رمزگشایی از دلواپسی آفرینندگان زیست توپ!

بسیاری می‌گفتند: امکان ندارد فیفا پیشنهاد دوستداران محیط زیست ایران را بپذیرد و اجازه دهد تا نقش یوز بر پیراهن اعضای تیم ملی فوتبال ایران در آوردگاه برزیل بدرخشد. اما همه دیدیم که این اتفاق رخ داد! نداد؟ امروز هم، همان منفی‌نگران تلاش‌های فعالان محیط زیست و سازمان تحت هدایت معصومه ابتکار را برای معرفی و حمایت از طرح چیت‌بال و زیست‌توپ انکار کرده و می‌کوشند تا از اهمیتش بکاهند. با این وجود، گاه نمی‌توانند دلواپسی خود را از احتمال موفقیت این طرح فراملّی پنهان سازند! چرا که می‌‌بینند آرام آرام، دنیا کلاه از سر برداشته و دلواپسی آفرینندگان زیست توپ را درک می‌کند ...

    شمارش معکوس برای شروع بزرگترین رخداد ورزشی جهان در پنجمین کشور پهناور کره زمین آغاز شده است. تقریباً هیچ بخش خبری در هیچ رسانه‌ی محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را نمی‌توان سراغ گرفت که در لابه لای خبرها و تحلیل‌هایش، گوشه چشمی به ماجرای داغ فوتبال در سرزمین آمازون نداشته باشد. ایران هم امسال، یکی از 32 کشوری است که بخت آن را یافته تا در این دیدنی‌ترین و پرشمارگرترین رقابت سال شرکت کند. با این وجود، در آن سوی ماجرا خبر می‌رسد که نمایندگان تیم مذاکره‌کننده‌ی ایرانی از امروز - دوشنبه، 19 خرداد 1393 - بین ژنو، رم و وین در تردد هستند تا بتوانند پیش از آغاز دور جدید از مذاکرات هسته‌ای با اعضای 5+1، به رهبران غرب و شرق بقبولانند که منظور خشونت‌طلبانه و امنیت‌ستیزانه‌ای از پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای خود ندارند.

زیست توپ

    این همه سؤتفاهم، تردید و دیرباوری از کجا ریشه گرفته است؟ چگونه می‌توان به سوی جهانی حرکت کرد که به گفته‌ی حسن روحانی، تقبیح‌کننده‌ی خشونت و نفی‌کننده‌ی تبعیض و نابرابری باشد و در آن جهان، ایران و ایرانی در شمار ممتازترین شهروندان خشونت‌گریزش جای داشته باشند؟
    به باور نگارنده و گروهی از فعالان محیط زیست به رهبری آرش نورآقایی، دست‌کم بخشی از این پاسخ را می‌توان در انتشار گرایه‌ (دغدغه)های بوم‌شناسانه‌ یا اکولوژیک فارغ از هر نوع مرزبندی سیاسی یافت. چنین است که پس از موفقیت ایده‌ی حضور یوز ایرانی بر پیراهن قهرمانان ملّی‌پوش فوتبال ایران در آوردگاه برزیل، اینک شاهد بلوغ طرح «کودک، محیط زیست، صلح و فوتبال» هستیم تا علاوه بر آفریدن آرایه‌ای ملّی موسوم به چیت‌بال، با «زیست توپ» به جهانیان نشان دهیم که ایرانیان، نه فقط برای زیستمندان در خطر انقراض خویش، که برای همه‌ی آن 2300 گونه‌ی جانوری و هزاران گونه‌ی گیاهی که شاید آخرین روزهای حیات ِ واپسین افراد یا پایه‌های خود را در کره خاک می‌گذرانند، نگران و دلواپس هستند.
    ما در زمانه‌ای زیست می‌کنیم که نوع بشر چنان بلایی بر سر دیگر زیستمندان گیاهی و جانوری ساکن در کره زمین آورده که به تنهایی سبب شده تا سرعت نیستی تنوع زیستی 10 هزار برابر بیشتر از زمانی شود که هنوز آن سیب مشهور توسط آدم و حوا گاز نخورده بود!
