او موضع فرانسه است یا تمام کشورهای عضو گروه ۱+۵.

فابیوس در ادامه بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران، متذکر شد: مسلم است که اگر ایرانی‌ها بر موضع خود پافشاری کنند، بدین معنی که هزاران سانتریفیوژ را حتی اگر تاکید کنند به دنبال بمب اتم نیستند، در اختیار داشته باشند، در این صورت، سوال این است که آیا ایران به معنای واقعی حاضر است به تلاش‌های خود برای ساخت بمب اتم پایان دهد یا خیر؟

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    فقط دنبال وارد شدن پژو هستند۰۰۰۰ تا کوتاه نیامدند پژو را وارد نکنید
  • مهدي A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    95 9
    ديگه چي ؟ خجالت نكش بگو
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    78 10
    حیف اینجا چاپ نمیکنن وگرنه 1 چیز مناسب بهت میگفتم،تعارفف نکن بگوو چیز دیگه ای نمیخوای؟؟
  • نریمان IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    1 1
    بمیر عزیزم ... شمایین که باید از زیاده خواهی‌ دست بکشین