ایرنا نوشت:

به گزارش ایرنا،  جعجع دوشنبه شب در گفت وگو با شبکه تلویزیونی لبنانی (MTV)  سه پیشنهاد ارائه کرد و به عنوان اولین پیشنهاد گفت که از ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان می خواهد تا نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام کند و همه گروه های سیاسی در هفتمین جلسه پارلمان که قرار است 28 خرداد ماه برای انتخاب رییس جمهوری برگزار شود، شرکت کنند و هر نامزدی انتخاب شد همه به او تبریک می گوییم.

مجلس لبنان در 6 جلسه گذشته خود برای انتخاب رییس جمهوری لبنان ناکام بوده و اکنون 17 روز است که لبنان بدون رییس جمهوری می باشد.

رییس حزب نیروهای لبنانی به عنوان دومین پیشنهاد گفت : دو گروه 14 و 8 مارس در خصوص دو اسم برای رقابت به توافق وتفاهم برسند و در جلسه 28 خرداد پارلمان در معرض رای نمایندگان قرار بگیرند.

وی در چارچوب سومین پیشنهاد خود تصریح کرد: برای پذیرش هرگونه پیشنهادی که به بحران انتخاب رییس جمهوری پایان دهد اگر چنین پیشنهادی وجود داشته باشد ، آماده هستم.

جعجع در ادامه این گفت وگو، ادامه داد اگر ژنرال عون فعلا می خواهد خود را یک رییس جمهوری توافقی معرفی کند باید از 5 سال قبل شروع می کرد و من حدود 4 ماه قبل و به صراحت به او گفته ام که به چه دلایلی برای ریاست جمهوری لبنان تاییدش نمی کنم.

رییس حزب نیروهای لبنانی در گفت وگو با « ولید عبود» مجری برنام « موضوعیه» شبکه MTV ، افزود: حدود 75 نماینده و برای 5 بار برای انتخاب رییس جمهوری لبنان به پارلمان رفته اند اما 50 نماینده اجازه تشکیل جلسه را نداده اند.

نخستین جلسه پارلمان لبنان با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی و نامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

4 جلسه بعدی پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید در مهلت قانونی به علت اینکه به حد نصاب نرسید، تشکیل نشد.

آخرین جلسه پارلمان هم که دیروز (چهارشنبه) قرار بود تشکیل شود، به علت اینکه به حد نصاب نرسید، برگزار نشد.

سمیر جعجع گفت که او و میشل عون نامزد شوند، « ولید جنبلاط » رییس فراکسیون « دیدار دموکراتیک» در مجلس لبنان از حمایت از نامزدی « هنری حلو» عقب نشینی خواهد کرد زیرا شانسی برای انتخاب شدن ندارد.

وی در باره موضع سعد حریری رییس حزب جریان المستقبل در باره نامزدی ژنرال عون گفت: اکنون لبنان در ایامی بسر نمی برد که همه چیز « قطعی » باشد و تصمیم گیری ها براساس شرایط حال خواهد بود و لبنانی ها باید خود را برای بهبود اوضاع لبنان آماده کنند و از این منظر سعد حریری سیاست درهای باز با حزب الله و ژنرال عون را در پیش گرفت.

حزب جریان المستقبل به ریاست سعد حریری و دیگر احزاب عضو گروه 14 مارس تاکنون از نامزدی جعجع منصرف نشده اند.

رییس حزب نیروهای لبنانی افزود: حزب جریان المستقبل سیاست خود را تغییر نداده است و آنچه ما را دور هم جمع می کند خارج از همپیمانی های سیاسی است.

جعجع بار دیگر و با بیان اینکه « از هر طرحی که لبنان را با تاکید بر اصل قانع سازی از بحران خلاء سیاسی کنونی خارج کند، استقبال می کند»، اضافه کرد: قطعا وتوی هیچ نامزدی را نمی پذیرم زیرا اینجا موضوع اختیارات و گزینه ها است هرچند قصد ندارم وارد بازی اسامی شوم. مشکل این نیست که ترجیح عون است یا جعجع، مشکل این است که عون و همپیمانانش در جلسات پارلمان حاضر نمی شوند.

** دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی در فرانسه

وی در بخش دیگری از این گفت وگو فاش گفت که اخیرا با « سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سعودی در پاریس دیدار کرده اما با او توافق کرده است که محتوای مذاکرات آنان به هیچ وجه به بیرون درز نکند.

رییس حزب نیروهای لبنانی در عین حال تاکید کرد که عربستان سعودی قصد دخالت در جزئیات مسائل لبنان دخالت کند و با هرآنچه گروه 14 مارس به اجماع برسد، مخالفت نمی کند.

** نامزدی کاردینال راعی برای ریاست جمهوری لبنان

سمیر جعجع در پاسخ به این سئوال که نظرش در باره نامزدی کاردینال « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟، گفت که به او این نصیحت را نمی کنم زیرا مقام او مذهبی است و نباید به مسائل سیاسی وارد شود و فکر هم نمی کنم که چنین تمایلی داشته باشد.

رییس حزب نیروهای لبنانی در بخش دیگری از این گفت وگو با تاکید به اینکه اگر رییس جمهوری لبنان شود،« رییس جمهور همه لبنانی ها خواهد بود»، با اشاره به مشکلات فراروی دولت لبنان ، گفت : پشیمان نیستم که حزب نیروهای لبنانی در دولت « تمام سلام» شرکت نکرده است.

وی با تاکید به اینکه مجلس لبنان نباید در مرحله کنونی وارد حل مشکلات اقتصادی مردم لبنان و تصویب قوانینی مانند افزایش حقوق ها شود، گفت که تمام جلسات پارلمان صرفا باید به انتخاب رییس جمهوری اختصاص یابد.

** نباید به سوری ها اجازه داده می شد در لبنان رای بدهند

سمیر جعجع در بخش دیگری از این گفت وگو با انتقاد از دولت لبنان از فرصت فراهم شده برای اتباع سوریه مقیم لبنان جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان در محل سفارت سوریه در بیروت ابراز نارضایتی و تاکید کرد که نباید به آنها اجازه داده می شود.

وی خواستار حل ریشه ای قضیه پناهجویان سوری در لبنان شد و از دولت لبنان خواست تا بسرعت مانع ورود پناهجویان بیشتر شود و با غربالگری پناهجویان موجود برخی را مجبور به ترک خاک لبنان و بازگشت به سوریه کند.

وی نگفت که چه گروهی از سوری ها دارای صف پناهجو خواهند شد و اجازه اقامت در لبنان را بدست می آورند و کدام گروه باید خاک لبنان را ترک کنند.

** نبرد اصلی در سوریه بین محور اسراییل و ایران است

رییس حزب نیروهای لبنانی گفت : بحران سوریه اکنون بحران بین نظام و مخالفان آن نیست بلکه یک درگیری منطقه ای است و بازیگران اصلی آن ایران واسراییل هستند که مصلحت آنها نبود یک دولت قوی در سوریه است.

وی افزود: بحران سوریه طولانی خواهد بود و محورعربی قادر نیست برای پایان بحران در سوریه کاری کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =