مقایسه 8 سال دولت احمدی نژاد و یک سال دولت روحانی /چه بودیم چه شدیم

تنها نرخ تورم در دولت بازدهم 9.8 درصد کاهش یافته است.

احمد کشاورز: گزارش پیش روی تلاش می کند 8 سال فعالیت اقتصادی دولت های نهم و دهم را با یکسال فعالیت دولت یازدهم در شاخص های کلان اقتصادی قیاس کند. اطلاعات این گزارش همگی از آمارهای رسمی استخراج شده است.

اشتغال و بیکاری در دولت دهم: حل مشکل بیکاری، ایجاد سالانه چند صد هزار شغل و ریشه کن کردن بیکاری تا پایان کار دولت قبل یکی از شعارهای اصلی محمود احمدی نژاد بود، شعاری که بعد از گذشت حدود 8 سال از دوره ریاست جمهوری او در دو دوره متوالی این روزها می توان آن را به محک آزمایش گذاشت. طبق آمارهای رسمی مرکز آمار ایران در ابتدای شروع کار دولت محمود احمدی نژاد در سال 84 جمعیت شاغل کشور20 میلیون و 618 هزار و 579 نفر بوده که در پایان سال 91 این عدد به 21 میلیون و 160 هزار و 887 نفر رسیده است و این آمار نشان می دهد در طول این حدود 8 سال تنها 542 هزار و 308 نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده است. البته آمارهاي غيررسمي تاکيد دارند طي سال هاي گذشته تنها 71 هزار شغل ايجاد شده است.

همچنین منابع مستقل غیر دولتی و کارشناسان هم حتی این آمار را بسیار پایین تر می دانند، به طور مثال دکتر نیلی، اقتصاددان معتقد است دولت گذشته به صورت میانگین تنها توانسته سالانه 14 هزار شغل جدید ایجاد کند. درحال حاضر جمعیت بیکار کشور بیش از 3 میلیون 100 هزار نفر است که از بین آن ها بیش از 2 میلیون 100 هزار نفر مرد و یک میلیون نفر زن هستند. نرخ بيکاري در مناطق شهري به 8/13 درصد، در مناطق روستايي به 2/8 درصد و براي جوانان 15 تا 24 سال به 9/26 درصد و20 تا 30 ساله به 6/28 درصد رسيده است.

همچنین درحال حاضر سالانه 900 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی از بین بیش از 4 میلیون دانشجوی کشور با اتمام دوران تحصیل دانشگاهی هم به جمعیت جویای کار کشور افزوده می شوند و بسیاری از آن ها نمی توانند کاری پیدا کنند؛ طبق آمارها 33 درصد بيکاران تحصیل کرده در رشته هاي علوم اجتماعي، بازرگاني و حقوق و 43 درصد در رشته های مهندسی تحصیل کرده اند.

البته با وجود همه این آمارها محمود احمدی نژاد در بسیاری از سفرهای استانی به مناطق مختلف کشور از ایجاد چند میلیون فرصت شغلی در طول این سال ها خبر داده است و از بنگاه های زودبازده به عنوان  مهم ترین برنامه دولت برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال نام برده است تا جایی که طبق آمار بانک مرکزی در سال های گذشته 28 هزار میلیارد تومان منابع بانکی به صدها هزار طرح و متقاضی اشتغال زایی کوچک به صورت تسهیلات پرداخت شده است. اما به اعتقاد کارشناسان این تسهیلات نتوانسته است به اشتغال زایی در کشور تبدیل شود و گزارش های منتشر شده از سوی دولت نشان می دهد 60 درصد منابع اختصاص داده شده به طرح های بنگاه های زود بازده از مسیر اصلی خود منحرف شده اند.

اما دولت دهم در سال های گذشته درحالی نتوانسته است از سد مشکل بیکاری عبور کند که به دلیل افزایش قیمت نفت و درآمدهای بیش از 700میلیارد دلاری از فروش نفت و همچنین پتانسیل های مختلف کشور از نظر ذخایر طبیعی و نیروی انسانی جوان می توانست در این زمینه خیز بزرگی بردارد.

ایران دارای جمعیت بسیار جوانی است ، طبق آخرین سرشماری جمعیت کشور، حدود 35 درصد جمعیت کشور یعنی بیش از 24 میلیون نفر بین 20 تا 35 سال سن دارند و این نشان می دهد درصورتی که نرخ بیکاری مدیریت نشود و برنامه جامعه برای اشتغال درکشور وجود نداشته باشد در سال های آینده کشور با سونامی بیکاری و چالش های بعد از آن رو به رو می شود. چالش هایی که هم اکنون زنگ خطر آن به صدا درآمده است و افزایش آمار طلاق به 5 طلاق از 10 ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج و ارتکاب جرائم گوناگون نشانه هایی از آن است.

دولت يازدهم: نرخ بيکاري در دولت يازدهم در قياس با دولت دهم قدري بهبود يافته است. هنوز اتفاق بزرگي در مورد کاهش بيکاري رخ نداده است ولي دولت اميدوار است با رشد اقتصادي بيشتر مقدمات کاهش بيکاري را مهيا کند.

تورم و دولت دهم: در طول 8 سال دولت نهم و دهم نرخ تورم در کشور چند برابر شده است به شکلی که نرخ تورم که در سال 84، 14درصد  بود در پایان سال 91 به حدود 31 درصد رسید که در 30 سال گذشته بی سابقه بود و حتی در سال های جنگ هم تجربه نشده بود. طبق آمار بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه هم در سال 91 به 6/46 درصد و اين عدد در فصل بهار به 38 درصد  رسید. میزان نرخ تورم طبق پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس در سال جاری هم به طور متوسط 34 درصد خواهد بود.

طبق آمار مركز آمار كشور نرخ تورم  12 ماه گروه اصلي «مواد خوراكي» در سال 91،  46.7 درصد، نرح تورم 12 ماه گروه عمده «خوراكي،آشاميدني و دخانيات» 47 درصد و نرخ تورم 12 ماه گروه عمده «كالاهاي غير خوراكي و خدمات» معادل 23.8 درصد بوده است همچنین گزارش بانک مرکزي نشان مي دهد در برخي استان هاي محروم ميزان نرخ تورم هم بيش از استان هاي دیگر بوده است. برای مثال نرخ تورم در استان چهارمحال و بختياري در سال 91 ، 7/43 درصد، گلستان 7/44 درصد، بوشهر 9/43 درصد، خراسان جنوبي 2/44 درصد و خراسان شمالي 3/46 درصد بوده است. مرکز آمار ايران اعلام کرده است طي 7 سال و سه ماه گذشته یعنی از ماه های اولیه روی کار آمدن دولت قيمت کالاهاي اساسي 281 درصد رشد داشته است. در همين دوره زماني مقایسه تورم در دهک های مختلف جمعیتی نشان می دهد، تورم در دهک اول 6/8 درصد و در دهک دوم 16 درصد بوده است درحالی که دهک نهم 6/13 درصد و دهک دهم 25/12 درصد تورم را در زندگی خود تجربه کرده اند.

دولت يازدهم: نرخ تورم در دولت يازدهم 9.8 درصد در قياس با دولت دهم کاهش يافته است. دولت اميدوار است اين عدد را به 15 درصد کاهش و نرخ تورم 25 درصدي برساند.

خط فقر و دولت دهم: شعار عدالت و کاهش فاصله طبقاتی یکی دیگر از ايده هاي اصلی دولت قبل از زمان روی کار آمدن در 8 سال گذشته بوده است تا جایی که « دولت عدالت محور» به محور اصلی شعارهای دولت تبدیل شد و محمود احمدی نژاد از توجه ویژه به اقشار کم درآمد و کم شدن خط فقر گفت.

براساس برآورد کارشناسان و مرکز آمار ايران که در سال 91 انجام گرفته، حداقل حقوق تنها کفاف 10 روز زندگي در شهرهاي بزرگ مانند تهران را مي داد. همچنين ميزان کسري بودجه خانوار به صورت ماهيانه و میانگین در کشور 400 هزار تومان برآورد شده بود. سرانه درآمدي کل کشور ساليانه 13 ميليون تومان بود که اين عدد با تورم 31 درصدي کفاف زندگي شهري را نمي داد. رشد 38 درصدي قيمت روغن نباتي، 40 درصدي قيمت برنج و ساير اقلام غذايي نشان داده که اصلي ترين بحران زندگي شهري درايران معيشت بود.

از سوي ديگر عدد خط فقر در شهرهاي بزرگ از طرف شوراي عالي کار، يک ميليون و 500 هزار تومان اعلام شده و براساس تحقيقي که صورت گرفته حداقل 18 درصد مردم ايران زیر خط فقرمطلق زندگي مي کردند. ضريب جيني هم معیار مقایسه اقتصادی دیگری است که چگونگي توزيع ثروت ميان شهروندان را نشان می دهد و هر اندازه به سمت يک ميل کند نابرابري بيشتر را نشان مي دهد. ضريب جيني ايران در سال 91 و  92 حدود 58 صدم درصد بود و بر اساس آمار صندوق بین المللی پول ایران در ميان کشورهاي جهان از نظر اين شاخص در جایگاه 88 قرار دارد. در سال های گذشته هزینه ناخالص خانوار هم از 6 میلیون تومان در سال 84 بر اساس آمار بانک مرکزی به حدود 14 میلیون تومان در ابتدای سال 89 افزایش یافته است یعنی در 6 سال حدود 3/2 برابر شده است.

روند افزایش ناهنجاری ها اجتماعی مانند اعتیاد و انواع جرائم خود یکی از نشانه های افزایش بی عدالتی و افزایش فقر است به شکلی که ایران از نظر تعداد زندانی ها در جهان رتبه 8 را دارد و در حال حاضر 250 هزار نفر در کشور زندانی هستند یعنی از هر 100 هزار نفر ایرانی حدود 250 نفر در زندان به سر می برند که 60 درصد آن ها به دلیل جرائم مرتبط با مواد مخدر زندانی شده اند.

