ایسنا نوشت:

یکی از مقام‌های عالی رتبه اطلاعاتی آمریکا که در جست و جو و نجات گروهبان بو برگدال دست داشت، گفت: جزئیات گزارش شده از معاوضه این گروهبان با پنج زندانی طالبان تمام داستان نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، شبکه حقانی، گروه تروریستی که در پاکستان و افغانستان فعالیت دارد روز شنبه در ازای آزادی پنج زندانی طالبان در زندان گوآنتانامو، گروهبان برگدال را پس از پنج سال آزاد کرد.

یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا با اطلاعات کامل نسبت به این تلاش یک ساله برای پیدا کردن و نجات گروهبان برگدال گفت، جزئیات کامل و دقیق این معاوضه مطرح نشده است.

وی که خواست نامش فاش نشود، گمان می‌کند که مبلغی نقدی تحت عنوان باج به شبکه حقانی پرداخت شده تا گروهبان‌ برگدال را در ازای پنج زندانی طالبان آزاد کند و گزارش شده که مساله پرداخت باج برای آزادی این گروهبان اواخر دسامبر سال 2013 میلادی بررسی شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا بارها از گفتن این مساله که آیا برای آزادی گروهبان برگدال باجی نیز پرداخت شده یا خیر امتناع کرده است.

گزارش شده که پرداخت باج لغو شده است اما این مقام اطلاعاتی تاکید دارد دلیلی برای باور این مساله که پرداخت باج جزئی از این توافق بوده وجود دارد.

وی با اشاره به شبکه حقانی به عنوان گروهی تروریستی در افغانستان و پاکستان و پنج زندانی گوآنتانامو که در ازای آزادی گروهبان برگدال آزاد شده‌اند، گفت: اعضای شبکه حقانی به آن پنج زندانی گوآنتانامو اهمیت نمی‌دادند. افرادی که گروهبان برگدال را گرفته بودند پول می‌خواستند که یک شخص نیز این مبلغ را به آن‌ها پرداخت کرده است.

در گزارش‌های خبری حول معاوضه این زندانیان از واژه‌های "حقانی" و "طالبان" به طور مترادف استفاده شده است.

کارشناسان می‌گویند، تفاوت‌های بسیار مشخصی میان این دو گروه وجود دارد که در درک توافق برای آزادی گروهبان برگدال بسیار مهم هستند.

آن‌ها افزودند، طالبان یک گروه ایدئولوژیک است اما شبکه حقانی یک سندیکای جنایتکار قبیله‌ای است که از ناآرامی‌ها در منطقه برای پیشبرد اهداف خود در زمینه اقتصادی و سیاسی استفاده می‌کند.

چهار تن از این زندانیان فرماندهان ارشد طالبان بودند و تنها یکی از آن‌ها جزو شبکه حقانی است.

این مقام اطلاعاتی گفت: شبکه حقانی از معاوضه زندانیان هیچ نفعی نمی‌برد.

این تئوری هنوز تایید نشده اما این مقام ارشد اطلاعاتی نسبت به اینکه آمریکا ممکن است یک شبکه تروریستی را تامین مالی کرده باشد ابراز نگرانی کرده و گفت: حدس می‌زنم که ما تنها آنها را تا 10 سال آتی تامین مالی کرده‌ایم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =