تسنیم نوشت:

رئیس پلیس راهور ناجا با انتقاد از وزبر صنعت و رئیس سازمان استاندارد در مهلت‌دهی ۶ ماهه به خودروسازان برای عدم نصب کپسول اطفا حریق گفت: امیدواریم سریال مهلت دادن به خودروسازان پایان یابد.

سردار اسکندر مومنی در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به آمار شماره‌گذاری انواع خودرو در 2 ماهه ابتدایی سال جاری گفت: در 2 ماهه نخست سال 93، 134 هزار خودرو داخلی شماره‌گذاری شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 183 درصد افزایش داشت و این در حالی است که در همین زمان 9218 خودرو خارجی نیز شماره‌گذاری شد که با افزایش 161 درصدی همراه بود.

بخشهایی از سخنان رئیس پلس راهور در این نشست خبری:
-صدور گواهینامه در مدت دو ماه ابتدای سال جاری با 2/3 درصد کاهش به 257 هزار گواهینامه رسید.
-متأسفانه به دلایل نامعلومی پلیس از نظارت بر این مراکز از سال 88 حذف شد و متأسفانه در حال حاضر عمده این مراکز کارکردی صوری دارند.
-هوشمندسازی سیستمهای نظارتی پلیس در 30 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور یکی از برنامه‌های طرح جدید پلیس است و در تونل نیایش، توحید و پل صدر، هوشمندسازی عاملی جهت کاهش سوانح و تلفات رانندگی است.
-در 2 ماهه ابتدایی سالجاری بیش از 127 هزار ارتباط پیامکی با سامانه نظارتی 110120 صورت گرفت که از این میان 80 درصد موارد به تذکر و آموزش رانندگان، 6 درصد به تقدیر از راننده مذکور و 14 درصد به اعمال قانون رانندگان اتوبوس‌های بین‌راهی منجر شد؛ همچنین طی 2 ماه ابتدایی سال 93 و با استقرار این سامانه نظارتی 18 درصد از تصادفات اتوبوس‌ها و 32 درصد از کشته‌شدگان تصادفات مرتبط با اتوبوس کاهش یافت.
-در سال 92، 45 درصد از کشته‌شدگان در پی برخورد 2 وسیله نقلیه، 22 درصد در برخورد با عابرین پیاده و 22 درصد بر اثر واژگونی جان خود را از دست دادند و این در حالی است که 55 درصد از کشته‌شدگان در خودروها، 23 درصد عابران پیاده و 21 درصد موتورسیلکت‌سواران تشکیل داده بودند و به عبارت دیگر 45 درصد از کشته‌شدگان عابران پیاده و موتورسواران را تشکیل می‌داد که با نهادینه شدن استفاده از کلاه ایمنی و فرهنگ عابرین پیاده می‌توان میزان کشته‌شدگان در این بخش را تا حد زیادی کاهش داد.
-طبق آمار پزشکی قانونی عامل مرگ 70 درصد از موتورسواران ضربه سر بوده است لذا پلیس بر عابران پیاده و موتورسواران در طرح تابستانه تمرکز می کند. با توجه به این‌که طرح تابستانه در ماه مبارک رمضان و کاهش سفرهای برون‌شهری اجرایی نمی‌شود لذا این طرح از 21 خرداد تا 9 تیر و در مرحله دوم از 8 مرداد تا 4 مهر با رویکرد تمرکز بر نقاط هدف و متمرکز شدن بر موضوع عابران پیاده و موتورسواران به اجرا در خواهد آمد.
- افزایش نرخ جرایم رانندگی طبق قانون بر اساس نرخ تورم هر 3 سال یکبار اصلاح شود و این اصلاحات در حال حاضر در هیئت دولت در حال بررسی است و در صورت تأئید هیئت دولت لازم‌الاجرا خواهد شد.
-به وزیر صنعت و رئیس سازمان ملی استاندارد در مهلت‌دهی 6 ماهه به خودروسازان برای عدم نصب کپسول اطفاء حریق در خودروها انتقاد داریم. امیدوارم روزی سریال مهلت دادن به خودروسازان پایان یابد و من فکر نمی‌‌کنم که تهیه کپسول آتش‌نشانی سخت‌تر از ترمزهای ضدقفل و تهویه کیسه هوا در خودروها باشد؛ متأسفانه این تعلیق 6 ماهه و تأئید این موضوع توسط وزیر صنعت و رئیس سازمان استاندارد در حالی اتفاق افتاده که در سال 92، 340 نفر از هم‌وطنان ما بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند؛ لذا باید مسئولان بیش از آن‌که به فکر منافع خودروساز باشند به فکر جان مردم باشند.
-یکی دیگر از مشکلات موجود در حال حاضر آن است که آتش‌نشانی‌ها تحت مجموعه شهرداری‌ها قرار دارندو این سازمان در جاده‌های کشور متولی مشخصی ندارند.
-در گذشته سهم رانندگان و دیگر عوامل به صورت 50-50 در نظر گرفته می‌شد اما امروزه همه عوامل نقش هم‌افزا در بروز تصادف دارند؛ به عنوان مثال یک خودروی ایمن می‌تواند اثر تخلف راننده را خنثی کند و جان وی را نجات دهد و پیش از این نیز تجربه کرده‌ایم که مواردی از خودروهای ایمن وجود داشت که با سرعت بیش از 20 کیلومتر واژگون می‌شد ولی با این وجود هیچ آسیبی به سرنشینان وارد نمی‌‌شد اما در مقابل خودروهایی را نیز داریم که با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت واژگون می‌شوند و همه سرنشینان آن جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع نشان‌دهنده نقش ویژه خودرو و ایمنی آن بر میزان تلفات است؛ همچنین در سال گذشته بر اساس گزارش‌های اعلام شده 4 هزار مورد سهم دستگاه‌های مختلف در بروز سوانح احصا شد.
-در نظر داریم تا با توجه به نقاط حادثه‌خیز و نقاط پرتردد سرعت تردد در این نقاط را تا 50 کیلومتر بر ساعت کاهش دهیم و در حال حاضر نیز باید رانندگان هوشیار باشند که 4500 راننده با توجه به اخذ نمرات منفی خود در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند.
-عدم وجود استراحتگاه‌های بین راهی به اندازه کافی در راه‌ها و جاده‌های کویری یکی از دلایل وقوع واژگونی در این جاده‌ها است.
-آتش‌سوزی 2 دستگاه خودرو اسکانیا در تعطیلات اخیر باعث مسدود بودن شماره‌گذاری این خودرو شده است. خوشبختانه خودروساز اسکانیا بخشی از ایرادات و نواقص موجود را رفع کردند و امیدواریم با رفع بقیه ایرادات و ارائه جدول مناسب برای فراخوانی خودروها مشکلات این اتوبوس‌ها برطرف شود.
-در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که خودروسازان معتبر جهانی به دلیل وجود نقایص جزئی و ناچیز بیش از یک میلیون خودرو را از اقصی‌نقاط دنیا فراخوان کردند و بابت وجود این مشکل عذرخواهی نیز کردند؛ لذا خودروسازان باید به این موضوع توجه کنند که فراخوان خودروهای معیوب و عذرخواهی مردم باعث خدشه‌دار شدن اعتبار آن‌ها نمی‌‌شود و باید در قبال حفظ جان مردم مسئولیت بیشتری احساس کنند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    4 0
    منم به شخصه امیدوارم این سریال پایان بگیره
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    3 0
    قربون دهنت نمی دونم این خودرو سازان تا چند سال می خوان حمایت بشن؟ والا اگر بچه بود الان زن هم گرفته بود.
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    9 0
    اقا دیکه کسی بالاتراز این مسئول"" میگه خودروها ایمنی نیستین"" بعد چرا تولید میشه من در عجبم