دولت يازدهم: کاهش نرخ تورم در دولت يازدهم قدري وضعيت زندگي مردم را بهبود بخشيده است. در صورتي که اين شرايط تداوم پيدا کند مي توان به بهبود وضعيت زندگي مردم اميدوار بود با اين حال هنوز عدد دقيقي از وضعيت خط فقر اعلام نشده است.

فساد و ناکارآمدی اداری در دولت دهم: طبق آمار سازمان غیر دولتی شفافیت بین الملل درباره فساد مالی و اداری ایران با 13 رتبه تنزل نسبت به سال 90 در سال 91 از بین 174 کشور جهان در رتبه 133 قرار گرفت و از سوی دیگر بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول از میان 144 کشور جهان دررتبه 125 قرار گرفت. همچنین ایران از نظر فضای کسب و کارهم در بین 15 کشور منطقه خاورمیانه بعد از کشورهای جنگ زده افغانستان و عراق در جایگاه 13 قرار دارد. ساعت کار مفید در ایران 20 دقیقه در روز است. میزان روزهای تعطیل در ایران هم نسبت به کشورهای دیگر چندین برابر است.

در نگاهی دیگر بانک جهانی هم طي آخرین گزارش خود از وضعیت کارآمدی دولت ها، به ایران نمره 9/38 را داده است، این عدد به هر میزان به 100 نزدیک تر باشد دلالت بر کارآمدی بیشتر دارد. بانک جهانی نسبت به داده های سال 2011 شاخص کارآمدی در کشورها را تهیه کرده و طبق این برآورد ایران در میان کشورهای خاورمیانه بعد از عراق و یمن در انتهای جدول قرار دارد. هر دولت در شاخص کارآمدی بر اساس اطلاعات سال 2011 تهیه شده است. این شاخص ارقامی از صفر تا 100 را دربرمی گیرد که هر چه نمره دولتی بیشتر باشد دلالت بر کارآمدی بیشتر آن دولت در مقایسه با سایر دولت های خاورمیانه دارد.

دولت يازدهم: دولت تلاش کرده با اقداماتي مانند ابلاغيه برخورد با دانه درشت ها و همچنين اعلام اسامي 575 بدهکار بزرگ بانکي به قوه قضاييه در مقابل تداوم فساد ايستادگي کند. در صورتي که اين اقدامات به نتيجه مطلوبي برسد، وضعيت شاخص فساد بهبود مي يابد.

تحریم و دولت دهم: دستابی به آمار و میزان خسارت دقیق تحریم ها بر اقتصاد ایران کار دشواری است. بعد از افزایش تحریم های اقتصادی به خصوص تحریم بانک، نفت، حمل و نقل دریایی و بیمه میزان درآمد کشتيراني به کمتر از یک میلیارد دلار در سال کاهش پیدا کرده است و تجارت کشور را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است به شکلی که هزینه تجارت دریایی که 92 درصد میزان تجارت کشور را به خود اختصاص می دهد، 100 درصد افزایش یافته است و تعداد کشتي های ايران درآب هاي بين المللي به 169 فروند کاهش يافته است. همچنین هزینه های تامین مالی تجارت خارجی کشور از حدود 2 درصد به حدود 7 درصد رسیده است.

اما بزرگ ترین تاثیر تحریم ها به اقتصاد کشور را می توان در کاهش شدید درآمدهای نفتی دید، در یک سال گذشته و بعد از شروع تحریم خرید نفت از ایران، میزان فروش و صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه کاهش یافته و نصف شده و در همین دوره زمانی وصول درآمدهای نفتی ایران 43 درصد کاهش یافته است و بخشی از درآمدهای نفتی ایران به جای انتقال وجه دلاری به کشور به دلیل تحریم ها با کالاهای دیگر تهاترشده است. کاهش شدید درآمدهای نفتی در سال 91 باعث شد تا دولت با کسری بودجه 53 هزار میلیارد تومانی مواجه شود.

دولت يازدهم: تحريم ها در دولت يازدهم پس از مذاکرات هسته اي کاهش قابل توجهي يافته و حداقل بخشي از پول هاي بلوکه شده ايران در کشورهاي غربي به اقتصاد کشور بازگشته است.

جرائم اقتصادی و دولت دهم: حجم تخلفات، پرونده ها و جرائم اقتصادی در کشورها یکی دیگر از معیارهایی است که نشان دهنده میزان پویایی اقتصادی در یک کشور است. هر چقدر تعداد پرونده های قضایی اقتصادی و درصد کلاهبرداری ها و چک های برگشتی در یک کشور بالاتر باشد، بیانگر پایین بودن میزان اعتماد اقتصادی و جدی نبودن اخلاق کسب و کار در آن کشور است. موضوعی که افزایش تعداد پرونده های جرائم اقتصادی و تعداد چک های برگشتی درایران به خوبی آن را نشان می دهد. در طول 8 سال گذشته شاخص اخلاق کسب و کار و اعتبار اقتصادی به شدت آسیب دیده و جو بی اعتمادی در بازار اقتصادی جای آن را گرفته است. سال 84 آمار تعداد چک های برگشتی سالانه 5/3 میلیون عدد بود که 5 سال بعد در سال 89 به 5/5 میلیون افزایش یافت و در سال 91 تعداد این چک های برگشتی به بیش از 5/6 میلیون رسید. در سال 91 به صورت میانگین روزانه 18 هزار عدد چک به ارزش 123 میلیارد تومان برگشت خورده است. طبق آمار بانک مرکزی تعداد چک های برگشتی در طول 13 سال گذشته رشد 1603 برابری را نشان می دهد که خود بیان گرافول اخلاق کسب و کار و افزایش بی اعتمادی اقتصادی است.

در نگاهی دیگر افزایش تعداد پرونده های قضایی و مفاسد اقتصادی و پرونده های کلان اختلاس مانند اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و افزایش کلاهبرداری هم نشان دهنده شرایط اخلاق کسب و کار است. براساس گزارش نیروی انتظامی تعداد پرونده های کلاهبرداری و سرقت به خصوص سرقت خرد در سال گذشته 26 درصد رشد داشته است. طبق گفته فرمانده نیروی انتظامی اسماعیل احمدی مقدم مشکلات اقتصادی به افزایش کلاهبرداری و پرونده های قضایی اقتصادی دامن زده است و در6 ماه پایانی سال 91 ، 9 هزار و 700 پرونده کلاهبرداری به ثبت رسیده و 6 هزار نفر به جرم کلاهبرداری دستگیر شده اند. بیشترین کلاهبرداری ها به ترتیب در استان های تهران، البرز و آذربایجان شرقی و کمترین آنها در استان های ایلام، زنجان و سیستان و بلوچستان انجام شده است.

دولت يازدهم: پس از برخورد با مفاسد اقتصادي يکي از اهداف پيش روي دولت يازدهم برخورد با تخلفات اداري بوده است. هنوز نتيجه اي از عملکرد دولت در اين حوزه منتشر نشده است.

هدفمندی یارانه ها و دولت دهم: «جراحی بزرگ اقتصادی» عنوانی است که محمود احمدی نژاد پیش از شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به این طرح داد و اعلام کرد با اجرای این قانون بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور برای همیشه حل می شود و فاصله طبقاتی در کشور به شدت کاهش می یابد، اتفاقاتی که البته با گذشت حدود دو سال و نیم از شروع اجرای این قانون به دلیل درست اجرا نشدن تنها درحرف باقی مانده است. دولت از سال 1389 تا کنون 100 هزار ميليارد تومان يارانه نقدي به مردم پرداخت کرده است و 74ميليون و 939 هزار و 202 نفردرحال حاضر درکشور يارانه نقدی مي گيرند.

طبق قانون هدفمندی یارانه ها که از نیمه دوم سال 1389 به اجرا گذاشته شد دولت همزمان با پرداخت یارانه نقدی باید 30 درصد یارانه تولید را هم پرداخت می کرد و عدم پرداخت این یارانه به تولید کنندگان باعث بالارفتن شدید هزینه های جاری واحدهای صنعتی و چند برابر شدن قیمت انرژی و سوخت در این واحدها شده است و در نهایت تعطیلی و کاهش شدید تولید را به دنبال داشته است.

بررسی که در نیمه دوم سال 90 یعنی یک سال بعد از شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در10 هزار و 895 واحد و بنگاه صنعتی در 10 استان کشور انجام شده نشان می دهد که بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها 7/17 درصد بنگاه های اقتصادی نیمه فعال، 23 درصد غیرفعال، 6/42 درصد فعال و 4 درصد هم وضعیتی نا معلوم دارند. طبق این بررسی بیش از نیمی ازبنگاه ها و تولیدی بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها به حالت تعطیل و یا نیمه فعال در آمده اند و کمی بیش از 40 درصد شهرک های صنعتی و بنگاه ها فعال هستند.

از سوی دیگر علاوه بر رکود تولید پرداخت یارانه ها به افزایش نقدینگی و افزایش تورم هم دامن زده است به شکلی که تورم از 10 درصد در زمان شروع اجرای این قانون روندی به شدت صعودی پیدا کرد و در کمتر از یک سال بعد در آبان 90 به 8/19 درصد و در پایان سال 91 به 31 درصد رسید، یعنی در دو سال و نیم، تورم سه برابر شده است. همچنین طبق آمار بانک مرکزی بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و باتوجه به عدم پرداخت یارانه تولید، هزینه های تولید بعد از اجرای این قانون 33 درصد افزایش یافته است. به اعتقاد کارشناسان عدم اجرای درست قانون هدفمندی یارانه ها و سلیقه ای عمل کردن دولت در اجرای این قانون باعث شده است تا هدفمندی یارانه ها با خود چالش های بسیاری را به دنبال داشته باشد و به انحراف کشیده شود. اجرای مراحل بعدی قانون هدفمندی یارانه ها و ادامه پرداخت یارانه نقدی باتوجه به مشکلات اقتصادی و کسری بودجه درکشور یکی از چالش های اصلی رئیس جمهوری خواهد بود که بعد از محمود احمدی نژاد سکان مدیریت اجرایی کشور را در دست خواهد گرفت.