    به عبارتی ساده‌تر، هنرنمایی بی‌بدیل و البته شرم‌آور ما شهروندان متمدن جامعه‌ی جهانی، همانا ده هزار بار شتاب بخشیدن به مرگ جاندارانی است که شاید هرگز نتوانند به رویه‌ی خشونت‌بار حاکم بر زمین اعتراض کنند!
    و دقیقاً در چنین شرایطی است که ایران رهبری نهضتی را در دست می‌گیرد که فارغ از هر نوع تعصب، ملیت، مذهب، نژاد و رنگ پوستی می‌کوشد تا توجه جهانی را به خطر انقراض حیات به مفهوم مطلق کلمه جلب کند؛ انقراضی که مصداق نمادین آن را می‌توان در نیستی قریب‌الوقوع 32 گونه‌ی جانوری از 32 کشور شرکت‌کننده در جام جهانی 2014 برزیل دانست که هویت یک توپ محیط زیستی را شکل می‌دهند موسوم به زیست‌توپ که با حمایت معصومه ابتکار، قرار است توسط جواد نکونام به لیونل مسی در 31 خرداد 1393 - روز بازی با آرژانتین - تقدیم شود. به همین مناسبت، روز گذشته، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، پیامی ویدئویی را خطاب به همتایان خود در 31 کشور شرکت‌کننده در مسابقات جام جهانی برزیل آماده کرد تا از طریق سفرای آن کشورها و وزارت خارجه و به همراه یک تابلوی نقاشی از گونه‌ی در حال انقراض کشور مورد نظر (اثر محمد کبریا) اهدا شود.
    باشد که مردم، رهبران و به ویژه اصحاب رسانه با جدیت و احساس مسئولیتی سزاوارانه‌تر بکوشند تا آرمان بزرگ زیست‌توپ به هدف بشیند و ماجرای برزیل 2014 به سندی ماندگار در تاریخ محیط زیست ایران بدل شود.
    آمین.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا سنجری IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    147 8
    زنده باد ایرانیانی که به عزت و سربلندی نام ایران در جهان می افزایند. به امید موفقیت بیشتر برای دوستداران واقعی محیط زیست ایران. دست مریزاد ...
  • آرمین 68 A1 ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    82 9
    کار بسیار خلاقانه ای است و امیدوارم فقط در حد یک موج گذرا نباشد. هر چند تقدیم کردن فقط یک توپ آن هم فقط به آقای لیونل مسی، کمی عجیب هست . در حالیکه ایران دو بازی دیگر دارد که میتواند به کاپیتان های اون دو تیم هم اهدا کرد که کار تبعیض آمیزی نباشد.
    • كورباطن US ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      44 17
      آرمين خان دو موضوع: اولا مثل اينكة شما از بودجه سازمان محيط زيست بي خبري. احتمالا پول اين توپ را هم يك خيري داده. ثانيا حالا كه فقط يك توپ داريم به كدوم كاپيتان بديم كه اثر تبليغي بيشتري داشته باشه؟ خداوكيلي شما خودت اسم كاپيتان هاي او دوتا تيم ديگه رو مي دوني؟
    • خشایار IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      28 6
      کار خیلی خوبی هست و شک نداریم ... اما حداقل یک هدف دیگه را هم خواهد زد و این هدف عبارتست از دلجویی و حفظ آبروی بعضی فارسی زبانها که آقای مسی را چند ماه قبل از هر توهینی بهره مند ساختند در کل واقعا ایده و طرح خوبی هست و ممنون از مبتکران و البته سرکار خانم ابتکار بخاطر حمایتشان.
    • فرهاد US ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      44 20
      هم این کار هم طرح یوز روی پیراهن تیم ملی کاملا اشتباه، بیهوده و بیربط بود. مگه یوزپلنگ رو ایرانی ها خلق کردن که پزش رو بدیم یا یوز نماد فرهنگی تاریخی برای ایران است؟ اصلا این طرح رو مردم دنیا به چیتای افریقایی میشناسن نه حتی آسیایی. چه برسه به ایران. حیواناتی که در ایران زندگی میکنن نه دستاورد فرهنگی تاریخی ما هستن نه معرف و نماد ملی ایران و نه فقط متعلق به ایران هستن. من خودم طرفدار حفاظت از محیط زیست هستم ولی این کارها فقط لوث کردن مساله و خودشیرینی های متظاهرانه ست و هیچ فایده ای هم نداره. و مصداق "آفتابه لگن 7دست و شام ناهار هیچی" هست. ظاهرا مسئولین میخوان در ظاهر نمایش بدن که ما داریم خیلی کارای مهم میکنیم.
