۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۳

سردترین نقطه ثبت شده زمین، ایستگاه وستوک در قطب جنوب زمین با دمای 89.2 – سانتی‌گراد است، اما پژوهشگران نقاط دیگری از قطب را شناسایی کرده‌اند که دمای آنها به 100 درجه سانتی‌گراد زیر صفر نیز خواهد رسید.

فاطمه محمدی‌نژاد: ایستگاه وستوک در قطب جنوب در حال حاضر عنوان سردترین نقطه جهان را با خود یدک می‌کشد. در 21 جولای 1983 / 30 تیر 1362 که مقارن با پایان اولین ماه زمستانی نیم‌کره جنوبی زمین بود، دمای این منطقه 89.2 درجه سانتی‌گراد زیر صفر اعلام شد. اما در صورت غالب شدن هوای سرد واقعی در این منطقه، دمای هوا سردتر از این نیز می‌تواند باشد، به‌طوری‌که طبق تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها حداقل دما تا 96 درجه سانتی‌گراد زیر صفر کاهش می‌یابد.

به گزارش نیوساینتیست، جان ترنر، عضور گروه تحقیقاتی انگلیسی قطب جنوب و همکارانش، شرایط آب‌وهوایی این منطقه را در مورد این کاهش شدید دما بررسی کرده و متوجه شدند این افت دما به علت جریانی گردابی در جو است که در نزدیکی ایستگاه وجود دارد. ترنر در این رابطه گفت: «این گردباد، ایستگاه را در بر گرفته و اجازه ورود موج هوای گرمی را که غالبا از سوی اقیانوس حرکت می‌کند، نمی‌دهد». پس از این یخبندان بزرگ، دمای هوا در عرض یک روز تا 20 درجه افزایش پیدا کرد.

ترنر خاطرنشان کرد اگر سرعت باد کمتر بود و حلقه‌ها در وسط ایستگاه متمرکز شده بودند، ممکن بود دما تا 6 درجه دیگر یا بیشتر افت کند. اما محققان معتقدند سردترین نقطه زمین ممکن است در نزدیکی گنبد آرگوس قرار داشته باشد. در این مکان، ارتفاع بیشتر به معنای افت دما تا 100- سانتیگراد است. به گفته ترنر، درک نوسانات دما برای تحلیل گزارش‌های ضخامت یخ در قطب جنوب اهمیت زیادی دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پلنگ صورتي IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
    2 4
    وبلاگت عالي.اميدوارم هميشه همين طوري باشه
  • پلنگ صورتي IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
    2 4
    وبلاگت عالي.اميدوارم هميشه همين طوري باشه
    • امیر IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      1 3
      عالی بود
    • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      1 3
      راست میگی