  دولت يازدهم: با اجراي فاز دوم طرح هدفمندي يارانه ها دولت گام بزرگي در راه اصلاح روش پرداخت يارانه در اقتصاد ايران برداشته است. اولين نتيجه نيز تخصيص 10 هزار ميليارد تومان براي کمک به واحدهاي توليدي بوده است. نتيجه اين اقدام دولت بزودي در اقتصاد ايران نمايان مي شود.

بدهي و دولت دهم: دولت قبل  درحالی تا حدود دو ماه دیگربه پایان راه 8 ساله خود می رسد و اداره امورکشور را به دولت بعدی تحویل می دهد که بزرگترین بدهکار کشور محسوب می شود و یکی از مشکلات اصلی اقتصادی دولت آینده بازپرداخت بدهی های این دولت به بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و پیمانکاری، به بخش های دولتی دیگر مانند تامین اجتماعی و بانک ها خواهد بود.  دراسفند ماه سال 84 و در زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد میزان کل بدهی‌های بخش دولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی کشور معادل 11 هزار و 240 میلیارد تومان بوده است. این میزان در آذر ماه سال 91، به رقم 53 هزار و 207 میلیارد تومان افزایش یافته است. این روند حاکی از این است که در بازه زمانی از اسفند 84 تا آذر 91، به میزان 41 هزارو 67 میلیارد تومان برحجم بدهی بخش دولتی به بانک‌ های کشور افزوده شده است، یعنی حدود 4.7 برابر شده و رشد 373 درصدی داشته است و همه این بدهی ها در دوره ای بر اقتصاد کشور تحمیل شده که دولت بیشترین درآمدهای نفتی را نسبت به دولت های گذشته داشته است.

میزان مطالبات معوق و بدهی دولت به بخش های خصوصی، پیمانکاران خصوصی، شهرداری ها و حتی سازمان های بیمه دولتی مانند تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی هم به شدت در 8 سال گذشته افزایش یافته است و درحال حاضر دولت طبق نظر منابع مختلف بین 30 تا 60 هزار میلیارد تومان به این بخش های خصوصی و دستگاه ها هم بدهکار است. افزایش بدهی های دولتی باعث شده است بسیاری از پیمانکاران بخش خصوصی مجبور به تعطیلی پروژه ها شوند و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و بسیاری از فعالان بخش خصوصی هم به دلیل نبود سرمایه در گردش با چالش در بخش تولید و پرداخت وام های خود مواجه شده اند مانند تولید کنندگان بخش خصوصی برق.    

دولت يازدهم: حداقل بخش مهمي از پرداخت بدهي هاي دولت دهم به دولت يازدهم منتقل شده است.

تولید و دولت دهم: رونق تولید داخلی درکشور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ، تولیدات خارجی، افزایش درآمدهای غیرنفتی ، بالارفتن میزان صادرات غیرنفتی و افزایش اشتغال و رونق اقتصادی را در کشور به دنبال خواهد داشت، از همین رو شاهد بودیم که در روزهای رقابت های انتخاباتی هر یک از 8 کاندیدای ریاست جمهوری رونق و افزایش تولید و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را در اولویت محورهای شعارهای خود قرار داده بودند. به اعتقاد کارشناسان یکی از اصلی ترین شاخص ها در اقتصاد برای سنجش میزان رونق اقتصادی در هر کشوری شرایط تولید است که در حال حاضر در ایران روندی به شدت نزولی دارد. در دولت های نهم و دهم به خصوص در دولت دهم به دلایلی همچون اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها، افزایش هزینه های تولید در بخش های گوناگون، مشکلات واردات مواد اولیه، تحریم ها و نوسانات قیمت ارز به شدت تولید کاهش یافته و بسیاری از مراکز تولیدی تعطیل شده اند و یا با حداقل ظرفیت کار می کنند. همین موضوع باعث شده که رشد اقتصادی هم در کشور منفی شود.

اما وضعیت تولید و رکود در این بخش زمانی عیان تر می شود که به آمارهای ارائه شده در این زمینه که ازسوی مراکز رسمی و کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی ارائه شده، توجه کرد. برای مثال تنها طی یک سال گذشته ميزان توليد خودرو در کشور کاهش 52 درصدي را تجربه کرده است در شرایطی که خودروسازي 3 درصد توليدناخالص داخلي و يک و نيم درصد ارزش افزوده بخش صنعت کشوررا پوشش مي دهد.

همچنین ارزش پروانه هاي بهره برداري بخش صنعت که در سال 1387 حدود 227 هزار ميليارد ريال بوده است در سال 1388 و 1390 به 190 هزار ميليارد تومان کاهش يافته است. یعنی ارزش سرمايه گذاري های جديد در حوزه صنعت 50 درصد کم شده است. علاوه بر این ها آمارهای رسمی نشان می دهد از سال 89 تا 91 حدود 4 هزار تولیدی و کارخانه صنعتی کوچک و بزرگ در کشور تعطیل شده است. فرآیند توسعه در 90 درصد بنگاه های صنعتی کشور متوقف شده، فروش کالاهای صنعتی به میزان 70 درصد کاهش یافته و به صورت میانگین 40 درصد مراکز صنعتی در شهرک های صنعتی تعطیل شده اند و 20 درصد هم با حداقل ظرفیت کار می کنند. آمارهای ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم بیانگر آن است که در سال 1391 حدود 1750 واحد صنعتی دچاراختلال در تولید شده اند و ناگزیر شدند نیروی کار خود را تعدیل کنند.

دولت يازدهم: افزايش 101 درصدي توليد خودرو و رسيدن رشد اقتصادي به عدد صفر درصد و پيش بيني رسيدن به رشد 2 درصدي تا پايان سال 93 نشان مي دهد که دولت يازدهم در جهت بهبود وضعيت اقتصادي کشور تلاش مي کند.

معوقات بانکی و دولت دهم: پویایی و رشد اقتصادی در کشورها بدون رونق بانک ها و افزایش سرمایه گذاری و چرخش سرمایه در بانک ها و افزایش منابع برای ارائه تسهیلات به فعالان بخش خصوصی و اقتصادی حاصل نمی شود اما در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران بالارفتن میزان مطالبات و معوقات بانکی است. طبق آمار بانک مرکزی میزان معوقات بانکی و مطالبات پرداخت نشده از مرز 80 هزار میلیارد تومان هم گذشته است و میزان معوقات بانکی از سال 84 و زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد تا سال 91 به میزان 1500 درصد رشد یافته و 16 برابر شده است که بیشترین حجم مطالبات پرداخت نشده هم با 53 هزار میلیارد تومان مربوط به دولت است و مابقی معوقات مربوط به مردم و فعالان بخش خصوصی و مراکز تولیدی و صنعتی است. مراکز تولیدی و صنعتی به خصوص در بخش خصوصی به دلایل مختلف اقتصادی همچون پایین آمدن تولید و درآمدها، مشکلات ورود سرمایه مالی از خارج از کشور و یا نبود نقدینگی و نه پرداختن طلب هایی که ازدولت دارند، در ماه های گذشته برای پرداخت وام های خود با مشکلات بسیار رو به رو بوده اند و حتی خواستار تنفس در زمان بازپرداخت وام های خود شده اند.

افزایش معوقات بانکی در حال حاضر روندی به شدت صعودی دارد به شکلی که طبق آمار بانک مرکزی به صورت میانگین در یک ماه بیش از9 هزار میلیارد تومان به حجم معوقات بانکی افزوده می شود. درده ماه نخست سال 91 میزان معوقات بانکی در کشور 5/19 درصد بوده است.  درهمين مدت ريسک پرداخت وام هاي بانکي هم به دلیل میزان معوقات به 25 درصد افزایش پیدا کرد. آمارها نشان می دهد 18 درصد منابعی که از بانک ها خارج می شود دیگر به سیستم بانکی کشور باز نمی گردد.

دولت يازدهم:  سيستم بانکي کشور چندين روش را براي بهبود وضعيت اقتصادي کشور پيش گرفته است. يکي از اين مکانيزم ها تشويق بدهکاران به پرداخت بدهي هايشان است. از سوي ديگر اسامي بدهکاران نيز به قوه قضاييه اعلام شده است. حداقل به گفته مديران بانکي دولت با جديت وصول مطالبات گذشته را دنبال مي کند.

نقدینگی و دولت دهم: براساس آمارهاي بانک مرکزي تا يکسال قبل در هر ثانيه 3 ميليون و 252 هزار تومان، هردقيقه 195 ميليون تومان، هر ساعت 11 ميليارد و 711 ميليون تومان، هر روز 281 ميليارد تومان، هر هفته يک هزار و 967 هزار ميليارد تومان و هر ماه 8 هزار و 589 ميليارد تومان بر میزان نقدینگی کشور افزوده می شود. یکی از رکوردهایی که در دوران 8 ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در کشور شکسته شده ، رشد نقدینگی است. شاخصی که نشان می دهد تا چه اندازه جریان پول در اقتصاد کشور از مسير اصلی منحرف شده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد کشور سال گذشته 8/30 درصد بوده است و در 12 ماه سال 91 نسبت به سال 90 حجم آن 108 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یافته و سرعت رشد نقدينگي هم ماهيانه در سال 91 بين 3 تا 9 درصد بوده است.

طبق آماربانک مرکزی میزان نقدینگی در کشور سال گذشته از 466 هزار و 700 میلیارد تومان عبور کرد که رقمی بی سابقه در اقتصاد ایران محسوب می شود. میزان نقدینگی کشور در سال 84 و شروع دولت محمود احمدی نژاد 70 هزار میلیارد تومان بوده است و در طول این سال ها حدود 400 هزار میلیارد تومان به حجم آن افزوده شده؛ یعنی حدود 8/7 برابر شده است.  پیش بینی می شود رشد نقدینگی تا پایان سال جاری به 510 هزار میلیارد تومان برسد. به اعتقاد کارشناسان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، بی ثباتی در بازار، بزرگ شدن دولت و بدهی های دولتی، نوسانات ارزی و ارائه تسهیلات بدون نظارت به طرح های زودبازده از جمله مهمترین دلایل رشد نقدینگی بوده است که تاثیر مستقیم بسیاری روی افزایش تورم در کشور داشته است. در دولت نهم و دهم ساليانه 9/26 درصد به حجم نقدينگي کشور افزوده شده و یکی از اولویت های دولت آینده باید کنترل نقدینگی و جهت دهی میزان نقدینگی فعلی به سمت تولید است. البته در فرودين ماه 5/1 درصد از حجم نقدينگي کشور کم شده است.