    • لیلا صالحی A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      16 13
      خطاب به آقای فرهاد: به نظر من شما بویی از دانش و سواد محیط زیستی نبرده اید، وگرنه هرگز چنین سخن گزافی را بر زبان نمی آوردید. لطفا از طرف طبقه خودتان انتقاد کنید و جامعه طرفدار محیط زیست ایرانی را اینگونه بی آبرو نسازید. آیا اگر چین، خرس پاندا یا برزیل نوعی مورچه خوار به نام آرمادیلو را به عنوان نماد کشورش در المپیک و جام جهانی معرفی کردند، به دلیل ارزش های فرهنگی تاریخی آنها بوده است؟ چرا درک نمی کنید که تلاش برای حفظ جان گونه های غیر انسانی، مهم ترین شاخص برای اثبات انسانیت ما و احترام به حق حیات برای فرزندان مان است؟
    • فرهاد US ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      9 0
      قبل از اثبات علاقه مردم ایران به یوزپلنگ و حیات وحش، هزاران مساله مهمتر هست که مردم دنیا باید در مورد ما بدونن. اولیش اینه که اصلا بدونن ایران کجای دنیاست. فرهنگ گذشته و امروز مردم و تاریخ و ریشه مردمش چیه. آیا "طرح یوزپلنگ" استفاده مناسب و بهینه ای از این فرصت بزرگ با 4میلیارد مخاطب در سراسر کره زمین بود؟؟...
  • سیمین GB ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    14 0
    افتخار می کنم به ایرانی بودنم با وجود هم وطنانی چون آرش نورآقاىی و دوستان پرتلاشش و محمد درویش گرامی که به زیبایی تمام این تلاش ها را منعکس می کند زنده باد
  • بی نام A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    15 0
    به نظر من كار بسيار قشنگي است و علت تاكيد بر تقديم به ليونل مسي هم احتمالا به خاطر مخاطبان گسترده آن بازي است.
  • بيكار US ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    19 1
    دست همه دست اندر كاران اين طرح قشنگ و نوآورانه درد نكند. فقط خواستم عرض كنم كه علت استفاده از چيت را كه به بال چسبانديد نفهميدم. البته ممكن است از لغات جديد باشد، اما تركيب خوبي نيست چون چيت به انگليسي تقلب معني مي دهد و چيتبال توپ تقلب مي شود. جسارتا عرض شود كه همان بيوبال معني بهتري را مي رساند.
  • دوست A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    12 0
    درود بر محيط زيست ايران
  • بی نام A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    6 0
    کار بسیار خوبی هست.فقط دو مشکل:1به نظرم باید به همه ی تیم هایی که ایران باهاشون بازی داشت میدادین.دلیلی نداره که فقط به مسی بدین. 2ظاهر توپ یه کم "چیپ" و کم کیفیت بود.البته جنبه ی تزئینی داره و قرار نیست کسی باهاش بازی کنه ولی امیدوارم برچسب ها و رنگ هاش به زودی پاک نشهکاش از یک جنسی میساختین که میشد روش از هنرهای دستی ایران هم پیاده کرد تا جنبه ی هنری هم داشته باشه
  • علی اصغر A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    30 0
    زیست توپ . عجب ایده جالبی .مرحبا .
  • شين A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    17 0
    اميدوارم در راهي كه پيش رو داريد و تا اينجاي راه را خوب و نرم و پرتوان قدم برداشته ايد ، استوار و محكم و پرصلابت باشيد .
