در درگیری روز جمعه میان نیروهای داوطلب نگهبان معبد طلایی شهر آمریتسار در شمال غرب هند با سیک های تندرو دستکم 12 نفر مجروح شدند.

 

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین،خبرگزاری ایرنا به نقل از رسانه های هندی، این درگیری در سی امین سالگرد عملیات ˈستاره آبیˈ در مجموعه معبد طلایی در شهر آمریتسار واقع در ایالت پنجاب اتفاق افتاد.

دراین درگیری که داخل مجموعه معبد رخ داد، تندروهای جدایی طلب و نیروهای نگهبان معبد که به کمیته ˈشیرومانی گوردوارا پاربندهاک ˈ تعلق دارند با خنجر و چوب به یکدیگر حمله کردند.

سیک ها براساس سنت خود چند شیء را همیشه به همراه دارند که یکی از آنها خنجر است.

به گفته شاهدان عینی، درگیری هنگامی رخ داد که تندروهای متعلق به گروه شیرومانی درحال تکان دادن خنجر و سایر سلاح های خود و سردادن شعارهایی به طرفداری از ˈخالستانˈ بودند و نگهبانان معبد سعی کردند آنها را آرام کنند.

جنبش ملی گرای خالستان بدنبال تشکیل کشور مستقلی برای سیک هاست. خالستان به معنی سرزمین خلوص است.

این درگیری بعداز ظهر امروز پس از مراسم مذهبی سالگرد عملیات ستاره آبی اتفاق افتاد و خشونت بسرعت در داخل معبد گسترش یافت و حتی خبرنگاران نیز در این درگیری مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

مقام های ارشد معبد با حضور درمحل درگیری سعی در آرام کردن اوضاع را دارند.

در سال 1984میلادی تروریست های مسلح به رهبری فرد جدایی طلب بنام ˈجارنایل سینگ بهیندرانوال ˈ با عملیاتی بنام ستاره آبی از معبد طلایی بیرون رانده شدند. این عملیات به دستور ایندیرا گاندی نخست وزیر وقت و توسط ارتش هند به اجرا درآمد.

علاوه بر این ایالت پنجاب در سال های 1981 تا 1992 شاهد درگیری های خونینی میان جدایی طلبان سیک و نیروهای دولتی هند بوده است.

این درگیری ها به مرگ 25 هزار نفر از جمله صدها نیروی امنیتی هند منجر شد.

منبع: راشاتودی

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    0 0
    خدایی سیک های تندرویی هستن