دولت يازدهم: سرعت رشد نقدينگي در دولت يازدهم تا حدود قابل توجهي متوقف شده است. به همين دليل هم نرخ تورم روند نزولي پيدا کرده و دولت اميد دارد طي ماه هاي آينده نيز با کنترل بيشتر نقدينگي سرعت رشد اين شاخص مهم اقتصادي را کاهش دهد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 158
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    دولت های نهم و دهم که اصلاً قابل تعریف نیستند که با دولت دیگری مقایسه شوند، هرچه بود، پسرفت مطلق بود
    • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      من نمی دونم شما تو مغزتون چی می گذره؟زمان خاتمی و هاشمی هم اقتصاد و. مملکت گل و بلبل نبود که احمدی نژاد خرابش کرده باشه این مملکت جهان سومی از اول همین بوده . چند سال بعد هم می گید یادتونه احمدی نژاد عجب آدم خوبی بود؟
    • سیا A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      نتایج اعمال و اهداف این دولت یازدم را باید 8 سال دیگر بررسی کنیم، فعلا" که این دولت اجازه کاهش قیمت دلار آزاد را نداده است و حتی جلوی سیر نزولی آنرا هم پارسال گرفت. هزینه های دولتی را هم تا 50 افزایش داد برای مثال هزینه صدور گواهینامه رانندگی از 10 هزار تومان به 15 هزار تومان افزایش یافت، هزینه های انرژی و ... را هم که زیادتر کردند، ارزش افزوده واردات را که قرار بود 1 اضافه شود 2 اضافه کردند هزینه ترخیص کالاهای وارداتی هم همینطور بین 25 تا 50 افطایش داده اند. شیب ملایم قیمت بنزین را هم که دیدیم یعنی شیب 75، راستی گوشت راسته گوسفندی کیلویی45 هزارتومان شده پارسال همین موقع 27 هزار تومان بود.
    • جهان A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      دوست عزیز مطمعن باش هیچ وقت به خوبی از احمدی نژاد یاد نخواهد شد چه در ایران چه در خارج از ایران.واقعا باید مردم ما در یک زمان به خود خوری برسند که از احمدی نژاد یاد نیک کنند
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
      مگر اینکه خورشید از غرب طلوع کنه مابگیم احمدی نژاد چه آدم خوبی بوده
  • سیدعباس A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    با آرزوی سلامتی و سعادت برای دولت اعتدال و امید
    • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      97 74
      این دوست ها که منفی میدن نظرشون اینکه سلامتی دولت به خطر بیفته؟
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
      امیدت بزودی تبدیل به ناامیدی میشود دوست عزیز مرکز تحقیقات امور مجلس بررسی کرده دولت احمدی نژاد پرتحرک ترین و دولت رو حانی تنبل ترین دولتها در طول تاریخ انقلاب بوده اند
  • بی نام EU ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    لطفا امار را نمودار كنيد
    • arash A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
      14 6
      خودتون رو اذیت نکنین .ما تو فقریم .هیچکارشم نمیشه کرد هرکه فکر خودشه
  • ashkan A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    خدا کند این پول ها به اقتصاد کشور بازگردد نه اینکه سر از جیب بابک زنجانی ها و جزایری ها و... دربیاورد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    در موفقیت دکتر روحانی شکی نیست یعنی اصلا قابل قیاس نیستند اما متاسفانه اکثر مردم ایران دنبال فرد هوچی گر هستند یکی که بگه آی مردم بردند آقازاده ها یردند امیدوارم دکتر روحانی 3سال دیگر هم رای بیاورد
    • 010101010 A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      عزیز من بزار این 3 سال هم بگذره بعد ببینیم چه گلی به سر مردم میزنه...میخوام ببینم اگه روحانی هم مثل بعضیا بشه بازم ازش طرفداری میکنی...متاسفانه اکثر مردم که شما هم شامل حالشون میشید دیدشون تا نوک دماغشون بیشتر نیست...
    • کمیل IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      زحمتی که آقای دکتر احمدی نژاد برای این آب و خاک در مقوله اقتصادی مرحمت فرمودند،بجای ثبت در کتاب گینس باید قاب کرد زد توی لوور فرانسه،انحلال سازمان ریشه دار برنامه و بودجه،انحلال شورای پول و ارزی،و تازه ایشون درصددد انحلال بانک مرکزی هم بودند،وقت نبود،چون روزی چند هزار نفر ساعت مطالعات فرا دانشی اجازه نمیداد.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      مگه غیر از این بوده؟ همان دانشجویانی که ادعای روشنفکری دارند خاتمی را با هو کردن بدرقه کردند. البته خودشات هم مقصر هستند نباید مماشات بکنند و نباید به بهانه های حفظ نظام و از این دست مسائل را با مردم در میان نگذارند. اگر نظام اعتماد مردم را بدست بیارد مانند کوه استوار خواهد بود. فساد بلای جانمان شده و این از زیاده خواهی برخی از همین دلواپسان است
    • میرزا A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      44 29
      مرده بدم زنده شدم گریه بدم خنده شدم..دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم...بازم بگو؟بگم؟بگم؟
    • امين1 IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      آقاي بي نام هنوز زود است كه دولت يازدهم را دولت موفق بدانيم كما اين كه دولت اول احمدي نژاد هم حال روز بهتري داشت وبعدها با شروع تحريم ها اقتصاد كشور به ورطه نابودي افتاد اما به واقع سياست خارجي دولت روحاني الحق بدرستي عمل نموده وبا همين رشد درآينده شاهد تحولات بهتري خواهيم بود ولي درباب اقتصاد فعلا خبر خاصي نيست بنابراين عجله نكنيد
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      57 39
      دقيقا.ملت دنبال يكي ميگردن كه معجزه كنه. اميدوارم به حدي از واقع بيني برسن و دور بعد نرن به يكي مثل احمدي نژاد دوباره راي بدن بعد همون اش و همون كاسه شه.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      49 15
      تورم در اواخر دوران هاشمی نزدیک 50 درصد بود چرا آمار غلط می دین؟؟؟ یادمون نرفته هنوز کسایی رو که همین حرفارو در مورد دولت هاشمی می زدنما از خدامونه که مشکلات مملکت حل شه ولی تا حالا هیچ دولتی اقدامی اساسی برای حل ریشه ا ی مشکلات نکرده. خبر جان چاپ کن
    • ناشناس A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      55 28
      آقا امین 1 درسته که تحریمها باعث خیلی از مشکلات در کشور شد ام این نکته یادت رفته که وقتی مارو داشتن تحریم میکردن خود آقای احمدی نژاد گفت : این تحریمها ورق پاره هایی بیش نیستن حالا بیاد به این ورق پاره ها جواب بده بعد از اون همین تحریمها اقتصاد ایران رو به بدترین حالت خودش رسونده یعنی اگه با کشوری جنگ میکردیم اینهمه خسارت از لحاظ مالی به کشور وارد نمیشد از همه مهمتر اینکه شخصیت آقای احمدی نژاد بیشتر جنجال آفرینی بود تا ساختن یک کشور
    • پشیمان IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      50 21
      لطفا نظر من را منتشر کنید این امار ها مغرضانه است در دولت روحانی که خود من به او رای دادم با نهایت تاسف جلوی استخدام ها گرفته شد..بخشنامه معاون اول ریاست جمهوری مبنی بر توقف تمامی استخدامی ها و تعلیف و درنهایت لغو آن که تمامی مراحلش بر اساس قانون بوده است ظلم بزرگی در حق جوانان مملکت بوده است.ما که در ازمون شرکت کردیم مصاحبه رفتیم،چرا یک شخص می تواند جلوی حرکت فانونمصوب نامه دولترا بگیرد و کسی هم صدایش در نمی اید....مگر نه انکه تنها مرجع ابطال ایین نامه هاو بخشنامه های دولتی قانون دیوان عدالت اداری است.چگونه مصوبات دولت احمدی نژاد توسط یک نفر ابطال می شوند ولی مصوبات هویدا تا زمانیکه توسط مرجع قانونی ابطال نشدن بعد انقلاب هم اجرا می شد؟؟پشیمانم...پشیمان
    • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      43 43
      اقای امین 1 دولت احمدی نژاد شروع خوبی نداشت فقط به دلیل نداشتن تجربه کار خاصی نکرد و ما تا ثیرات دولت آقای خاتمی را در دولت احمدی نژاد میدیدم
  • حمیدرضا A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    یه فرق دیگم دارن،اونم اینه که تو اون 8 سال هیچ کسی دلواپس نبود ولی یکباره تو این یک سال دلواپسان مردم ظهور کردن.چقدر دلسوز داشتیمو خودمون خبر نداشتیم
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      89 30
      دلواپسان نا مردها
    • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      63 23
      به نکته خوبی اشاره کردی
  • حجی حسن بیک IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    من به تیم اقتصادی دولت نمره مثبت می دم با شروع سال جدید انتظار می رفت قیمتها مثل سالهای گذشته خیلی بالا برود ولی خوشبختانه این اتفاق نیفتاد
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      49 18
      مثل اینکه در سفره آماده می نشینی و خبر از قیمتها میوه و دیگر مواد غذایی ، اجاره خانه و خرید خانه بالا رفتن ارز و ... نداری. شب و صبح ات بخیر.
    • اکبر IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      57 15
      مثل اینکه تو آفریقا زندگی میکنیا پس این گرونیا چیه؟؟؟؟؟؟
    • حجی حسن بیک IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      23 31
      اقای اکبر خان ایرانیم اتفاقآ داخل بازار هم هستم گرانی میراث دولت قبلی است که بادادن وامهایی بیحساب وکتاب نقدینگی را زیاد کرد وفاتح اقتصاد کشور راخواند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    اقای روحانی ما پشتیبان شما هستیم
  • توسیوند A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    البته دولت خاتمی هم موفق بود
  • سعید IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    البته خانمهای خانه دار هم در دولت قبلی در آمار شاغلین معرفی شدند .
    • کاوه TR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      25 15
      هاهاهاها.خیلی با حال بود.
    • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      22 9
      توی این آمار هم شاغل حساب میشن عزیز کلا نظام ارائه آمار توی ایرن فاکتور های جالبی داره برا خودش
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    آیا ارز ارزانتر شد ؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      70 25
      دوست عزيز فرار بود نرخ ارز ثابت بمونه در درجه اول كه تقريبا انجام شده
    • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      38 90
      اونایی که برای گرونی ارز منفی دادن یعنی اونجاشون از این کامنت سوخته. چونکه ارز ارزان نشد و همه چیز گران و گرانتر شده.
    • امیرحسین A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      87 35
      بله که ارزانتر شد از 4000 تومان رسید به 3200 تومان
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      88 25
      بله شد از 3700 تومان اومد 3000 تومان و با اجرای مرحله دوم یارانه ها کمی گرانتر شد. میگو بخور برای حافظه خوبه
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      76 20
      نه ولی سه برابر هم نشد
    • مهرداد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      88 28
      همین که مثل دوره نکبت 8 ساله 5 برابر نشد کلاهتو بنداز هوا گل پسر ، دنبال چی هستید شما دلواپسان ؟ بنده خدا دیگه ته این دیگ چیزی نمونده که به شما هم چیزی برسه .... خدا عاقبتونو بخیر کنه
    • کاوه A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      نه عزیز ارز 1000 تومانی نشد 4000 تومان.
    • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      65 15
      آقای دلواپس غصه نخور
    • م A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      14 8
      هه
    • siavash NL ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      48 44
      ... اگه احمدی نژاد مونده بود ارز الان 3 برابر بود... حداقل روحانی جلوی بیشتر شدن نرخ ارز رو گرفت بی سواد
