یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است با توجه به پشروی نیروهای تروریستی داعش در استان های انبار و موصل وضعیت امنیتی عراق به شدت وخیم شده و این کشور بر لبه شمشیر حرکت می کند.

حسن هانی زاده در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه نیروهای داعش توانسته اند در یک حرکت برق آسا استانداری، فرودگاه و برخی از دانشگاه های موصل را تصرف کنند گفت وسعت این حمله و دستاوردهای فعلی آن برای داعش نشان دهنده برنامه ریزی قبلی برای این اقدام است و بدون تردید نیروهای داعش در این عملیات ازحمایت نیروهای داخلی و خارجی بهره وافری برده اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان جدی بودن این تحرک داعش گفت : بدون تردید یک بازی سیاسی کثیف پشت پرده این اقدام در جریان است که عواملی در داخل و عواملی در خارج آن را هدایت و حمایت می کنند.

هانی زاده در تشریح اهداف گردانندگان این بازی گفت: عربستان سعودی و قطر مشخصا علیه دولت مالکی توطئه می کنند و به نیروهای مخالف او اعم از سیاسی و تروریست ها کمک های نظامی و مالی بعمل می آورند که یکی از اصلی ترین هدف آنها نیز سرنگون کردن یا دست کم تضعیف دولت شیعی در عراق است.

او سپس با اشاره به اظهارات اخیر ناجه المیزان مشاور اسامه النجیفی یکی از مخالفان دولت نوری مالکی در خصوص تحرکات داعش گفت: این فرد اعلام کرده است که داعش اکنون مناطق سنی نشین انبار و موصل را هدف گرفته و برای مبارزه و ریشه کن کردن این گروه تروریستی نیاز به روی کار آمدن یک دولت سنی است.

هانی زاده در ادامه به خبرآنلاین گفت: این عده از مخالفان دولت مالکی و دولت شیعی در عراق با استفاده از شرایط پیش آمده سعی در ناکارآمد جلوه دادن دولت شیعی دارند و بهانه آنها این است که یک دولت شیعی نمی تواند با تروریست های سنی بجنگند چرا که شائبه جنگ فرقه ای و مذهبی را ایجاد می کند حال آنکه اگر یک دولت سنی در عراق روی کار بیاید می تواند با قاطعیت تمام و بدون پیش آمدن این شائبه تروریست های داعشی را نابود کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با غیرطبیعی خواندن وضعیت موصل و اقدام داعش در حمله به مراکز کلیدی این استان گفت حتی ممکن است طرح کودتایی در جریان باشد که لزوم هوشیاری و احتیاط بیشتر چه از سوی دولت نوری مالکی و چه از سوی سایر احزاب شیعیه را تشدید می کند.
هانی زاده در ادامه با اشاره به اینکه مالکی در لحظات سرنوشت سازی قرار گرفته است گفت: مالکی از سویی درگیر مسائل سیاسی برای باقی ماندن در قدرت است و از سویی با بازی هایی که از داخل و خارج از مرزهایش طراحی شده درگیر است . با این همه اگر او بتواند به موقع نسبت به این تحرکات واکنش نشان داده و داعش را سرکوب و از موصل و انبار بیرون کند شانس موفقیت او برای تصدی پست نخست وزیری برای سومین بار به شدت افزایش می یابد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین تاکید کرد در چنین شرایطی که متاسفانه همه گروه های سیاسی عراق اعم از سنی و شیعه در برابر یکدیگر صف آرایی کرده اند زمینه های لازم برای توطئه و نفوذ کشورهای منطقه علیه عراق و جولان دادن عوامل عربستان سعودی و قطر در این کشور فراهم شده است که لازم است دست کم گروه های شیعی با یکدیگر متحد باشندو اجازه ندهند سرنوشت عراق به سمتی برود که از دل آن ناکارآمدی شیعیان در اداره کشور و حفظ امنیت استنتاج شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    13 10
    متاسفانه دستگاه دیپلماسی ایران خیلی ضعیف عمل کرد وبه جای تقویت وپشتیبانی مالکی ومتقاعدکردن گروه حکیم وصدر جهت اتحادوحمایت ازدولت درجنگ باداعش به دنبال ایجاددولتی جدیددرعراق است که این امرفعلا برای کسانی که ایران به دنبال اوناس نشدنیه ازطرف دیگر این تفرقه وناهماهنگی فضارادراختیارعربستان وقطرقرارداده تاباتقویت داعش به اهدافشون برسند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    6 2
    این تحلیل سست است مبتنی بر نگاه گروه های مخالف و در عین حال تایید پنهان حرکت مخالفان مخصوصا گروه های تروریستی مثل داعش مسئله اینه که مردم یک سرزمین ولو مخالف حاکمیت فعلی هرگز اجازه نمی دهند که عده ایی با کشورگشایی سرزمین شان را اشغال کرده در عین حال وانمود کنند دوست آن ها هستند سنی های عراق و سوریه به خوبی می دانند که این دایه های مهربان تر از مادر هم نمی توانند اقدام موثری برای آن ها پیش بیاورند مگر یک نوع انتقام گیری گور از دولت فعلی همین طور آن ها به خوبی می دانند که روی کارآمدن این گروه های وابسته تروریستی دیگر جایی برای نفوذ و تایید آن ها حتی در خاک خودشان باقی نمی گذارد و حتما تایید می کنند که زیر سلطه یک دولت شیعی وطنی باشند بسی بهتر از یک دولت سنی غیر وطنی که در صورت دوم مستعمره عربس
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    10 0
    ادامه از قبل که در آن صورت مستعمره عربستان خواهند شد و خود مستعمره بودن یعنی زیر سلطه بودن در شرایط فعلی دولت فعلی عراق می تواند با تایید بعضی خواسته و نظرات داخلی و اعطای بعضی اختیارات استانی و قبیله ایی حس همدلی و همیاری را میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی و کل مردم عراق اعم از مسلمان و غیر مسلمان بیفزاید و عوض تاکید بر توان و قدرت مانور شیعی خود از همه مردم کمک بخواهد اذعان به ناتوانی در کنترل شرایط جز به کمک مردم بسی بهتر از پز توانمندی بدون مردم است لذا در غلتیدن در بستر این نوع تحلیل ها با پایه سست و بینان فکری طرف جنگ یعنی عربستان و ... زمینه را برای تایید حرف های آنان فراهم می کند دولت می تواند با کمک از کشورهای منطقه درگیر مثل ترکیه و سوریه و اعطای امتیاز به آن ها این غائله را ختم ک
  • بی نام EU ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    22 5
    ناکارآمدی دولت المالکی محرزه حالا سنی باشه یا شیعه.
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    19 6
    دمکراسی قدرت رو به شیعیان داد که در اکثریت هستند. و اینها میخوان با زور اسلحه و خودروهای بمب گذاری شده در اماکن عمومی و جلیقه های انتحاری قدرت رو پس بگیرند.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      1 0
      این طور نیست این ویترین مسئله است در یک ساختار قبیله ایی نژاد قومیت و ... حرف اول را می زند خلاص