  • بی نام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    20 0
    باید توو شبکه های اجتماعی از این طرح ها حمایت کنیم ... جوِ رسانه ای بسبار خوبی میشه به نفع ایران ساخت
  • مهدی IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    5 0
    باید از این طرح در قیس بوک و ... حتما حمایت بشه... بزودی خبرش رو در بی بی سی و سی ان ان خواهیم دید
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    4 0
    چقد توپش خوشگله.
  • علیرضا IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    7 0
    فردا اینانلو میگه من طرحشو دادم و صدا و سیما هم بهش تریبون میده
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    10 0
    احسنت به شما که به جای نق زدن عمل می کنید و چه زیبا و مبتکرانه هم این کار رو انجام می دید.
  • 123 IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    6 0
    حمایت از محیط زیست عالی است و حمایت از انسانهایی که در این محیط زندگی می کنند و بر اثر زیاده خواهیهای دولتهای زیاده خواه هر روز به خون خود می غلطند ، عالی تر . بیایید به فکر کودکانی هم باشیم که در سراسر دنیا هر روز کشته می شوند یا یتیم می گردند. آمریکا تنها کشوری است که هم محیط روی زمین و هم محیط بالای کره زمین از آلودگیهای او در امان نیست. آلوده کننده ترین کشور دنیاست.
    • فاطمه EU ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      3 0
      آمریکا اگر آلوده می کند، تکنولوژیهای مقابله با آلودگی را هم تولید می کند. بزرگترین دانشمندان محیط زیست دنیا اغلب در آمریکا هستند.آمریکا 350 میلیون جمعیت دارد و اقتصاد اول دنیاست. ما یک کشور جهان سومی عقب مانده هستیم که طبق ارزیابی منتشر شده در وبلاگ آقای درویش چندین برابر ظرفیت صنعتی و جمعیتی خود آلودگی ایجاد می کنیم. الان بهانه تحریم را داریم، 10 سال پیش چی؟ آلاینده ترین کشور دنیا هم قطر است. یک کشور کوچک نفت خیز با تولید با آلودگی 8 برابر ظرفیت جمعیتی و صنعتی خود.
  • محمدعلی RO ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    7 0
    واقعا کار فاخری هست و نام ایران رو بعنوان یک کشور پیشرو در این زمینه پررنگ میکنه.
  • مبارکی هرمزگان IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    6 0
    مرحبا خوشحالیم که با این کارهای زیبا دید دنیا به خودمان عوض میکنیم ما که نگران از بین رفتن حیوانات دنیا هستیم چطور حاضریم انسانها را از بین ببریم
  • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    4 0
    به قول مولانا: نطق اب و نطق خاک و نطق گل/ هست محسوس حواس اهل دل.
  • یوسفی هرمزگان IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    4 0
    افرین ودست مریزاد به اقای درویش عزیز مطلب جالبی بود ایده ای خلاقانه وبدیع که روح لطیف مردمان این قسمت ازکره خاکی را به نمایش می گذردمیراثی که وامداربزرگانی چون مولانا،حافظ ،سعدی بزرگ ،سهروردی و...می باشد.من نیز مثل سایر هموطنانم با این کارها به ایرانی بودن خود می بالم ای کاش همیشه اینگونه باشیم وفقط خدا رادرکارهایمان درنظر اوریم
  • مهدیه پورشاد RO ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    به امید روزی که نگرانی مردم حفظ محیط زیست باشد. پاینده مانید و برقرار
  • tiger A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    خوشحالم که محیط زیست متحول شده به گونه ای که همیشه یه سورپرایز عالی برای طرفداران و دوستدارانش داره. البته این ایده های ناب با حضور خانم دکتر ابتکار و جناب مهندس درویش دور از انتظار نیست. به امید نجات محیط زیست
  • زربانومنصوری A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    ایده بسیار خوبی است .درطراحی این زیست توپ که بی شباهت به زیست کره زمین نیست، آب وگیاهان هم نمود بیشتری داشتند خوب بود . چنانچه مقدورشود یک توپ به آقای بان کی مون هدیه بشود. بعد برای تیم های کشورمان به ویژه تیم های روستایی درآینده اندیشیده شود . یا سردر ورزشگاهها . به امید تغییر نگرش مردم ایران وجهان . شاد وسربلند باشید