    • حسین A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      16 11
      بله شد البته اگر خودمان را به نفهمی نزنیم
    • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      12 16
      نه ولي گرون هم نشد. اگر يكي از اتفاقاتي كه در اين چند ماه در جهان افتاد در ٨ سال پيش افتاده بود الان دلار ٦ تومن شده بود.
    • rational US ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      15 14
      کاهش نرخ ارز پدیده مطلوبی نیست، باعث میشه که کالاهای خارجی ارزون تر از کالاهای مشابه داخلی بشن، تولید کننده داخلی که قیمتش با تورم زیاد میشه نمیتونه رقابت کنه پس به سمت ورشکستگی میره.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      29 18
      دلاری که احمدی نژاد از 900 تومان به 3500 رساند بله هم ارزان شد و هم به ثبات رسید
    • amir A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      17 10
      مهمتر از ارزان شدن ثبات و عدم نوسان نرخ ارز است،چرا که با نوسان داشتن ارز هیچ تاجری دست به تجارت نمیبرد و مدام شیب صعودی قیمت ها ادامه پیدا میکند. یادمون نرفته با رسیدن دلار به ۴۱۰۰تومن بازار تهران تعطیل شد‌و تظاهرات به راه افتاد.الان هم همان تحریم های گذشته وجود داره اما ارز پس از ثبات ۳۰۰۰تومانی بر پله ۳۳۰۰تومانی تکیه زد که هم اکنون ۳۲۱۰تومن معامله میشود.تا اینجای کار که تنها دولت پس از انقلاب است که ارزش پول ملی را به میزان ۲۰٪ افزایش داده.
    • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      9 12
      بله ارزونتر شد.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      14 10
      اره. بالا 4 هزار تومن بودا. حافظتون ضعیفه انگار
    • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      66 28
      بله و خدا را شکر رکود تورم هم در حال از بین رفتن هست
    • محمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      9 11
      قرار نبود ارزون بشه قرار بود قیمتش ثابت بمونه که تقریبا مونده یک اقتصاد سالم و پویا یعنی ثبات در قیمت ها
    • بی نام GB ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      9 8
      شايد ارزونتر نشد اما تصاعدي هم بالا نرفت. فرداست كه كيهان و اقاي خاتمي و اقاي علم الهدي جواب اين مقايسه رو بدن.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      5 4
      بله
    • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      12 9
      عزیزم شما هنوز معنای تورم رو نمیدونی. ارز ارزان نشده ولی گران هم نشده، این یعنی کاهش تورم. دقت کن کاهش تورم ارزان شدن نیست بلکه کاهش رشد قیمت است.
    • بله A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      13 12
      دلار الان 10000 تومنه مگه ؟ به جلیلی رای میدادین تا رنگ دلار بالای 10 هزار تومن رو هم به چشمتون میومد. دقیقا از همین مدل تز ها بود که احمدی نژاد رو رییس جمهور کرد.
    • محسن GB ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      11 3
      حالا یه امسال شما نرو آنتالیا طوری میشه؟
  • فرهاد A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    یاد نمودارهای سال 88 و آنان که میگفتند آمار دولت را زیر سوال نبرید بخیر
  • مجيد IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    95 28
    هنوز ابعاد خيانتها و جنايات دولت نهم و دهم تماما مشخص نشده تاريخ ثابت خواهد كرد خبر آنلاين لطفا چاپ كن
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    41 39
    روحانی مچکریم. خدایا یاری اش کن.
  • mobin A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    متاسفم برای ادمهای که هشت سال مملکت به فلاکت رسوندن صد رحمت به قاجار که تو صذ سال خیانت کردند ولی ...........؟
    • رویا A1 ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      31 22
      آقا مبین می شه لطفا بگین بابت چی متشکرین ؟ افزایش قیمت حامل های انرژی بنزین؟ آب؟ برق؟گاز؟کدومش؟؟؟ افزایش نا محسوس نرخ تورم افزایش 100 و کاهش 5 و اعلام 5 به عنوان کاهش نرخ تورم؟؟؟ مذاکراتی که تا حالا به هیچ جایی نرسیده و فقط دلار به بهانه ی ماموریت تو جیب آقایون کرده؟؟؟؟؟؟؟ افزایش اشتغال؟؟؟؟؟؟ خدا رو شکر که تو کشور انسان های قانع انقدر زیادن
  • مو IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    31 48
    خیلی جالبه هههه دولت يازدهم: تحريم ها در دولت يازدهم پس از مذاکرات هسته اي کاهش قابل توجهي يافته و حداقل بخشي از پول هاي بلوکه شده ايران در کشورهاي غربي به اقتصاد کشور بازگشته است.. من دیگه حرفی ندارم..هههه
  • سپهر A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    37 52
    باسلام و احترام شما که معتقد به اعتدال هستید چرا از نمایش نظرات مخالفین جلوگیری میکنید. ای کاش همینطور که میگید باشه ولی نیست..... یه فلش بک به سبد کالا بزنید . یه فلش بک دیگه به پیام تبریک ؟ تبریک واسه چی اقای رئیس جمهور به رهبری بزنید. راستی یه فلش بک دیگه به شیب ملایم قیمت بنزین هم بزنید دیگه فلش بک نزنید چون زیاده شاید خسته بشید. میدونم نظر من نمایش داده نمیشه و این همه چیز رو نشون میده
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    32 21
    قابل توجه دلواپسا
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    69 20
    آمار دروغ پردازیهای دولت نهم و دهما را هم باید میگفتید
  • جلیل IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    63 83
    خجالت نمی کشید این همه دروغ میگید؟ کجا نرخ تورم کاهش پیدا کرده؟ اولا تورم کاهش پیدا نکرده و دولت میگه رشد تورم مثلا سال گذشته 30 درصد بود امسال شده 18 درصد با این حرفها قصد داره سر ملت رو شیره بماله اولا قیمتها به طور هیجانی و حبابی افزایش داشته بود وطبیعی بود که این حباب تخلیه بشه و اصلا ربطی به موفقیت دولت نداره در ثانی ماشین گران شده یا ارزان؟ قراره گوشت 7500 تومان بشه دولت قبل علیرغم تحریم میلیونها مسکن ساخت و کسانی رو که حتی خواب خانه دار شدن رو نمی دیدند خانه دار کرد که این دولت مثل اسراییل خرابش کرد این دولت ادعا میکنه بیکاری کم شده در حالیکه بیکاری کم نشده میزان جمعیت فعال به دلیل کاهش جمعیت کمتر شده و این رو به حساب کاهش بیکاری میذاره در هر صورت براتون متاسفم
    • محمد اول A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      9 10
      حمایت بدون منطق ار احمدی نژاد چشمان تان را کور کرده هرچند خود را با بصیرت بخوانید اولا احمدی نژاد میلیون ها خانه نساخت نهایتا چند هزار واحد مسکن مهر که البته در جای خود ارزشمند است ثانیا روحانی هیچ خانه احمدی نژاد ساخته را خراب نکرد بلکه بسیاری از واحد های مسکن مهر بعد از مدتی خراب شدند. خدارا شکر که دولت احمدی نژاد به سر آمد وگرنه امروز دلار را باید یالاتر از 5هزار و 6 هزار و حتی بالاتر می خریدی. ضمنا خرابه ای که احمدی نژاد ساخته نهایتا با 8 سال کار شبانه روزی به زمان سال 88 می رسد نه 84 چه برسد به گران نشدن و حتی ارزان شدن قیمت ها
    • علی A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
      0 2
      شما که جون میدی برا اخمدی نژاد جونت خونه هایی که ساختن همش پوکه . چرا فساد های مالی و پاداش به دورو اطرافیانشو نمیبینی کار هم درست نکرد همش میگفت نامه بنویسید ولی گوش نمیداد . بیشتر بخون یه سرچ بزن فساد مالی این اقارو ببین چی میاره سرت دود میکشه .
  • بابك IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    39 28
    بسيار مقايسه غير كارشناسانه و غرض آلودي است چرا كه به اقدامات انجام شده دولت قبل و دولت جديد نپرداخه معلوم است وقتي راهي ساخته نشود مسكني بنا نشود مبارزه اي انجام نشود همه چي آروم مشه
  • محمدرضا A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    88 41
    احمدی نژاد کمر به داغون کردن کشور بسته بود.
  • محمد A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    32 8
    سلام. همانطور که شما نوشته ایید آما ارقام دولت قبل موجود و قابل ارزیابی است. اما دولت فعلی کاری نمی کند که بشود آن را ذکر و مقایسه کرد. بهبود شاخص ها درزیمنه هایی شکل گرفته که دولت کارها را متوقفکرده است. از روز انتخابات تا به دست گیری دولت یازدهم 7درصد تورم کاهش یافت. میدونید این یعنی چه؟ یعنی سه ماه کارشکنی صورت نگرفته و تورم کاهش یافته است.
  • بی نام TR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    53 22
    هر چه دولت خاتمی رشته بود همه را دولتهای نهم و دهم پنبه کرد به طوری که با کمال تاسف وقتی تورم 25 درصد میشود خوشحال میشویم اقدامات دولت یازدهم در زمینه های مختلف اقتصادی مطلوب است و روند مطلوبی را نشان میدهد که البته در بسیاری موارد نتایج خود را در دراز مدت نشان خواهد داد.
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    34 9
    سلام آنچه عیان است چه حاجت به بیان است...
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    40 79
    یکسال اول احمدی نژاد خیلی بهتر از روحانی بود.
    • سعادت A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      27 21
      دلیلش اینه که خاتمی دولت رو با تورم 10 درصد و رشد اقتصادی 6 تحویل احمدی نژاد داد و روحانی دولت رو با تورم حدود 50 درصد و رشد اقتصادی6 تحویل گرفت...متوجه شدی جانم؟
    • بی نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      18 17
      به خاطر زمینه خوب کشور در زمان سید بود
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    48 23
    اون 8 سال کبوس وحشتناکی بود که امیدوارم دیگه تکرار نشه ولی از خبر آنلاین انتظار میره نسبت به آمار دولت یازدهم هم واقع گرایانه تر صحبت کنه و با سند و مدرک میزان پیشرفت رو نشون بده ما طرفدارای متعصبی نیستیم و بهتره یه کم انتقادی تر راجع به دولت 11 هم حرف بزنیم
  • امیر علی A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    88 40
    به نظر من بهترین کارنامه را دولت خاتمی داشته است .در حوزه اقتصاد، روابط بین الملل ، آزادی های اجتماعی و مطبوعات آزاد دستاوردهای دولت ایشان با هیچ دوره ای قابل قیاس نیست. فراموش نشود که قیمت نفت در ابتدای دولت خاتمی 20 دلار و در پایان آن 38 دلار بود.
  • شرکتی منطقه ویژه عسلویه A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    55 72
    احمدی نژاد هرچی که بود،مخالف سرمایه داران بود و برای همین تبدیل وضعیت شرکتی ها رو شروع کرد تا حق ما به جیب پیمانکار نره ولی از شانس ما همینکه نوبت به ما رسید این دولت روی کار آمد و دستپاچه برای اینکه جیب پیمانکار از حق ما خالی نشه برچسب غیرقانونی بودن به این کار ارزشمند احمدی نژاد زد و آن را متوقف کرد و ما شرکتی باقی ماندیم.سئوال ما اینه خون اون همکاران تبدیل وضعیت شده از خون ما رنگی تره؟تا کی قراره اصلاحات به نفع پیمانکار کار کنه؟حتی در اینجا برای اینکه جیب پیمانکار بیشتر از حق ما پر بشه؛اعلام کردند ظروف یکبار مصرف غیر بهداشتی هست و با یغلوی سربازی سر شیفت غذا میدن.کدام کارشناس بیطرف قبول داره طروف یکبارمصرف گیاهی غیربهداشتی هست؟کجایی احمدی نژاد که خود و خانواده هایمان دلمان برات تنگ شده
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    92 32
    جون مادرتون اسم این احمدی‌نژاد رو دیگه نیارید. به خدا خسته شدم بذارید مغزم یه مدت نفس بکشه.
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    53 15
    راست میگید یه مطلب هم در مورد قولهایی که روحانی داده بود بزارید.
  • عبدی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    درود بر احمدی نژاد عزیز. به امید رعیص مجلس شدن این نازنین مرد گرمسار.
    • روحانی مچکریم A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      12 10
      بی سواد رعیص غلطه رئیس درسته
    • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      11 7
      الان هم رعیص هست فقط رئیس نمیشه دیگه باسواد طرفدار
    • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      10 7
      همون باید رعیص بشه
    • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      12 6
      باش تا صبح دولتت بدمت...
    • بي نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      36 11
      از املا و سوادي كه داري مشخصه رعيص؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    44 23
    ما فعلا كه پيشرفتي نديديم و تورم همچنان بسيار بالاست البته آقاي احمدي نژاد ويران كردند .
  • سپهر IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    20 7
    به فراماسون فقط مي تونست به نابودي بكشه...
  • محمد RO ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    18 6
    منبع نمودار ها کجاس؟ ما که منبعش رو پیدا نکردیم
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    7 11
    فقط اعدام
    • رویا A1 ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      11 1
      معلومه اوضاع خرابا قتصادی شما رو به جنون کشونده؟ اعدام دیگه واسه چی برادر؟
  • بی نام DE ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    18 14
    برای همین من میگم باید به دولت زمان بیشتری داد امیدوارم تا اخر همه از این دولت پشتیبانی کنند
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    40 6
    چه آمار آبکیه ....................... یعنی اینقدر وضع مردم خوب شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ معلومه که شما هم دنبال دروغ پردازی های خودتون هستید چون نه از وضع گوشت و مرغ خبر دارید نه از وضع میوه ................ فعلا دلتون رو به این آمارهای بی حساب و کتاب خوش کنید ..... شما که دلواپس رابطه با امریکا و .... هستید ، فعلا به همین دلخوش باشید ..... چنان نوشتید تحریمها برداشته شد فکر کردم کلا مشکلات همه حل شده .... این پولهای بلوکه شده که معلوم نیست اصلا کجا هست ....... چقدر دروغ میگید .... البته تقصیر ندارید ما بیسوادیم ، سرهنگیم .... یه مشت توهم زده ایم ............. اره اره راست میگید ..... هرچی هست شما هستید و بقیه چیزی نیستن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    15 30
    اگر به روش دولت قبل پیش میرفتیم الان دلار 6000 بود یعنی ورشکستی مملکت وسرازیر شدن سودهای کلان به جیب نگرانها
  • مرتضی A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    28 10
    سلام من می دونم که اصلا مطلبم رو نمایش نمی دید فقط این و بدونید که مقایسه شما اصلاً کامل و جامع نیست و تقریبا با مقایسه خودتون نشون دادید که دکتر مردمی نژاد کاملا آماراشون درست بوده دلیل حرف هم اینکه و آمار برگشتی چک های مردم 3 یا 4 برابر شده این نشون دهنده این است که افرادی که در عرصه اقتصاد مشغول به کار بودن هم 3 تا 4 برابر شدن برگشت چک تو این مملکت یه چیز عادی و خیلی مهم نی داداش عشق ما احمدی نژاد کور شه چشم حسودا
  • بدون سانسور EU ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    15 7
    واقعا برای گزینشی انتخاب کردن کامنت ها متاسفم ... چرا کامنتهای من گذاشته نمیشه ؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    27 9
    آقا چرا داریم خودمان را گول میزنیم ،من کاری به احمدی نزاد ندارم زیرا مردم هم در آن دوره وهم دراین دوره دارند در فقر شدید مالی وگرانی له میشوند وهیچ تغییری نکرده چرا بی خودی مقایسه میکنیم یکی به من بگه چه اتفاقی افتاده هر سال دارد بدتر میشود فقط به نفع گروهی مشود که از بستگان وآشنایان این آقایان باشند، اجاره خانه، هزینه ایاب ذهاب، بیمه ها، خوراکی وپوشاک ،هزینه دانشگاهها ومدارس وهزینه آب وبرق وگاز و.... همه گران شده ،حقوق ها هم بسیار کم وبی ارزش ،بدبختی مردم هرروز بیشتر میشود ،
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    49 7
    گرونی که بدتر شده ... بی ثباتی قیمتها که ادامه داره ... بیکاری هم که سرجاشه ... ارز و طلا هم که بی ثباته و همونیه که بوده ... جز شعار و دروغ و ذلت هم که چیزی از این دولت ندیدیم ... آقا اصلا احمدی نژاد مسئول تمام اتفاقاتی که افتاده ، به دولت تدبیر و امید و اعتدال بگید بجای بهانه تراشی شروع کنه به کار کردن ...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    19 25
    روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    20 9
    چند دلار از تعهدات هوشمندانه ظریف همیشه خندان آزاد شد؟ چقدر معیشت مردم بهتر شد؟ چرا واردات خودروهای گران قیمت دومین رتبه رو ارز دولتی به خود اختصاص داد؟ 1 درصد مردم می توانند با این خودرو ها به کمال برسند. الهی خدا به همه اونایی که هم به فکر جیب خود و هم مردم 99 درصد دیگر هستند حال معنوی خفنی بده.
    • mehdi IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      0 2
      تمام اموال بلوکه شده ازاد شد ظاهرا از دنیا عقبی دوست من
  • محمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    24 20
    در بهتر بودن دولت روحانی شکی نیست. ولی واقعا دردآوره... یکی از موفقیت های دولت جدید رساندن رقم رشد اقتصادی به «صفر»هست... دوران خاتمی به 6درصد رسیده بودیم...
  • رضا A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    19 29
    خدایا خودت انتقام این مردم شریف رو از کسایی که 8 سال به این ملک و کشور ظلم کردن و دروغ گفتن بگیر.
  • سعید AE ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    20 16
    من خارج از ایران زندگی میکنم واقعا همه خوب داره پیش میره البته اگر یه عده بزاااااارن.....
  • محمد IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    19 29
    بنده به عنوان يك دانشجوي ايراني و كارشناس ارشد مديريت و كسي كه به شدت تمام اتفاقات اقتصادي را رصد كرده و تلاشم هم نظر دادن بدون تعصب هست بايد بگم واقعا دولت يازدهم غيرقابل وقايسه با دو دولت قبلي هستند و به قول دوستمون فرهاد ياد سال 88 و ... بخير. در آخر بنده اگر تا دو سه سال ديگر ايران ماندم قطعا به روحاني راي خواهم داد و اميدوارم با راي بيشتري از طرف مردم انتخاب شود...
  • امید A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    12 14
    هیچی نبودیم هیچی هم نمیشیم
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    12 32
    بابه کاراومدن دکترروحانی ایران کمی ازانزوای جهانی درامد وهمه گفتندایرانی هم هستش بابا...............
  • س A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    31 10
    سلام این از سبد کالا که ابروی ایرانیا رو برد این از هسته ای که هولوکاست هسته ای شد این از جشن خانم اقای روحانی که به هر کس که اونجا دعوت شده بود یکی 2و3 تا سکه از بیت المال داد این از توهین به منتقدان که گفتن بی شناسنامن و.............. من میدونم که نظرم منتشر نمیکنید ولی من وظیفمو انجام دادم هنوز میخوایید از دولت حمایت کنید...........................
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    43 30
    دولت قبل بهتربود
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      10 14
      اونوقت از چه نظر ؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    26 6
    اینم از همون آمارهایی اسن که از زیر بالشت تون درآوردین .بنده تو این یک سال وضعیت معیشتیم به خاطر گرانیها بدتر شده .تو میای برا من امار در میاری میخوای منم بهت آمار بدم . تازه امروز امتحان آمار داشتما نمیدونم چجوریه همه برا خودشون حالا از کجا هی امار تولید میکنند وهمشم باهم فرق میکنه .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    8 10
    شعارهای پوپولیستی از بین رفت...
  • اکبر IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    39 14
    مثله اینکه بعضیا تو ایران نیستن گرونی های افسار گسیخته را ببینن و بازم میگن روحانی مچکریم
    • mehdi IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
      3 1
      گرانی افسار گسیخته بخاطر افسار گسیختگی احمدی نژاده که 8 سال بخاطر سیاست های غلط ایرانو نابود کرد همین گرانی ها هم تاثیرات اونموقس بچه جون
  • حسن A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    38 12
    اونایی که احمدی نزاد را حمایت کردن واقعا پشیمان نیستن
  • بی نام AU ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    14 32
    دولت دهم و لو لو خورد يه آبم روش ديگه برگشتنى نيست انشاالله
  • lllk A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    5 11
    این نکته رو فراموش نکنید دوستان که در دولت 10 و 11 بیشتر جنجال آفرینی شد یک روز در سازمان ملل یک روز مابین دولت و مقام رهبری در مورد معاونت مشایی یک روز بین مجلس و دولت هرچه بود فقط جنجال بود خوب معلومه جنجال سبب پیشرفت نمیشه حداقل سیاست مدار باید از نیروی عقل ودرایت استفاده بکنه که در دولت 10 و11 کمترین توجه به این موضوع درایت بود
  • درسته IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    39 6
    جوجه رو آخره پاييز بشمورين ، هنوز خيلي زوده
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    34 8
    واقعا سایت باحالی دارید ، هرکسی که موافقتون باشه نظراتش درج میشه ..... اشکالی نداره به همین دلخوش باشید ، شما سابقه طولانی تو این قضایا دارید .... از باسوادها و حقوق دانها بیشتر از این توقعی نیست ..... خندم میگیره این آمارها رو واقعی میدونید ولی آمارهای قبلی ها رو دروغ و جعلی ... یعنی آخر راستگویی هستید شماها.... اینقدر میگید تورم کشید پایین ، پس چرا میوه اینقدر قیمتش بالاست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتما ربطی نداره دیگه ؟ کرایه ها و بقیه بحثهای اقتصادی هم حتما دخیل نیست.. واقعا شیب خیلی ملایمه نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • دیروز A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    21 26
    یکی به من گه این آقا در این 8 سال دقیقن چی چی رو درست کرد ؟
  • غلام.محبت IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    13 4
    بشنو.باور.نکن
  • رضا IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    16 36
    البته اصلی ترین مقایسه گفته نشده و آن دروغ در دولت پوپولیستی به اندازه سه دهه گذشته بی سابقه بوده باید قبول کنیم که احمدی نژاد کشور ما را 50 سال به عقب برد مردی که الفبای مدیریت را نمی دانست بواسطه حرفهای عوامفریبانه و دروغ توانست قشری از جامعه را بفریبد چه اصولگرا باشی و چه اصلاح طلب نباید اجازه بدهیم باند احمدی نژاد چه برای مجلس و چه برای ریاست جمهوری قد اعلم کنند .
  • احمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    16 3
    آقایون مسئول که آمارتون خیلی دقیقه چرا این کارشکنی ها و خلف وعده هارو که در اون زمان هم میدونستید علنی نکردید این کوتاهی هاتماما به ضرر ملت هستش و فقط شمامیدونید خدای شما .
  • بی نام US ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    15 53
    نمودارهای احمدی نژاد شبیه نقاشی های بچه ها بودند
  • ایرانی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    17 41
    تمام بیچارگی ها از اشتباهی بودن جایگاه احمدی نژاد است. او یک انتخاب اشتباه بود که کشور رو به انحطاط سوق داد...البته شاید نیت بدی نداشت اما تدبیر و تخصص و مدیریت لازم رو هم نداشت و در کل به درد مدیریت کلان نمی خورد.
  • بی نام IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    43 12
    فقط یک کلام احمدی نژاد سال 84 شرف داشت وباند باز نیود باقی مسئولین سیاسی این مملکت دو خصوصیت بالا را ندارند
  • امین IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    50 24
    زنده باد احمدی نژاد
  • امیرحسین IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    49 17
    دولت احمدی نژاد خوب بود این سیاست دولتهاست که وقتی میان سر کار دولت دیگه رو بکوبن. ما که از این دولت تا حالا چیزی ندیدیم.
  • رویا A1 ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    39 14
    اگه خاتمی موفق بود واسه این بود که خیلی آقای خوب و حرف گوش کنی بود. همش چند تا سانترفیوژ داشتیم که اونم آقایون دستور دادن و اونم تعطیلش کرد. نه ایرانو هسته ای کرد نه فضایی کرد ولی خوب فقط حرفگوش کن بودن . احمدی نژاد بیچاره اومدو پا گذاشت رو دم کلفتا و گفت بسه هرچی خوردین و از اونجا که ایران ژاپن نیست و روابط از جایگاه ویژه ای بر خورداره کله پا شد. اگرچه مسکن مهر ساخت اگرچه همسان سازی حقوق هارو انجام داد اگرچه به داد فقر فقرا رسید ولی آقایون راضی نبودند آخه نه مسکن لازم داشتن نه بیمه و نه ماهواره و نه نیروگاه هسته ای. نرخ تورم مثل دولت هاشمی به 48 نرسید ولی از اونجا که باجی نداده بودحمایت هم نشد.
    • بی نام A1 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
      12 3
      گوش دادن به عقلا بد نیست
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    32 5
    سلام به سبد کالا نگاه کنید که کی میگیره وکی نمیگیره همه چیز دستتون میاد
  • حمید IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    28 8
    من طرف هیچ کدام نیستم. از زمان بنی صدر تا خیر هیچ کدام به ما نرسیده اما هیچ کدامش به وضعیت اقتصاد کشور مثل روحانی وحشتناک نبود روحانی می خواهد یک نون خالی هم نخوریم . بیکاری در دولت روحانی 10 برابر شد چه شد قول هایی که روحانی داده بود . مگفت من 100 روزه ایران را آباد میکنم.
    • محمد باقر A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      4 17
      نه نگفت. بلکه 100 روز فرصت خواست تا از وضع اقتصادی مملکت و راه برون رفت از مشکلات گزارش تهیه کنه و سر 100 روز هم اومد توی تلوزیون و گزارش خودش رو اعلام کرد . نه روحانی نه سوپر من و نه هیچ اعجوبه اقتصادی توان این رو دارند که حتی ادعا کنند ظرف 100 روز خرابکاری های احمدی نزاد رو جبران کنند. توی این 2 سال همه چیز کران شد طبیعی است اما فرقش با زمان احمدی نژاد این است که ماهی یک بار یا هر چند ماه یکبار یا سالی یک بار و یا مثل بنزیر بعد از 2 سال گرانی بود نه مثل زمان سلطان مهمود هر روز گران شود
  • حسین آ A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    16 0
    درد مارا نیست درمان الغیاث هجر مارا نیست پایان الغیاث دین ودل بردندو قصد جان کنند الغیاث از جور خوبان الغیاث
  • علی A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    40 10
    واقعا روحانی مملکت رو به آشغال کشیده کجایی عمو محمود که بد بخت شدیم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    25 9
    آقایان محترم دولت روحانی برای اینکه بگن ما خیلی خوبی هستیم نظام رو به دست دشمن دادن و اقتصاد رو و تولید وکار خانه ها رو به عرصه تعطیلی و اقتصاد رو برشکسته کردن جار وجنجال راه نیندازید همه دولتی ها حتی اونایی که داخل کابینه احمدی نژاد بودن از تفکر احمدی نژاد هم میترسیدن هم سعی میکردند بصورتی مخفیانه ضربه بزن و اون بنده خدا مجبور بود بلاخره به کسی اطمینان کنه و چون امام معصوم نبود از باطن آدمهای فریبکار خبر نداشت واگه ناکامی بدست می آومد بخاطر وزرای نابکار و نفوذی بود که داخل کابینه شده بودن وگرنه هر انسان آزاده و دینداری میدونه که اون نیتش این بود به داد مردم برسه اما صاحبان قدرت و ثروت احساس خطر میکردند که در کشور ما کم هم نیستند چوب لای چرخش کردن رفسنجانی ها ،لاریجانی ها ، اصلاح طلب ها ، ..
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    24 4
    اوضاع از پایبست ویران است با عوض شدن رییس جمهور انتظار تغییر نداشته باشید
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    5 15
    در مورد ۸ سال دولت امدی نزاد باید بگم امدند و بردند و خوردند و رفتند. در مورد دوسال دولت روحانی همانگونه شوکه شدیم و بر خاکستر های گذشته نشستیم و حیران و فقط امدند و خبری از یاری نیست بطور نمونه. پرونده تولید کنند گان کود های کامل ماکرو را در ۸ سال مبارزه با نا اهلان را مزالعه بفرمایند. که قصد نابودی این صنعت را داشت دولت احمدی نزاد. .... متاسفانه امیدی در دولت روحانی نیست. اسناد موجود است. عابدی یک تولید کننده کود کامل ماکرو تلفن ۰۹۱۲۵۳۹۱۳۲۸. تلفن دفتر ۲۲۹۶۴۳۸۲ تهران
  • بی نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    8 1
    سلام خواهش میکنم یه امار قیمت اقلام در سالهای 1374تا 1377بهم بدین چون من ان زمان خیلی کوچک بودم زیاد یادم نیست مثلا قیمت نان لواش بربری سنگک و نوشابه و شیر و تنقلات مانند چیپس و پفک و..... و بیسکوئیت و ساندویچ و پیزا و کیم و بستنی لیوانی و قیفی و توپ فوتبال و جوجه ماشینی و ماهی شب عید و قیمت پیاز وسیب زمینی و خیار و گوجه و زولبیا و بامیه و تیغ و ماکرونی و پودر لباس شویی و خرما برنج و گوشت گاو و گوشت گوسفند و قیمت موز 1گزم زعفران روغن جامد 5کیلویی و..... خواهشاً سال خرید را قید کنید ممنونم........
  • حامد A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    5 20
    سلام من یک کارگر هستم وحقوق ما سالیانه براساس نرخ تورم بالاتر می رود ولی درزمان احمدی نژاد بااینکه تورم به 70درصدهم رسید ولی دولت ایشان افزایش حقوق را11درصد اعلام کرد فکر کنم این بالا رفتن ثانیه ای قیمت هاروهمه به یادت دارید ودراین وسط فقط زندگی ما وخوانواده هایمان درفقر وحسرت گذشت امیدوارهستیم که دولت تدبیر امید این وضعیت روسامان بده
  • محمد IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    33 4
    اقایان برید استقبال ازاقای راستگویان راببینید سفره مردم کوچکترکرده ریخت جیب امریکا هزینه چهارسال اخمدی نژاد۱۶۸ هزارمیلیارد اما دوسال اقای روحانی دوبرابراین هزینه کرده اقای احمدی نژاد بهتر بود اما خیلیا باهش دشمن شدن چون میخواس فاصله طبقاتی بیاره پایین واینکه درژمان اقای احمدی نژاث اندازه کل عمرانقلاب کارشده است واینکه اقای روخانی زمانی ک میخواستن ریس جمعوربشن مگه ازکره دیگری اومده بودن که الان میگن پول نیس واینکه بله قیکتها تغیر نکرد چون مردم پول ندارن که قیمت تغیربکنه زمان اخمدی نژاد مردن پول داشتن و تقاضا بیشتر ازعرضه بود اما الان تقاضای نیس نهایتا بیس درصد مردم پول دارن زندگی بچرخونن بقیه فقط ی نون خشک بابرنج های ارزون قیمت چرا بی جهت طرفداری میکنید دزسته همه اشتباه دارن ا
  • علی A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
    12 0
    با سلام، اگه ممکنه یه مقاله در مورد عملکرد بین المللی دولت ها هم منتشر کنین.
  • حسین A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    1 11
    احمدی نژاد ثروت نسل آینده نیز به اغنیا بخشید.
  • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    5 5
    همین نظرات ماراسرگرم کرده که هنوز 300سال ازدنیا عقبیم همه به نوعی خوب وبد بودن .........
  • بی نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    3 6
    احمدی نژاد از کجا ساندویچ می خرد؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    12 1
    از خدا شرم کنید یارانه های حمدی نژاد خانواده ها آبرومند کرد اگر جرئت دارید یارانه هارا بردارید سیلی های انبوهی ازطرف نیازمندان به 45هزلرتومانها خواهید خورد چرا تخریب میکنید یک راه حل نشان دهید .......
  • حسام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    3 8
    جالب شد یه نکته رو اشاره کنم من کاری به دله دزدی و این چرت و پرت ها ندارم هر دولتی که روی کار بیاد از قبلی بیشتر گند میزنه که همه بگن خدا پدر دولت قبلی رو بیامرزه دقیقا بعد دولت هاشمی رفسنجانی خاتمی روی کار اومد همه گفتن خدا پدر هاشمی رو بیامرزه دولت احمدی نژاد اومد بعدش گفتن خدا پدر خاتمی رو بیامرزه مردم بیکار نبودن بنزین لیتری ۱۰۰تومن بود دولت روحانی اومد حالا همه دارن میگن احمدی کجایی دولت بعدی که بیاد همه میگن روحانی کجایی این خصلت سیاست ایرانه بیخود دنبال خوشی و آرامش نباشید ایران از ریشه از هم پاشیده هیچ وقت درست نمیشه حداقل اگر بخوان درستش کنن به راحتی ۵۰ سال زمان میخواد که بیشتر ماها دیگه نیستیم موفق باشید نظرمو بذارید مردم بخونن تشکر
  • بی نام AU ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    12 4
    قدرت خرید مردم رو با افزایش قیمت و کم کردن نقدینگی کم کردن اسمشو گذاشتن پایین اوردن تورم.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    15 4
    احمدى نژاد دوست داريم.انصافا به ما بدبخت بيچا رها رسيدى خدا ازت راضى باشه ما ازت راضيم
  • بی نام A1 ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    12 3
    روحانی نون سفره ی مردمو برید همه چی ماه به ماه گرون میشه از وقتی سر کار اومده فقط و فقط اینو بلده قیمت انرژی رو ببره بالا قیمت گاز برق آب همه چی چن برابر شده عوض اینکه بیان طریقه ی درست مصرف کردنو به مردم یاد بدن فرهنگیش کنن،اومدن سه برابر مالیات ارزش افزوده عوارض دیگه کم مونده روی قبضا پول نفس کشیدنمونو بکشن اونم‌ی جورایی میگیرن خدا شاهد واسه نفسی که میکشیم ازمون مالیات میگیرن ولی هیچ نوع خدمات درست و حسابی نمیدن اگه دولت بخواد ماهانه بیشتر از ۳۰۰تومن به مردم میتونه یارانه بده ۴۵تومان یارانه میده در عرض۳۷روز ۲۰۰تومان پول گاز میگیره بخدا به کشورهای خارجی این قیمتی که بره مردم حساب میکنه نمیده کمتر و کمتر حساب میکنه کم کم‌هر خانوار باید در عرض۴۰روز باید ۲۵۰تومن پول انرژی بده.
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    3 13
    تصور کنید ایران یه اتوبوس یه که محمود خان انداخته توی دره و پکونده الان هم آقای روحانی فقط میونه بیاره بالا که اورده دیگه نمی تونه درستش کنه توی اون زمون آمریکا می خواست حمله کنه الان دیگه حداقل از این خطر دور شدیم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    10 2
    ماکه خیری ازاین دولت ندیدیم،یه کارگرکه هم سبدکالاقطع شد،هم یارانه،هرکی به فکرخودشه،بعدازاحمدی نژادهم پروژه مسکن مهرهم برای اقشارضعیف جامعه پیشرفت فیزیکی نداشته،سوخت وسایل نقلیه ووسایل خوردوخوراکم که گرونترشد،برجام ومذاکره به چه دردمنه کارگرمیخوره،به جزاینکه برای سفرای خارجیشون حق ماموریت میگیرن،
  • ناشناس IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
    3 7
    واقعا فکر میکنید چرا همه احمدی نژاد رو دوست دارن... چون این دولت دست همه دلالارو کوتاه کرد...میگن ما مشکل مسکن داریم... خب گل من با اون صد ها هزارتاخانه های چند طبقه ای که ساختین معلوم بود مشکل مسکن رو زیاد میکنه... حالا از این بگذریم ک نرخ ارز ثانیه ب ثانیه تغییر بیدا میکرد... خب این برای مردم دلال و سودجو عالی بود.. یارو میرفت صبح ی خونه 80 میلون میخرید شبش 120 میلون میفروخت در دولت احمدی نژاد.. این یعنی چی. یعنی فاااااجعه در دولت دکتر روحانی اگه عرضه داشتی تولید بکنی که خوبه... من خودم برورش حیوان دارم الانم همه چی خوبه خرید و فروشمم عالیه... اگه میخاین دولت دوباره بازارش راه بیوفته باید زمان زیادی صرف کرد... دولت رو 8 سال دادیم به اصول گراها 80سال باید اصلاح طلب ها جمع و جورش کنن یا حق
  • بهنام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    8 0
    احمدی نژاد مرد بزرگ روحانی تو این 5سال واسه مملکت چیکار کرده فقط ظلاق زیاد شده باروری کم شده ازدواج کم شده تا سی سال دیگه کشور با جمیعت پایین 70درصد پیر ها تشکیل میدن بزرگان ایران از خواب بیدار شید مملکت داره نابود میشه